Jump to content

Photo

Game of Thrones - Säsong 6


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 09 January 2016 - 00:55

Det börjar den 24:e april och troligen kommer den upp på hbo nordic dagen efter, bara lite drygt 3 månader kvar! :thumbsup:

 

Och den stora frågan kvarstår? Lever Jon Snow? Eller kommer han återupplivas?


Winter is Coming


#2 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 10 January 2016 - 19:56

G.R.R.M skriver i en bloggpost lite om det faktum att serien nu går om böckerna:

So when you ask me, "will the show spoil the books," all I can do is say, "yes and no," and mumble once again about the butterfly effect. Those pretty little butterflies have grown into mighty dragons. Some of the 'spoilers' you may encounter in season six may not be spoilers at all... because the show and the books have diverged, and will continue to do so.

Sen listas alla skillnader hittills mellan de båda.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#3 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 08 March 2016 - 23:40

Trailern är här!

 

Så mycket som händer där. Jon Snows döda kropp? The Mountain på väg att slakta sparvarna?, Dany hos Dothrakis, två arméer i norr (Starks mot Boltons?) Bran bredvid en white walker, Melisandre ångrar sig? Arya fortfarande blind! Och givetvis en awesome Tyrion, incest och drakar :thumbsup:  :thumbsup:  :thumbsup:


Edited by Rick Hunter, 19 April 2016 - 23:54.

Winter is Coming


#4 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 20 April 2016 - 00:01

En trailer till kom häromdagen! :thumbsup:

 

 

Lika bra som den förra med lite mer action i sig denna gång!

 

En annan nyhet som jag läste häromdagen är att säsong 7 och 8 troligen kommer ha färre avsnitt. 7 avsnitt på säsong 7 och 6 avsnitt på säsong 8. Det skulle betyda endast 23 avsnitt kvar totalt på de 3 sista säsongerna. Dock är det inte klubbat ännu.


Winter is Coming


#5 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 02 May 2016 - 20:16

6x01 The Red Woman

 

Inte så mycket att säga om första avsnittet, det var småtrevligt och det liksom bara puttrade på. Trodde vi skulle få se Cersei bryta ihop ordentligt men hon verkar hålla ihop trots allt. Händelserna i Dorne kan tyda på att vi inte får se så mycket mer därifrån framöver. Mesta spänningen låg istället i Castle Black med Jon Snows döda kropp. Chocken kom i slutminuterna med Melisandre, fast kanske ingen jättechock dock, det har ju antytts att hon har "varit med" ett tag.

 

Första avsnittet på GoT brukar vara rätt lugna och det stämmer även denna gång,

 

6x02 Home

 

Istället hände allt i detta avsnitt! Ramsey dödar hela sin familj med pappa Roose, styvmor och halvbror på riktigt vidrigt sätt som bara Ramsey kan. Han blir ju bara vidrigare för varje avsnitt!

Och så fick vi Greyjoys igen, det var väl 2-3 säsonger sen vi hörde av dem. Ska bli intressant och se om Euron Greyjoy är lika galen som han verkar. Han dödade ju sin bror väldigt enkelt. Ligger Yara löst till nu också? Blir nog maktkamp dem emellan.

 

Och äntligen nån som förstår sig på drakar också! Bra gjort av Tyrion där, återstår att se om de är helt fria eller bara fria från sina kedjor dock. Häftigaste grejen i avsnittet måste vara flashbacken som Bran deltog i! Ned Stark! :thumbsup:  Kul också att se hans syskon Lyanna och Benjen! Tower of Joy flashbacken kan inte komma fort nog! Och Hodor! Fan va underbart att se Hodor igen :thumbsup: Och Hodor som ung och han pratar!

 

Men allt överskuggas såklart efter händelserna i Castle Black! JON SNOW LIVES!!! :thumbsup: Och jag gillade inte ens Jon Snow de första 3 säsongerna, he he. Undrar om Tormunds mannar kommer få övervaka the Wall nu? De flesta i nightwatch blev ju fängslade.

 

Ska bli underbart att se fortsättningen, kan mycket väl bli bästa säsongen detta!


Winter is Coming


#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 May 2016 - 22:05

Kompisen var borta förrförra helgen, och jag var in England den här helgen, så jag har inte börjat se säsong 6 än. Återger mina tankar här nästa lördag (kväll)... :)


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 02 May 2016 - 22:21

Inte börjat se säsong 6 ännu och så går du in i spoilertråden? Du lever farligt herr Peak! B)


Winter is Coming


#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 03 May 2016 - 11:13

Haha. Jag har inte någon spoilerfobi.. :P Ett arv sedan man läste recensionerna i till exempel SFX eller Dreamwatch ett år innan man fick se filmen/tv-serien.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 04 May 2016 - 22:41

Klart det är kul att Jon ät tebaks, men det var ju ingen högoddsare. Gillade faktiskt mer scenerna med en tvivlande Melisandre (fast nu lär hon väl bli skogstokig igen :P). Tycker också scenerna med Tommen är värda att nämna; han ser ju ut att kunna bli nåt vettigt, så vilket grymt öde väntar honom, månntro?
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 15 May 2016 - 16:58

6x03 Oathbreaker

 

Väldigt vad denna säsong har öppnat starkare än förra! De har nog tagit vara på den kritiken som förra säsongen som började riktigt segt och egentligen hände det inte mycket första halvan av säsongen. 

Mycket intressanta saker som händer just nu, mycket rör ju givetvis Jon Snow som äntligen lämnat nightwatch efter att gjort sitt sista som Lord Commander nämligen avrättade Alliser Thorne och barnet som alla hatade nästan lika mycket som Joffrey, nämligen Olly. Och Sansa som är påväg till castle black, dessa Starks tycks alltid springa om varandra :lol2:

 

Men störst i dessa avsnitt, Tower of Joy!!! :thumbsup: Även fast han som spelade unge Ned Stark inte kanske var världens bästa skådespelare precis he he. Arthur Dayne däremot, jäklar alltså! Men varför ska Max von Sydow gå in och avbryta Brans syner hela tiden!!! En riktig Major Buzzkill :bang:  Jag anser nog att R+L=J teorin är i princip bekräftad nu!

 

Roligaste scenen, Tyrion som försöker leka "dryckeslekar" med Missandei och Grey Worm :thumbsup:

 

Och ytterligare en Stark tillbaka, kände knappt igen han! Hoppas Jon rider mot Winterfell nu. Tror på en återförening mellan flera Starks ganska snart nu!


Winter is Coming


#11 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 May 2016 - 21:55

Avsnitt 1: Ingen Bran...:( Inte så mycket annat att säga tror jag, utom att Jon fortfarande är död, Melisandre visar att även hon kan vara ful, dessutom. 


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#12 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 May 2016 - 20:58

Nä, håller med om han som spelade unge Ned: om de nu inte kunde hitta någon porträttlik kunde de i alla fall valt någon som kunde skådespeleri? ;) Ser Arthur Dayne kommer man nog komma ihåg ändå, fast han inte var med speciellt mycket. Jag var annars rädd att de här tillbakablickarna mest skulle vara ointressanta och ta fokus från nutiden, men det får jag ta tillbaka!

Jon Snow blir ju klart intressant, har varit så fokuserad på när han ska bli återuppväckt att jag inte haft en tanke på vad som ska hända efter det.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#13 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 19 May 2016 - 21:05

6x04 Book of the stranger

 

Jag hade fel i det att jag trodde Jon och Sansa skulle springa om varandra och tur är väl det för det vart en väldigt fin scen dem emellan! Kom och tänka på att de bara haft en scen tillsammans någonsin innan det här, det var väl i pilotavsnittet där alla Starks stod uppradade inför kungabesöket. Sansa verkar verkligen drivas hämnd nu och hon verkar få med sig Jon också! Vi har ju sett stora strider i trailern så vi vet ju vart åt det barkar. Kul iakttagelse också med Tormund som verkar väldigt förtjust i Brienne :lol2: 

 

Kul att återse Littlefinger också, nu verkar han vilja anfalla Boltons också som jag förstår det fast med Littlefinger vet man aldrig! Han är totalt oberäknelig. Synd med Oshas död, var en skön karaktär och utmärkt spelad dessutom. Trist att komma tillbaka efter 3 år och dö direkt.

 

Slutet med Dany som eldar upp alla khals och på så vis får dothrakis lojalitet var rätt mäktig! Saker som händer i Meereen och de övriga slavstäderna kan tyda på att hon tar sig mot Westeros redan i sista avsnittet i denna säsong. Är ju trots allt bara 2 säsonger kvar efter denna. Nu vill jag ha upplösningen på Tower of Joy och gärna nån mer händelse från Roberts rebellion. I trailern ser det ju ut som man får se Mad Kings död med svärdet i ryggen från Jaime t.ex. 


Winter is Coming


#14 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 24 May 2016 - 23:19

6x05 The Door

 

Neeeeej!!! Inte Hodor! :upset:  Den mest sympatiska och underbaraste av dem alla. Saknade verkligen Hodor förra säsongen och det lilla han vart med i år och hans yngre jag i Wyllis har varit riktigt bra. Men vilken kraftfullt och känslosamt slut han fick sen då! Kommer säkerligen vara topp 3 av de mest minnesvärda dödsscenerna någonsin den dagen GoT tackar för sig och då har vi ändå sett några helt otroliga dödsscener redan. Och av bara farten dog ytterligare en direwolf och Max Von Sydows karaktär som inte vart långlivad direkt i alla fall inte onscreen. Vad ska Bran hitta på nu? Bara Meera kvar som allierad och nu är säkerligen Nightking strax efter han. Och hastigast fick vi se hur White Walkers skapades dessutom. Kommer Bran ta över Three Eyed Ravens alla kunskaper och krafter nu? Jag fick i alla fall den känslan.

 

En del andra intressanta grejer hände ju dessutom, framförallt på Iron Islands och Greyjoys. Euron Greyjoy verkar helt galen och än mer galen om han tror att Daenerys kommer ta emot han med öppna armar, hon behöver ju förvisso skepp för att ta sig till Westeros men skulle inte förvåna mig om Theon och Yara skulle kunna tänka sig att bege sig ditåt också. Alla i Westeros verkar ju hata Greyjoys så att de skulle bege sig dit eller i närheten i alla fall är inte otänkbart.

 

Gillade scenen där Sansa konfronterade Littlefinger också, hon har växt enormt denna säsong. Och det börjar jag även se i Arya, nånting är påväg att hända och dessutom säger mig nånting att hon inte kommer vara med Jaqen och The Faceless Men länge till faktiskt. Desto mer hon verkar bli en av dem ju mindre tror jag på det, hon har ju några namn kvar på sin lista. Jobbigt att se henne titta på teatern och få se hur Ned Starks minne förlöjligas. Nu vill jag se lite mer av Jon Snow i nästa avsnitt, han var lite anonym denna gång.

 

Slutordet till Hodor, hold the door, hold the door, hold the door, holddoor, hodor hodor hodor! :cry:


Winter is Coming


#15 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 31 May 2016 - 22:53

6x06 Blood of my blood

 

Jag förväntade mig ett blodigt avsnitt med tanke på avsnittets titel men det var nog det mest blodlösa avsnitt i GoT historia. Allt var dock upplagt för en rejäl slakt då Jaime ledde Tyrell armén uppbackad av Mace och Olenna till att frita Margarey och Loras från High Sparrow och hans mannar men tji fick vi alla. Vem som blåser vem här är frågan dock? Är Margeary verkligen omvänd och en sann troende nu? Eller är det bara ett spel? High Sparrow är ju inte korkad precis.

 

Häftigt med alla flasbacks som Bran upplevde nu, The Mad King framförallt men åter igen behöver jag fortsättningen på Tower or Joy!!! Att Benjen Stark skulle återvända som nån slags mänsklig white walker-hybrid hade jag verkligen inte väntat mig, minns folk ens honom? Att jag gör det kan bero på att jag sett första säsongen runt 7 gånger :whistle:  Ska i alla fall bli intressant och se vartåt det leder.

 

Som jag trodde med Arya, hon är inte redo att bli en faceless. Teaterpjäsen hon såg har nog verkligen påverkat henne rejält och hon är nog redo att kämpa som en Stark igen om hon överlever mot The Waif och Jaqen såklart? Vilket jag ändå tror hon gör faktiskt.

 

Nu verkar det som om vi kan vänta oss en reunion mellan Jaime (som inte längre är med i kingsguard) och Brienne också, på olika sidor dessutom! Walder Frey tillbaka igen, usch man mår illa av att se han :urk:

 

Ingen Jon Snow och inget Tyrion/Meereen denna vecka, ovanligt måste jag säga men det blir nog extremt mycket av i alla fall Jon Snow framöver då den skådespelaren hade flest dagan "on set" denna säsong.


Winter is Coming


#16 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 02 June 2016 - 20:49

Ligger i fas nu :) 



#17 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 03 June 2016 - 22:39

Ah va bra, vad tycker du om sjätte säsongen så här långt då?

 

Nuu är det tydligen spikat att sjunde och åttonde säsongen kommer bestå av färre avsnitt. 7 avsnitt och 6 avsnitt förmodligen. Då kan man ju hoppas på att avsnitten är lite längre istället. Hoppas bara de hinner avsluta alla pågående storylines snyggt.

 

Tänker lite på nästa avsnitt också, som har titeln "The Broken Man". Det har ryktas ett tag om att ytterligare en karaktär kan "återupplivas" på sätt och vis. Jag väntar med stor spänning. Avnsitt 8 heter "No One" och avsnitt 9 och 10 sägs heta "Battle of Bastards" och "The Winds of Winter" 


Winter is Coming


#18 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 08 June 2016 - 15:12

6x07 The Broken Man

 

Skönt att ha rätt angående den karaktär som återupplivades, eller egentligen fick vi ju aldrig se han dö och därför trodde jag aldrig på det till 100 procent. Jag pratar givetvis om The Hound himself! Jag vart genuint glad när jag såg han bärandes på den där stocken :thumbsup: . En av mina absoluta favoriter GoT någonsin. Hans story nu efter att han som räddade honom (Ian McShane borde varit med längre, han är alltid sevärd) dödades så kvarstår ju frågan om vad han kommer att göra nu? Jag tyckte mig se en beslutsam person ta upp yxan och bege sig iväg. Jag hoppas ju givetvis på att han får möta sin bror, det vore episkt.

 

Jon och Sansas jakt på fler allierade går ju sådär, Lyanna Mormont var ju dock en skön tjej som gav dem både två en känga eller två men gav ändå hennes soldater till dem, alla 62 st :xena:  B)  Dock gissar jag att brevet Sansa skrev var till Littlefinger för att be om hans armé. Så fick vi återse Blackfish igen, ytterligare en bra karaktär som jag misstänker tyvärr inte kommer vara kvar så länge till efter att Jaime anlänt med Lannisterarmén och Bronn (kärt återseende där också)

 

I Kings Landing är det svårt att säga vad som kommer hända exakt, Cersei har absolut inga allierade kvar utom Zombie-Mountain då såklart. Förväntar mig dock att High Sparrow och hans "armé" kommer bli brutalt slaktade på ett eller annat sätt.

Som jag misstänkte så är även Yara och Theon påväg till Meereen för att alliera sig med Daenerys, dock så tror jag att Euron har nått sorts trumfkort, han verkar väldigt säker på sin sak.

 

Men mest av allt denna gång, Arya... precis när hon är på väg att bege sig hem så såras hon svårt av The Waif, så svårt att hon dör? Nej jag tror faktiskt inte det denna gång. Visst ser hon döende ut när hon går på Braavos gator blödande men på nått sätt tror jag inte att det är slutet på Arya vi ser, det är mest hoppet jag sätter min tillit på men inte enbart. Bara en sån sak att The Waif verkar tro att hon är död när hon faller i vattnet säger mig nått annat. Nästa avsnitt heter dessutom "No One". Det blir antingen Aryas bästa avsnitt hittills eller det sista, min gissning är de bästa :xena:  :thumbsup:


Winter is Coming


#19 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 12 June 2016 - 10:56

Ok, rätt smart det där med Hodor-namnet.. :P Såg just det avsnittet. :(

 

Nu är det Swecon nästa helg, så avsnitt 6 får man se om två veckor. Uppoffringar man gör.. :P


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#20 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 16 June 2016 - 13:36

6x08 No One

 

Okej det vart inte Aryas sista avsnitt eller det bästa (ett av hennes bästa i alla fall) men nu vet vi att hon är typ odödlig? Jag menar hur många gånger vart hon knivhuggen egentligen och fortfarande springer hon genom staden och slänger sig från höga höjder mer eller mindre obehindrat med The Waif sprintande bakom sig. Hur hon äntligen besegrade henne var i alla fall en bra scen. Jaqen verkar inte precis besviken på att hon lämnar dem och beger sig till Westeros och Winterfell igen, nästan så man tror att detta var hans avsikt hela tiden att Arya skulle ta tillbaka sitt namn och bege sig hemåt. Kanske får vi se Arya i Westeros redan i denna säsong? I sista avsnittet då.

 

Jamie stod för ett flertal bra scener detta avsnitt både med Edmure och Brienne där han visade både sina bästa och sämsta sidor. Och tyvärr verkar det som Blackfish är död nu också även om man aldrig fick se det. Tråkigt men logiskt att man allt mer börjar avsluta allt fler mindre storys för att koncentrera sig på det större sakerna i de två sista säsongerna.

 

The Hound ser nu ut att joina Brotherhood without banners nu också med Beric och Thoros (ytterligare en comeback av karaktärer vi inte sett på länge, saknas väl bara Gendry nu men han är väl fortfarande ute och ror i ekan Davos satte honom i B) )

 

Säsongens roligaste scen med Tyrion/Missandei/Grey Worm fick ett abrupt och väldigt oväntat slut när slavmästarna återvände, var kom det ifrån egentligen? Däremot att Daenerys återvände precis i rätt tid var inte så oväntat.

 

Och mer problem för Cersei så klart, hon som verkade "untouchable" i typ fyra säsonger har nu verkligen ingen tur. High Sparrow måste vara väldigt rädd för Zombie-Mountain då han och hans knähund Tommen förbjuder Trail by combat nu. Dock är inte allt vad det verkar, speciellt inte med det som Qyburn påstår sig ha hittat.

 

Nästa veckas avsnitt "Battle of the Bastards"

 

Största slaget i GoT någonsin sägs det, längtar!!! :w00t:


Edited by Rick Hunter, 16 June 2016 - 13:38.

Winter is Coming


#21 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 June 2016 - 19:12

Första gången jag upplever handlingen som slarvigt skriven. Aryas "odödlighet" är ju ett exempel, Danys uppdykande på balkongen ett annat (iofs inte lika otroligt men ändå lite väl enkelt). Scenen med alla skeppen såg ut som om den var snodd från ett 5 år gammalt datorspel ;).

Men mycket jag gillar också: The Hound och scenerna med Cersei. Ser fram mot säsongsavslutningarna! (Ser det som två stycken i varsitt avsnitt :))
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#22 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 22 June 2016 - 20:43

6x09: Battle of the Bastards

Toppenavsnitt! Först lite Mereen, där Dany kan köra sitt "I haz DRAGONZ!!" än en gång. Känns lite enkelt, men maffigt är det. Även lite moral, när Tyrion får försöka lära att vara bättre än sina äldre släktingar. Samt lite skön dialog mellan Yara/Theon (hur har de hunnit dit?!) och Tyrion/Dany.

Men merparten är fantastiska scener kring slaget om Winterfell. Jon försöker vara taktisk men blir (så klart) utmanövrerad av Ramsay. Resterande scener från slaget är så jäkla bra att de kan mätas med de allra bästa - har inte sett bättre i TV-sammanhang (ens i den här serien). Jag håller själv andan när Jon håller på att kvävas, och lyckas tom glömma den Deus Ex Machina som jag i praktiken känner till i förväg.

Sansa får dock slutordet, och sista scenerna är grymma tom för den här serien. Puh, undrar om jag klarar säsongsfinalen? ;)

Edited by Fiskrens, 22 June 2016 - 20:44.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#23 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 23 June 2016 - 01:35

6x09 Battle of the Bastards

 

Jösses, det gick knappt att andas under stora delar av detta avsnitt! Slaget om Winterfell var så överjävligt bra att man knappt kan tro att det är en tv-serie istället för en blockbusterfilm i 150 miljoner dollarsklassen! Allt klickade tekniskt, ljus, ljud, klipp satt var de skulle hela tiden. Och brutaliteten på slagfältet var bland de bästa serien någonsin gjort. Var tvungen att se om avsnittet 2 gånger för att njuta lite extra av det hela.

 

Trodde aldrig att Jon skulle dö även om jag höll andan när han vart nedtrampad så klart. Jon Snow kommer leva till absolut sista avsnittet det kan jag lova nu. Däremot hur det går för hans syskon (kusiner gissar jag snarare :whistle: ) är en annan fråga och vi fick ju tyvärr se ytterligare en Stark dö nu. Ingen nån lär sakna tyvärr, Rickon hade aldrig nåt speciellt över sig som sina syskon han borde ha dött redan i tredje säsongen när vi såg han sist det hade ju i alla fall inte gjort nån som helst skillnad.

 

Men nu är äntligen världens vidrigaste karaktär död, jag drog på smilbanden när Ramsey vart uppkäkad av sina egna hundar, där dog inte bara Ramsey utan hela House Bolton. Jon spöa skiten ur han innan Sansa fick avsluta det hela, passande om dock en väldigt hemsk scen. Wun Wun var annars bland de coolaste i detta avsnitt, snubben hade typ 100 pilar i sig och ändå lyckades han ramma sig igenom Winterfells port. RIP den sista av sitt slag?

 

Som jag misstänkte så skrev Sansa till Littlefinger och krävde (?) hans armé och så blev det. Men vad är hans avsikt denna gång? Blir inte klok på den mannen! Han såg lite för nöjd ut när han dök upp i slutet.

 

Händelserna i Meereen kom lite i bakgrunden trots att de var minst lika maffiga som som de runt Winterfell. Äntligen fick vi se drakarna användas i strid och man kan lätt förstå varför Targaryens regerade världen i flera tusen år. Och nu ska väl Daenerys äntligen bege sig till Westeros för att ta järntronen. De har ju byggt upp henne som nästan odödlig nu med Unsullied, Second Sons, Dothraki och 3 drakar på sin sida, det finns ju inte en chans i världen att Tommens kingsguard och en Lannisterarmé ens kan slå ut en procent av Daenerys arméer. Men förmodligen får de annat att tänka på med White Walkers som ingen tycks tro på att de ens existerar fortfarande.

 

Gillade att Yara/Theon nu också dessutom ingår i Team Daenerys. Yara verkade dessutom komma väldigt väl överens med Daenerys.

 

Sista avsnittet nästa vecka, det har gått fort men man skulle ändå vilja dra ut på det så långt det bara går. Vågar inte spekulera alls om nästa veckas säsongsfinal. Känns som nått jäkligt stort är påväg att hända och att Kings Landing skulle kunna vara skådeplatsen för det hela.

 

Trailern säger allt och inget :thumbsup:


Winter is Coming


#24 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 26 June 2016 - 08:18

Japp, avsnitt 9 får ihop en hel del trådar rätt bra.. :) Nu börjar det kännas som om man är på väg mot slutet av serien istället för att harva omkring i ett slags odefinierbart mittenparti. Dany har absolut varit borta från gröten alldeles för länge, så det är nog dags för henne att (förhoppningsvis) skapa lite problem för resten av gänget. 


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#25 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 26 June 2016 - 18:15

6.09

bästa avsnittet hittills. Förstår nu varför ramsey inte ville slås man mot man vs Jon, har var ju ingen vidare slagskämpe. Gav upp väl lätt. Passande slut att hundarna åt upp han. Ser fram emot sista avsnittet.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier