Jump to content

Photo

Senast sedda film #7

• Please log in to reply
1026 replies to this topic

#826 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 30 April 2015 - 00:00

I smplayer är det Inställningar > Inställningar > Subtitles > Borderstyle = opaque box.

I samma meny kan man ställa in typsnitt, färger, storlek osv. Väldigt användbart till och från.

Jag använder bara SMPlayer. WMP enstaka gånger. Och så testade jag VLC vid ett tillfälle då en mkv spelades upp i en lägre hastighet än normalt. VLC åkte dock efter en vecka eller så. SMPlayer is da best!

Tack snälla för tipset och lathunden. Jag har antecknat det så att jag kan testa nästa gång samma fenomen dyker upp. Det ska bli intressant att se hur det blir. Förhoppningsvis bättre än två undertexter på varandra.

Edited by Garm, 30 April 2015 - 00:02.

#827 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 May 2015 - 00:37

I brist på Lake Placid vs. Anaconda så får jag ta min fix från Netflix istället. :P

The Uninvited (2009)

Anna Rydell släpps ut från mentalsjukhuset där hon har suttit sedan ett självmords försök efter att hennes sjuka mamma dog i en brand för 10 månader sedan, en händelse hon inte minns. Väl hemma upptäcka hon att hennes tillfrisknande försvåras av att hennes pappa Steven ständigt är frånvarande när han skriver på en ny book och den dåliga relation hon har med hans nya flickvän Rachel, den kvinnan som vårdade hennes mamma innan hon dog. Med bara hennes syster, och bästa vän, Alex som riktigt stöd så kämpar Anna för att åter få ett normalt liv och återfå kontakten med sin föredetta pojkvän Matt. På nätterna plågas hon fortfarande av mardrömmar men så börjar hon även att se saker när hon är baken. Är allt bara i huvudet eller ser hon verkligen spöken?

Psykologisk thriller och remake av Koreanska filmen A Tale of Two Sisters. Med bla. Emily BrowningArielle KebbelElizabeth Banks och David Strathairn.
Värd att uppmärksamma är Don S. Davis i hans sista biofilm.

Det kusligaste var nog när de rörde vid en annan kvinnas dildo. :P Jag måste erkänna att jag reagerade lite på de behandlade dildon som om det var något extremt perverst eller sjukt att ha. Det räknas väl som rätt vanligt och normalt nu?

Slutet var minst sagt överaskande. Man gick lite gåshud när man insåg hur allt låg till och bitarna började falla på plats. Ett väldigt tragiskt slut. Fast jag tycker att avslöjandet att hon redan var lite psykopatisk från början förstörde lite.

Trivia: Skådespelarna som spelade Anna och Alex var lika långa men då Alex skulle vara lite äldre medans Anna bara skulle vara 14-15 så använde de lite olika trick för att få Alex att se betydligt längre ut.

En bra film som kanske inte är lika kuslig som den var planerad att vara men fortfarande mycket spännande och intresant.

Betyg: 3 spöken av 5

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#828 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 May 2015 - 19:26

Känner mig inspirerad idag och bjuder på ett icke-filmfest-omdöme:
En Försvunnen Värld / Lost World, the (2001) [UK/US/DE]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
Det är med en angenäm doft av Jules Verne som Arthur Conan Doyles "En förlorad värld" serveras oss. Låtom oss inte bry oss om den uppenbara plagieringen av "Resan till Jordens Medelpunkt" utan förnöja oss i Professor Challengers äventyr när han jagar rätt på jordens sista levande dinosaurier. Ett äventyr av den gamla skolan, som får mig att ignorera både surfplatta och telefon nästan hela filmen. Jag uppskattade faktiskt också att twisten mellan evolutions- och skapande-läran fick lite plats, avgjort något som skiljer den från Jules Verne.
Tidsepoken fångas in på ett fördelaktigt sätt och man får den där känslan av "inget är omöjligt" som bara en delvis utfoskad planet kan ge oss. Och kanske är det i sviterna av att Jurassic Park 4 rycker allt närmare som gör mig sugen på dinosaurier.
Det är ett trevligt gäng karaktärer (där man delvis ser viss likhet med "En resa till jordens medelpunkt") ingen är präglad god/ond utan alla är utan tvivel mänskliga. Den är på det hela taget övertygande, även om dinosaurierna sällan får något rikigt liv (ofta är de lite som levande statyer).
En film som det är svårt att inte tycka om och det är med viss sorg i hjärtat som jag noterar att de övriga böckerna inte filmats (alls); jag hade gärna sett mer -- varför inte en hel tv-serie -- av Professor Challenger och hans vidare äventyr.
BETYG? 5 halstarriga förståsigpåare av 5 möjliga.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#829 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 May 2015 - 02:01

Ghost Storm (2011)

För över 100 år sedan på Elman Island så brände en lokal kult sig själva till döds under en mystisk ritual och ett minnes monument byggdes i kyrkogården. Nu brukar ungdommar besöka kyrkogården under åskstormar då det alltid slår ner en blixt. Men när Daisy, Will, Melissa och Rob är där så träffar blixten minnes monumentet och snart börjar mystiska händelser att inträffa. Medans öns sheriff Hal Miller och hans storm-forskande ex-fru Ashley Miller undersöker vad som pågår så börjar deras 17-åriga dotter och hennes vänner att forska om kulten med misstankar att det är något övernaturligt som är på gång samtidigt som en mystisk storm börjar komma från kyrkogården. Med hjälp av Paranormal Investigator Greg Goropolis så måste de hitta en lösning snabbt innan stormen slukar allt liv på ön.

Action-Sci-Fi-Skräck med bla. Carlos BernardCrystal Allen och Steve Bacic och Aaron Douglas, några favorit TV-skådisar.

Filmen bygger på den populära teorin om att andar är energi och gör det bokstavligt vilket betyder att andarna är el. Det gör så att i slutet så inser de att allt som el har effekt på har andarna effekt på och allt som har effekt på el har effekt på andarna vilket i sig gör att de kan se andarna på skärmar samt hitta dem med hjälp av en dator och därmed leta upp en specifik ande (då en ren ande hade mindre frekvens än de onda) för att sedan förstärka dess energi. Och givetvis gick det lätt att lura andrarna med att bara sända samma frekvens som de använde. Och eftersom de består av el så går de att issolera och givetvis att jorda. :P
Det blir ärligt talat lite fånigt när de använder teknik för att förklara spirituella saker till den här graden som de gör här där de typ förklarar allt med lätt förstålig vetenskap samtidigt som de har en helig Talisman, saltvatten och arga onda andar.

Vilken tur att spöken inte kan gå igenom väggar. :P Och att de inte tål brandsläckare. ;) Eller att man kan laga en magisk Talisman med isolerings tejp. :D

Aldrig skrämmande men därimot väldigt spännande. Speciellt när stormen dödar Melissa och Rob, samt de andra överlevande i puben. Och backstoryn var intresant speciellt när det visade sig att byn hade brännt kulten till döds vilket var orsaken till stormen där de ny onda andarna ville hämnas.

I slutet så blev det inte många kvar i staden. Bara en handfull överlevde. Det mästa som Greg Goropolis hade för sig skippade de men jag kan inte hjälpa att undra om de hade filmat mer med honom. Sedan kan jag inte hjälpa att undra hur han tog sig till kyrkogården som ju var Ground Zero.
Lösningen är så logisk att det blir löjligt. Om andar är energi så kan de jordas och sedan isoleras.

Ett par plotholes. T ex som fick man aldrig veta varför salt och vatten förvärrade det hela istället för att stoppa andarna som det borde. Det kan inte ha berott på att de var energi för de var de alltid enligt Greg. Och hur han tog sig in i kyrkogården är en annan plothole då man fick se hela kyrkogården fyllas med stormen.
Ingen direkt plothole men man kan ju undra hur de ska lyckas hålla andarna isolerade under masten till en jätte anten med en hoptejpad Talisman liggandes där.

En bra och spännande film med bra skådespelare bland huvudrollerna och lite mer halvdana bland statisterna. Jag önskar bara att de hade utnytjat Crystal Allen lite mer än den vanliga vetenskaps kvinnan som sköter det mindre farliga medans den manliga hjälten riskerar livet.
Även bra story, specialeffekter och musik. De gick lite väl långt med att hitta vetenskapliga förklaringar och göra en spök-film till Sci-Fi men det blev minst sagt underhållande. :P

Betyg: 3,5 spöken av 5
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#830 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 May 2015 - 06:25

En Försvunnen Värld / Lost World, the (2001) [UK/US/DE]

Tror att jag såg den där flimra förbi på Internetkanalen för någon vecka sedan. Bob Hoskins i en BBC-produktion eller hur?

Den verkar ju hur bra som helst utifrån ditt omdöme. Jag skulle nog ge den en chans om det blir tillfälle för det. Synd att det inte har gjorts mer nu när du tyckte att den här är så bra. Man får hålla tummarna att någon har den goda smaken att åtgärda det framöver. Kanske en tv-serie då, det känns som ett bra koncept för något sådant här.

#831 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 May 2015 - 08:15

Jupp, Bob Hoskins och BCC i ett lyckat sammarbete. Boken har filmets tidigare både för stora duken och tv; en av dem tror jag till och med var en tv-serie.

Filmen rekomenderas varmt.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#832 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 May 2015 - 17:20

Då tänkte jag på rätt film. Om jag kommer mig för att se den ska jag försöka att bjuda på ett omdöme.

#833 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 13 May 2015 - 01:30

Jag tror jag har sett den men jag har inget större minne av det. :P Men jag har också sett ett flertal versioner för jag har alltid gillat The Lost World sedan jag var liten. :)

Run All Night (2015)

Jimmy Conlon och Shawn Maguire har vuxit upp tillsamans med en gemensam dröm att bli något i Mafia-världen. Nu är Shawn en lyckad gangster boss med ett affärsimperium och Jimmy är hans främsta torped som nu är fattig, försupen och plågas av minnen av de han har dödat. Medans Shawn's son, Danny, har vuxit upp i det hela och blivit en bortskämd knarkande gangster så är Jimmy's son, Mike, en Limousin-förare som tränar ungdommar i boxning och har ingen kontakt med den under världen eller sin pappa.
Men en kväll så går någonting väldigt fel. Plötsligt måste Jimmy skydda Mike och hans familj från Shawn och hans män. Han har en natt på sig att fixa allt innan Mike ringer polisen. Det blir att fly hela natten.

Action-Drama med bla. Liam NeesonEd HarrisJoel Kinnaman och Vincent D'Onofrio. Regiserad av Jaume Collet-Serra som tidigare har regiserat Liam Neeson i Unknown (2011) och Non-Stop (2014).

En mycket bra och spännande film. Tyvärre så börjar de med att visa slutet vilket jag alltid hatar när de gör men annars så är det svårt att hitta fel med filmen.

Slutet är bitter-sweet med att Jimmy blir tvungen att döda sin bästa vän. Sedan så lyckas han med sina sista krafter att rädda sin son och det sista han får höra är Mike kalla honom "pappa" och vetskapen om att han lyckades skydda sin son, och att han äntligen kan få frid.

Jag kan iallafall klart rekomendera den här filmen.

Betyg: 4 pistolkulor av 5

-Sora, Kingdom Hearts

#834 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 15 May 2015 - 21:11

The Eye (2002)

Wong Kar Mun har varit blind sedan hon var 2 år, nu får hon en andra chans att se tackvare en hornhinns transplantation. Mebn direkt när hennes syn kommer tillbaka så börjar hon att se mystiska ansiktslösa skuggor och mystiska personer. Desperat söker hon hjälp av sin psykiatiker Dr. Wah samtidigt som hennes farmor och hennes syster Yee söker en mer andlig lösning.
Kommer Mun kunna hitta en lösning på mardrömmen?

Kinesiskt skräck-drama av The Pang brothers.Filmen blev en stor succé och fick 3 uppföljare (The Eye 2 (2004), The Eye 10 (2005) och The Child's Eye 3D (2010, första Hong Kong skräckfilmen i 3D)) samt 2 remakes (Naina (2005, Indien) och The Eye (2008, USA)).

Inte så värst skrämmande och specialeffekterna är inte så värst imponerande (men ibland ändå effektiva tackvare ljudet). Musiken är riktigt dålig men sedan så har jag alltid haft svårt för elektrisk musik som försöker härma riktiga instrument. Tillochmed när Mun spelar violin så är det dator musik vilket får det att låta falskt.

Men filmen är hämsk ibland och har en hel del kännslomässiga stunder.

Det är iallafall en sevärd film som jag kan rekomendera.

Betyg: 3 ögon av 5

Never Been Kissed (1999)

Josie Geller är en journalist och väntar på sin stora chans. Hon får den när tidningens VD får en av hans brillianta idéer och den här gången är det om hur tonåringar har det i High School. Josie tar på sig uppdraget att gå tillbaka till High School men kommer sedan på hur dåligt hon hade det i High School. I början går det riktigt dåligt men med hjälp från henne's bror, Rob, som var populär i High School, så börjar hon klara det bättre samtidigt som det slår gnistor mellan henne och läraren Sam Coulson. Men hur långt är hon villig att gå för en story?

High School komedi med bla. Drew BarrymoreDavid ArquetteMichael VartanJohn C. ReillyJessica Alba och James Franco. Man känner igen typ alla ansiktena.

Jag trodde inte att jag hade sett den innan men det har jag. Typisk High School komedi inklusive det pinsamma slutet. :P

Underhållande, trevlig och rolig komedi. Även om Drew Barrymore överdriver lite när hon ska spela en äldre kvinna som ska låtsas gå i High School (hon ska spela en 20-21 åring som ska låtsas vara 17 men rör sig som en 50-åring).

Betyg: 3 Barbies av 5

-Sora, Kingdom Hearts

#835 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 16 May 2015 - 00:18

Cheerleader Camp / Bloody Pom Poms (1988)

Alison Wentworth och hennes cheerleader team åker till Cheerleader Camp i hopp om att vinna den stora tävlingen. Alison, som helatiden plågas av mardrömmar där hon misslyckas blir ofta utmanad av deras självutnämnda drottning Pamela Bently men trivs bra med maskotten Cory Foster, som är lagets hack-kyckling, och hennes pojkvän Brent Hoover som tillsammans med hans perversa vän Pop är den som tar hand om laget.
När hittar en av deras konkurenter död så tror alla först att det handlar om ett tragiskt självmord men Alison har sina misstankar. Snart börjar hon att undersöka det hela.

Lågbudget Slasher. Det tar en bra tid innan något igentligen händer för första halvan är som en underlig drama/komedi med skruvade karaktärer (förutom självmordet i början).
En film full med en massa klichéer som korkade blondiner, en bitchig populär tjej, en tjock pervers "älskvärd" (hur nu någon kan tycka om dem) smygtittare, fula gubbar, den tuffa otrogna pojkvännen och tjejen med mentala problem.

Filmen lyckas bra med att lura en att tro att allt är uppenbart och sedan vända allt upp och ner tills man inte har någon aning om vad som pågår eller vem mördaren är. Först får filmen en att tro att Alison är mördaren (det blir väldigt uppenbart), sedan att det var Brent, sedan Pop en kort stund den galna vaktmästaren fanns också på misstanke listan ett tag, sedan så började jag misstänka Cory en liten stund och tillsist insåg jag att det var Brent... tills jag inser att det verkligen var Cory precis i slutet.

Det blir en hel del "döda fel person av misstag" något jag vanligtvis hatar i filmer men den här gången passade det bra. Slutet där Alison blir didtsatt för morden tyckte jag inte riktigt om. Jag hatar när mördarna vinner. Men på ett sätt så passade det filmen då ingen misstänkte henne.

Filmen är långt ifrån så dålig som folk säger men den är inte iheller välgjorde. Därimot har den en rätt smart och intresant story när man tänker igenom det även om första intrycket är motsatsen. De flesta som gjorde filmen hade aldrig gjort något innan, vilket man får tänka på. Humorn är riktigt dålig och inget jag fan roligt precis. Och även om det fanns lite nakna bröst och bikinis så är tjejerna inte avklädda helatiden utan för det mästa logiskt klädda i träningskläder.

Är man sugen på en lågbudget Slasher av blandad kvalitet så är det här en passande film. Den har sina få äkliga scener men annars inte så hemsk.

Betyg: 2 blodiga Pom Poms av 5

-Sora, Kingdom Hearts

#836 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 17 May 2015 - 01:36

Iron Invader / Metal Shifters (2011)

Jake och hans konspirations-älskande lillebror Ethan försöker att uppfylla deras föräldrars dröm med att renovera det INN som de har ärvt från dem men har allvarliga ekonomiska problem vilket bekymmrar Jake. Han får ännu mer att tänka på när hans stora kärlek Amanda återvänder till den lilla staden tillsammans med hennes tonåriga dotter Claire efter att hon krossade hans hjärta 16 år sedan.
När en Rysk satelit slår ner utanför den lilla staden så ser bröderna en chans att käna lite pengar på den. Men något från rymden har slagit emot sateliten och infekterat den med en mystisk bakteria. Efter de har sålt delarna till skrothandlaren Earl och hans sonson Max så infekterar den Earl's stora Judiska järn-Golem skulptur som plötsligt får liv och börjar anfalla folk runt staden.

Sci-Fi film från SyFy med bla. Kavan Smith och Nicole de Boer. Väl värt att uppmärksamma är Donnelly Rhodes, ett välkänt ansikte i TV-serier och TV-filmer sedan 60-talet. Vi får även se Chris Gauthier som är ett välbekant ansikte från bla. "Eureka".

Bakterian verkar få liv på kameran med hjälp av magnet-flisor, färg och en annan magnet som får flisorna att krypa omkring. Smart och rätt effektivt.

En film som har få överaskningar. Men jag hade inte väntat mig att Ethan skulle bli en av de första som dödades.

Man lär sig också något i slutet. Sprit är bra! Fråga bara alkoholisten som räddade dagen. ;) Det var också tur att Claire hade en sjukdom som gjorde att hon hade förlite röda blodkroppar. :P

En underhållande och trevlig film som är lite smårolig ibland också. Aldrig jättebra men iheller aldrig riktigt dålig.

Betyg: 2,5 bakteria-infekterade metalbitar av 5

-Sora, Kingdom Hearts

#837 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 22 May 2015 - 18:17

Canon och canon, det finns tavlor och teckningar från 1800-talet där de mäst kända är av en 8-armad. Men det finns även med 10-armade har jag sett.

Nu, har jag dock till sist fått veta att Kraken ser ut så här:

För övrigt har jag i den nära dåtiden ägnat mig åt att flyga flygplan, och på flygplan ser man på film. Jag hann med Pocahontas, Paddington och Into the woods, men inte The quiet roar, för planet kom fram innan filmen tog slut.

Paddington var nog den jag tyckte bäst om. Björnen i fråga har ju förekommit som en del av min uppväxt, men inte till den grad att jag är någon expert på honom eller berättelserna om honom. Så hur pass så att säga rätt filmen är, vet jag inte. Men jag tyckte om den.

#838 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 22 May 2015 - 19:08

@GröneHämnaren: Blev sjukligt sugen på att försöka få tag på och se den där flmen. :D

fqq5BYam.jpg

#839 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 24 May 2015 - 03:40

Ice Road Terror (2011)

Alaska's Ice Roads är några av världens farligaste och en av dem är världens längsta Ice Road som slutar vid en diamant gruva. Och ännu farligare blir det när de gör en olaglig sprägning i Permafrosten som släpper lös en förhistorisk best.
Samtidigt ska lastbilsförarna och bästa vännerna/konkurenterna Jack Simmons och Neil Conroy leverera två lass dynamit till gruvan vilket är farligt nog när det inte är vår och isen börjar smälta. Med dem ska Rachel Harris åka som är påväg till gruvan som miljö kontrolant för regeringen. Det hela blir en farligare resa än de någonsin kunnat ana då de har ingen aning om vad som väntar dem vid gruvan.

Monsterfilm inspirerad av History Channel's dokumentär serie Ice Road Truckers. För er som inte vet så är en Ice Road tillfälliga vägar som görs över sjöar och floder under vintern.
Med bla. Brea GrantTy OlssonDylan Neal, Malcolm Stewart och Michael Hogan i några av rollerna.

Jag tror att den förhistoriska besten har existerat på riktigt för jag känner väl igen den på utseendet men jag vet dock inte vad den heter. Fast det är nog en tillfällighet för i filmen påstår de att det är en Predator X (som fick namnet Pliosaurus 2012) vilket det ju inte kan vara då de hade fenor och inte ens liknande den här. Fast Predator X upptäcktes i Norge först 2006 och då visste de inte hur den såg ut så kanske de missade hur de såg ut när de gjorde filmen?

I filmen får man veta att Inuiterna har en legend om besten så uppenbarligen finns det fler som har dykt upp tidigare. Men trotts att den ser ut som en reptil så måste den vara varmblodig för annars hade den inte kunat överleva i kylan.

Jag undrar om det verkligen var 2 lastbilar från början för scenerna på Ice Road så ser man alltid bara en av dem köra och likadant på flygbilden när de anländer till gruvan.

Jag måste säga att huvudrollerna är dåliga på att reagera på varelsen. Dylan Neal är den ända som faktiskt ser rädd ut.

Hur i helsike kan den där varelsen plötsligt vara uppe på lastbilens tak utan att någon har märket det? Eller sprang den ikapp dem och hoppade upp utan att de såg den? Likadant när Jack ska hoppa till den andra lastbilen men rammlar av och plötslig är på den andra lastbilens tak.

Bara CGI och nästan utan stuntmän vilket gör att action scenerna känns lite dåliga. Missförstå mig nu inte, där är en massa action. Vi får bara inte se det mästa av den. :P

En OK film. Jag hade nog lite förhöga förhoppningar om den bara. :P

Betyg: 2 Lastbilar av 5

-Sora, Kingdom Hearts

#840 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 25 May 2015 - 19:03

@GröneHämnaren: Blev sjukligt sugen på att försöka få tag på och se den där flmen. :D

Om du syftar på Jack the giant killer, så har jag viss förståelse för den saken.

Men annars finns det jättar i Into the woods också.

Det kan man gott se på den med om man vill.

#841 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 25 May 2015 - 21:05

Den ene utesluter avgjort inte den andre. :D

fqq5BYam.jpg

#842 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 26 May 2015 - 02:29

@DenGröneHämnaren: Trevligt att få veta att du tyckte om och uppskattade Paddington-filmen. Den är något som jag själv ska ta mig en titt på vid ett lämpligt tillfälle. Jag växte upp med böckerna och fastnade riktigt mycket för dom, så det känns bara naturligt att se hur det blir när han får en egen film.

#843 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 28 May 2015 - 12:17

Ja, då ska det bli intressant att se vad du har att säga om den. (För det viktiga när man ser en adaptation är ju egentligen att klaga på att den inte är som originalet.)

#844 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 29 May 2015 - 19:38

Jag ska försöka komma ihåg att bjuda på ett omdöme efter att jag har sett Paddington.

Hur var Into the Woods? Värd att se? Är lite nyfiken på den men har ärligt inte läst så mycket gott om folks upplevelser. Vilket i och för sig inte säger ett skvatt om vad jag skulle tycka.

Edited by Garm, 29 May 2015 - 19:39.

#845 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 30 May 2015 - 23:19

Folksagocrossover i musikalform. Kan ju inte bli helt fel. Så ja, den är rätt trevlig. Det är väl kanske några bitar i historien jag inte tycker faller på plats så väl, men det behöver man kanske inte hänga upp sig på. Jag tyckte i alla fall att den var värd att se. Ta gärna en titt och yttra dig!

#846 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 31 May 2015 - 02:26

Absolute Zero (2006)

I Antarktis slår hettan till och temperaturen ligger strax under 0 men medans de andra i forskningsgruppen passar på att ha ett grillparty så är deras ledare destu mer oroliga då de är där för att undersöka en mystisk grotta och snart visar sig deras oro vara befogad när isen börjar att spricka.
Långt därifrån i Miami så förstörs solandet av mystiska oförutsägbara kyliga stormar som fryser växter och djur. Inne i ett hemligt lab visar Dr. David Kotzman resultatet av hans Project Absolute Zero som kan simulera vad som händer om Jordens poler neutraliseras och att när det händer så kommer Jorden genast att nå absolut 0-punkten, -273 grader Celsius. Men David ogillar starkt att Dr. Veet har bjudit in militären till testet med resultatet att han snart skickas till Antarktis för att tillsammans med 6 andra speciallister från olika områden, en av dem hans gammla lärare Hershel Gillespie, och ledda av den militanta Dempsy, för att undersöka den mystiska grottan forskarna hittade.
Efter en fantastisk upptäkt och en plötslig mystisk storm återvänder David med en ny syn på livet och beslutsam att hålla vad han hittade från Dr. Veet's giriga händer. Han letar upp sin gammla vän och kollega Jeff, bara för att upptäcka att han har gift sig och fått en dotter, Sophie, med David's ungdomskärlek Bryn. Tillsammans med 2 av Jeff's bästa elever, Phillip och AJ, försöker de att identifiera ursprunget av det David hittade i Antarktis och hur gammalt det kan vara. Resultatet visar sig vara en kuslig föraning om vad som är på väg innom en snar framtid.

Katastrof film med bla. Jeff Fahey och Erika Eleniak.

Frigolit-is, gul pulver-snö och snödrivor gjorda av luft-fyllda påsa... det här är ingen högbudget film precis. :P

Man förstod rätt snabbt att Jeff skulle dö så att David kunde få hans familj. Jag fattar fortfarande inte varför de så ofta kör med den idén för den är rätt hemsk och kräver mer tid än en 1,5 timmars film. Och så berättar ett par timmar senare att han älskar henne och sedan kallade han henne för "honey". Instant family. ;)
Dr. Veet var lite väl girig. Jag menar, när man såg honom sitta och gråta på sitt kontor så trodde jag att han kanske kände ånger över vad han har ställt till med genom att dölja vad som var påväg att hända (vilket han visseligen trodde skulle ta 200 år) men nej, han grät för att hans värdefulla kontrakt nu skulle bli värdelösa. Men han dog också för dem sedan.

Jag gillade verkligen inte att de dödade Phillip. Han och AJ var ett sådant sött par. Och jag gillade inte iheller att de dödade Jeff. Ironiskt nog så är en annan sak jag ogillade att så få personer dog under själva katastrofen. Visst, hundratals miljoner människor dog runt om i världen men det var off screen. On screen så dog bara 3.

The Day After Tomorrow handlar om samma katastrof (OK, inte exakt samma då det är olika filmföretag, men för skojs skull så kan man se det som samma :P ) men till skillnad från där så verkar det inte hjälpa att elda. ;) Sedan så var det bara ekvatorn som klarade sig där medans i den här så är det tvärt om.

En bra film även om jag hade velat se mer av själva katastrofen och hur det gick för andra människor.

Betyg: 3 isberg i hamnen av 5

-Sora, Kingdom Hearts

#847 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 June 2015 - 23:40

Poltergeist (2015)

Familjen Bowen tvingas flytta till ett nytt hus efter att pappa Eric har förlorat sitt jobb. Mamma Amy, som är författarinna, är minst sagt orolig över hur det hela ska gå medans deras äldsta dotter Kendra ser det här som slutet på hennes sociala liv och mörkrädda sonen Griffin är ängslig i sitt rum på vinden. Men yngsta dottern Madison verkar trivas hur bra som helst med sina hemliga vänner som pratar med henne igenom dörren till gardroben i hennes rum.
En natt börjar en massa underliga saker att hända i huset och Griffin märker hur något inne i TVn pratar med Madison. Ingen vill tro på honom men så en natt brakar helvetet lös. Rådlösa kontaktar de Dr. Brooke Powell hennes team som forskar i det övernaturliga och ber om deras hjälp. Men snart blir det uppenbart att det här är bortom även deras kunskaper. Det finn bara en kvar att kontakta och det är det kända TV-mediumet Carrigan Burke.

Skräck-Komedi och semi-remake/sequel av/till orginalet från 1982. Medans de inspireras mycket av samma händelser som i orginalet med många liknande scener så är det här helt andra karaktärer och händelserna i orginal trilogin har hänt. Med bla. Sam RockwellJane Adams och Jared Harris.

Filmen har 2 väldigt stora problem. Det största är att den på vissa ställen härmar orginalet aldeles förmycket vilket också gör filmen väldigt förutsägbar. Man vet vad som kommer att hända för man hyar sett det innan bara med andra skådespelare och på ett lite annorlunda sätt. Det är väldigt synd för den har också en hel del nya bra idéer.
Det andra problemet är att alla referenser till orginalet har klippts ut och uppenbarligen rätt sent då det fanns delar av det i de trailers de släppte för 3 månader sedan. Regisören och manusförfattaren gjorde det klart att det här var en fristående uppföljare som berättade en liknande historia med nya karaktärer. Men någon, troligen en från filmbolaget, tvingade dem att klippa om filmen och ta bort alla kopplingarna till orginalet för uppenbarligen ansåg filmbolaget felaktigt att den skulle sälja bättre som remake än uppföljare. I orginalklippningen så skulle filmen utspela sig i samma område som orginalet utspelade sig (något de ändrade genom att sätta in en replik att kyrkogården flyttades först på 90-talet) och mediumet Carrigan Burke skulle göra en kort referens till orginalet och dess händelser med att sedan påpeka att det här var ett nytt starkare Poltergeist (delar av klippet finns med i en trailer). I filmen är det ändrat till att han bara berättar att det är en Poltergeist.
En annan sak, som jag är osäker på men tror kan från början ha varit ne referens till orginalet, är när mamman och pappan är på fest och den ena berättar att hans bror bodde i det området innan men inte klarade av att bo på en kyrkogård. Det kan mycket väl först ha varit tänkt som en referens till orginalets familj och att personen var den pappans bror.
Hade de behållt referenserna i så hade fans till orginalet blivit positivt överaskade när de insåg att det här inte bara var en remake och inte sett filmen med lika negative ögon som de nu gjorde. Som det är nu så ville folk hata filmen och gjorde allt för att leta fel, och fick se en underlägsen remake istället för en lös uppföljare.

Det är synd att filmen marknadsfördes så dåligt och att de klippte ner filmen för att mer verka som en ren remake för det gör att folk bara jämför den med orginalet och missar de bra sakerna i filmen.
En av sakerna jag verkligen gillade var familjen och den relation de hade till varandra. Där fanns verkligen kemi mellan skådespelarna och de kändes väldigt äkta. Alla skådespelar insatser var väldigt bra. Man blev tveksam med den alltid skämtande pappan men man fick se hans fasad sakta spricka tills han bröt ihop. Barnen spelade väldigt bra, speciellt pojken som spelade en storebror med dåligt samvete som i slutet riskerade sitt eget liv föär att rädda sin syster som han kände att han hade svikit.
En annan bra sak var humorn. Även då orginalet också hade en del humor så hade den här destu mer och var väldigt underhållande att se på. Man skrattar rätt ofta i filmen.

Skrämmande var filmen tyvärr inte. Kanske var det för att jag är härdad men även min vän som såg den med mig och var lättskrämd tyckte inte att den var så värst skrämmande. Man kan inte skylla det på att den var PG-13 iheller då orginalet var PG. Troligen hade det mer med att filmen inte överaskade eller att man nu har sett det mästa redan. Den var destu mer spännande.

En väldigt bra och underhållande film som hade känat på att vara mer orginel och behållt kopplingarna till orginalet.

Betyg: 3,5 rastlösa vålnader av 5

-Sora, Kingdom Hearts

#848 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 07 June 2015 - 01:13

Blood Lake - Attack of the Killer Lampreys (2014)

Det är kris runt Lake Michigan's vatten. Nejonögon/Lampreys som de senaste åren har invaderat vatten runt om där de har helt tagit över och dödat all fisk. Nu börjar de utsvultna varelserna med de runda munnarna att anfalla människor. Michael Parker, som är en expert på djuren, har fått ett jobb av Will, den ansvarige över den lokala damm-sjön, att se över problemet för att hindra dem att ta sig ut till andra sjöar som själva Lake Michigan och har därför tillfälligt flyttat dit med hela familjen, något hans fru Cate och dotter Nicole inte uppskattar medans sonen Kyle, som delar intresse med sin far, verkar älska det.
Det är ett stort och tufft jobb som inte görs lättare av att Borgmästare Bruce Akerman vill ha det hela under kontroll innom 2 dagar för turistsäsongen som lockar fiskare och badare till sjön. Det hela är början på en kris som kan bli en massaker!

Sci-Fi skräckfilm producerad av The Asylum för Animal Planet's Monster Month. Inspirerad av verklighet och skräcksenariot som vissa forskare ser med det kraftigt ökandet av Nejonögon i USA's sjöar som de invaderar. De äter upp all fisk och vissa menar att när fisken tar slut så kanske de ger sig efter människor. Det hela känns minst sagt overkligt för oss Svenskar då det är en vanlig rundmunsfisk i våra vatten som vi tillochmed kämpar för att bevara. Sedan försöker vi också att glömma att de finns i våra vatten då de är så jäkla fula och har en av världens hemskaste munnar! :P Filmen är också starkt inspirerad av Jaws.
Med bla. Shannen DohertyZack Ward och Christopher Lloyd i huvudrollerna. Vär att notera är Mark Christopher Lawrence som vi väl känner igen från Chuck.

Jag har lite dåligt samvete för den här filmen då jag gjorde reklam för när den hade premiär på TV i höstas och hade bestämt med XC att se den men det blev inte av fören nu. :blush:

Måste säga att det känns lite roligt att se Shannen Doherty i rollen som den äldre mindre vackra hustrun som känner sig osäker pga en snygg ung granne. :P Shannen Doherty, som är ökänd för att vara svår att jobba med, har börjat få flyt igen när det gäller att få många roller.
Borgmästaren får den i Jaws att verka resonlig. :P Men sedan så får han också en av de värsta sluten också som får mig att rysa. Klart bästa scenen i hela filmen men jag kommer nog hålla mig ett tag. ;) XC sa det bästa: "Snacka om att ett felbeslut kommer tillbaka och biter honom i rumpan." :D
Rich var lite förmycket. :P Men hur hans båt hamnade uppochner på stranden kan jag inte begripa. :P
Michael lär ju inte vinna "Father of the Year", eller "Husband of the Year" iheller, för den delen även om jag tycker att Cate kunde vara lite mer förstående när det gällde en kris där folk har dött. Men sedan så är det alla som ber honom om ursäkt vilket jag fann lite komiskt.
Och den flörtande grannen Ellen visade sig vara, enligt USA's lagar, en pedofil som bjuder hem unga killar för att fylla dem och förföra dem. Jag gissar på att scenen när Lampreys simmar ut ur hennes mun var ditlagt som en eftertanke då Nicole och Alex simmade till henne för att försöka rädda henne något som de troligen inte hade gjort om de trodde hon hade blivit dödade av Lampreys som var kvar i vattnet.
Michael är expert på Nejlonögon men verkar inte veta grundfakta som han får veta av en annan expert?
Will's självmord var verkligen idiotiskt. Det gav ingenting. Ville offra sig för att han inte hade bidragit med mer. Liknande saker har hänt i andra filmer som t ex Deep Blue Sea och jag har aldrig förstått meningen med dem då de är helt enkelt självmord och inget annat.

Filmen största WTF var nog när Kyle hittar Ted död på stranden efter att ha blivit dödad vid ett avlopp någon helt annanstanns FÖR EN VECKA SEDAN!!! Eller när Kyle, efter att ha sett en kvinna ätas upp helt av Lampreys, går fram till henne för att lägga jackan över henne (allt bara för att mamman sedan ska tro att han är död). Och vad är det med den där hunden som försvinner spårlöst, kommer igen och sedan åter försvinner? Och Kyle, när han hör sin mamma, bestämmer sig för att ta en tupplur istället för att skricka? Och signalera med glasögonen på det viset och lyckas träffa rätt är omöjligt. Vem kom på den dumma idén?
Och när de börjar skutta omkring på land för att dödafolk så blir det minst sagt löjligt... Uppenbarligen så kan en handfull i kloakerna föröka sig till flera tusen på bara några timmar. :rolleyes: Och så börjar de bita sig egonom plåt och gräva sig igenom marken så att de välter stora kraftorn.
Efter det så bara väntade jag på att de skulle börja ta över människor och kontrollera dem som puppets. :P

Rätt bra specialeffekter med ett rörigt osammanhängande manus där man ibland inte förstår vad de ens säger eller sammanhanget. Filmen har också standard billig syntmusik (har de typ bara köpt ett saoundtrack på internet?) som get ingenting och regin är verkligen usel, vilket inte är så konstigt då de har valt en regisör som typ bara göra sjuka sadistiska platterfilmer som är meningen att vara riktigt dåliga. Ett bra exempel är killen som springe rut i vattnet för att hitta Kyle's glasögon när han aldrig har varit i vattnet och de ligger i sanden precis bredvid Kyle. Och när en Nejlonöga brottar ner en vuxen man så kan jag inte låta bli att rulla med ögonen.
Hans sadistiska sida dyker upp igenom filmen som de saker som händer Kyle, hur alla blir bitna, Borgmästarens öde och när Nicole ska rädda sin pojkvän Alex men också råkar flå hans ben och halva ansiktet med en ogräsmaskin (vilket de bara färgade med blod och aldrig visade några sår).

Så den stora frågan är: Kan de verkligen anfalla människor? Om de är utsvultna, ja. Men hintils har det aldrig insträffat något liknande vad som visas i filmen. I verkligheten så är de långsamma ätare så de äter på sitt offer i många timmer eller dagar så det tar tid innan de gör riktig skada då de är parasiter och dessutom är vi mycket starkare än vad de är. Och hitills har det aldrig rapporterats att de har anfallit i stim. Nu är filmen ett extrem-fall där det handlar om tusentals i en lite sjö som de tömmer på mat och något sådant har inte hänt i verkligheten. Dessutom tror forskare att de föredrar kallt blod. Fast sedan så hintar de om att de här är muterade på något sätt.

Bästa skräcken kommer när de baserar filmen på verklighet men här flippade de så otroligt att det finns ingen verklighet kvar vilket förstör allt ihop. Och efter att a startat en sådan gigantisk kris, hur löser de det? Ett par handfull Lamprey-levrar som visswt lockade till sig alla Lampreys på kilometers avstånd så att de kunde döda dem. En väldigt enkel och tråkig lösning.

Det här var verkligen dåligt. "When you think it's safe to watch a Asylum movie again..." borde vara filmens tag för jag vill inte se fler Asylum filmer under den närmaste tiden.

Betyg: 2 Nejonögon i rumpan av 5
-Sora, Kingdom Hearts

#849 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 11 June 2015 - 03:21

Jag åkte för att se Insidious 3 men kom hem med att ha sett den här istället. :P Hur gick det till? Tja, min tjejkompis jag skulle se den med var nedstämd så jag tyckte att en komedi kanske passade bättre. :)

Spy (2015)

Den ensamma och överviktiga Susan Cooper jobbar i The Basement, CIA's lägsta, och sämst välhållda, våning där alla agenters rådgivare jobbar. Som Bradley Fine's rådgivare styr hon honom till seger på alla hans uppdrag. Men ett uppdrag visar sig svårare än alla då målet i fråga, den kalla och utråkade Rayna Boyanov, har köpt identiteten till alla CIA's agenter. Det finns bara en sak att göra och det är att skicka in en okänd agent, Susan Cooper.
Förklädd till de mäst tråkigaste karaktärerna så har hon bara det simplaste uppdraget, att förfölja Rayna så att de kan hitta den atombomb hon tänker sälja medans hennes bästa vän Nancy B. Artingstall är hennes rådgivare.
Men när den alltid skrytande agenten Rick Ford går rogue för att själv lösa fallet och strular till uppdraget så måste Susan Cooper gå sin egen väg för att få jobbet gjort och ju mer hon får smaka på livet som agent destu mer vill hon jobba som en riktig agent.

Action-komedi med Melissa McCarthyMiranda HartJason StathamRose Byrne och Jude Law. Missa inte Björn Gustafsson som den mesiga Svenska gangstern Anton. :P

Jag är inget större Melissa McCarthy fan, mycket för att de roller jag har sett henne i har oftast varit groteska, svurit helatiden och gått ut på fat-jokes. Därför blev jag possitivt överaskad när jag såg den här för där fanns inga fat-jokes (Miranda Hart kunde lika väl ha spelat Susan Cooper utan att de hade behövt ändra något), den var lite grotesk ibland men inte helatiden. Tyvärr så svär de aldeles förmycket och det hela flippar ut mot slutet då de svär i varända mening. Det känns väldigt onödigt och tråkigt.
Likadant så flippar filmen själv också mot slutet och den liksom förlorar vad den från början var. Susan Cooper börjar klä sig tufft, snacka tufft (och svära helatiden) och jag känner att lite av charmen försvinner.

Men jag kan klart rekomendera filmen. Där är ingen analsex shock ala Kingsman i slutet, som tur är, men hon hamnade väldigt förvånande med Ford i sängen under eftertexterna, hur nu det gick till. :P
Den levde väl inte helt upp till trailern men det var 2 timmar av mycket skratt och action.

Betyg: 3,5 penisbilder av 5

Edited by Crusader, 11 June 2015 - 03:21.

-Sora, Kingdom Hearts

#850 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 June 2015 - 12:21

Jag åkte för att se Insidious 3 men kom hem med att ha sett den här istället. :P Hur gick det till? Tja, min tjejkompis jag skulle se den med var nedstämd så jag tyckte att en komedi kanske passade bättre. :)

En gentleman! :thumbsup:

Spy är en film jag avgjort har för avsikt att se, gillade McCarthy/Bullock kommendin the Heat och är avgjort nyfiken på den här.

Och det är sällan man ser en film som Kingsman som lyckas nästan förstöra en hel film med en scen på slutet. :P

fqq5BYam.jpg