Jump to content

Photo

Senast sedda film #7

• Please log in to reply
1026 replies to this topic

#226 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 December 2013 - 18:16

Jupp, men inte lika bra eller rolig.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#227 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 26 December 2013 - 19:48

Okej, då vet jag. Får se om jag springer på den vid något tillfälle, för då ger jag den nog en chans. Utifrån det du säger så är det väl inget som jag letar upp.

#228 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 December 2013 - 23:52

Indiana Jones and the Last Crusade (1989)

När Professor Henry Jones försvinner spårlöst så skickas hans son, Indiana Jones, för att hitta honom och stoppa Nazisterna från att hitta den heliga Gralen och erövra jorden.

Tidlös klassiker med Harrison Ford och Sean Connery som aldrig blir förgammal och en film man aldrig tröttnar på. Jag skulle klart kalla den för en av tidernas bästa äventyrsfilmer om inte den bästa. Filmen är typ perfekt!

Betyg: Awesome+

Beetlejuice (1988)

Paret Maitland's liv vänds upp och ner när de plötsligt dör. För att göra det hela värre så har storstadsfamiljen Deetz köpt huset de själva har byggt och planerar att modernisera det. Desperata letar de efter hjälp och hittar det i en demon kallad Betelgeuse som bor i deras modell-stads kyrkogård. Men frågan är, kan man lita på någon som har ett rykte för att vara en komplett mordisk galning och vad kommer då hända med den gothic-klädda underliga flickan Lydia Deetz?

Tim Burton's skräck-Komedi och kultklassiker med Alec Baldwin (i hans genombrotts roll), Geena DavisWinona Ryder (i en av hennes första roller) och en fullkomligt galen Michael Keaton (kan förstå att folk reagerade negativt på att han skulle spela Batman efter att ha sett den här  :P ). Faktum är att man känner igen de flesta i den här filmen.

Fortfarande väldigt rolig (fast roligare för 20 år sedan) och en klassiker som till hör de filmer alla ska ha sett någon gång. Fast jag tror man uppskattar den bäst om man är typ tonåring eller tidigt 20. Filmen har också en hel del luckor som man igentligen inte ska tänka på och en del scener blir lite för löjliga. Men klart en underhållande titt på TV och en bra film.

Betyg: Bra

Edited by Crusader, 28 December 2013 - 23:54.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#229 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 29 December 2013 - 00:46

Wham! Bam! Thank You, Spaceman! (1975)

Två kosmiska Casanovor landar mitt i Los Angeles för att fullfölja ett livsviktigt uppdrag. För att säkra sin arts överlevnad måste de befrukta så många jordkvinnor som möjligt! Med silverdräkt och styva antenner invaderar de både bordeller och porrfilmsinspelningar – överallt där kåta, sexiga kvinnor bara väntar på att få utforska deras utomjordiska skills.

Utgiven av Njutafilms. Den ovanstående beskrivningen säger det mesta om filmen. Man får alltså lite naket och en, i det här fallet, urbota korkad "handling". Dåliga skådespelare, usel regi, lite spejsad musik och en helt horribel klippning. Det här var en ren chansning och impulsköp. Jag satsade 79 kronor på 5 filmer/tv-serier och jag tyckte att den här filmen verkade vara värd en chans. Och visst, det kan väl vara rätt kul att kunna bocka av den här filmen över sådant som man har sett, men jag vill inte påstå att den är bra. Den är inte ens så dålig att den blir bra, utan helt enkelt bara dålig. Det enda trevliga är väl att hela filmen skriker DIY fast med 1970-talets ramar.

#230 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 31 December 2013 - 02:29

Jagad i Underjorden (?)

Det råder lite delade meningar om när filmen är gjord. En källa säga 1994, en annan 1991 och en tredje 1990. Det sistnämnda uppger SFI och det litar jag väl mest på.

Filmen är även känd under titlarna; Grottmorden och The Forgotten Wells. Den sistnämnda verkar vara originaltiteln enligt SFI och dom litar jag väl mer på än andra källor.

Jag minns att jag har sett filmen en, två gånger tidigare och då på tv. Filmdelta (läggs ner vid årsskiftet) uppger att den har sänts på tv fyra gånger. Två gånger på ZTV (1994) och två gånger på Femman (nuvarande Kanal 5) och det var (1994/1995) så det är väl vid något av dessa tillfällen som jag såg filmen senast.

Och sedan dess så har jag velat att se om den. Den har ju getts ut både på VHS och DVD men jag har bommat samtliga tillfällen att köpa och se om filmen. Så av en ren händelse så sprang jag på den vid ett av mina secondhand besök, på Erikshjälpen närmare bestämt. 15 kronor skulle man ha för den på DVD och skivan såg helt oanvänd ut. Gissa om jag slog till.

Med facit i hand så ångrar jag mig inte det minsta, men jag vet inte om jag kan backa upp ett påstående om att filmen kan klassas som bra. Men det där ligger ju helt i betraktarens ögon att avgöra. Handlingen är rätt fånig måste jag säga, skådespelarna är nog en blandning av mer erfarna sådana, en del som knappt är torr bakom öronen och så dom som mest har halkat in i filmen på ett bananskal, helt utan kunskap om skådespeleriets ädla konst. Regin är väl helt okej. Hela filmen känns B, men det är ju med all rätt eftersom Mats Helge Olsson har välsignat hela projektet. Det är svårt att peka på något i filmen som är bra, det skulle väl vara att allt är så dåligt i sådant fall. En av dom mer coolare rollerna gör i varje fall Magnus Cederblad. Det sämsta med filmen, bortsett från helheten är nog att alla pratar svengelska. Det är kul i början, men blir efter ett tag rätt jobbigt att lyssna på. Om jag skulle använda en betygsstege till filmen så skulle den få absolut sämsta tänkbara betyg, men det känns bara passande till en sådan här film. För just ett sådant betyg är kanske det allra bästa som den här filmen kan få.

Half Baked (1998)

Småkul stonerfilm med Dave Chappelle i huvudrollen. Jag har sett filmen en, två gånger tidigare och tyckte nog att den var bättre då. Faktum är att det är länge sedan som jag såg den nu, men eftersom jag har velat att se om den sedan ett bra tag tillbaka och det faktum att jag hittade den på DVD billigt för någon vecka sedan. Jag ångrar inte inköpet, men jag kan konstatera att filmen inte var lika rolig som jag mindes den att vara. Det blir lite för jönsigt efter ett tag om jag ska vara ärlig. Och många av skämten och upptågen känns som att dom riktar sig till en annan målgrupp än mig. Vill man se Dave Chappelle i något bra så rekommenderar jag delar av hans tv-serie Chappelle's Show istället för att se den här filmen.

Corto Maltese: Les celtiques / Corto Maltese: Celtic Suite (2003)

Corto Maltese svävar i landet mellan verklighet och fantasi. Han får hjälp av bl.a. Morgana Le Fay och trollkarlen Merlin att skydda England från en Tysk invasion.

Utgår troligen från en serie skapad av Hugo Pratt. Troligen skriver jag då jag inte har så bra koll på om Hugo Pratt verkligen gjorde handlingen som utgör filmen, eller om det är något som filmskaparna har arbetat fram själva. Filmen är väldigt fint animerad och musiken är väldigt stämningsfull. Karaktärerna är intressanta. Handlingen är halvbra. Filmen är dessvärre dubbad till engelsk tal vilket förtar en del av upplevelsen. Jag har faktiskt inte läst något av serien Corto Maltese, men ända sedan jag sprang på filmen Corto Maltese i Sibirien (2002) då Atlantic Film släppte den här i landet, så har jag velat utforska serien. Så jag får väl göra slag i den saken framöver. Att se dessa animerade filmer kanske ökar suget något mer.

Sällskapsresan (1980)

Filmen behöver väl ingen närmare beskrivning. Och visst håller den att se än idag, även om man kanske bara finner den småkul till skillnad från när man såg den dom första gångerna.

Edited by Garm, 31 December 2013 - 04:48.

#231 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 31 December 2013 - 02:37

Cloudy with a Chance of Meatballs 2

Den såg jag i fredags. Fick ett biobesök i julklapp av syskonbarnen, och då blev det den, trots att jag inte har sett ettan.

Trevlig film. Snygga miljöer, som lite för mina tankar till Avatar. Verkar också som att översättaren gjort vissa ansträngningar för att få till ordvitsarna. Det uppskattar jag. Där emot vill jag underkänna översättningen av titeln. Men den är ju kvar sedan förra filmen, så det har ju inte direkt med denna att göra. Bechdel-poäng? Ja, nätt och jämnt. Sensmoral? Lurig. Är det alltså fel att döda djur som har varit mat, men inte fel att göra mat av djur från början? Man undrar ju förresten lite över hur matdjurens ekosystem fungerar egentligen. Det verkar ju i alla fall visa sig så småningom att alla matdjuren är snälla. När det gäller just ostburgarspindeln yttrar det sig genom att den bara äter skurkar .

#232 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 31 December 2013 - 03:09

Abominable (2006)

Preston Rogers tvingas av sin psykoterapist att återvända till sin hemstad och stugan han har mitt ute i skogen för att i lugn och ro komma över den hemska olycka som dödade hans fru och gjorde honom rullstolsbunden för 6 månader sedan. Men väl där börjar han misstänka att något gömmer sig i skogen och börjar frukta inte bara för sitt eget liv utan även för tjejerna som har möhippa i grannhuset.

Monsterfilm med bla. Lance HenriksenMatt McCoy (mäst känd från Polisskolan 5-6), Rex Linn och Jeffrey Combs.
Namnet på filmen får en att tro att det handlar om The Abominable Snowman (även kallad Yeti) även om det borde vara en Bigfoot (även kallad Sasquatch). I filmen förklaras det som att monstret är något som är större än en Bigfoot och mer som en Yeti. Därav namnet.

Trotts att filmen är släppt 2006 så kan man inte tro det. Filmen är medvetet gjord för att se ut som en tidigt 80-tals monsterfilm. Allt från den lite gryniga missfärgade kvaliteten på bilden till kläderna, utseende, fordon, ser ut som på den tiden och det hela förstärks av musiken som är en cover av musiken i The Beast Within från 1980 som trotts att den är nyinspelad låter som den 80-tals skräckfilms musiken den är (fast det negativa är att det ibland låter som om de har en TV som står på i bakgrunden). Fast kanske har jag missuppfattat det hela för grann-tjejerna hade mobiltelefoner även om den man fick se på nära håll såg ut att var en gammal Nokia.

En sak jag undrar över är varför Bigfoot klampar omkring och väsnas som ett oskväder enastuden för att sedan smyga omkring snabbt och ljudlöst i nästa. Och sedan måste jag påpeka att det här var ett av de fulaste monster jag har sett. :P

Filmen påminner en hel del om Hitchcock's klassiker Rear Window med en hjälplös rullstolsbunden man som ser något hemskt hända med sin kikare men ingen tror honom.

Slutet var bra förutom ett par saker. Jag gillade inte hur idioten till tränare dog som en hjälte.

En rätt bra monsterfilm som jag kan rekomendera till alla som gillar dem.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#233 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 31 December 2013 - 05:17

Filmåret 2013 har varit skapligt och det går nu mot sitt slut. Om inget mirakulöst inträffar, så som att jag sätter mig ner senare under kvällen för att se en film (föga troligt) så har jag under natten sett årets absolut sista film.

Europa Report (2013)

En grupp med internationella astronauter blir skickade på ett privatfinansierat uppdrag till Jupiters måne, Europa, för att söka efter tecken på liv.

Som jag läste någonstans, så är det riktigt trevligt att få se en bra SF-film där man lägger fokus på Science istället för Fiction. Filmen är inom kategorin "found footage" men jag hoppas att det inte låter skrämma någon. Det passar riktigt bra och är snyggt gjort med hjälp av fasta kamerorna som finns på farkosten, handkameror som besättningen nyttjar, i dräkterna, osv. Det är alltså inte så mycket "skakig handkamera" som i många andra filmer inom genren.

Handlingen är väldigt bra och som det lekman jag är så tycker jag att det mesta av informationen som man får tilldelad känns korrekt och bra presenterad. I mångt och mycket så är det först när man ska ta sig utanför farkosten som man blandar in fiktion i vetenskapen och det blir mer av en ordinär SF-rulle.

Men jag kan uppskatta att man har tonat ner den varan och att den blandas in först vid det tillfället. En annan sak som jag uppskattar med handlingen är att man får funderat rätt fritt kring exakt vad det är som händer med besättningen och på månen. Det är först i det absoluta slutskedet som man får svar på en del frågor och det känns helt okej. Även om jag kanske hade föredragit ett mer öppet och svävande slut. Och på tal om slutet så var det inte en liten dos Cthulhu som vi fick serverade. Det skulle vara intressant att få veta om det var helt oavsiktligt eller något medvetet.

Karaktärerna är intressanta och skickligt porträtterade av en del kända aktörer. Bland annat så får vi se Michael Nyqvist (Millennium-filmerna), Sharlto Copley (District 9), Christian Camargo (Antagonisten i den första säsongen av tv-serien Dexter). Vi får även ett par vassa prestationer av kvinnliga skådespelerskor, men det är inget av namnen som direkt ringer en klocka, så för mig var dom, mer eller mindre, nya bekantskaper. Vilket givetvis inte gör deras insatser mindre intressanta.

Filmen är väldigt stämningsfull och spännande. Man blandar bra med mer långsamma reflekterande scener och en del lite mer tempofyllda. Musiken är mycket bra och först under eftertexterna så insåg jag att den är gjord av Bear McCreary, kanske inte så konstigt att den är bra med andra ord.

Den visuella aspekten är välgjord och tilltalande. Man har använt sig av mycket material från organisationer som t.ex. NASA och även låtit sig inspireras utifrån dessa när dom har skapat själva. Men mycket är unikt material samt även en del så kallat "stock footage". Det ser hur som helst bra och trovärdigt ut.

Det här är nog en film som har passerat under en del SF-vänners radar, men än är det inte försent att råda bot på det. Nu återstår det att se om någon svensk distributör plockar upp filmen och ger ut den på DVD/BD. Ett givet köp för mig i sådant fall. För filmen är riktigt bra och väl värd att ses om man gillar SF.

Edited by Garm, 31 December 2013 - 05:20.

#234 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 December 2013 - 09:18

@Garm: Jagad i Underjorden är helt klart en film jag skulle vilja se. (Det låter dessutom som om den ger tittaren samma typ av blandade känslor som Ninja Mission). Europa Report är en annan film jag sätter upp på "klart intressant listan".

Surf's Up (2007) [US] ¤ Tack Kanal 5.
?: Han heter Cody och är Antarktis vassaste surfare, men på plats i Pingvinernas årliga minnesmästerskap över legenden "Big Z" är han blott en entusiast.
Bra välfokuserad story som mest är en comming-of-age historia. »MEN« Den bjuder inte på mycket som är nytt, bortsett från surfande pingviner i Hawaii-miljö så har vi sett det mesta tidigare.
Det var rätt uppenbart att Geek egentligen var Big Z. »MEN« Varför envisas Sony Animation med att slänga in comic relief-karaktärer som ger en känslan att "om de inte redan går på mediciner borde de medicineras snarast"?
Riktigt snygg animering och design och texturer som sitter mitt i prick. »MEN« Man lyckas också ge Pingvinerna små mänskliga drag utan att det känns påklistrat. (T.ex. Geeks huvudfjädrar som för tankarna till rastaflätor)
!: Det här är väl en OK film att slå ihjäl 1½ timme med, speciellt om man har sällskap i målgruppen. Den har ingen klassisk skurkroll men både Reggie Belafonte och Tank 'The Shredder' Evans fungerar som antagonister. Här och där får man faktiskt en nästan Disney/Pixar-känsla i filmen, tex Cody & Lanis tur genom grottorna som påminner starkt om Blixtens och Sallys åktur i Bilar). det blir riktigt trivsamt; bristerna till trots.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#235 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 01 January 2014 - 04:00

Agatha Christie's Evil Under the Sun (1982)

Hercule Poirot anlitas åter av försäkringsföretaget Trojan och skickas till en semesterort i Frankrike för att undersöka varför den rika Sir Horace Blatt har skickat in en uppenbart falsk juvél för försäkring. Väl där får han veta att ägaren har blivit svindlad av en skådespelerska som han tidigare var förlovad med. Spåren efter den försvunna juvélen går till ett syndigt hotell på en ö där par åker för att få en lustfylld semester. Och givetvis sker där ett mord.

Jag följer min tradition med att avsluta Ny År's Afton med Agatha Christie (en som jag har hållt på med så länge jag minns, själv ända sedan de slutade visa Agatha Christie filmer på Ny År's Natten som de gjorde varje år under min uppväxt).
Som uppföljning på förra året blir det åter Peter Ustinov i hans 2:a film (av 6) som Agatha Christie's berömda Belgiska Privat Detektiv Harkel Pirog... Hercule Poirot (eller "Pairow" som Engelskmännen säger).
3:e filmen i serien (som började med Murder on the Orient Express (1974) fast där med Albert Finney som Poirot. Peter Ustinow spelade Poirot i alla andra filmer i serien. The Mirror Crack'd (1980) räknas av vissa även till serien trotts att den handlar om Miss Marple, då det var samma gäng som låg bakom den.

Precis som de första filmerna så är den här också stjärnspäckad med bla. Roddy McDowallMaggie SmithJames Mason och Diana Rigg.
Och som vanligt så är de misstänkta många, med väldigt unika personligheter och alla har själ att hata offret. Jag tror det är första gången som ett barn är en av de misstänkta.

Bäst i hela filmen är nog Poirot i sin baddräckt med stor orange badmössa och en blommig morgonrock. :D Och sedan går han bara ut till knäna och torkar vatten ur örat. :P

Jag kände igen mycket av filmen och kom halvägs igenom ihåg att jag började se den förra (eller möjligen förr-förra) Ny År men fick bryta då jag var aldeles för trött och inte orkade se klart den.

Underbar film med ett klurigt mysterium som man kan luska ut om man vill för alla ledtrådarna finns i filmen även om det är svårt att se dem första gången. Bra skådespelare och bra regiserad.

Betyg: Mycket Bra+

-Sora, Kingdom Hearts

#236 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 January 2014 - 18:31

Jag hade för mig vi hade en tråd om den här...

*

Lone Ranger, the (2013) [US] ¤ Donerad till mitt filmotek. Tack.
VAD? Western röj av den nya skolan, med en måttlig dos äventyr.
VEM? Jerry Bruckheimer fixar Gore Verbinski; Gore Verbinski fixar Johnny Depp.
VAR? Ett alternativt - inte helt historiskt korrekt - vilda western.
HUR? Det är svårt att säga exakt vad som är snett med filmen, den är inte dålig men lätt ur balans. för det är egentligen inget fel på storyn, välskriven och med hål som verkar placerade där med flit. Bra skådespelare, om än så är Depp kanske det svagare korten. Kanske är det längden, med sina 2:23 är den lite för lång för sitt eget bästa. Kanske är det humorn, den som är exklusivt serverad av Depp och som påminner lite för mycket om Jack Sparrow för att riktigt funkar. För även om jag inte direkt älskar westerns så är jag rätt förtjust i Zorro och mot slutet blir Zorro-vibbarna riktigt påtagliga. Sina problem till trots är den hyffsat underhållande, speciellt tågscenen på slutet gillade jag starkt, även om den första 1½ timmen känns som en överlång startsträcka.
NÄR? Nä. Vi lär inte få se någon uppföljare på den här, iofs är det kanske synd för den slutar faktiskt när det blir riktigt underhållande. Men jag skall erkänna att ajg blev lite smått nyfiken på TV-Serien som nämns på IMDb.

fqq5BYam.jpg

#237 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 January 2014 - 18:28

Dumma Mej 2 / Despicable Me 2 (2013) [US]
VAD? Gru, flickorna och minionerna är tillbaka. Gru har hittat rätt i pappa livet när brottsbekämparna ASL rekryterar honom till att rädda världen.
VEM? Bortsett från Agnes verkar den svenska dubben ha samma röster som första filmen (i de roller som återkommer dvs).
VAR?  Illumination Entertainment värld.
HUR? Man lyckas rätt bra med att transformera den småbuttre Gru till såväl familjefar som världens räddare. Flickorna är tillbaka och är lika charmiga som i första filmen. Detsamma kan tyvärr inte sägas om minionerna. I första filmen var de charmiga och roliga; nu är de enerverande och påträngande. Kort sagt: de tar på tok för mycket plats och är inte alls lika charmiga som i första filmen. Filmen är (givetvis) animerad i samma stil som i ettan och jag gillar designen och färgerna. Jag gillar den lite matta känslan texturerna har, vilket göt att det som är glossigt blir tjusigt. Vattnet t.ex. har man fått till riktigt bra, speciellt vid vulkanen på slutet. Bra musik, även om minionernas sångnummer mot slutet kändes påklistrad. En charmig film som helt klart kan anses som sevärd, men som kanske har en kärleksplott för mycket och låter minionerna bre ut sig lite för mycket i några scener.
NÄR? 2015 anländer minionerna i sin första egna film, ärligt vet jag inte om jag ser fram emot det eller inte. Jag tycker nästan de är lite för mycket redan här.

Edited by XC, 02 January 2014 - 18:30.

fqq5BYam.jpg

#238 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 January 2014 - 21:15

Hundraåringen ...osv ;)

Utan att ha läst boken som är förlaga kan jag bara konstatera att filmen funkar. Det är en underhållande skröna som Felix Herngren fått ihop, och påkostad är den också. Man har kul mest hela tiden när får följa Robert Gustafsson som Allan Larsson i dennes flykt från idiotiska MC-killar med lagom sidsteg i de (otroliga) historiska eskapaderna. Speciellt kul att det är med så många fåniga möten med ledande personligheter.

Efter ett tag blir det kanske lite jämntjockt med händelserna, man tappar liksom intresset för vilken häftig slump som ska föra berättelsen vidare. Men det är ändå bland det bättre svenska jag sett på ett tag.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#239 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 04 January 2014 - 01:03

Hobo with a Shotgun (2011)

Jag hänvisar till omdömet som jag skrev 24 februari 2012 (finns att läsa inom spoilermarkeringen) då jag har noll inspiration till att skriva ett nytt nu. Jag tycker inte heller att filmen är lika bra som när jag såg den förra gången. Nu var den mer OK än något annat.

Spoiler

@XC: Du borde helt klart ge Jagad i Underjorden en chans om du får. Det gäller egentligen hela Mats Helge Olsson:s filmografi. Det är något som jag själv är sugen på att göra, men jag misstänker att det lär bli svårt att få tag på en del av titlarna. Och Europa Reprort tycker jag också att du ska ge en chans. Jag tror att du skulle gilla den. Och kul att du har sett The Lone Ranger nu. Mitt och Crusaders omdöme ska ligga i någon av SSF-trådarna om du orkar och vill söka. Själv så blev jag positivt överraskad, men medger att visst har filmen sina brister. Jag tror att jag skrev både det och att mina favoritscener var dels hästen och där den ibland befann sig. På det mest udda ställena. Jag gillade även när tåget skenar mot slutet av filmen och då man spelar William Tell Overture. Despicable Me 2 har jag faktiskt liggandes så den hade jag tänkt att se framöver. Jag har nog medvetet väntat i hopp om att jag ska bli sugen på att se om den första filmen. Vi får väl se hur det blir med den saken. Jag ser i varje fall fram emot att utforska uppföljaren vid något passande tillfälle.

Edited by Garm, 04 January 2014 - 01:08.

#240 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 04 January 2014 - 04:13

Sharktopus (2010)

Flottan har skapat en Haj/Bläckfisk hybrid kallad S-11 som ska bli deras ultimata vapen men under ett test i öppet vatten rymmer den. Nu tvingas Nathan Sands, hjärnan bakom projektet, att motvilligt återanställa jägren Andy Flynn som han gav sparken tidigare. Tillsammans med Nathans dotter, Nicole Sands, ger han sig ut för att spåra och fånga S-11.

Svart Monster-komedi. Halvkass CGI, halvdåligt manus, halvdålig regi, en hel del halvkassa skådespelare gör det här till en halvkass film. En hel del av det troligen medvetet. Iallafall inte helkass och extremt löjligt dåligt gjord som Sharknado då den här iallafall går att slötitta på.

Gillar man B-monsterfilmer som medvetet är halvdana gjorda så ska man se den här, annars ska man nog strunta i den.

Betyg: 50/50

Edited by Crusader, 04 January 2014 - 04:14.

-Sora, Kingdom Hearts

#241 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 05 January 2014 - 00:18

Machete Maidens Unleashed! (2010)

Denna fick jag i julklapp. Tack för det!

Mark Hartley, regissör och manusförfattare till den utsökta dokumentären Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation! återkommer här med ett av dom mindre utforskade kapitlen av filmhistorien. Samme man kommer inom kort att göra en till djupdykning som jag ser fram emot riktigt mycket, den här gången med dokumentren Electric Boogaloo: The Wild, Untold Story of Cannon Films som håller på att spelas in just nu. Och med tanke på att jag är uppvuxen med Cannon Films actionraffel så längtar jag redan efter att få se slutresultatet.

Jag är sedan tidigare bekant med kapitlet i filmhistorien där det spelades in mycket film i Filippinerna för oss i västvärlden att avnjuta. För mig under tonåren då jag för första gången upptäckte filmer signerade Roger Corman och hans samarbetspartners. Och den här filmen fäster fokus på just Roger Corman och hans eskapader när man utgår från det som man vill berätta. Och berättar gör man genom intervjuer med många av dom som var aktiva på den tiden, allt från stormogulen själv, Roger Corman, till regissörer, manusförfattare, skådespelare, medhjälpare till den som styrde landet för tiden, självaste Ferdinand Marcos. Även om det han och Imelda säger sker genom arkivmaterial och är rent allmänt om landets kulturliv. Min det är likväl passande att ta med i kontext till resten av det som berättas.

Jag tycker att alla har intressanta anekdoter att berätta, men den som verkligen har båda fötterna på jorden är nog kultregissören John Landis som känns mest ärlig i sina åsikter. Han är, precis som många av oss andra, fan av filmerna som gjordes och hela den vilda historien om hur dom kom till. Men han är även en av få som också har genomskådat Roger Cormans affärsidé. Eller rättare sagt, han är den enda som säger rakt ut det som alla andra tänker på men inte säger.

I respect and I admire Roger Corman but the man is full of shit. He's about money. Roger's all about money, and because he's about money he has given many, many people their breaks, which means, 'I'm going to let you break your ass and work so hard for me, not pay you, make millions, but you'll have made a movie.' And, belive it or not, that's not a bad deal for a lot of people. And you look at all the people who started with Corman. But you don't hear Bobby de Niro saying, 'Roger gave me my start.' He says, 'That fucker still owes me money.'"

Han är även helt spot on när det kommer till hur många kända regissörer inte säger som det är, att dom inte visste vad dom höll på med när dom gjorde dessa filmer, att det mer var för pengarna, utan istället så kan dom få frågor om en specifik film var en allegori över nazisternas förtryck, eller en allegori över slaveriet i USA. Och svaren är ofta inte ärliga, "Öh, jag vete fan vad vi höll på med, men det var experimentellt och gav mig stålar" utan svaren är mer "Självklart så tänkte vi på det redan när manuset skrev, men du vet hur det är, så svåra ämnen är svårt för vanligt folk att ta till sig."

Dom andra som intervjuas är ibland ärliga när det gäller detaljer kring själva inspelningen av filmerna. Inget fel med det, allas synpunkter är lika värdefulla. Men det är trevligt att man släpper fram någon som man känner verkligen förstår det som vi alla andra förstår. Jag vill minnas att regissören gjorde något liknande även i Not Quite Hollywood. Och precis som med den dokumentären så får man en hel hög med intressanta filmtitlar som man bara vill kasta sig över och se. NU! Jag får även samma känsla som när jag såg den dokumentären, att man skulle vilja se och vet mer. Utgåvan till Machete Maidens är tacksamt nog fylld med extramaterial som stillar min hunger. Bland annat så får vi mer och längre intervjuer med dom medverkande, faktum är att dessa uppgår till samma längd som speltiden på själva dokumentären. Inte illa, det blir som två dokumentärer i en. Vi får även en fyllig samling med trailers till praktiskt taget alla filmer som omnämns i dokumentären, så det är väl bara att göra som med Not Quite Hollywood att lista alla filmer som man vill se. Och det tillkommer även ännu mera extramaterial att gotta ner sig i. Så var väl även fallet med utgåvan till Not Quite Hollywood om jag inte minns fel. Jag har ju den med, så jag kanske borde se om den snart igen.

Det här är vad jag kallar för en riktigt bra filmdokumentär. Riktigt, riktigt bra. Och det görs få av den varan i dessa dagar. Därför är jag glad över att kunna lägga även den här dokumentären till min samling och jag håller Machete Maidens precis lika bra som Not Quite Hollywood och en av mina andra favoriter, Double Dare. Alla tre rekommenderas varmt om man gillar lite mer udda filmer än det vanliga som kommer från drömfabriken.

Edited by Garm, 05 January 2014 - 00:28.

#242 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 January 2014 - 09:36

@Garm\MHO: Jag håller korpgluggarna öppna för mer film inom MHO filmografi.

@Garm\MMU: Kul att du fått sett filmen nu. Jag håller med dig om att den här filmen håller samma klass som sin föregångare NQH. En skrämmande anektot från filmen jag minns är när de talade om stuntfolk, när man insåg på fillippinerna att det inte krävdes så mycket för att kunna kasta ut folk från 3 våningen och de faktiskt överlevde. Jag minns också det där om Corman du nämnde, att han brann mer för pengar än att göra film.

Edited by XC, 05 January 2014 - 09:38.

fqq5BYam.jpg

#243 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 05 January 2014 - 23:31

Hitch (2005)

Hitch är en hemlig dejt-doktor som använder sin expertis om kvinnor för att ge vanliga nervösa killar en chans till kärleken med deras stora kärlek. När han träffar skvallerjournalisten Sara faller han snabbt för henne och bestämmer sig för att hitta vägen till hennes hjärta men när han är i närheten så går allting bara fel och han själv förvandlas till en klant som gör allt fel. Men vad han inte vet är att Sara letar efter dejt-doktorn i tron om att han jobbar för att hjälpa killar förföra snygga kvinnor och hamna i säng med dem.

Will Smith i högform mot den alltid vackra Eva Mendes. 3:e gången jag ser den här men tycker fortfarande att den är lika bra och rolig. Kanske gillar jag den extra för att jag själv är en feg nervös kille som ibland önskar att det hade funnits en dejt-doktor. ;)

Betyg: Mycket Bra+

-Sora, Kingdom Hearts

#244 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 06 January 2014 - 18:01

Jack Brown Genius (1996) [NZ] ¤ Tack Film2Home.
VAD? Runt förra millennieskiftet misslyckades munken Elmer med att uppnå sin livsuppgift: att flyga. 1000 år senare väntar skärselden om han inte kan bevisa att han inte helt sonika begick självmord.
VEM? Förutom  Marton Csokas ser vi Xena/Herc-bekantskapen Jeffrey Thomas i en roll.
VAR? Det tog den tokiga munken Elmers ande 1000år att förflytta sig från England till Nya Zeeland.
HUR? Ett lekfullt manus som signerats av bl.a. legendarerna Peter Jackson och Fran Walsh. En härlig story om den misslyckade uppfinnaren Jack som blir besatt av en desperat ande. Snyggt filmad och special effekter som helst klart håller måttet fortfarande. Det känns lite udda och framför allt kul att se Marton Csokas i en såpass vardaglig roll som den här. En trevlig och underhållande liten film vars enda riktiga nackdel är den lite slarvigt komponerade kärleksintrigen. (Den funkar dock, annat kan man inte säga - det är bara inte uppenbart varför Eileen plötsligt byter fot i sina känslor för Jack). Uppenbart är kanske att intrigens största bromskloss är munken själv – som vägrar inse att hans metoder kanske är lite utdaterade och att människan kunnat flyga ett bra tag redan när han får tummen ur och skall rentvå sitt namn. Men det är en detalj lätt att ha överseende med eftersom människan fortfarande fascineras av att försöka bygga sina egna vingar.
NÄR? Om Peter Jackson gjorde en av sina beryktade cameos i den här filmen så missade jag den.

fqq5BYam.jpg

#245 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 January 2014 - 01:44

Ichimei / Hara-Kiri: Death of a Samurai (2011)

Regi av Takashi Miike, en väldigt intressant japansk regissör som genom åren har visat sig kunna göra film inom praktiskt taget vilket genre som helst och ofta med ett lysande resultat. Det är det sannerligen inte många regissörer som klarar av.

Och den här filmen är inget undantag. Den är en nytolkning av kultfilmen Seppuku / Harakiki från 1962. Den regisserad av en mycket begåvad regissör vid namn Masaki Kobayashi som förutom Seppuku även gjorde filmer som Kaidan / Kwaidan (1964) och Ningen no jōken / The Human Condition-trilogin (1959, 1959, 1960).

Nu har jag inte sett originalfilmen sedan jag var tonåring, så jag ska väl inte uttala mig om huruvida den här nytolkningen är bra sett ur det perspektivet, men bara en sådan sak inbjuder ju till att se om den.

Handlingen och karaktärerna i den här filmen är väldigt intressanta, med fokus på människorna, besluten som dom fattar och hur det påverkar deras livsöden. Jag gillar att man berättar det mesta i tillbakablickar. Det är alltså ingen film som har fokus på episka strider, vilket bara är skönt. Sådana samurajfilmer finns det gott om att se om man skulle vilja det. Förvisso så får vi en maffig scen mot slutet av filmen, men det är knappast för den som man tittar.

Dramaturgiskt så är filmen väldigt bra, intressant och skickligt utförd.

Skådespelarna är mycket bra och det känns som att man jobbade lite extra för att hitta rätt person till rätt karaktär. Eller så var man bara väldigt skicklig redan från start. Regi är bra, manus likaså samt musiken som är väldigt suggestiv. Jag skulle vilja ha soundtracket till filmen så jag ska se om det går att få tag på.

Filmen klockar in på 125 minuter men kunde gärna ha fått vara ännu längre, det är en sådan där film som man vill ha mer av. Som man redan längtar efter att få se om medans man ser den.

För mig väckte den även upp mitt sug av att se på japansk film. Rent allmänt, men även samurajfilmer mer specifikt.

Filmåret 2014 har knappt hunnit att starta, men jag kan redan nu känna att det blir svårt att toppa den här filmupplevelsen som verkligen var något alldeles extra för mig.

Trevligt att kunna sälla den här filmen till samlingen.

@Garm\MHO: Jag håller korpgluggarna öppna för mer film inom MHO filmografi.

Jag med. Givetvis så hojtar jag till om jag hittar något intressant.

@Garm\MMU: Kul att du fått sett filmen nu. Jag håller med dig om att den här filmen håller samma klass som sin föregångare NQH. En skrämmande anektot från filmen jag minns är när de talade om stuntfolk, när man insåg på fillippinerna att det inte krävdes så mycket för att kunna kasta ut folk från 3 våningen och de faktiskt överlevde. Jag minns också det där om Corman du nämnde, att han brann mer för pengar än att göra film.

Jupp, jag minns också den scenen. Dom berättade ju även att när man skulle göra stunts som innefattade eld så hällde dom bara på sig bensin, satte sig själv i brand och när det sedan började att bli för varmt så kastade dom sig i vattnet. Man filmade tydligen alltid sådana scener när ett vattendrag. Att jämföra med nu då man har någon form av gel som gör att man kan brinna utan större problem eller risk för att skada sig.

Och så var det stunts där man kastade sig genom riktiga glasrutor till skillnad från sådana som är gjorda av socker eller annat ofarligt material.

En film som jag hoppas kunna bocka av rätt snart faktiskt om allt går som det ska. Kul för övrigt att du kunde se filmen genom film2home, det har man väl att tacka Studio S för som har sett till att filmen nu har getts ut här hos oss. Jag har varit sugen på att se den här filmen sedan PJ gjorde entré i mitt filmmedvetande under tonåren och det är även en av få, bortsett från Hobbit 2, av honom som jag inte har sett än. Om det blir så att jag kan se den, så ska jag hålla ett öga öppet efter PJ om det är så att han kanske gör en cameo även i den här filmen.

Edited by Garm, 07 January 2014 - 04:33.

#246 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 January 2014 - 05:24

En film som jag hoppas kunna bocka av rätt snart faktiskt om allt går som det ska.

Den avnjöts nu under natten, men som sig bör så strular det mesta när jag skriver omdömen och det jag har suttit och skrivit dom senaste tjugo minuterna gick upp i rök. Tydligen är det förenat med förödelse om man har tagit screencaps från filmen som man försöker att ladda upp mot imgur samtidigt som man skriver omdömet. Men filmen var bra och jag ska försöka att skriva ett omdöme när min ilska har lagt sig.

#247 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 January 2014 - 09:07

@Garm\MMU: Det gjorde ju om inte annat att man verkligen fick upp respekten för stuntfolket där på den tiden. :)

@Garm\JBG: Väldigt kul att du fick det att funka. Trist dock att webbläsaren strular för dig när du laddar upp omdömen. (Jag skrever dem själv aldrig direkt i weblläsaren längre).

fqq5BYam.jpg

#248 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 January 2014 - 19:40

Före Detta Fruars Klubb / The First Wives Club (1996) [US]
VAD? En återförening till följd av en begravning ger de tre vännerna Annie, Brenda och Elise inspirationen att ge igen på sina makar som (likt den begravnes) lämnat dem för yngre pinglor.
VEM? Späckad med talang (jaja jag skall bespara er Maggie Smith-hyllningarna) och som smöret på laxen: en cameo av Ivana Trump.
VAR? New York.
HUR? Stockard Channing (aka Rizzo i Grease) har bara en scen i den här filmen, men hon gör den scenen lika vasst som resten av ensemblen. Ett bra manus med lagom många oneliners och tre tjejer i huvudrollen som uppenbarligen tycker det är kul att jobba ihop (iöht så har filmen lagom skruvade karaktärer och härlig kemi) lyfter den här till en tidlös klassiker. . det enda partiet av filmen jag aldrig kommit riktigt överens med är 'vänskapshaveriet' runt mitten; men jag inser också att det är ett haveri som behövs för karaktärernas skull. Av alla 700+ dvd:erna jag har i min samling så är detta nog en av de få som jag känner jag kan se om när som helst, vilken dag som helst i veckan - vilken vecka som helst på året. Och den är i princip lika rolig idag som första gången jag såg den.
NÄR? Trots att Keaton, Midler och Hawn gärna skulle återvända till en uppföljare har den aldrig blivit av; mycket för att den här filmen aldrig riktigt fick något förtroende hos bolaget. Den presterade utomordentligt i biokassorna mot all förmodan (bättre än actionfilmerna den inte ansågs ha en chans mot) men vilket av bolaget bara tolkades som en tillfällighet.

Edited by XC, 07 January 2014 - 19:41.

fqq5BYam.jpg

#249 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 08 January 2014 - 00:02

@Garm\MMU: Det gjorde ju om inte annat att man verkligen fick upp respekten för stuntfolket där på den tiden. :)

Absolut. Det fick man för alla inblandade måste jag säga. Förutom en del sliskiga manliga (fanns det över huvud taget någon kvinnlig regissör?) regissörer som verkade behandla kvinnorna som köttstycken. Det var nog inte lätt att spela in film under dom förhållandena, speciellt inte då det verkade ske enligen "löpande band"-principen. Och jag kan känna lite extra för alla kvinnliga skådespelare som inte bara hade mindre trevliga förhållanden när dom skulle spela in (som t.ex. att byta om i en grotta som även användes som toalett av filmteamet och som dessutom var fylld med insekter stora som en apelsin) samt ofta fick roller där man skulle visa upp sig naken. Det till trots så var det även ett lyft att många kvinnor tog chansen för det var ju många av filmerna som hade flera kvinnor i dom ledande rollerna och som ofta fick sparka männens rumpa. Flera av dom fick ju sitt break tack vare sin medverkan och det var ju blandade känslor bland dom medverkande i dokumentären. En del verkade ha förträngt sin medverkan medan en del hade en mer avslappnad inställning idag.

@Garm\JBG: Väldigt kul att du fick det att funka. Trist dock att webbläsaren strular för dig när du laddar upp omdömen. (Jag skrever dem själv aldrig direkt i weblläsaren längre).

Efter mitt senaste debakel med omdömet till Gravity så har jag övergått till att skriva mina inlägg så långt från webbläsaren som möjligt. Men igår så glömde jag av mig, säkert för att det var så sent när jag hade sett klart filmen, att jag skrev som förr. Jag hade problem med imgur även nu, så det är något med uppladdning av bilder där som gör att webbläsaren strular och med det tappar sådant som jag har skrivit.

Före Detta Fruars Klubb / The First Wives Club (1996) [US]
Av alla 700+ dvd:erna jag har i min samling så är detta nog en av de få som jag känner jag kan se om när som helst, vilken dag som helst i veckan - vilken vecka som helst på året. Och den är i princip lika rolig idag som första gången jag såg den.

Filmsamlingen tar sig. :thumbsup: Jag har nog inte sett filmen hälften så många gånger som dig, men jag håller ändå med om att det är en sådan där film som man kan ta fram oavsett omständigheter, slå sig ner för att se, och alltid uppskatta lika mycket. Det är få filmer förunnat att vara så bra.

Jack Brown Genius (1996)

Omdömet är dedikerat till XC (tack för ditt omdöme och för påminnelsen), Studio S (för att den här filmen nu har släppts här i landet) och film2home (som bjöd på filmstunden).

Bortsett från the Hobbit 2 så var det här den enda av PJ:s filmer som jag inte har sett tidigare. Därför så är det trevligt att nu kunna bocka av den från osedda filmer. Och jag gillar filmen, något annat kan jag inte säga. Det är väl knappast PJ:s bästa övning, men inte heller den sämsta. För han har inte gjort någon film som i mina ögon kan betraktas som dålig.

Jag gillar filmer som kretsar kring människor som av någon anledning får ett kall, att dom har stordåd att utföra och att det ofta innebär en livsförändring. Det gäller i allra högsta grad Jack, som dessutom kvalar in som något av ett unikum. Jag gillar allt käbblande som Jack har med Elmer, det enda som jag kan tycka är mindre bra är att Elmer har en något otacksam uppgift att bara agera som en mentor till Jack och att hans scener i filmen (bortsett från början) blir lite enformiga. Jag tycker dock att dom har löst det bra och lekfullt, rent visuellt. Och samtidigt så vet jag inte hur man skulle ha kunnat löst det på ett bättre sett, så jag finner mig i att det är som det är. Triangeln mellan Jack, Eileen och Dennis är helt okej, även om jag också kan hålla med XC i att det framstår som något oklart varför Eileen helt plötsligt gör en kovändning och fastnar för Jack. Speciellt eftersom hon såg ut att faktiskt tycka om Dennis. Och man kan tycka lite synd om Dennis som till och med gick i giftastanker på köpet. Jag uppskattar även att filmen är seriös, jag tänker främst på scenen då man tror att Jack har trillat av pinn och hur dom andra då reagerar. Jag gillar även dom andra karaktärerna i filmen, även om jag tycker att Sylvia hade en del konstiga scener. Speciellt i den främre delen av filmen då Jack:s chef för första gången dyker upp hos Sylvia och den behandling som han då får motta av henne. Dom scenerna kan inte ha varit alltför kul att spela in för någon av dom inblandade. Jag tycker att skådespelarna är bra och det är flera av dom, inklusive många i filmteamet, som har medverkat i andra filmer som PJ har gjort.

I övrigt så gillar jag handlingen som osar "tönt blir vardagshjälte, uppnår stordåd, får tjejen och sparkar samtidigt rumpan på elakingar", vi har sett det förr men det hindrar inte den här filmen från att vara både bra, rolig, spännande och fartfylld. Det är en i allra högsta grad en Kiwi-film, men den känns ändå rätt neutral i sin ton från mycket annat som PJ har tagit sig för. Om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt, men jag uppskattar hantverket och ger ett extra plus i kanten för att man visar upp mer av NZ:s citykärna istället för dom mera storslagna vyer som vi har fått serverat i dom allra flesta filmerna som har kommit ur landet sedan LotR.

Filmen är snygg rent visuellt, jag gillar verkligen alla prylar man har fixat fram till Jack som han pysslar med. Specialeffekterna består ofta av ren CGI, praktiska specialeffekter och ibland även av båda två beståndsdelar i en och samma scen. Ett bra sådant exempel är det som jag tolkar som en sinnesbild från Elmer, där han visar Jack vad som kommer att hända om han inte hjälper till. Den uppstår strax efter att Jack har fått Elmer:s medvetande. Först så ramlar Jack ur sin säng, sedan så bryter han sig igenom marken, han färdas genom flerfärgade eldringar för att slutligen hamna på ett ställe som närmast kan liknas vid helvetet eller skärselden. väldigt surrealistiskt. Dom där bilderna gör inte scenen någon rättvisa, men ger en liten vink om blandningen av specialeffekterna och hur lekfullt allt är. Helt klart i samma pre-Weta stil som ofta finns i t.ex. andra av PJ:s filmer.

En film som är trevlig att ha fått se, som jag kan tänka mig att köpa Studio S utgåva av, och som jag kan rekommendera alla som gillar det PJ är inblandad i. Här regisserar han inte själv, men nog märks det att det är en film signerad PJ med vänner.

Edited by Garm, 08 January 2014 - 00:21.

#250 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 08 January 2014 - 00:34

Paranormal Activity: The Marked Ones (2014)

Jesse har precis slutat High School och bor med sin pappa, syster och mormor Irma i en gammal lägenhet. Tillsammans med vännerna Hector och Marisol börjar han med sin nyköpta kamera nyfiket undersöka den mystiska tanten som bor på nedervåningen som enligt rykten är en häxa. Men en morgon vaknar han och hittar ett mystiskt bitmärke på armen och snart börjar mystiska saker hända.

Latin-Amerikansk spin-off till huvudserien och inte Paranormal Activity 5 som kommer först till hösten. Men trotts det nära sammanknutet med händelserna i de första 4 filmerna och givetvis är Katie med.
Filmen bygger vidare på mytologin och jag skulle nog vilja kalla den en uppföljning på 3:an då även den här koncentrerar sig på häxor.

Filmen avslöjar även saker från de 2 första filmerna som t ex Ali Rey's öde som visst fortsatt utforska häxkulten sedan 2:an samt vad som verkligen hände i köket i slutet av 1:an.
Tyvärr klippte de mycket i scenen med Ali Rey vilket jag tyckte var beklagligt. Hela berättelsen om vad som hände i de första 2 filmerna, som man fick höra lite av i trailern, var borta.

En rätt OK film men inte alls kusligt. Inte ens min annars känsliga vän som såg den med mig tyckte den var ett dugg kuslig. Spännande och intresant, ja, men inte skrämmande. Faktum är att mellan början (som är lite rolig) och slutet (då det blir fart på saker) så är filmen en aning långtråkig då det händer väldigt lite och det känns mer som en hemvideo från ett par idioter som filmar sig själva.
Och mot slutet så blir den väldigt förutsägbar eftersom allt händer likadant som i de tidigare filmerna och slutet är det samma.

Har ni sett de andra filmerna så kan ni lika väl se den här också men förvänta er ingen skräckfilm. Har ni därimot inte sett någon av de andra eller bara första filmen så kan ni lätt strunta i den här.

Betyg: OK

Efter alla de här filmerna så hoppas jag att när de väl avslutar serien så kommer de ge den en ordentlig avslutning och inte bara som de avslutar alla filmerna. Och inte samma usla slut som SAW.

-Sora, Kingdom Hearts