Jump to content

Photo

Star Trek Discovery


  • Please log in to reply
39 replies to this topic

#26 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 02 February 2019 - 23:04

Det tycker jag.

 

Enterprise (säsong 3-4 speciellt) gillade jag skarpt,

 

Discovery säsong 1 var helt okej (som brukligt med Star Trek-serier efter TOS så brukar första säsongen bestå av att serien hittar sin "groove". Av vad jag sett av säsong 2 (de tre första avsnitten) så har den hittat det.


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#27 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 07 February 2019 - 13:45

Jag började om där jag slutade; med Voyager! Och nu kommer jag också ihåg varför jag tröttnade förra gången. Exempelvis är det tämligen störande att man obehindrat kan tala engelska med främmande raser när man råkat hamna 70000 ljusår ur kurs. Numera kan jag dock skryta med ett betydligt vidsyntare sinnelag och jag kan dessutom se en viss charm i den tidens sf-äventyr. Så långt som att se "The next generation" igen tänker jag inte gå, men nog ska jag klara mig igenom Voyager och serierna som kommer efter. Kanhända finns det en komplett Discoverybox att sätta tänderna i när jag hunnit så långt...



#28 SubaruGT

SubaruGT

    Lieutenant

  • Members
  • 76 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika
  • Interests:Star Trek (TV, Movie and books)
    Other Sci Fi on TV and in Movies, such as Babylon 5, Heroes, etc etc...
    Swedish Subaru Club

Posted 21 February 2019 - 22:54

Efter att ha sett 5 första avsnitten av säsong 2 så blir jag lite besviken på Stjärndatumen (stardates) lika mycket hopp fram och tillbaks som i TOS. Kanske skaparna ser en viss charm i det. Själv gillar jag TNG, DS9, VOY som hade lite ordning och reda......



#29 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 February 2019 - 10:34

Skall erkänna att jag sällan lägger någon större vikt vid datumen... Inte ens som nu när jag ser Next Generation från början (har aldrig sett hela serien tidigare) lägger jag dem på minnet.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#30 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 23 February 2019 - 11:02

Ja du, jag har nog ändrat mig och tror att jag nog ser TNG igen. Det innebär 31 säsonger (plus ett antal filmer) av olika serier innan jag kommer fram till Discovery. Undrar hur lång tid det tar...



#31 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 February 2019 - 12:04

Eftersom jag började se TOS som en effekt av Discovery S01 ser jag Discovery parallellt med att jag betar av de gamla serierna. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#32 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 25 February 2019 - 23:07

Jag tänkte att jag ska vänta med Discovery så läng som möjligt för att ha så mycket som möjligt att bita i när jag kommer dit. Just nu ser jag DS9 och Voy parallellt, och förundras över skillnaden i underhållningsvärde mellan dem. Det är ungefär som skillnaden mellan SG Atlantis och SG Universe. Det där med ett rymdskepp på en oändligt lång resa funkar inte riktigt hur svindlande tanken än är. Förmodligen beror det på att det är svårare att plocka in nya fräscha karaktärer som bär serien framåt. I vilket fall tänkte jag flika in någon säsong ur TNG också emellanåt.  



#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 February 2019 - 17:55

Jupp. SG Universe släppte jag efter första säsongen (vill jag minnas). Som du säger så byggdes det kanske in en viss stagnation i konceptet redan på förhand.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 February 2019 - 12:27

Klart nu att det blir en tredje säsong. Kul.
 

Star Trek: Discovery får en tredje säsong. Gött | Feber / Film & TV

Entertainment Weekly skriver att CBS har beslutat sig för att ta fram en tredje säsong av sin scifi-serie Star Trek: Discovery, en serie vars andra säsong just nu sänds på Netflix här i Sverige. Förutom det så kommer man även ta in en Michelle Paradise som ny showrunner till serien. Hon har tidigare bland annat arbetat som showrunner för tv-serierna The Originals och Hart of Dixie. Seriens producent Alex Kurtzman säger:

  • "Michelle joined us midway through season two and energized the room with her ferocious knowledge of Trek. Her grasp of character and story detail, her drive and her focus have already become essential in ensuring the Trek legacy, and her fresh perspective always keeps us looking forward. I’m proud to say Michelle and I are officially running Star Trek: Discovery together."
Den tredje säsongen av Star Trek: Discovery kommer att börja sändas nästa år. I USA blir det via CBS, i Kanada via Space och resten av världen, förutom Kina, får ta del av nästa säsong av tv-serien på Netflix.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 07 March 2019 - 21:19

Efter att ha sett 5 första avsnitten av säsong 2 så blir jag lite besviken på Stjärndatumen (stardates) lika mycket hopp fram och tillbaks som i TOS. Kanske skaparna ser en viss charm i det. Själv gillar jag TNG, DS9, VOY som hade lite ordning och reda......

Det är ju hopp fram och tillbaka även i TNG, men eftersom det nästan alltid är fristående avsnitt gör det ju inte så mycket. Jag gissar att avsnitten spelades in i stjärndatumordning, men att man senare, av någon anledning, valde att visa avsnitten i annan ordning. Det kan ju exempelvis vara god politik att inte visa flera avsnitt som är alltför lika efter varandra. Men som sagt; bara man inte lägger vital information i fel ordning så gör det ju inte mig något.



#36 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 March 2019 - 22:45

Riktigt cool throwback nu i senaste avsnittet tyckte jag.. ;)

 

Har alltid gillat The Cage, eftersom den visar en glimt av vad som skulle ha kunnat vara Star Trek,


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 March 2019 - 09:55

Jupp. Även om det skaver lite kanterna avsnitten emellan är det ett chamrigt tilltag.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Sparks

Sparks

    Commander

  • Members
  • 238 posts
  • Gender:Female

Posted 29 April 2019 - 14:00

Gud! Var extremt frustrerad de första avsnitten av säsong 2 att de aldrig hittade Spock! Har inte hunnit se färdigt säsongen ännu, men tycker den är bra än så länge.

Själv har jag sett TOS och En eller två säsonger av TNG, sen tröttnade jag lite. Men ska nog fortsätta så småningom.


Hokey religions and ancient weapons are no match for a good blaster at your side, kid.


#39 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 18 December 2019 - 23:53

Ungefär 9 månader tog det mig att se 26 säsonger och 8 filmer från TNG och framåt. Sammanfattningsvis så var det en trevlig resa. Jag kommer dock knappast att göra om det eftersom det är alldeles för många ointressanta avsnitt inblandade. Hade jag tänkt tanken innan så hade jag fört bok över vilka avsnitt som var värda att se om, men nu kom jag på detta alldeles för sent. Man kan dock säga att om man plockat bort alla hologramavsnitt och Q-avsnitt så hade nog resten hållit en hygglig kvalitet.

Jag valde att varva de olika serierna för att få lite omväxling och det var nog inte så dumt. Då var det även lättare att bedöma vad jag tyckte bäst om och i korthet kan man väl säga att serierna blev bättre med åren, även om det fanns ljuspunkter även i TNG. Jag fick också ett "crescendo" med 4 avslutande säsonger efter varandra och det var synnerligen intressant. Märkligt vad svårt man har att göra bra avslut! DS9 tog exempelvis tvärslut där den övergripande historien krymtes till nästan ingenting. Där skulle det ha behövts 3-4 avsnitt till för att få en balans. Med Discovery var det tvärtom, där var historien slut några avsnitt för tidigt och de sista avsnitten kändes tämligen obehövliga.

TNG tog också slut abrupt men där var den övergripande historien inte lika uttalad som det blev senare. Bara en lång rad av självständiga avsnitt. Men man kan väl säga att filmerna egentligen var förlängda avsnitt av TV-serien och det egentliga slutet kom i den sista filmen. Så skulle man kanske också gjort med DS9.

Bästa avslutet hade man faktiskt i Voyager. Där hade man tänkt ut ett coolt slutavsnitt som man lade in när serien började gå på tomgång och det fungerade väldigt bra.

Annars njuter jag mest av enskillda skådespelares prestationen. Favoriter är T´Pol, Data, Doktorn, Kovak, Quark, Nog, Gul Dukat, Garak och några till som verkligen fick visa upp sina breda register. Däremot kan man säga att de egentliga huvudpersonerna var tämligen ointressanta karaktärer.

 

Star Trek är ju en utopi med mestadels fristående avsnitt och det gör att det inte blir så mycket nerv. Man vet ju att det ska gå bra. För att inte bli alltför glad och optimistisk så varvade jag även med 5 säsonger av "The 100" som väl är en av de värsta dystopier jag sett. En riktigt jobbig serie där man ibland inte kunde stänga av TV:n för att man ville se mer och andra gånger ville man inte sätta på den igen av vånda över alla omöjliga val som huvudpersonerna var tvungna att göra. Märkligt att den serien inte fått en egen tråd i det här forumet. Den är ju bra!

 

Jag återkommer med Discovery när jag sett andra säsongen. Just nu håller jag på att se om den första och den tycker jag är riktigt bra. Inga onödiga avsnitt för att dryga ut serien där inte.   


Edited by Libby, 18 December 2019 - 23:57.


#40 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 25 December 2019 - 21:21

Så har jag då sett Discovery säsong 2 och jag kan knappast säga annat än att det var en komfortabel fullträff. Hur ska man kunna toppa detta?

Jag har funderat lite på vad som krävs för att en TV-serie ska bli riktigt bra och detta är vad jag kommit fram till:

 

1. En bra story som håller ända in i mål. Förr hade man oftast fristående avsnitt pga att det inte var lika enkelt som det är idag att vid ett annat tillfälle se ett avsnitt som man missat. Nu behöver man bara gå in på Cmore eller Netflix eller också har man serien på DVD-skivor. De möjligheterna fanns inte förr, hade man missat ett avsnitt så kunde det dröja länge innan man fick chansen igen. Om någonsin. Därför är det i dagens läge bättre att ha "forsättning följer" hela säsongen eller varför inte som i Game of Thrones i 8 säsonger. Det viktiga är att man hela tiden känner det där suget att se nästa avsnitt för att få veta vad som ska hända. Därför bör man också anpassa antalet avsnitt efter storyn i stället för att anpassa storyn efter ett antal avsnitt som man i förhand har bestämt. Att lägga in extra avsnitt som förlänger en story sänker bara tempot, och det omvända att korta ner storyn gör att man som tittare känner att något fattas. Det är en balansgång.

Storyn ska också vara så pass komplicerad att man inte riktigt hinner med att registrera allt när man ser det första gången. Man ska kunna se det en andra gång och få aha-känslan när man ser något som man inte fattade riktigt tidigare

 

2. Intressanta karaktärer och bra skådespelare. Hur viktigt är inte det? I alla Star Trek-serier så är det bara Discovery som har en huvudperson som känns intressant och fräsch. Hur gärna jag än vill så kan jag inte tycka att Jean Luc Picard är en intressant karaktär och inte blir det bättre när han spelas av en träbock som Patrick Stewart. Märkligt nog blir resultatet helt omvänt när en träbock som Data spelas av en genial skådespelare som Brent Spiner. Just det där att kunna spela en roll helt utan känslouttryck som Data, T`Pol, Tuvak och Spock måste vara en stor utmaning, och kontrasten blir ju så mycket större när de av olika anledningar får anledning att visa känslor. Stewart har bara en framtoning hela tiden. 

Lika viktigt är det naturligtvis med de övriga rollerna i huvudteamet och dynamiken dem emellan. För en bra serie så behövs det en hel del drama i all action och spänning.

 

3. Specialeffekter och regi. Dagens filmskapare har naturligtvis ett enormt övertag jämfört med tidigare generationer när det gäller just specialeffekter. Kan man inte få en story i rymdmiljö att kännas verklig så blir det inte bra hur genialt det än är. Av den anledningen har jag inte kunnat se på TOS när jag såg på allt annat. Det sista jag försökte mig på var den där filmen där kapten Kirk skulle hämta några valar från 1900-talet. Jag somnade faktiskt framför TV:n eftersom tempot var för lågt och verklighetskänslan saknades.

 

Det enda negativa jag kan säga om Discovery är att man inte kände igen Klingonerna. Kontrasten mot tidigare serier var för stor och det kändes inte bra. Dessutom har man naturligtvis gjort en del kontinuitetsmissar i allt tidsresande, men det får man helt enkelt blunda för. Tidresor är en oerhört intressant tankelek, men för att njuta måste man komma ihåg att de också helt saknar logik.

Jag ser verkligen fram emot säsong 3 och då blir det förmodligen streaming som gäller eftersom det dröjer för länge tills den kommer på DVD: