Jump to content

Photo

Tänkvärt!!


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 09 January 2013 - 13:06

Jag läste idag att man beräknar att det finns 17 miljarder planeter av Jordens storlek i Vintergatan. Vilken osannolik tur man har som råkade födas på just denna.... :D



#2 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 09 January 2013 - 15:10

 

Önskar bara att vi hade teknologin att besöka dem. :(


ಠ_ಠ

#3 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 09 January 2013 - 20:46

Jag håller naturligtvis med, det är ju därför vi gillar SF eller hur? Så att vi åtminstone kan leta oss dit ut i tanken.



#4 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 10 January 2013 - 10:24

17 miljarder? Det är ju typ... fler än antalet länder i hela världen!



#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 January 2013 - 12:21

Jag läste idag att man beräknar att det finns 17 miljarder planeter av Jordens storlek i Vintergatan. Vilken osannolik tur man har som råkade födas på just denna.... :D

 

Tja. Men det tog en faslig tid!



#6 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 11 January 2013 - 11:01

Om man ägnar så lite tid som 1 sekund per planet så får jag det till att det tar 539 år att ögna igenom alla. Då har jag i och för sig inte räknat med skottåren, så jag antar att man kan ta sig ett dygn ledigt var fjärde år...

#7 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 07 October 2013 - 09:43

Det händer emellanåt när man läser böcker att man stöter på någon mening eller något påstående som man nästan inte kommer förbi. Man måste läsa om och fundera lite extra, och i värsta fall begriper man inte ändå.

 

Ett praktexempel på detta är en sak som Thom Merrilin sa i "Sagan om Drakens Återkomst:

"Det finns en viktig skillnad mellan män och kvinnor; män glömmer men förlåter aldrig, kvinnor förlåter men glömmer aldrig."

Trots att det är tämligen länge sedan jag läste det där så vet jag fortfarande inte om det var helt genialt eller bara dumt...

 

Nu har jag stött på något liknande i James Whites "Lifeboat(Dark inferno):

"Hopplösa fall får aldrig veta att de ska dö förrän allt hopp verkligen är ute"

Genialt eller dumt? Den frågan ska jag ställa nästa gång jag och polarna löser världsproblemen med en öl i näven... :lol:



#8 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 October 2013 - 19:16

Den första klassar jag bara som dum, den går ju helt i "Män är från Mars..."-stilen (vilket det verkar som om Jordan trodde på). Den andra var ju lite kul, men känns tveksam utan mest som om den formulerad för att låta bra.

 

En klassiker som jag alltid fastnar vid (men som man inte kan citera eftersom den är så känd) kommer ju från Tolkien och Sagan om ringen: "Jag känner inte hälften av er hälften så väl som jag skulle vilja; och jag tycker om mindre än hälften av er hälften så mycket som ni förtjänar". Den meningen fastnar jag alltid vid, varje gång jag läser/hör den.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#9 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 08 October 2013 - 20:13

Ha, ha, ja den är bra! Jag hade faktiskt glömt den, men kommer ju ihåg den nu när du påminner mig.