Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #6


  • This topic is locked This topic is locked
975 replies to this topic

#76 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 July 2012 - 13:49

Jakten Mot Nollpunkten / Vanishing Point (1971) [US/UK]

Du verkar ha gjort en djupdykning inom denna genre den senaste tiden. Kul. Vet inte om det är en film som jag borde ge en chans eller ej, men lite lockad blir jag allt av ditt omdöme.

Det har blivit en del bil-film. Det har varit riktigt kul faktiskt med en del överraskningar. :)
Jag tycker defenitivt att du skall ge den en chans, den här filmen är det många som har som absolut favorit (min kollega bla). Jag blev lite paff över slutet måste jag erkänna men det är ändå lämpligt på något vis.


Kul att det har varit givande för dig att den genren en mer seriös chans. Som du säger, ibland blir man positivt överraskad. Vilket jag själv t.ex. har blivit av att hittills ha sett dom två första F&F-filmerna.

Alright, då ger jag den filmen en chans vid ett lämpligt tillfälle. Kan lika gärna se mig om efter den redan nu och se om jag hittar något.



Innan jag glömmer det: jag minns vagt om en film (tror den också är från typ 70-talet) om en bil som tycks få ett eget huvud och helt plötsligt vägrar följa sin förares order (en kvinna med barn har jag för mig). Bilen var blå och av fläskig sportmodell. Någon som minns den? Den har gått på TV ett par-tre gånger och det skulle vara kul att se hela men jag minns inte titeln?

Av förståeliga skäl ringer det ingen klocka hos mig. Dåligt minne och allt. :P Provade lite google-fu, men det resulterade inte i något mattnyttigt. Hoppas att du kommer på titeln förr eller senare.

Jag googlar på den ibland jag också - problemet är att jag minns så lite av den (har inte sett mycket av dem). En av titlarna jag hittade ("The Car" från -77) var bekant men efter att ha sett trailern två gånger så ringer det inga klockor. Jag funderar på om det är så att bilen jag tänker på jagas av en annan och det är den som inte lyder föraren... The Car verkar hur som haver intressant så jag skall försöka se den. :)


Det finns ju en del filmer inom genren. Om bilen dessutom dödar någon, direkt eller indirekt (antingen att bilen själv lever sitt eget liv, eller att den påverkar den som kör) så kan du alltid kolla genom någon av följande listor och utifrån det googla fram mer information och kanske en trailer, för att se om filmen du söker finns bland dessa.

18 Killer Car Movies
Top 10 Killer Car Movies List
Killer Car Movies



Piranhaconda @ Strings: Jo, jag har UK-utgåvan. Sorry att det tagit sådan tid innan jag fick inspiration att se den, vet att min fanbase har väntat. Tyckte dubben var riktigt bra och hade inga problem med att följa med i dialogen, men jag har märkt att det går väldigt fort att slacka av när det gäller hörförståelsen om man slår på undertexterna så fort de finns. Försöker hålla öronen i trim genom att låta dem vara avstängda ibland.

Ingen brådska för min del. Bättre "sent", än inte alls. :)

Filmens originalspråk är engelska, så den är inte dubbad. I mitt svar menade jag att det fanns en svensk utgåva som hade både hade svenskt tal och text. Blev nog något missförstånd där. Bra att du hängde med i dialogen i varje fall. Trodde att du kanske skulle ha velat haft undertexter du med, eftersom du tidigare har valt att ha sådana till en del filmer och tv/serier trots att språket är engelska.

Filmer som inte har naturlig dialog (dvs två människor som pratar) som tex animerade filmer ser jag alltid som dubbade eftersom dialogen läggs på efterhand. Därimor skiljer jag på "original dubb" och "alternativ dubb" (som tex svenska istället för engelska eller engelska istället för japanska). För min del är "original dubb" ointressant i sådana här filmer då jag föredrar språk jag förstår framför motsatsen.


Jo, jag menade givetvis inte att marionettdockor kan tala (vad jag vet), riktigt så snurrig i skallen har jag inte blivit. Än. :P

Men jag tänkte ungefär i dom banorna att den här filmen faller (lite) inom ramen för animerad film och att du då kanske skulle ha föredragit en svensk dubb. I frågan om undertexter så var det mer jag som efterfrågade sådana eftersom jag stundtals hade svårt att uppfatta vad man sade. Men bra i alla fall, att du inte hade samma problem som när jag såg filmen.

#77 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 July 2012 - 14:10

F&F-filmerna var en överraskning för mig också, jag har avfärdat dem som "mycket yta, lite innehåll" tidigare. Alltid kul när man kan ha fel - jag ser rentutav fram emot en 6e film. Hör och häpna. :)

Finns det svensk dubb till en animerad (eller liknande) film så föredrar jag den framför alternativen, men finns bara originaldubb så funkar det med givetvis. Har ju sett en del anime med japanskt tal och engelska undertexter med stor behållning. Att jag ofta väljer svensk dubb beror mycket på att dubb funkar för mig i dem lägena och ibland är det skönt att slippa undertexterna och/eller behöva spetsa öronen när man ser en film. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#78 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 July 2012 - 14:26

F&F-filmerna var en överraskning för mig också, jag har avfärdat dem som "mycket yta, lite innehåll" tidigare. Alltid kul när man kan ha fel - jag ser rentutav fram emot en 6e film. Hör och häpna. :)


Jag skall väl se dom återstående filmerna framöver. Bara att jag har hamnat i lite av en svacka när det gäller att se på film. Men jag ser fram emot att få se dom. Gillar det jag hittills har sett. Och om det fortsätter att vara så bra så har inte heller jag något emot en sjätte film. :)



Finns det svensk dubb till en animerad (eller liknande) film så föredrar jag den framför alternativen, men finns bara originaldubb så funkar det med givetvis. Har ju sett en del anime med japanskt tal och engelska undertexter med stor behållning. Att jag ofta väljer svensk dubb beror mycket på att dubb funkar för mig i dem lägena och ibland är det skönt att slippa undertexterna och/eller behöva spetsa öronen när man ser en film. :)


Ungefär som jag minns med andra ord. :) Bara att jag inte hängde med riktigt i diskussionen tidigare. ;)

#79 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 July 2012 - 14:32

Jag kom på en sak du sade om dialogen. Har läst några gånger (på FemPop bla) att det klagas på att dialogen allt oftare dränks i bakgrundsljud - något jag själv har problem med ibland när jag ser import-utgåvor osv. Därför står min TV i princip alltid i ljudet-läge "Klar röst" och på datorn slår jag alltid på "Volym Normalisering".

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#80 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 July 2012 - 14:54

Just så är det lite för mig kring denna film. Dels är det rätt hög volym på ljudeeffekter och musik, jämfört med volymen på själva dialogen, vilket inte direkt underlättar. Där vet jag inte om det alltid har varit så i filmen och att det är en sådan sak som dränker dialogen för mig, eller om det är specifikt för den här DVD-utgåvan som vi båda har. Ibland blir det lite galet i det tekniska när man gör DVD-utgåvor, att det av misstag kanske blev fel mix av dom olika ljudkällorna. Men det låter jag vara osagt. Sedan är det någon eller några av röstskådespelare som pratar med uttalat bred brittisk accent som också gör sitt till. Sedan kan det givetvis bero på min utrustning, men det tror jag minst på eftersom det bara är någon film då och då som jag har den typen av problem med. Kan slänga in skivan sedan och kolla upp om även jag kan göra det bättre genom att ändra lite på olika inställningar.

#81 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 July 2012 - 16:00

Kollade av GR men hittar inte artikeln där, men en googling påvisar två jag känner igen iaf:Första gången jag läste om problemet så var det en person med nedsatt hörsel som reagerade när hon fick höra av sina vänner med "bättre hörsel" att det inte bara var hennes hörfel - mixarna har blivit sämre.

Edited by XC, 27 July 2012 - 16:02.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#82 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 July 2012 - 16:39

Tack för länkarna. Skall läsa dom sedan. :)

Intressant, och oroväckande, att det mer och mer blir ett problem. Själv har jag otäckt bra hörsel som gör att jag många gånger önskar att jag hade sämre hörsel. Hur konstigt det än låter. Vet inte om jag kanske lider av något, för vem har sagt att det bara är dom som hör dåligt som har ett problem, själv börjar det kännas som ett problem när man önskar att man kunde sänka sin vanliga hörsel för att man hör för mycket och att det man hör många gånger är störande.

#83 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 July 2012 - 17:27




Innan jag glömmer det: jag minns vagt om en film (tror den också är från typ 70-talet) om en bil som tycks få ett eget huvud och helt plötsligt vägrar följa sin förares order (en kvinna med barn har jag för mig). Bilen var blå och av fläskig sportmodell. Någon som minns den? Den har gått på TV ett par-tre gånger och det skulle vara kul att se hela men jag minns inte titeln?

Av förståeliga skäl ringer det ingen klocka hos mig. Dåligt minne och allt. :P Provade lite google-fu, men det resulterade inte i något mattnyttigt. Hoppas att du kommer på titeln förr eller senare.

Jag googlar på den ibland jag också - problemet är att jag minns så lite av den (har inte sett mycket av dem). En av titlarna jag hittade ("The Car" från -77) var bekant men efter att ha sett trailern två gånger så ringer det inga klockor. Jag funderar på om det är så att bilen jag tänker på jagas av en annan och det är den som inte lyder föraren... The Car verkar hur som haver intressant så jag skall försöka se den. :)


Det finns ju en del filmer inom genren. Om bilen dessutom dödar någon, direkt eller indirekt (antingen att bilen själv lever sitt eget liv, eller att den påverkar den som kör) så kan du alltid kolla genom någon av följande listor och utifrån det googla fram mer information och kanske en trailer, för att se om filmen du söker finns bland dessa.

18 Killer Car Movies
Top 10 Killer Car Movies List
Killer Car Movies

Ursäckta om jag stör. :) Jag såg om The Car för 3 år sedan och kan klart rekomendera den. Länk! I samma inlägg så skrev jag även om Steven Spielberg's Duel (som är med på listorna) och även den kan jag starkt rekomendera. (Synon såg den också förra året)
Ang. "Killer Car" filmer så är det lite olika uppfattningar om vad en Killer Car film är. Jag skulle inte kalla de flesta av de filmerna på 18 Killer Car Movies listan för Killer Car då jag, som Piranhaconda, anser att det gäller bara filmer där bilen har ett eget liv och därmed dödar folk genom att köra sig själv eller påvärka föraren. 18 listan verkar ta alla filmer där bilar används för att döda. "Mad Max: The Road Warrior" är t ex ingen Kille Car film men den är med på listan. Filmer där det hela är mystik och aldrig förklaras som Duel därimot är gräns-filmer och kan sättas på listan. De andra 2 listorna stämmer därimot bra.
Jag gillar själv också dfen typen av filmer så jag blev faktiskt riktigt sugen nu på att se ett par. :P

Edited by Crusader, 27 July 2012 - 17:31.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#84 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 July 2012 - 18:49

Djävulsbilen / Car, the (1977) [US]
VAD? Den kommer från ingenstans, tar lätt illa upp och ljudet från motorn (ackompanjerat av signalhornet) skvallrar om ond bråd död.
VEM? Josh Brolins pappa James spelar huvudrollen. Han påminner starkt om Burt Reynolds till utseendet iaf i den här filmen.
VAR? Utah är skådeplats, man har lyckats hitta några riktigt intressanta platser faktiskt.
HUR? Mmm. Det här gillar vi. Välskriven chiller med dofter från det paranormala. Liksom gårdagens Vanishing Point är det en film som färgats av sin samtid, men ändå på något vis håller fortfarande. Det tas vissa ansatser till drama här och där, men det är lagom för att förhöja stämningen och inte så mycket att det tar fokus från det intressanta. Den är enkelt filmad, och det finns bitvis riktigt snygga scener - som t.ex. den vid marschen: en kort reflex i bakgrunden och sedan hur dammolnet bara blir större. Enkelt, spartanskt och effektivt. Bra skådespelare (två helcharmiga ungar f.ö.) och på det hela taget en film värd att se om.
NÄR? Ja OK. Det var inte filmen jag efterlyste igår (men det var jag rätt säker på redan) och googlade (och imdb:ade) lite till idag och konstaterar att jakten på den blå egensinnade bilen kan bli lång ... och trevlig. Jag lär ständigt vara ur spår och distraherad.

*

I jakten på filmen jag letar efter kom följande stickspår upp:
Maximum Overdrive (1986) - IMDb (Steven King. Positiv, kan rentutav vara den jag söker)
Wheels of Terror (TV 1990) - IMDb (nope, men intressant ändå)
The Wraith (1986) - IMDb (näe, antagligen inte den här heller, men vad gör det?)
Crash! (1977) - IMDb (troligtvis inte, men dumt att chansa)
Death Car on the Freeway (TV 1979) - IMDb (mja, mer intressant än trolig)
Mr. Wrong (1986) - IMDb (läste att den var från Nya Zeeland och tänkte: måste man ju bara se minst en gång i livet!)
Duellen (TV 1971) - IMDb (Spilbergs fullängdsdebut.)
Speedtrap (1977) - IMDb (Defenitivt inte den här - men jag vill nog se den ändå.)
Christine (1983) - IMDb (Carpenter. Need I saymore?)
The Hearse (1980) - IMDb (ytterligare en intressant film)
Rolling Thunder (1977) - IMDb (avgjort intressant)
Black Cadillac (2003) - IMDb (avgjort för ny, men jag gillar beskrivningen)

*

Ursäckta om jag stör. :)

Stör? Aldrig på en fredag! :hug:

Jag såg om The Car för 3 år sedan och kan klart rekomendera den. Länk! I samma inlägg så skrev jag även om Steven Spielberg's Duel (som är med på listorna) och även den kan jag starkt rekomendera. (Synon såg den också förra året)

Såg "The Car" idag faktiskt. Och skriver under på vad du skriver, speciellt om vad du skriver om explosionen på slutet: extremt snyggt speciellt när man betänker att filmen gjordes 71. :)
The duel verkar helt klart intressant, dock är jag säker på att det är "fel film".


Ang. "Killer Car" filmer så är det lite olika uppfattningar om vad en Killer Car film är. Jag skulle inte kalla de flesta av de filmerna på 18 Killer Car Movies listan för Killer Car då jag, som Piranhaconda, anser att det gäller bara filmer där bilen har ett eget liv och därmed dödar folk genom att köra sig själv eller påvärka föraren. 18 listan verkar ta alla filmer där bilar används för att döda. "Mad Max: The Road Warrior" är t ex ingen Kille Car film men den är med på listan. Filmer där det hela är mystik och aldrig förklaras som Duel därimot är gräns-filmer och kan sättas på listan. De andra 2 listorna stämmer därimot bra. Jag gillar själv också dfen typen av filmer så jag blev faktiskt riktigt sugen nu på att se ett par. :P

Här kan jag hålla med om din gräns, en "Killer Car"-film skall i första hand handla om bilen, bilen skall inte vara "huvudpersonens" vapen/förlängning.
Jag är relativt säker på att i filmen jag söker så handlar det inte om någon mordisk bil med sadistiska mord i sinnet. Vad jag minns av det jag såg så är det främst en biljakts-film där bilen har eget liv. (Men det är inte en film av Herbie-typ).

Edited by XC, 27 July 2012 - 18:50.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#85 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 July 2012 - 19:46

Ursäckta om jag stör. :)

Stör? Aldrig på en fredag! :hug:

Vad bra. :hug:

Jag såg om The Car för 3 år sedan och kan klart rekomendera den. Länk! I samma inlägg så skrev jag även om Steven Spielberg's Duel (som är med på listorna) och även den kan jag starkt rekomendera. (Synon såg den också förra året)

Såg "The Car" idag faktiskt. Och skriver under på vad du skriver, speciellt om vad du skriver om explosionen på slutet: extremt snyggt speciellt när man betänker att filmen gjordes 71. :)
The duel verkar helt klart intressant, dock är jag säker på att det är "fel film".

Trodde jag inte heller. Menade bara att du borde se den. :)

Ang. "Killer Car" filmer så är det lite olika uppfattningar om vad en Killer Car film är. Jag skulle inte kalla de flesta av de filmerna på 18 Killer Car Movies listan för Killer Car då jag, som Piranhaconda, anser att det gäller bara filmer där bilen har ett eget liv och därmed dödar folk genom att köra sig själv eller påvärka föraren. 18 listan verkar ta alla filmer där bilar används för att döda. "Mad Max: The Road Warrior" är t ex ingen Kille Car film men den är med på listan. Filmer där det hela är mystik och aldrig förklaras som Duel därimot är gräns-filmer och kan sättas på listan. De andra 2 listorna stämmer därimot bra. Jag gillar själv också dfen typen av filmer så jag blev faktiskt riktigt sugen nu på att se ett par. :P

Här kan jag hålla med om din gräns, en "Killer Car"-film skall i första hand handla om bilen, bilen skall inte vara "huvudpersonens" vapen/förlängning.
Jag är relativt säker på att i filmen jag söker så handlar det inte om någon mordisk bil med sadistiska mord i sinnet. Vad jag minns av det jag såg så är det främst en biljakts-film där bilen har eget liv. (Men det är inte en film av Herbie-typ).

Säker på att du inte bara minns ett avsnitt av Knight Rider? ;) :P

Men seriöst, kan det vara ett avsnitt av en TV-serie? Jag minns att dett t ex finns ett Twilight Zone avsnitt som handlar om en bil som kidnappar en grupp ungdommar. Där var det den förra ägarens ande som ville visa genom bilen det hemska brott han hade begått, vill jag minnas.
Iallafall, om bilen inte dödar så lär du inte hitta den bland de listorna. Kanske finns det en lista över levande bil-filmer som inte håller sig till dödande?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#86 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 July 2012 - 20:29

The duel verkar helt klart intressant, dock är jag säker på att det är "fel film".

Trodde jag inte heller. Menade bara att du borde se den. :)

Jo - den står avgjort på listan.


Säker på att du inte bara minns ett avsnitt av Knight Rider? ;) :P

:lol: Finns det ett avsnitt av Kniht Rider där David Hasselhoff förvandlas till en kvinna med rödlätt kortklippt hår? ^_^
Och jag minns något om en bro och en polis på motocykel som pratar med kvinnan i bilen. de hör nödvändigtvis inte hop med varandra.


Men seriöst, kan det vara ett avsnitt av en TV-serie? Jag minns att dett t ex finns ett Twilight Zone avsnitt som handlar om en bil som kidnappar en grupp ungdommar. Där var det den förra ägarens ande som ville visa genom bilen det hemska brott han hade begått, vill jag minnas.


Iallafall, om bilen inte dödar så lär du inte hitta den bland de listorna. Kanske finns det en lista över levande bil-filmer som inte håller sig till dödande?

Jag utesluter väl inget egentligen, varför jag tror det är en film är att jag inte såg särskilt mycket eftersom jag missat så pass mycket i början. (Jag var också rätt övertygad om att jag skulle komma ihåg titeln eftersom den var enkel). Och jag är inte heller helt säker på att den inte dödar, jag minns bara biljakts-delan. Jag har grävt igenom listor (fiktiva bilar, filmer baserad på skrönor) på Wikipedia och hittar inget direkt bekant - förutom Maximum Overdrive då.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#87 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 July 2012 - 19:59

Idag blev det en paus från våra vänner och fiender på fyra hjul.

*

Verbo (2011) [ES]
(Omdömmet flyttat till rätt tråd)

Edited by XC, 29 July 2012 - 18:58.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#88 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 29 July 2012 - 00:44



Jag gillar honom verkligen som skådespelare så det ska bli intressant att se vad han går för som regissör. Att han kan skriva visst jag redan. Han var med och skrev manus till Shane Meadows "Dead Man's Shoes" som han även spelade huvudrollen i. Har du inte sett den filmen kan jag rekommendera den varmt. Jag skrev om den här.


Nej, tyvärr har jag inte sett den än. Missade den när SVT visade den för ett tag sedan. Men jag vill gärna se den eftersom jag verkligen gillar det Shane Meadows har gjort efter. Faktum är att just den filmen har nämnts i diskussioner om liknande filmer på samma tema som man kan se efter att man har sett Tyrannosaur. Även en hel del av Ken Loach har nämnts. Bland annat filmen "My Name Is Joe" där Peter Mullan gör i praktiken samma roll som i Tyrannosaur. Spännande att Paddy skrev manus till "Dead Man's Shoes", det visste jag faktiskt inte om.


Ken Loach är ju en sån regissör som man egentligen ska ha koll på men jag har faktiskt bara sett en film av honom. (Sweet Sixteen) Jag känner mig bara ladrig lockad att se hans filmer. Hans vardagsrealistiska stil jämförs ibland med Mike Leigh som jag tycker väldigt mycket om. Fast där Leigh berättar sina historier med humor och värme skildrar Loach det istället med politisk cynism. Eller så har iaf jag fått för mig.

Shane Meadows vill jag se fler filmer av men jag kommer aldrig för mig.



J. Edgar
Håller med dig om att man skulle kunna tro att Oliver Stone låg bakom en film av den här kalibern. :)

Ja temat är ju betydligt mer Stone än Eastwood. Och Stone hade nog varit bättre lämpad också.
Hur vet du det? Har du sett den nu?
Japp!


J. Edgar
Först bör man säga att det är svårt att göra en film om Hoover som var aktiv inom FBI i nästan 50 år. Det skulle egentligen behövas en miniserie på en 8-10 timmar. Clintan har valt att fokusera på början och slutet av hans karriär. Början återberättas genom flashbacks när Hoover dikterar sina memoarer. Det är därför också en film som är ganska vinklad åt Hoovers perspektiv. Visst visas det att det försegick en del oegentligheter men i stort sett skrapar Eastwood bara på ytan där. Ett annat problem är att Hoovers liv är så djupt sammanflätat med FBI:s historia att det är svårt att separera dom. Dessutom är inte så mycket känt om Hoovers privatliv och det mesta av det i filmen är spekulationer som t.ex. hans påstådda homosexualitet och transvestism. Men med tanke på att dom tar upp det är det lite märkligt att dom samtidigt hoppar över FBI:s förföljeslser av homosexuella. Det känns som ett missat tillfälle. Det ges inte heller tillräckligt med utrymme för att utforska relationerna som Hoover hade till sin mor, sin sekreterare och framför allt hans kompanjon och vän Clyde Tolson som kanske också var hans älskare. Alla tre är spelade av riktigt bra skådisar men dom hmnar lite i skymundan av allt som Eastwood försöker täcka med i filmen. Och trots att den är 2:17 lång så känns det att mycket bara sveps förbi.

J. Edgar är dock ändå en välgjord film rent tekniskt precis som man kan förvänta sig av Clintan. DiCaprio är fantastiskt bra som J Edgar och jag är ärligt talat förvånad att han inte blev Oscarsnominerad. Och trots att storyn är för tillrättalagd och ofokuserad så är den ändå väldigt intressant.

3/5



Shame
Michael Fassbender spelar den djupt plågade Brandon. Utåt sett har han det bra. Han har ett bra jobb, har det gott ställt och kvinnor faller lätt för honom. Men bakom fasaden är han en sexmissbrukare som ligger med både kvinnor han raggar upp och prostituerade och dessutom konsumerar han stora mängder porr. När hans syster Sissy (Carey Mulligan) som själv har sina egna problem dyker upp och bosätter sig hos honom börjar Brandons fasad att rämna. Både Fassbender och Mulligan är riktigt riktigt bra. Filmen ger aldrig några svar på vad som gjort de två syskonen så bräckliga utan man får genom Fassbender och Mulligans utforskning av deras dysfunktionella relation dra sina egna slutsatser. Michael Fassbender var precis som Leonardo DiCaprio bland de namn som diskuterades inför årets Oscarsgala men till skillnad från DiCaprio så är det inte så svårt att förstå varför Oscarsjuryn valde att ignorera Fassbender. Det är vääääldigt mycket sex och naket i den här filmen. Jag var säker på att jag hade sett nån fler film av regissören Steve McQueen men han har bara gjort en till film. (Hunger, också med Fassbender) Kanske tänkte jag på hans mer kände namne, men han regisserade å andra sidan aldrig någon film. Den här McQueen gör iaf ett strålande jobb. Långa snygga tagningar som ofta vilar kvar lite för länge likt t.ex. Takeshi Kitanos regi.

4/5

Edited by Wylie Times, 29 July 2012 - 00:44.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#89 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 July 2012 - 01:55

Project Viper (2002)

Den topphemliga första bemannade rymdskyttlen till Mars får problem i omloppsbanan runt Jorden och kontakten förloras strax efter att alla ombord dödas av lasten de bar. Dess uppdrag var att föra "Project V.I.P.E.R" till Mars, ett revolutionerande intelligent Gen-mikrobiologiska dataprogram som kan göra en livlös planet levande.
När den V.I.P.E.R kopian som är kvar på Jorden blir stulen kallas den hemliga agenten Mike Connors in för att lösa problemet och till hans hjälp har han Dr. Nancy Burnham, kvinnan som skapade Projectet, och hennes team. Nu måste de jaga rätt på V.I.P.E.R innan det är försent för ingen vet vad en varelse skapad för att leva på Mars kan ta sig till på Jorden.

Det här skulle lika väl kunna vara en remake av The Blob.
Rätt bra musik även om main theme påminner starkt om den från ALIEN.
Billig CGI men profsigt sammansatt så att det inte stör oftast inte.
Men vissa saker i manuset är rätt idiotiska. Vad för datorexpert vet inte vad en EMP är? Och hur kan de genier som skapade V.I.P.E.R inte inse att när strömmen går så är det något som är fel med tanke på att det är en av sakerna V.I.P.E.R kan göra? Och så det vanliga korkade med att 1 går för att kolla en sak, sedan går en annan för att leta efter den första och sedan den 3:e för att leta efter de andra. Hur kunde dessa "genier" ha skapat världens första biologiska dator?
Sedan är ju frågan hur en varelse som inte har ett specifikt utseende och kan se ut som vad som helst, kan ha ett specifikt utseende? Och sedan när exploderar en EMP?
Slutet var en cliffhanger och jag vet inte om det var för att de planerade en uppföljare eller om det var det gammla vanliga som vissa gör med filmer för att ge ett öppet slut.
En OK Sci-Fi monsterfilm som lider av att vara förutsägbar, sakna överaskningar, dåliga repliker (ofta skrivna för att få karaktärerna att verka coola) och vara väldigt standard. Underhållande att slötitta på men inget speciellt.

6/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#90 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 29 July 2012 - 10:27

XC: förmodar att det är samma Verbo du sett http://www.scifinytt...?showtopic=9687 ;)
Men har den släppts i Sverige?

Tyrannosaur som nämnts här i tråden håller jag med om att den är värd att ses om ni inte gjort det. Paddy är mycket lovande som regissör (även mycket bra skådis) och jag ser fram emot fler alster av den mannen.

XC igen: Maximum Overdrive och Trucks är två helt galet usla filmer som tack vare det är ett måste att se! :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#91 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 July 2012 - 18:56

XC: förmodar att det är samma Verbo du sett http://www.scifinytt...?showtopic=9687 ;)
Men har den släppts i Sverige?

Faaaaaaan. :blush: Jag. kollade. inte. ens. :bang: (Postar omdömet där med).
Tyvärr är den inte släppt i Sverige ännu. Såg den via stream.

XC igen: Maximum Overdrive och Trucks är två helt galet usla filmer som tack vare det är ett måste att se! :D

De står avgjort på listan, iaf MO. :)

Edited by XC, 29 July 2012 - 18:56.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#92 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 29 July 2012 - 19:15

Lätt att missa, men då det var jag som la upp den så kom jag ihåg att tråden fanns. :hug:

Jag har faktiskt själv varit sugen på att se MO och Trucks (var så längesen jag såg dem). Har du tid över så se gärna den senare också. Två snarlika filmer som jag har en benägenhet att blanda ihop. :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#93 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 July 2012 - 19:34

MO och Trucks bygger ju båda på samma förlaga av Steven King, tror MO är regisserad av King med.(Om jag inte blandar ihop det - jag läste om många bilfilmer på kort tid här om kvällen).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#94 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 July 2012 - 10:00

Sant, Trucks är ju en shortstory som MO är baserad på. Och mycket riktigt har King himself regisserat den senare. Han sa själv att det var första och sista gången han gjorde det. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#95 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 July 2012 - 10:57

Då rörde jag inte ihop koncepten iaf. :) Har en hel lista med bilfilmer som jag vill se numera, tror det är en 13-15st.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#96 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 July 2012 - 16:00

F*n, jag råkade backa och fick starta om skrivandet av inlägget igen. :bang:

*

Så jävla metal! (2011)

Dokumentär vars syfte är att ge den som tittar, en bra inblick i hårdrockens intåg i sverige, speciellt fokus läggs på våra inhemska band och artister.

Jag måste säga att man lyckas bra med sin intention, även om det kanske läggs ett lite för stort fokus på specifika individer, som t.ex. medlemmarna i gruppen Europe och gitarristen Yngwie Malmsteen. Men överlag så har man en bra mix av olika personer som intervjuas och med det, många olika åsikter. Vilket bara får ses som ett plus, eftersom det annars skulle bli rätt tröttsamt om alla satt och sa samma sak och bara nickade och höll med.

Om man som mig är uppväxt med musikgenren i sig så känner man redan till en del av det som berättas, men det finns även en och annan överraskning för oss som hängde med på tiden då det begav sig. Extra kul tycker jag det blir när Anders Tengner får komma till tals, ni vet, killen som var med om startade tidningen OKEJ som mer eller mindre var vår enda informationskälla på den tiden när det gällde musik och film.

Han berättar om en del riktigt skumma händelser. Bland annat om en kvinna som påstår att man i USA hade gjort en studie där man spelade hårdrock i ett rum fullt med växter och plantor av olika slag och hur dessa reagerade negativt på den typen av musik. Varpå kvinnan tyckte att man borde förbjuda hårdrock helt eftersom den inte kunde var hälsosam för någon. Man får även se inslag ur det avsnittet av programmet Svar direkt där Anders Tengner inför Siewert Öholm med tillhörande debattpanel får stå till svars för vilken inverkan hårdrocken har på den tidens barn och deras uppväxt. Det blir lika absurt och vinklat som det debattprogram som Studio S hade om det så kallade videovåldet under samma årtionde.

Dokumentären klockar in på 110 minuter i runda slängar och det känns både lagom, men som att man precis hade börjat att nosa på hårdrockens intåg i vårat avlånga land. Det finns gott om extramaterial på utgåvan, bland annat fulla intervjuer med flera av personerna som syns till och från under dokumentärens gång. Tillkommer gör även musikvideos och unika bildarkiv direkt från Anders Tengners stora arkiv.

Tycker man om hårdrock och är nyfiken på hur denna musikgenre gjorde sitt intåg i vårat land och hur den har legat till grund för flera av våra mest framgångsrika grupper och artister så är den ett måste. Någonting som man bör ha sett minst en gång. Själv kan jag till och med tänka mig att återvända till den en dag, bara för att den var så underhållande och bra.


* * *



Ken Loach är ju en sån regissör som man egentligen ska ha koll på men jag har faktiskt bara sett en film av honom. (Sweet Sixteen) Jag känner mig bara ladrig lockad att se hans filmer. Hans vardagsrealistiska stil jämförs ibland med Mike Leigh som jag tycker väldigt mycket om. Fast där Leigh berättar sina historier med humor och värme skildrar Loach det istället med politisk cynism. Eller så har iaf jag fått för mig.


Jag har ingen direkt koll på Ken Loach filmskapande heller. Har sett tre filmer, "Sweet Sixteen", "Looking for Eric" samt nu senast "Route Irish". Alla har varit bra och egentligen borde man göra en ordentlig djupdykning i hans filmer någon gång, men jag är sällan sugen till det. Vilket är rätt synd egentligen, för det lär väl finnas sämre filmer att se. Håller med dig i din jämförelse av filmskapandet mellan Loach och Leigh. Rätt spot-on måste jag säga. Och kanske att det är en sådan sak som gör att jag inte riktigt har utforskat Loach mer ordentligt. Är sällan sugen på den typen av film.




Ja temat är ju betydligt mer Stone än Eastwood. Och Stone hade nog varit bättre lämpad också.
Hur vet du det? Har du sett den nu?
Japp!


Yay! Det gick snabbare än vad jag hade kunnat tro. Vågar man hoppas på att du toppar detta med att se Tyrannosaur härnäst? ;)




J. Edgar


Trevligt att du gillade filmen i det stora perspektivet, trots att du upplevde den ha sina brister. Och egentligen kan jag inte annat än att hålla med dig. Jag sveptes väl med lite mer när jag såg filmen att jag tittade lite mellan fingrarna kring sådant man hade kunnat göra bättre. En miniserie ägnat åt JEH hade varit något att sätta tänderna i. Där får man ju mer spelrum och kan ta ut svängarna lite mer. Tänk "John Adams" fast med JEH istället. Eller något åt det hållet om inte annat. Dock tycker jag att man gjorde rätt bra när det gäller arbetsrelationen mellan JEH och Clyde Tolson. Det fungerade rätt bra i filmen. Men även här kunde man ha fördjupat sig. Problemet är väl att det inte är så mycket som är känt kring JEH privatliv, att det gärna blir rätt spekulativt och jag vete tusan om man kan få bort det även om man skulle ha använt sig av ett annat format, som t.ex. miniserie.




Shame


En film jag har haft på radarn ett längre tag, men inte haft lust att se än. Tror att man måste vara (mer än vanligt) på humör för att se en sådan typ av film. Inte bara för att den är explicit (tror den till och med fick en NC-17 rating i USA) utan för att jag även får en känsla av att filmen är rätt mörk och depraverad. Men jag kanske har uppfattat det fel. Förr eller senare blir jag säkert tillräckligt sugen för att ge den en chans.

#97 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 July 2012 - 20:43

Så jävla metall verkar avgjort vara sevärd. :) Lovande att den ligger på nästan 2h men inte känns för lång.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#98 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 July 2012 - 12:46

Carnage

Roman Polanskis senaste film är ett riktigt kammardrama. Det märks att man har utgått från en pjäs, men med det menar jag på ett positivt sätt. Faktum är att jag helt klart skulle kunna se pjäsen om jag fick chansen, vilket säger en del om hur bra den här filmen faktiskt är. Den är väldigt skruvad, rolig och samtidigt seriös. Flera gånger sitter jag och skrattar högt över hur absurt allt är och hur trångsynta en del av karaktärerna är. För att i en annan scen sitta och tycka synd om någon och känna att dom har blottat sitt innersta. Det hela börjar lite mer lättsamt för att sedan skruvas till ordentligt innan filmen är slut. Fyra vuxna människor samlas för att prata om vad man bör göra åt sina barn som har råkat i luven på varandra. Det slutar med att föräldrarna är väldigt oense och har verkligen kommit i luven på varandra. Dom har lyckats att lyfta fram den andres alla fel och brister, samtidigt som dom själva har fått sig en slev av samma vara från någon av dom andra. Manus är väldigt bra skrivet och dialogen är superb. Och lika superbt framfört av skådespelarna. Och vilken ensemble som man fick till. Kate Winslett och Christoph Waltz är det ena paret medans Jodie Foster och John C. Reilly spelare det andra. Väldigt bra rollsatt film där samtliga verkligen levererar och mer därtill. En annan sak som jag verkligen gillade var att man lät hela filmen utspela sig på ett och samma ställe. För jag tror inte att filmen hade blivit lika bra om man hade brett ut handlingen. Och det hela slutar ganska så abrupt, vilket bara var positivt, för allt hade ju redan sagts ändå. Och det problemet som man hade med barnen kunde man ju ha räknat ut, bara var tillfälligt. Visst, det den ena gjorde mot den andra var ett rätt ordentligt övertramp, men i den åldern är det ju inte helt ovanligt att man ryker ihop med bästa vännen för att bara några dagar senare vara bästa vänner igen. Det har hänt även mig. Men det kan man nog inte säga om deras föräldrar. Där fanns det en hel del att ta itu med, skulle jag tro. Filmen har ett snyggt foto och även några få välavvägda slingor med passande musik av alltid lika skickliga Alexandre Desplat. Speltiden är precis lagom och klockar in på mellan 75 och 80 minuter.



Så jävla metall verkar avgjort vara sevärd. :) Lovande att den ligger på nästan 2h men inte känns för lång.


Tyckte jag var tvungen att nämna speltiden eftersom omslaget säger att den är tre timmar lång. Men där har man även räknat in allt extramaterial, utan att för den delen direkt skriva ut det. Så den angivna tiden blir då rätt missvisande. För vem pallar med att se en så lång dokumentär? Hoppas att du ger den en chans vid ett lämpligt tillfälle. Tror absolut att du finner den sevärd, underhållande och samtidigt informativ på ett bra sätt.

#99 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 31 July 2012 - 21:39

Orfeus (Orphée, 1950) bygger på den grekiska myten om Orfeus och Eurydice, men här utspelas den i 1950-talets Paris. Mycket har redan sagts om denna klassiker så jag nöjer mig med att säga att filmen är bra, nästan alla specialeffekter har åldrats med värdighet och skådespelarna gör ett strålande jobb.

Radúz a Mahulena (1970) bygger på en pjäs av Julius Zeyer och det är en skaplig film, men slutet är långutdraget.

Nevěsta s nejkrásnějšíma očima (även känd under titeln Godenicata s najkrasivite oči) är en tjeckoslovakisk-bulgarisk film från 1975 (och inte 1978 som Internet Movie Database påstår). Filmen är okej underhållning för stunden men överraskar inte sin publik. Det är värt att se filmen en gång men knappast fler gånger.

Gyllene rosens grotta (Fantaghirò, 1991) är en italiensk tv-film (som även har visats i två delar) och är första delen av fem i Fantaghirò-serien. Ja, då har man sett denna omtyckta och mytomspunna tv-film som bygger löst på en italiensk saga om en ung prinsessa som låtsas vara man (fast hon ser mer ut som den franska sångerskan Mireille Mathieu) för att kunna gå ut i ett krig som pågått för länge.
Ja, vad tycker jag då? Jo, det är väl kul att det finns filmer med tuffa tjejer i huvudrollerna, men problemet med filmen är att den är ganska ojämn och det är en hel del specialeffekter som har åldrats dåligt. Nåväl, låten Mio nemico (ungefär Min fiende) som spelas under eftertexterna är en bra låt.

Fantaghirò 2 (1992) håller lite högre kvalitet än föregångaren och den här gången får vi även ett par underhållande skurkar. Det är visserligen fortfarande lite löjligt, men vissa saker känns nästan som bra på riktigt. Ett litet minus för dialogen som periodvis är ganska barnslig i tonen.

La principessa e il povero (1997) är väl skaplig och ganska trevlig underhållning för stunden om än lite småfånig på sina ställen, men vem tyckte Max von Sydow skulle ha så mycket ögonskugga på sig?

Åh, den filmen var länge sedan jag såg senast. Minns den som riktigt bra. Senast jag såg den såg jag även om Labyrint, en film som jag tyckte var lika bra. Gillar den här typen av "dockfilmer" med den äldre skolans hantverk, inte bara med effekter, interiör/exteriör, osv, utan även med manus som ofta känns som en klassisk sagofilm. Blir lite orolig nu när jag läser ditt omdöme. Tänk om man blir besviken när man ser om den. Nästan som man inte vill göra det, för att istället bevara det fina minne man har. Samtidigt har jag tänkt att man borde se om båda filmerna. Får suga på den karamellen lite.


Labyrinth tycker jag mycket om, den såg jag om för ett tag sedan (och glömde bort att skriva ett omdöme - fy på mig) och tycker den håller än (förutom ett par scener som inte ser så bra ut). Fast min smak skiljer sig mycket från andras, så lita inte på min smak. :P Filmen är betydligt ljusare och mer humoristisk än Den mörka kristallen, men å andra sidan är karaktärerna och storyn mer intressanta. Jag gillar även låtarna (som tacksamt inte kommer tätt inpå varandra) och samspelet mellan människor och dockor. Det fanns även med dockliknande figurer i Fantaghirò-filmerna som jag nämnde ovan, men de var inte i närheten av att se lika bra ut som Jim Henson's Creature Shops grejor.

Och tack för att du fortsätter att skriva omdömen kring filmer som du ser. Jag kanske inte kommenterar allt, men jag läser dom med glädje. :)


Tack. :)

#100 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 August 2012 - 01:10

The Adjustment Bureau (2010)

Kongressmannen David Norris förlorar New York senator valet efter en skandal där han moonade sina föredetta klasskamrater på en reunion. Det hela får honom att tappa orken att fortsätta sin politiska karriär men en dag träffar han den galet spontanska Ballerinan Elise Sellas och hoppet för framtiden återvänder. Problemet är bara att det var inte planerat att han skulle träffa henne igen. The Adjustment Bureau har i uppdrag att se till att alla människornas liv fungerar efter deras planer och i deras planer ingår inte David och Elise's romans eller att han skulle komma i tid till sitt nya job.

Ett romantiskt Sci-Fi drama med en hel del komiska vibbar. De kallar den för action/thriller men det är det verkligen aldrig. Där är aldrig någon känsla av ett riktigt hot. Där är ingen riktig mystik heller då man snabt får veta hur alölt ligger till och se hur det fungerar på andra sidan.
En ytterst bizzar film, och då menar jag inte bara storylinen. Många underliga händelser som t ex han förlorar valet för han moonade. Filmen har en massa underliga karaktärer som spelades av bra skådespelare. Speciellt Emily Blunt var bra och det är svårt att tro att hon aldrig har dansat innan hon tog den här rollen.
Problemet med filmen är väl att det känns som att det aldrig händer något då man pga marknadsföringen väntar sig en full rulle typ av actionfilm vilket det här inte är.
Det är omöjligt att sätta fingert på vad som är fel eller inte funkar men trotts att filmen är mycket underhållande och rolig att se så känner jag som att det saknas något och att något med den är mindre bra.
Det är iallafall en bra film och värd att se.

7/10

Edited by Crusader, 01 August 2012 - 02:40.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif