Jump to content

Photo

Firefox


  • Please log in to reply
154 replies to this topic

#51 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 03 July 2009 - 16:41

Jag tycker 3½an är snabbare (eller kanske rappare) än 3an. Google Reader känner jag en stor förändring i.


Tror inte du att det kan bero på vilken hårdvara och drivrutiner man har hur optimerat allt är?
Sen beror ju det på vilken bandbredd bredbandet har och vad för hårdvara internetleveranstörens server
har , och hur optimerad den är för alla slags nätverkskort.

Det innebär att det inte går att fastställa vilken webbläsare som är snabbast när det varierar beroende på
internetleverantörens kompatibilitet och folks drivrutiner och hårdvara i datorn.

Vad tror du?


Troligen jämförde hon nog de två webbläsarna på samma dator och med samma uppkoppling.
Och visst är det så att det är skillnad mellan olika webbläsare, både i dels sidrendering (om det nu är så det heter) samt i sådant som t.ex. minneshantering som också påverkar prestanda.
Sen ska det ju dock påpekas att skillnaderna oftast nog inte är särskilt märkbara - men det kan vara det.

#52 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 July 2009 - 18:23

Givetvis så gjordes bedömningen utifrån samma dator, med samma hårdvara (utan annan ändring i mjukvaran) och samma uppkoppling. Jag trodde ärligt att det var uppenbart.

Edited by XC, 03 July 2009 - 18:24.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#53 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 03 July 2009 - 19:07

Givetvis så gjordes bedömningen utifrån samma dator, med samma hårdvara (utan annan ändring i mjukvaran) och samma uppkoppling. Jag trodde ärligt att det var uppenbart.


Tänk om testen med en annan webläsare har bytt DNS till sajten du ska till.
Det finns ju andra servrar emellan också.
Kollar man med ett speciellt program så varierar ju allid DNS-adresserna till själva sajten

Det är alltså inte exakt samma procedur
Nån av DNS-adresserna kan ju ha en långsammare procedur.

#54 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 03 July 2009 - 22:27

Supertreck, läs Firefox release notes så ser du att det finns prestandaförbättringar;

Improvements to the Gecko layout engine, including speculative parsing for faster content rendering.

Better web application performance using the new TraceMonkey JavaScript engine.

Edited by Noveau, 03 July 2009 - 22:27.


#55 mjz

mjz

    Cadet Second Year

  • Members
  • 10 posts
  • Gender:Male

Posted 03 July 2009 - 23:31

Givetvis så gjordes bedömningen utifrån samma dator, med samma hårdvara (utan annan ändring i mjukvaran) och samma uppkoppling. Jag trodde ärligt att det var uppenbart.


Tänk om testen med en annan webläsare har bytt DNS till sajten du ska till.
Det finns ju andra servrar emellan också.
Kollar man med ett speciellt program så varierar ju allid DNS-adresserna till själva sajten

Det är alltså inte exakt samma procedur
Nån av DNS-adresserna kan ju ha en långsammare procedur.



Det är visst en del saker som kan påverka på vägen från gång till gång men märker man generellt skillnad med en ny webbläsare så är det antagligen skillnad också. Nu är det till och med ganska stor skillnad från 3.0 till 3.5. :)

#56 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 04 July 2009 - 09:12

Supertreck, läs Firefox release notes så ser du att det finns prestandaförbättringar;

Improvements to the Gecko layout engine, including speculative parsing for faster content rendering.

Better web application performance using the new TraceMonkey JavaScript engine.


Jag har ju redan sagt det. Det är inte samma DNS-adresser till sajten varje gång
man går in på en sajt. Det varierar ju.

Du måste vara helt säker på i så fall att alla tester har samma DNS-adresser till rot-adressen
Din InterNetleverantör kan också ge ut olika DNS för din internet. I så fall måste du manuellt skriva in DNS-adressen
i nätverksinställningarna för att vara säker på att du har samma DNS när du testar andra webläsare
Nu har du ju automatisk läge förmodligen vilket är det vanliga.

Om i så fall inte går att skriva in alla DNS.er till sajten i nätverksinställningarna hmm

Kan en test vara korrekt om man ena gång har en annan DNS som medför sämre resultat?
Och så publiceras det på nätet och tidningar vilken webbläsare är bäst. Men inte bryr man sig om dom
tekniska faktorer att det inte är samma väg via DNS.er som det tar varje gång till sajten.

Vi användare kan inte testa. I så fall måste det göras i ett slutet nätverk där man kan vara helt
säker med samma DNS.

#57 Noveau

Noveau

    Commander

  • Members
  • 211 posts

Posted 04 July 2009 - 10:19

Om man nu vill vara så exakt som du vill så måste man dessutom göra testet i ett slutet nätverk som inte påverkas av nätets allmänna belastning. Ingen bryr nog sig särskilt mycket om ett sådant test eftersom det nog inte skiljer mer än millisekunder mellan olika DNS-rutter ... det är ju inte så att man plötsligt routas genom Australien eller något annat extremt. Och med tanke på att ping-tiden till olika långtbortistaner som typ Australien ändå inte ligger på med än ett par hundra ms så kommer det inte påverka alls i samma grad som olika faktorer i renderingsmotorn och andra faktorer som hör till webbläsaren.

#58 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 04 July 2009 - 17:22

Men hur kan testen vara riktig om man struntar i att DNS.er varierar. Det blir ju bara en sanning med faktum från
den dator och område och internetleverantör. Men det kan bli ett annat resultat med samma internetoperatör
från ett annat område.

I så fall måsten testen göras att man reser runt i landet och tar samma internetoperatör från olika områden.
Med samma dator också. Prestandan på nätverkskort kan variera beroende fabrikat och optimala drivrutiner.

#59 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 04 July 2009 - 18:44

Om jag tolkar Noveau rätt så spelar det ingen roll, såvida du inte är intresserad av millisekunder. ´Det är ingen som märker den lilla skillnaden i praktiken. Menar du så Noveau?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#60 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 04 July 2009 - 19:17

Om jag tolkar Noveau rätt så spelar det ingen roll, såvida du inte är intresserad av millisekunder. ´Det är ingen som märker den lilla skillnaden i praktiken. Menar du så Noveau?


Det varierar också vid olika DNS hur tungt belastad servrar är emellan till sajten man testar.

#61 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 July 2009 - 14:59

Äsch då :( uppdaterade till nya FF nu och så funkar inte TabMix Plus längre :upset:
Tips om något liknande tillägg är välkommet.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#62 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 July 2009 - 15:18

Nya versionen kan laddas ned direkt från tillverkaren. Det verkar om om alla tillägg på mozillas hemsida måste godkännas och att det ibland tar ett tag innan det händer.

If you want to avoid the bloat of TMP and having to remember all the settings on new installations, install the individual addons that serve the functions of TMP you can't live without. That's what I did after having been a long-time TMP user and it has made my life a lot easier/simpler.

I replaced TMP with these must-haves:

Tab Wheel Scroll
https://addons.mozil...efox/addon/6501

LastTab (a lot better than Ctrl-Tab)
https://addons.mozil...refox/addon/112

and some others that I'm experimenting with. (Källa)

Själv använder jag inte TMP - däremot Faviconize och PermaTab-mod.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#63 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 06 July 2009 - 16:12

Nu funkar det igen :) och så har jag bokmärkt sidan den här gången ^_^
Tack.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#64 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 July 2009 - 16:17

tab mix plus har jag saknat, måste ladda ner. Hittade ett annat add-on (igår) som gjorde det jag saknade från TMP nämligen att låsa vissa tabbar.

Edited by GaterGirl, 06 July 2009 - 16:18.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#65 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 July 2009 - 16:56

Vilket program använder du då GG? Jag använder PermaTabs-mod f.n. men ditt kanke funkar bättre. (Det här tappar låsta tabbar mellan sessioner ibland).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#66 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 July 2009 - 16:57

Vad gör TMP?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#67 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 July 2009 - 16:59

TMP (Tab MIx Plus) ger FF användare mer kontroll över flikarna.

"Tab Mix Plus enhances Firefox's tab browsing capabilities. It includes such features as duplicating tabs, controlling tab focus, tab clicking options, undo closed tabs and windows, plus much more. It also includes a full-featured session manager with crash recovery that can save and restore combinations of opened tabs and windows."Källa

Det anklagas ibland för att vara lite bloated dock.

Edited by XC, 06 July 2009 - 16:59.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#68 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 06 July 2009 - 17:04

Vilket program använder du då GG? Jag använder PermaTabs-mod f.n. men ditt kanke funkar bättre. (Det här tappar låsta tabbar mellan sessioner ibland).

Det är tabloc.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#69 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 July 2009 - 23:26

Behöver hjälp. Jag blir tokig :upset:
Quick Time plug ins funkar inte för mig i FF. Så har det varit ett bra tag nu men jag har väl inte brytt mig så mycket eftersom det är bara vissa sidor som strular.
Hur jag än gör, installerar QT på nytt, har nu installerat om FF totalt (tur att jag hittade ett tillägg som kunde göra backup på alla mina tillägg :) ) men fortfarande så funkar det inte.
Har alltid haft QT Lite men när det började strula så installerade jag QT, som om det hjälpte :rolleyes:


Glöm det. Avinstallerade allt som har med QT att göra igen och installerade nya versionen av QT Lite på nytt.
Nu verkar det som om det funkar igen :)

Edited by Georgia, 19 July 2009 - 23:40.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#70 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 20 July 2009 - 01:42

Man hinner knappast installera det nya förrän en ny dyker upp igen. Så hänger inte sina egna favorittillägg med i dom senaste versioner :(

#71 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 20 July 2009 - 06:35

men de flesta uppdateras igen, det tar bara lite tid. du får ha lite tålamod.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#72 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 July 2009 - 10:51

Georgia: Nästa gång (om det händer igen) kan du testa och bara resetta quicktime-filerna till firefox. Det har funkat för mig.

Edited by XC, 20 July 2009 - 10:52.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#73 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 July 2009 - 13:08

men de flesta uppdateras igen, det tar bara lite tid. du får ha lite tålamod.

Precis. Jag kör fortfarande 3.0, förändringarna i 3.5 är säkert väl värda en uppdatering, men för mig får det gärna vänta tills plugin o dy finns uppdaterade. På en bank jag jobbade för några år sedan hade de principen att de uppgraderade till föregående OS när ett nytt släpptes (alltså till 5.x när 6.0 precis hade släppts), för då ansågs det stabilt och bra nog. Riktigt så kör jag inte, men jag brukar tänka på det i lägen som det här :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#74 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 August 2009 - 07:39

Har fått PermaTabs-mod och funka igen. Visade sig att allt som krävdes var att inställningarna togs bort från Prefs.js och en ominstallering. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#75 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 12 August 2009 - 21:42

nä, nu börjar jag bli jäkligt irriterad på FF, jag har mina bokmärken i mappar på bokmärkesfältet för att lättare nå sidorna jag besöker varje dag, ibland när jag ska visa en mapp så syns bara en genomskinlig ruta där det är meningen att länkarna ska dyka upp. :angry: Sen tycker jag att FF är seg i starten, kan ta en evighet innan jag kan klicka på en länk.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier