Jump to content

Photo

Våld i Svenska SuperSerier?


  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 15 January 2009 - 15:25

Jag satt och tänkte lite medan jag skrev på en utav mina SSS manus, hur mycket våld får man med?

Jag har några våldsamma sekvenser i ett par av mina egna serier och i mina Nordens Stjärnor serier som kan jämföras med det våld som skildrades i den amerikanska serien Spawn som kom ut i Sverige under 90-talet. I min två delars miniserie "Tio Små Offer" (Nordens Stjärnor vs Jeanne Nocturne), har jag lagt upp ett scenario för Nordens Stjärnor som är en klar inspiration från olika skräckfilmer med parapsykologiska inslag från SAW till Even Horizon och spel som Dead Space och Fatal Frame.

Men jag har undrat lite över medan SSS har haft ett par våldsamma serier förut, blev jag bara lite nyfiken på exakt hur och var går gränsen när det gäller våld i serier, speciellt i Sverige. Okej, visst jag antar att man inte får se en motorsåg köras in i arslet på nån, men blod som splashas över vägg. Men jag ville bara kolla på hur de ansvariga för SSS har för åsikter angående det.

#2 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 15 January 2009 - 17:53

Det får egentligen vara hur våldsamt som helst så om du vill knipsa itu ögonglober med säckatör, kör hårt. Men nu ska händelserna förbi oss tre redaktörer också. Jag personligen är inte mycket för våld över huvud taget, och än mindre närgånget eller sadistiskt våld. Skräck är inte min grej om det inte är mer humorskräck som Nightmare on Elm Street 2+ eller Hellraiser 3.
Vet inte hur de andra är men det lär vi bli varse.

#3 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 15 January 2009 - 19:02

Tycker som Schenström.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#4 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 15 January 2009 - 19:29

Tycker som Schenström.


Jag gillar skräck och våld.
Så länge det finns en tanke bakom och det är en trovärdig del av storyn.

#5 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 16 January 2009 - 01:26

Tycker som Schenström.


Jag gillar skräck och våld.
Så länge det finns en tanke bakom och det är en trovärdig del av storyn.


Ja precis. Vad är superhjältar till för om inte att ta fast skurkar och dom slåss ju uppenbart
Om det inte finns tillräckligt motstånd så tillför ju superhjältar inte till nån nytta
då vanliga poliser likväl kan ta hand om det.

För annars blir ju superhjälten bara malplacerad i sin roll som inte agerar ut övee
det vanliga så att det märks.

Åhh ser du skomakaren det är en superhjälte som räddade någons skor
och nu inte behövde slängas.
Låter det spännande?

Eller superhjälten som är advokat som aldrig förlorat i en rättegång.
Låter det spännande?

Eller superhjälten som är psykolog som förhindrade 56tusen självmord.
Låter det spännande?

#6 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 16 January 2009 - 18:18

Tycker som Schenström.


Jag gillar skräck och våld.
Så länge det finns en tanke bakom och det är en trovärdig del av storyn.


Ja precis. Vad är superhjältar till för om inte att ta fast skurkar och dom slåss ju uppenbart
Om det inte finns tillräckligt motstånd så tillför ju superhjältar inte till nån nytta
då vanliga poliser likväl kan ta hand om det.

För annars blir ju superhjälten bara malplacerad i sin roll som inte agerar ut övee
det vanliga så att det märks.

Åhh ser du skomakaren det är en superhjälte som räddade någons skor
och nu inte behövde slängas.
Låter det spännande?

Eller superhjälten som är advokat som aldrig förlorat i en rättegång.
Låter det spännande?

Eller superhjälten som är psykolog som förhindrade 56tusen självmord.
Låter det spännande?


Hmmm, de flesta av de här historierna blir ganska spännande om skomakaren, advokaten och psykologen slåss lite emellanåt. Point well made.

#7 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 16 January 2009 - 18:38

Tycker som Schenström.


Jag gillar skräck och våld.
Så länge det finns en tanke bakom och det är en trovärdig del av storyn.


Ja precis. Vad är superhjältar till för om inte att ta fast skurkar och dom slåss ju uppenbart
Om det inte finns tillräckligt motstånd så tillför ju superhjältar inte till nån nytta
då vanliga poliser likväl kan ta hand om det.

För annars blir ju superhjälten bara malplacerad i sin roll som inte agerar ut övee
det vanliga så att det märks.

Åhh ser du skomakaren det är en superhjälte som räddade någons skor
och nu inte behövde slängas.
Låter det spännande?

Eller superhjälten som är advokat som aldrig förlorat i en rättegång.
Låter det spännande?

Eller superhjälten som är psykolog som förhindrade 56tusen självmord.
Låter det spännande?


Hmmm, de flesta av de här historierna blir ganska spännande om skomakaren, advokaten och psykologen slåss lite emellanåt. Point well made.


Jag skulle inte bli så förvånad om det finns manga om sånt i Japan, jag menar de gör ju serier om ALLTING

#8 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 17 January 2009 - 12:48

Ja precis. Vad är superhjältar till för om inte att ta fast skurkar och dom slåss ju uppenbart
Om det inte finns tillräckligt motstånd så tillför ju superhjältar inte till nån nytta
då vanliga poliser likväl kan ta hand om det.

För annars blir ju superhjälten bara malplacerad i sin roll som inte agerar ut övee
det vanliga så att det märks.

Åhh ser du skomakaren det är en superhjälte som räddade någons skor
och nu inte behövde slängas.
Låter det spännande?

Eller superhjälten som är advokat som aldrig förlorat i en rättegång.
Låter det spännande?

Eller superhjälten som är psykolog som förhindrade 56tusen självmord.
Låter det spännande?



Jag tror nog man kan göra spännande serier utan våld i. Att det ska vara våld involverat bara för att folk har superkrafter känns mer som om man är fast i onödiga genrekonventioner som snabbt blir tröttsamma. Det finns annat än våld för att skapa spänning i en berättelse, det fungerar alldeles utmärkt i andra typer av serier, tv-serier, filmer och böcker.

Sen så är Svenska Superserier inte ett fansin enbart för superhjältar utan vi är öppna för fantasy, science fiction och skräck också. Både med och utan våld.

#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 February 2009 - 15:14

Det här kanske är den bästa superhjälten av alla:

#10 DanielOlsén

DanielOlsén

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 63 posts

Posted 10 February 2009 - 19:48

Jag skulle inte bli så förvånad om det finns manga om sånt i Japan, jag menar de gör ju serier om ALLTING


Oja. Underskatta inte kraften i dramatik. Med rätt grepp kan ett brädspel bli lika gripande som ett fältslag eller matlagning lika spännande som rafflande rymdaction.

Action och våld är dock inte alltid samma sak. Det hela beror på motiveringen man ger läsaren och hur man presenterar det.

Tycker också att det finns skillnader mellan "hjälte", "superhjälte" och "hjälte med superkrafter". Den kostymerade hjälten är inte heller självklar. Det beror också på motivering och presentation.

När det gäller våld och superkrafter (~och för att knyta till Bicycle Repairman) så måste jag återvända till ämnet och introducera den kanske lustigaste saken jag sett på länge. En TV-serie kalled "Astro Fighter Sunred".



Sunred är en lat lokal superhjälte som snyltgästar på sin sambo samtidigt som han "fightas" med den lokala "onda organisationen" Florshiem. Florshiem åsido är faktist välldigt hyggliga människor som gör rätt för sig, trots att de är monster som vill ta över världen.

Edited by DanielOlsén, 10 February 2009 - 19:49.