Jump to content

Photo

En Aladdin pralin ska bytas ut


  • Please log in to reply
43 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 November 2009 - 18:42

Vilken är din favorit pralin i Aladdin asken?
Iväg och rösta på den så att den inte försvinner ur sortimentet till nästa jul på Rädda Julen

Min röst gick till Höstnougat :) men allt med nougat är gott så det var svårt att välja, ja och så de med tryffel är också goda ^_^
De med sprit i kan jag skippa, fast de slinker ner de också :lol:

Marabou räddar julen - Dagens Media

Marabou förnyar Aladdinasken och det är konsumenterna som bestämmer vilken pralin som ska vara kvar.

Nästa år ska Marabou byta ut en pralin i Aladdinasken och det är konsumenterna som bestämmer vilken.

På sajten "Rädda julen.nu" ska besökaren rösta på vilken pralin som ska vara kvar. Samtidigt kan man uppmana sina vänner att rösta.

Den person som kampanjar bäst i sociala medier för en pralin vinner 100 stycken av sin favoritpralin från Aladdinasken. Tomrummet i asken ska fyllas med en gammal favorit, men vilken det är avslöjas först nästa år.

– Vi gör kampanjen för att byta ut en pralin i Aladdinasken och då vill vi fråga svenska folket så att vi inte riskerar att ta bort en favoritpralin, säger Malin Jönsson, marknadschef på Marabou.

Aladdinasken lanserades under hösten1939. Andra världskriget hade precis brutit ut och svenskarna behövde någonting att trösta sig med.

Pralinasken blev populär och Marabou menar att det med tiden har skapats traditioner kring Aladdin, exempelvis får man inte äta från det undre lagret förrän det översta är slut.

Något som chokladföretaget tagit fasta på i tidigare reklamfilmer.

Årets kampanj går förutom online och i sociala medier också som tv-reklam och pågår fram till jul.

Ogilvy har tagit fram kampanjsajten, Prime pr har använts för sociala medier och Starcom är mediebyrå.



Edited by Georgia, 17 November 2009 - 20:08.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 November 2009 - 19:02

Rösten gick till Apelsintryffel. Annars säger jag som Georgia, dom flesta slinker ner. Dom med sprit avstår jag dock gärna. Tycker inte det riktigt hör ihop med choklad.

Det ska bli intressant att se vad det blir för någon ny pralin. :)

#3 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 November 2009 - 19:11

Röstade också på apelsintryffel. Vad är det för ny pralin som skall fram då?

#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 November 2009 - 19:13

Vad är det för ny pralin som skall fram då?

Ingen som vet (förutom Marabou då) kommer väl bli en överraskning nästa jul.

Men det är trevligt att vi (svenska folket) får rösta på vilken vi inte vill ha bort. :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 November 2009 - 19:45

Nu kanske de där äkliga körsbärspralinerna äntligen ryker? Fast det är ju klart, vilka ska man då driva med. :P
Bara de inte rör Ägglikör så. :D
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Prue

Prue

    Commander

  • Members
  • 174 posts
  • Gender:Female
  • Location:Gnällbälet
  • Interests:Böcker, sova,rpg & Varulvar.

Posted 17 November 2009 - 20:01

Själv gillar man paradis mer, var ett tag sen man åt Aladdin.
Men får se nu, dessa likörer är man inte förtjust i.
Som ;Körsbär i likör, Likörtryffel & Ägglikör.
Om jag fick välja så blir det Ägglikör. Tycker den alltid blir över & ingen vill ha den då man rensat asken.

Om man har glömt de olika smakerna i Aladdin asken så kan man titta till här;
Aladdin i wikipedia
Var tvungen att kolla upp det själv, minns inte riktigt det som är i asken.


Favorit för min del är;Cocos-kola & Mjuk Toffee
Är små galen i dom båda & om man får chansen så slukar man dom innan nån annan tar dom.

Edited by Prue, 17 November 2009 - 20:09.

Posted Image

FenriUlven Forumet ~ Deviantart Konto

"I will love the light for it shows me the way, yet I will endure the darkness for it shows me the stars."


#7 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 November 2009 - 23:30

Äter alla praliner, alla är rätt så goda men när det är jul (det är bara då jag äter dem) så går alla ner! Det ska bara vara så :P

Winter is Coming


#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 November 2009 - 09:37

Blev trofé nogaten för min del - som Prue föredrar jag egentligen Paradis-asken - annars äter jag de flesta så länge det inte är sprit (håller med Carty helhjärtat där) eller marsipan i dem. :)

Körsbärslikör ar de väl försökt plocka bort några gånger? :P

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 November 2009 - 15:16

Kan hålla med om att några av Likör-pralinerna kan åka (men inte Ägglikör!!!) men annars så slinker alla ned, utom då Körsbärslikören. Blä!
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 November 2009 - 16:54

Ni som inte gillar sprit & choklad borde ta och prova några praliner från Robert E's eller Betsy Sandberg när ni är i Ståkkålm nästa gång. Ni blir omvända, jag lovar! :)

För mig blev det nöttryffeln, det är alltid den jag går på först. Ägglikören ligger risigt till, och konstigt nog verkar körsbäret klara sig bra. Är väl några som gillar det väldigt mycket.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#11 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 November 2009 - 17:18

Tack för tipset Fiskrens. Ska tänka på det när jag eller någon jag känner är uppe i sthlm nästa gång. :)

#12 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 November 2009 - 22:52

För mig blev det nöttryffeln, det är alltid den jag går på först. Ägglikören ligger risigt till, och konstigt nog verkar körsbäret klara sig bra. Är väl några som gillar det väldigt mycket.

De skulle bara VÅGA!!! Ägglikör är största orsaken att jag köper Aladdin.

Minna drömmar om en ny ask med bara Ägglikör verkar ligga illa till. :(

Edited by Crusader, 18 November 2009 - 22:58.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#13 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 19 November 2009 - 17:02

Vad är det för fel med alkohol i praliner? Verkar vara vissa som ser negativt på det.

Punschpraliner är jättegoda. En härlig ljuvlig underbar rundnätt bas i smaken. Att tillföra diverse alkoholdrycker i choklad och glass
är ju en klassiker. som får smaklökarna att blomstra av härlighet. Glass med lite likör. Spritsad med seg punschkolakräm

#14 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 19 November 2009 - 17:14

Höstnougaten :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#15 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 09 December 2009 - 23:35

Snart ska det visst avgöras. På söndag.
Glöm inte att rösta på vilken nu vill ha kvar: http://www.raddajulen.nu/


Nu kan man även rösta på vilken man tror ligger sämst till.
Rädda Julen
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#16 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 10 December 2009 - 00:27

Vad är det för Aladdin som redan finns i butikerna? För de oss bakom ljuset och redan valt ut själva?
Oj då ehh

Tyvärr har jag inte sagt något.

Edited by Supertreck, 10 December 2009 - 00:28.


#17 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 December 2009 - 11:14

Klart att de inte valt själva, det är ju inte bestämt än vilken som ska bort. Det får vi reda på när omröstningen är klar.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#18 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 December 2009 - 12:35

Det framgår också tydligt att en bit ska bytas ut nästa år, inte nu.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#19 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 December 2009 - 16:07

Nu är det avgjort.
Tyvärr så kommer Crusader bli besviken.
För det blir Ägglikör som försvinner från asken till nästa jul.

Körsbärslikören vann tävlingen :o
Det kan ju bero på att alla som inte gillar den har olika smaker och rösterna gick till övriga praliner och inte bara till en pralin.

Hejdå Ägglikör! « Rädda Julen
december 14, 2009 Så var tävlingen avslutad och efter att svenska folket har fått säga sitt tvingas Ägglikören nu lämna Aladdinasken för att ge plats åt en ny pralin.

Vilken den nya pralinen är kommer inte avslojas än, men det är en gammal favorit som kommer att återvända till asken.

Kolla in alla resultaten på www.raddajulen.nu




Posted Image



Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 December 2009 - 16:41

:upset: :upset: :upset: :upset: :upset:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 14 December 2009 - 16:50

Dom hade gärna fått slänga ut alla likörpraliner för min del. Om jag vill jag ha likör köper jag en likör och inte en chokladask.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 December 2009 - 16:55

Jag kan trösta Crusader med att säga att går man in på RaddaJulen.nu så står även:

»Dessutom sägs det att det händer något fint med Sveriges mest älskade 70-åring. Håll ögonen öppna!«[Källa]

Kanske planerar man släppa en sådandär miniask med bara ägg-likör?

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 December 2009 - 18:53

Hittade resultaten för hur det gick för alla praliner på Aftonbladet

Den blev utröstad – måste lämna asken | Julshopping | Aftonbladet

Så gick det i pralinkampen:

1. Körsbär i likör 13 %

2. Gräddnougat 12 %

3. Trillingnöt 12 %

4. Pärlnougat 9 %

5. Cocoskola 9 %

6. Nöttryffel 8 %

7. Höstnougat 7 %

8. Trofénougat 7 %

9. Mjuktoffee 6 %

10. Apelsintryffel 5 %

11. Romrussin 5 %

12. Likörtryffel 5 %

13. Ägglikör 3 %


Edited by Georgia, 21 December 2009 - 18:53.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#24 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 21 December 2009 - 20:19

Neeeej. Dagens samhälle vet tydligen inte vad riktiga delikatesser är för något. Dom nästa som säkert byts ut är väl Gräddnougat och sen Trillingnöt
Antagligen tycker väl folk att Trillingnöt smakar för torrt. Gräddnougat tycker folk smakar för smetig.

#25 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 28 January 2010 - 20:33

Ägglikör var ett lite förvånande val, men jag hade på känn att det var några av alkohokbitarna som skulle ge vika. Mitt tips var Körsbär men den visades sig vara ovanligt populär.