Jump to content

Photo

Harry Potter och Dödsrelikerna 1&2


  • Please log in to reply
64 replies to this topic

#51 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 July 2011 - 09:27

Mycket tråkigt när det blivit så med 3D: inte bara sänker filmen i många fall utan även teknikens "rykte". Och som du skriver behöver knappast HP den draghjälpen för att håva in kosing. Men ofta är det ju filmbolagen som trycker på och alla vågar inte (eller har namnet) säga emot. Tyvärr.

Bra betyg också till filmen då de som läst boken är nöjda. Du får väl återkomma den dag du lyckats få tid och ork att läsa boken. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#52 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 July 2011 - 23:37

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2

Harry Potter, Hermione Granger och Ron Weasley återvänder till Hogwarts för en sista uppgörelse med Voldemort och hans Death Eaters, och att ta tillbaka skolan en gång för alla.

Då var slutet här. Efter alla dessa år så är det både spännande och lite synd.
Ensam blir den lite halv men tillsammans med första delen så blir det en lång av bra film. Den bästa i serien, faktiskt. Ett väldigt brutalt och händelserikt kapitel. Jag reagerade på masakern som Harry och de andra orsakade på banken. Draken de släpte lös slaktade ju alla där inne och de få som var kvar tog väl Voldemort hand om.
Slutstridern var också tuff och brutal. Ett flertal karaktärer kom ju inte levande från striden. Dock var jag förvånad över att slutet var så pass lyckligt som det var. Jag hade väntat mig ett sorgligt slut, speciellt för Harery Potter. Men istället så gifte de sig boch fick barn och blev en ända stor familj. Ett passandfe slut IMO.

Nu är jag givetvis väldigt nyfiken på vad nästa serie kommer handla om. Kommer den ta vid där den här slutade eller kanske utspela sig innan? Kommer den handla om Harry Potter eller bara världen han lever i? Kommer de filmatisera den också? Och kommer den före eller efter 2020? :P

Åter till filmen, där var ett par saker jag var missnöjd med. Hur Bellatrix dog t ex (hade velat se Harry eller Hermione göra det) men även att vissa av skurkarna överlevde eller att man inte fick se vad som hände dem.
Jag trodde att Sirius Black skulle visa sig fortfarande leva. Lika så "Mad-Eye" Moody som jag fortfarande tycker var dåligt gjort.

Men i grunden så var det här den bästa filmen och betyget kan bara vara ett:

10/10

Edited by Crusader, 30 July 2011 - 18:38.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#53 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 July 2011 - 08:08

Nu är jag givetvis väldigt nyfiken på vad nästa serie kommer handla om. Kommer den ta vid där den här slutade eller kanske utspela sig innan? Kommer den handla om Harry Potter eller bara världen han lever i? Kommer de filmatisera den också? Och kommer den före eller efter 2020? :P

På nätet finns det rätt mycket "Harry Potter: Next Generation"-FanFics har jag märkt. Så nog finns det att plocka av om de vill göra fler filmer. Problemet de har är väl kanske bara att hitta ett alternativ till Voldermort (som känns avslutad nu).


Åter till filmen, där var ett par saker jag var missnöjd med. Hur Bellatrix dog t ex (hade velat se Harry eller Hermione göra det) men även att vissa av skurkarna överlevde eller att man inte fick se vad som hände dem.

Intressant nog så tycker jag tvärt om Bellatrix Baneman/-kvinna kändes helt rätt tycker jag. Jag tycker att alla "storskurkar" inte nödvändigtvis måste dödas av den dynamiska trion. :)

Edited by XC, 29 July 2011 - 08:08.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#54 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 July 2011 - 11:08

Annars tycker jag att Rowling har gjort det bra, att det inte bara har handlat om Harry, Ron och Hermione på sätt och vis. Tvillingbröderna Weasley, Ginny Weasley och framförallt Neville Longbottom fick ju sina stunder att skina genom serien. Och Draco Malfoy visade sig vara en mycket mer komplex figur allt eftersom. :)
*Hockey och superhjältar*

#55 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 July 2011 - 11:32

Håller helt med dig Kermit - att Rowling låtit de mindre karaktärerna skina är en av de riktigt bra sakerna med böckerna/filmerna. Speciellt Neville som du säger som var väldigt ansatt inledningsvis.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#56 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 July 2011 - 11:49

Harry Potter är ju egentligen inte riktigt den där klassiska hjältegestalten som Luke Skywalker, Frodo Bagger eller andra i den stilen. Han är ju ganska passiv av sig, och alla som sett filmen eller läst boken vet ju vad som egentligen fäller Voldemort. Och till det så hör ju att andra karaktärer reser sig och utvecklas, och det var nog smart av Rowling, för då kan de flesta hitta någon att identifiera sig med.
*Hockey och superhjältar*

#57 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 July 2011 - 14:35

Nu är jag givetvis väldigt nyfiken på vad nästa serie kommer handla om. Kommer den ta vid där den här slutade eller kanske utspela sig innan? Kommer den handla om Harry Potter eller bara världen han lever i? Kommer de filmatisera den också? Och kommer den före eller efter 2020? :P

På nätet finns det rätt mycket "Harry Potter: Next Generation"-FanFics har jag märkt. Så nog finns det att plocka av om de vill göra fler filmer. Problemet de har är väl kanske bara att hitta ett alternativ till Voldermort (som känns avslutad nu).

Nja, jag tycker hellre att de ska vänta på de nya böckerna än att försöka hitta på något nytt.


Åter till filmen, där var ett par saker jag var missnöjd med. Hur Bellatrix dog t ex (hade velat se Harry eller Hermione göra det) men även att vissa av skurkarna överlevde eller att man inte fick se vad som hände dem.

Intressant nog så tycker jag tvärt om Bellatrix Baneman/-kvinna kändes helt rätt tycker jag. Jag tycker att alla "storskurkar" inte nödvändigtvis måste dödas av den dynamiska trion. :)

Njo, ni har en poäng där. Fast jag är lite mer åt "storslagna dueller mellan hjälten och skurken" hållet. :P

Edited by Crusader, 29 July 2011 - 14:36.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#58 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 July 2011 - 15:17

Nu är jag givetvis väldigt nyfiken på vad nästa serie kommer handla om. Kommer den ta vid där den här slutade eller kanske utspela sig innan? Kommer den handla om Harry Potter eller bara världen han lever i? Kommer de filmatisera den också? Och kommer den före eller efter 2020? :P

På nätet finns det rätt mycket "Harry Potter: Next Generation"-FanFics har jag märkt. Så nog finns det att plocka av om de vill göra fler filmer. Problemet de har är väl kanske bara att hitta ett alternativ till Voldermort (som känns avslutad nu).

Nja, jag tycker hellre att de ska vänta på de nya böckerna än att försöka hitta på något nytt.

Visst är det absolut bäst att vänta in Rowling och se vart hon tänker ta vägen. Vad jag menade var att slutet på Del 2 öppnar för nya filmer så även om Rowling inte kommer skriva något film-fylligt så är ju själva Potterverse fylligt i sig. Att det redan skrivs fanfics på "Next Generation"-temat ser jag bara som ett tecken att folk är öppna för möjligheten. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#59 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 July 2011 - 15:31

Är det ens säkert att hon kommer att skriva mer? Av vad jag förstod av Pottermore så är det ett ställe som samlar en massa fanfic, egentligen. Förhoppningsvis så räcker det med det vi har fått se nu, för det handlade ju minst lika mycket om hur Harry och hans vänner växer upp och allt det där. Potters "arc" är avslutat, och sju böcker/åtta filmer är gott nog, tycker jag.
*Hockey och superhjältar*

#60 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 July 2011 - 15:35

Hon antydde ju också att hon skulle vara delaktig i projektet. Men det är som du säger ett väldigt stort "om". Hon har ju sagt i en intervju att hon har historier som hon skulle kunna skriva från Harry Potters värld men som inte centreras kring just honom.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#61 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 July 2011 - 16:04

Ja, så mycket förstod jag också, men det verkar ju mer handla om små grejer som hon lägger upp på sajten, inte i bokform eller så. Just nu skulle inte flera filmer kännas så lockande. Någon slags prequel med Dumbledore t. ex...nej, usch.
*Hockey och superhjältar*

#62 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 July 2011 - 16:58

Jag tänkte prequel om Harry Potters föräldrar.

Hon hintade förran året att hon tänker skriva fler Harry Potter böcker men att hon inte tänker börja fören om ca 10 år, när suget har kommit tillbaka.

Edited by Crusader, 29 July 2011 - 16:59.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#63 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 July 2011 - 18:04

Jag har hört henne säga att hon inte skulle göra något mer i den världen också, så det är svårt att säga något där. Och jag tror inte att en prequel behövs alls, den skulle sakna mycket av det som gjorde HP lyckad, tror jag. Så hoppas trots allt att vi "slipper" det. Och dessutom var ju Harrys pappa lite av en bully? ;)
*Hockey och superhjältar*

#64 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 14 January 2012 - 21:24

Då har jag sett den avslutande filmen i Harry Potter-franchisen. Samma mörka framtoning som i förra filmen, dock lite mer action denna gång. Men tyvärr så drogs tempot ner alltför ofta med långa dialoger. Den stora uppgörelsen var inte så pampig som jag hade väntat mig. Inte dålig, men inte så mäktig som det kan vara. Draken förde tankarna till "Jurassic Park" (avsiktligt eller inte?) och röken fick mig att tänka på Black Smoke i tv-serien "Lost". Välgjord produktion med stabila skådespelare (annat vore det med tanke på hela Englands skådespelartrupp som medverkat i filmerna som det känns som) och klart godkänt foto. CGI:n satt för det mesta som det skulle. Undantaget vissa scener med Voldemarts ansikte där det blev lite 'suddigt' och scenen där gänget åkte vagn nere i underjorden där det skrek green screen. Jag tycker att slutscenen skulle klippts bort för den var inte bra för nu framstod ju Harry Potter - den stora trollkarlen - som en vanlig Svensson.

Puh, skönt att det är över. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#65 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 November 2012 - 21:23

Harry Potter och Dödsrelikerna Del 2 / and the Deadly Hallows Part 2 (2010) [#7:2] [2D][UK/US]
VAD? Slutet på början. Det drar ihop sig till det slutgiltiga mötet mellan Voldermort och Harry Potter, Hogwarts skakar i sina grundvalar när Voldermort försöker krossa allt motstånd.
VEM? I princip samma gäng som i första halvan givetvis.
VAR? I den för oss vanliga mugglare: den osynliga halvan av England.
HUR? Allt och inget koncentreras kring Harry Potter. Bra story och man lyckas hålla en bra balans mellan action och berättande i de mer fartfyllda scenerna. Att se filmen i 2D är en fördel jämfört med 3D, jag kände mig friare och uppfattade filmen som lite fylligare visuellt än jag mindes den.
NÄR? Med all önskvärd tydlighet (med den av de flesta förhatliga epilogen) säger Rowling: nu är det slut. Får vi mer från Harry Potters universum så lär Harry själv som bäst ha en cameo.

Edited by XC, 27 November 2012 - 21:23.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)