Jump to content

Photo

Hobbit: Smaugs Ödemark / The Hobbit: The Desolation of Smaug


  • Please log in to reply
65 replies to this topic

#26 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 05 October 2013 - 09:48

Bilden på Beorn gav mig lite väl mycket 80-tals pudelrocksvibbar. Men det var ju rätt mycket just den bilden, det ser inte lika illa ut på bilden från filminspelningen (om man bortser från att Beorn där går omkring i morgonrock ;)).

 

Jag tycker nog trots allt man hör rätt mycket Cumberbatch i Smaug. Är det en sak jag faktiskt hoppas att de förlänger så är det Smaugs del och framför allt då dialogen, för det är det faktiskt alldeles för lite av i boken.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#27 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 October 2013 - 23:15

Bra liknelse när det gäller Beorn. ;) Förhoppningsvis så ger sådant här med sig när man ser filmen, en stillbild är ju inte samma sak som rörligt material. Och även om det fortfarande känns ovant att Persbrandt ska göra rollen så tror jag att han kan vara ett bra val.

 

Jag hoppas också att man expanderar Smaugs roll lite i filmen.

 

En annan sak som jag är nyfiken på är var den här filmen kommer att sluta. Om nästa film blir en brygga mellan filmerna, helt avsaknad av The Hobbit-handlingen, eller om man väljer att sluta lite innan den boken tar slut, för att på så sätt få till lite av en cliffhanger inför den sista delen i trilogin.



#28 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 October 2013 - 09:37

Jag tror den kommer sluta ungefär som där titeln säger: med Smaugs ödeläggelse av Sjöstaden. Med tanke på vad man såg i trailern blir det nog en hel del kring hans attack mot Dal tidigare också. Då lämnar de hela efterspelet i boken till tredje filmen. Jag hoppas också att de sparar attacken mot Dol Guldur till den filmen - och även där har trailers gett mig rätt än så länge.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#29 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 October 2013 - 00:17

Mmm, det låter som en bra teori. :) Jag har själv varit inne på något liknande, men har sedan velat lite fram och tillbaka över vad dom kan ha för andra alternativ.



#30 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 November 2013 - 13:10

Troligen sista fullängdstrailern:


Måste erkänna att jag känner mer och mer pepp inför den här, trots att förra var långt från perfekt. Benedict Cumberbatchs röst som Smaug ger mig rysningar...

Visst, folk kommer (fortsätta) klaga på avstegen från boken, men det PJ verkar göra är att utveckla de saker i boken som knappt nämns eller bara i bisatser: maktkampen mellan alver-dvärgar-människor, Thorins (makt)galenskap, den växande ondskan. Han sammanfogar alltså händelserna här med (de mer vuxna) händelserna före och i LoTR. Det är hedervärt, även om totala längden på allt känns lätt absurd nu.

Eller så läser jag bara en massa raderna för att jag vill att det här ska vara bra, vi får se om en dryg månad ;).

Edited by Fiskrens, 08 November 2013 - 13:11.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#31 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 November 2013 - 15:16

När jag skulle boka biljetter verkar det som om SF har satt 15-årsgräns!? Gissa om sonen blev besviken... :(

 

Skumma är att andra biografer i Sverige anger 11-årsgräns, t ex den här. Tyvärr funkar inte filmsökningen hos statens medieråd så det går inte att kolla källan.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#32 strilo

strilo

    Cadet First Year

  • Members
  • 1 posts
  • Gender:Female

Posted 29 November 2013 - 16:09

SF har som policy att alltid sätta en 15-årsgräns på filmer till dess att filmen är granskad av statens medieråd. I fallet med Smaugs ödemark så är den inte granskad än. En oväntad resa fick inledningsvis en 15-årsgräns och sedan ändrades den till en 11-årsgräns efter att statens medieråd var klara med sin granskning. Det är en vanlig företeelse och i väldigt få fall så kvarstår 15-årsgränsen. Det mer vanliga är att den sedan sänks till en 11-årsgräns och jag vågar nästan lova dig att även den här filmen kommer att vara tillåten att se från 11 år. SF måste sätta den högre åldersgränsen för att kunna starta biljettförsäljningen i förväg.


Åldersgränsen är ännu inte satt utan kommer att komma först när Statens Medieråd har granskat filmen. Förhoppningsvis har vi en åldersgräns när biljetterna släpps. Om en åldersgräns inte har satts vid släppet kommer biljetterna preliminärt ha en åldesrgräns på 15 år men om beslutet blir en lägre åldersgräns så kommer vi att sänka den retroaktivt.

 

 

Från SF Bio Facebook.

 

/Natascha


Edited by strilo, 29 November 2013 - 16:11.


#33 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 November 2013 - 16:49

All film som inte granskats av statens medieråd har/får alltid 15års gräns; så tills den är granskad är det 15 år som gäller.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#34 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 29 November 2013 - 20:45

Aha. Tack båda för förtydligandet.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#35 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 November 2013 - 21:04

Läste om det i samband med en nyhet att systemet för åldersgränser skulle ses över,

  • »Sedan avskaffandet av den obligatoriska förhandsgranskningen 2011 avstår vissa små distributörer, sannolikt av ekonomiska skäl, från att låta granska sina filmer. Filmerna får då automatiskt en 15-årsgräns och blir därmed inte tillgängliga för barn, även om innehållet i sig inte är skadligt för barns välbefinnande. Detta begränsar ungas möjlighet att se vissa filmer. Ett exempel är den prisbelönta dokumentärfilmen Searching for Sugar Man som inte granskades och ursprungligen gick upp på bio med en 15-årsgräns. Efter sitt genomslag granskades filmen och blev barntillåten.«[Källa]

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#36 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 December 2013 - 05:48

@Fiskrens: Hur gick det sedan, sänktes åldersgränsen så att du kunde köpa biljetter till dig och sonen?

Nu är embargot släppt och recensionerna strömmar in. Jag undviker dom men får intrycket av rubrikerna att döma, som att många är positiva till filmupplevelsen.

Får se om jag tar mig till en biograf för att se den, inte helt säkert, annars fångar jag väl in den på DVD.

#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 December 2013 - 09:04

Den är fastställd till 11 år.
 
Följande står på medierådets hemsida:
 

Granskningsnummer 201901
Svensk titel Hobbit - smaugs ödemark 3d
Originaltitel Hobbit, the - the desolation of smaug
Beslutsdatum 2013-11-29
Antal klipp 0
Längd i tid 2:41:05
Beslut Från 11 år
Beslutsmotivering Framställningen innehåller inslag av hotfull stämning, flera utdragna actionsekvenser där sagofigurer slåss mot varandra som bland annat resulterar i dekapiteringar, jättespindlar som jagar och attackerar människoliknande varelser, ett lemlästat djur, mycket våldsamma sekvenser som dock tonas ner av sagoinramningen och den orealistiska skildringen, vilka bedöms kunna vara till skada för välbefinnandet hos barn under 11 år.
Källa: statens medieråd


Själv kommer jag antagligen inte ha tid att se den förrän i mellandagarna, men skall försöka få iväg rumpan till bion.

Edited by XC, 08 December 2013 - 09:05.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 December 2013 - 16:01

Det är alltid roande att läsa deras motiveringar till beslut om åldersgräns för vissa filmer.

 

Men bra, då kommer säkert Fiskrens iväg med sonen för att se filmen. Det gillar vi.

 

Hoppas att du också kommer iväg för att se filmen. Vore synd om du missar möjligheten att gå på bio en av få gånger som jag kan tänka mig att du finner det motiverat och trevligt att se en film på bio.

 

Själv så får jag se. Motivationen är 50/50 (vilket är bättre än förväntat) och jag tror att jag orkar med en så lång film i en biosalong (men är inte helt säker) däremot så ser det lite tuffare ut när det gäller att betala biljettpriset. Filmen är ju inte direkt billig att se vare sig man gör det i vanlig version eller annan.


Edited by Garm, 08 December 2013 - 16:09.


#39 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 08 December 2013 - 22:21

Jag har redan köpt biljetter till torsdag - kände mig rätt säker på 11-årsgränsen när jag fick förklaringen till varför den först stod som barnförbjuden :).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#40 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 December 2013 - 15:27

Så bra. Då hoppas jag att ni får en mysig och trevlig filmupplevelse. Jag ser fram emot att få läsa ditt och andras omdömen, men det får nog vänta lite då försöker (nåja) att undvika spoilers.



#41 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 December 2013 - 20:40

Ryktet säger att jag kommer att få se den på lördag. Gulp. Jag som för varje år går mindre och mindre på bio då jag föredrar lugnet hemma framför en stimmig biosalong... Premiärhelg, populär filmsvit. Pust. Plus en uppföljare till en film som föga gjorde intryck hos undertecknad... Nåja, jag får väl offra mig. Men lär inte gråta om inga biljetter finns kvar. :P

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#42 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 December 2013 - 21:31

Sovmask+Öronpluggar kanske skulle kunna förhöja upplevelsen? ;)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#43 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 09 December 2013 - 21:50

:lol2:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#44 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 December 2013 - 03:30

Det är bara att stålsätta sig Synon. :P

 

Skämt åsido. Jag hoppas att du trots allt får en trevlig filmupplevelse.

 

Om jag ska gå på bio så passar jag på (vid möjlighet) att gå dagtid på en vardag då dom flesta antingen är i skolan eller på arbetet. Det brukar många gånger resultera i halvtomma salonger. Till min stora glädje. Dom som känner mig vet hur många argument som jag har att ta till för att inte vilja gå på bio, men ibland så blir man trots allt sugen. I det här fallet så är jag även nyfiken på 3D HFR formatet bara för att beskåda det hela med egna ögon åtminstone en gång. Men missar jag den här filmen så har jag en känsla av att det går flera tåg i framtiden.



#45 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 December 2013 - 06:55

Jag hade nog också föredragit dagtid en vardag, men då det är smått omöjligt så tager man vad man får :) Förhoppningen är att det blir med det nya formatet för jag är också nyfiken på det. 


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#46 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 December 2013 - 23:59

Jo, jag har varit sjuk och arbetslös så länge att jag ibland glömmer bort hur ni andra normala har det. Sorry.

 

Jag hoppas att du får se filmen i 3D HFR om biobesöket blir av, så att du får se hur det är. Skriv gärna ner lite vad du tycker i sådant fall. Tror det var någon som hade sett den förra filmen i det formatet och skrev något i den tråden. Tyckte det lät lite spännande, så det är intressant att höra vad andra tycker och så får man ge sig på det själv när möjlighet ges.



#47 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 December 2013 - 09:38

Tror både jag och Fiskrens uttryckte oss positivt om 3D+HFR som upplevelse efter Hobbit: En Oväntad Resa. Vill minnas att 3Dn kändes diskretare i Hobbit om jag jämför med Harry Potter 7:2


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#48 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 December 2013 - 19:56

Ni var några stycken som hade sett filmen i HFR vill jag minnas. Samtidigt så var ju det här innan alla biografer hade möjlighet till HFR så jag minnas att det lite varstans, t.ex. där jag bor, visade filmen i vanlig version, 3D samt 3D HFR. Inte lätt att veta vad man såg. Vill minnas att någon av er upplevde att bilden var lite för snabb och ryckig tack vare det faktum att den spelades upp i högre hastighet. Det blir ju intressant för er att se om tekniken har utvecklats ännu mer sedan förra året.



#49 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 12 December 2013 - 22:34

Tillbaka till den här filmen,som det är betydligt mer bett i - mycket tack vare en klart dominant Smaug ;). PJ har tagit sig friheter på en hel del ställen, inte bara när det gäller att förlänga historien men också gentemot de delar som ingår i boken. Mest blir det till det bättre tycker jag, det handlar mycket om att införliva de större perspektiven i berättelsen.

Lite trist att förändringarna drabbar främst den första biten med Beorn och Mörkveden, som känns som om de hastas förbi. Men man förlåter snabbt när man kommer till alverna, sjöstaden och - framför allt - Erebor. Scenerna mellan Bilbo och Smaug är verkligen magnifika, klart i klass med de med Gollum i förra.

Det är bra flyt genom hela filmen, och actionscenerna känns klart mindre barnsliga den här gången. 2:45 kändes som de flög fram så det blir tufft att vänta ett år på sista delen, speciellt med tanke på hur den här slutade.

Betyg: Väldigt Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#50 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 13 December 2013 - 21:58

Tack, Fiskrens, då kanske det blir en lite mer angenäm upplevelse än förra filmen då det imorgon är min tur att se den här. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.