Jump to content

Photo

Under the Dome (Säsong 1-3) (Stephen King)


  • Please log in to reply
43 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 November 2009 - 09:45

DreamWorks TV har rättigheterna till Stephen Kings "Under the Dome" och verkar på g att sätta igång produktionen thumbsup.gif
 

Spielberg, King team on 'Dome'
Nov. 19, 2009

Duo join forces to bring series to screen

It's a potent combination: Steven + Stephen.

Steven Spielberg and Stephen King are joining forces to develop a limited series based on King's just-released supernatural thriller "Under the Dome." DreamWorks TV has optioned the book and is looking to set it up as an event series, likely for cable.

DreamWorks principal Stacey Snider was key in bringing the project to the company. Spielberg, King and Snider will exec produce along with DreamWorks TV chiefs Darryl Frank and Justin Falvey.Book, which has earned strong reviews as a return to form for the prolific author, revolves around the drama that unfolds after an invisible force field suddenly descends on a small vacation town in Maine. As the locals fight for their survival, the town descends into warring factions led by enigmatic characters.

DreamWorks is starting to meet with writers for the project. The plan is to set a writer before shopping the skein to prospective buyers.

Spielberg and King have worked together in the past, developing a screen adaptation of King's 1984 novel "The Talisman," on which Spielberg has had the option for more than 20 years. That project has been developed as a feature, and it came close to being done as a mini for TNT a few years ago until it was tabled for budgetary reasons.

The "Dome" deal continues a burst of activity on the smallscreen side for Spielberg and DreamWorks TV. Among the high-profile projects in the works is a series about the development of a fictional Broadway tuner for Showtime. Another Showtime contender is a costume-drama revolving around the Borgia clan, penned by Neil Jordan and with Robert Zemeckis also producing.

DreamWorks TV also produces the pay cabler's dramedy "United States of Tara," for which star Toni Collette won the lead comedy actress Emmy in September. "Tara" bows its sophomore season in March.
 

 


Edited by Garm, 04 March 2016 - 19:55.
Tillägg av tagg.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 November 2009 - 13:04

an invisible force field suddenly descends on a small vacation town in Maine. As the locals fight for their survival, the town descends into warring factions led by enigmatic characters.

Bah, The Simpsons Movie rippoff. ;)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 November 2009 - 16:07

Yes, revolutionerande må jag säga :D

"As the locals fight for their survival, the town descends into warring factions led by enigmatic characters."

Edited by Synon, 22 November 2009 - 16:08.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 December 2012 - 15:32

Lilja's Library - The World of Stephen King

CBS has ordered 13 episodes of a serialized television adaptation of Stephen King‘s Under the Dome. Coming next summer, the series will be produced by Steven Spielberg’s Amblin Television and CBS Television studios.

The Girl with the Dragon Tattoo director Niels Arden Oplev will direct the first episode. The scriptwriting team for the project included Neal Baer, Stephen King, Justin Falvey, Darryl Frank, Stacey Snider and Brian K. Vaughan; they will all work as executive producers on the project.


Boken är väldigt bra och givetvis så är jag tillräckligt nyfiken för att vilja ta del av det här. Problemet är väl att jag tycker att tv-serien fick fel hem. CBS är inte direkt det första valet som man kommer att tänka på. Sedan vill det till att man gör det här på rätt sätt. Jag ser gärna att man följer boken och avslutar med den. Lite frihet får dom gärna utöva, men med måtta. Det får alltså inte bli som i fallet med Haven där praktiskt taget ingenting från novellen The Colorado Kid går att känna igen i tv-serien.

#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 May 2013 - 22:52


Edited by Garm, 07 May 2013 - 22:53.


#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 May 2013 - 21:47



#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 June 2013 - 14:36

Lilja låter meddela att Kanal 5 har köpt rättigheterna att sända serien men att det blir först till hösten.


Edited by Garm, 27 June 2013 - 14:39.


#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 27 June 2013 - 22:57

101: Pilot

 

Har nu sett piloten och jag tycker serien verkar intresant även om det känns som att saker är lite väl kompliserade. Jag menar huvudkaraktären bor tillsammans men en kvinna vars make han nyss dödat, en annan av huvudkaraktärerna är en obehaglig psykopat, där är en stor hemlig konspiration som stadens ledare står bakom och Sheriffen precis skulle avslöja innan hans pacemaker exploderade (seriöst, hur dum får man vara som rör vid ett kraftfält som tidigare har stört hans pacemaker?), samt givetvis de King-obligatoriska profeterna som sätter en övernaturlig spinn på det hela (mer än domen gör). Men samtidigt hör det lite till Stephen King. Framförallt verkar den ha de klassiska Stephen King karaktärerna (men var är alkoholisten? :P ) som hans berättelser brukar ha.

Jag tänker iallafall fortsätta se serien. Jag hoppas bara att de inte kronglar till det förmycket med karaktärerna.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 June 2013 - 23:44

Jag har inte sett det än, men jag lär väl återkomma efter att jag har gjort det. Så jag undviker din spoilermarkering tillsvidare. Men du verkar tycka att avsnittet är okej och det känns ju positivt.

 

Jag har medvetet hållt mina förväntningar låga då jag gillar boken och tycker att det sällan blir riktigt bra när man gör film eller tv-serie av en Stephen King berättelse.


Edited by Garm, 27 June 2013 - 23:57.


#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 June 2013 - 00:06

Nej, tyvärr har du rätt. De ända Stephen King TV-serier jag tycker varit riktigt bra är de som han själv har gjort. Med vissa undantag då (The Stand, IT). Med filmer så är listan ännu kortare. Den ända jag kan komma på just nu är Dreamcatcher. Men där var nog ett par till av de äldrte som jag tyckte var bra.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 June 2013 - 09:40

Jag vill se den, men väntar tills den finns att köpa ute i butikerna. Kanal 5 hoppar jag nog över för 1. jobbigt att behöva vänta en vecka till nästa avsnitt som är praxis 2. reklam 3. dyker något annat upp eller serien har för få tittare så plockas den bort och visas flera månader senare eller byter tid. Eller nåt. :P

 

Tycker också att filmatiseringar av Kings alster är skiftande i resultat, men så är även hans böcker måste jag tyvärr säga.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 June 2013 - 14:36

Lilja har lite information på om det amerikanska Blu-ray släppet på sin engelskspråkiga Stephen King-sajt. Måste säga att deras limited collector's edition är skitsnygg. Tveksamt om en sådan lär släppas här hos oss.

 

Stephen King har för övrigt gjort ett uttalande till alla fans som jämför boken med tv-serien och har problem med dom skillnader som finns.

 

Spoiler

 

utd_bd_2.jpg

 

utd_bd_1.jpg



#13 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 June 2013 - 15:33

Cool! :D

Men en sak undrar jag. Är det en miniserie eller planerad som en pågående serie? Jag trodde det senare men det verkar vara en miniserie med tanke på Blu-ray boxen inte nämner säsong.


Edited by Crusader, 29 June 2013 - 15:52.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#14 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 June 2013 - 00:47

Kul att du också gillade hur den såg ut.

 

CBS har beställt 13 avsnitt. Brian K. Vaughn har flera gånger sagt att dom har filmat två slut. Blir serien en framgång så är det sagt att CBS vill ha en fortsättning. Annars inte. Men vad jag vet så finns det ännu inget officiellt uttalande om det, så jag antar att det bara är att vänta och se vad som händer.. 



#15 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 June 2013 - 01:41

Vad bra att de är berädda på båda. Jag hatar när TV-serie blir oavslutade pga att de inte förbereder ett ordentligt slut, oftast för att försöka tvinga TV-kanalen att förnya serien.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#16 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 June 2013 - 12:37

Jag håller med dig. Här kan dom ju avsluta snyggt redan efter 13 avsnitt om serien inte blir en framgång. Och skulle CBS vilja ha en fortsättning så kan jag tänka mig att dom göra samma sak under filmandet av kommande säsonger, att man skapar två slut så att dom kan avsluta på ett snyggt sätt om tittarna sviker i framtiden.



#17 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 June 2013 - 14:30

Åh, den boxen vill jag ha! :wub:

Skönt att veta att det finns ett alternativ slut utifall att. Alla borde göra så. Tack för infon, då vågar man ju definitivt ge sig på den!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 June 2013 - 18:52

Bara att slå till. Har du testat att handla från några av dom ställen som jag tipsade om i din importtråd?

 

Kul i alla fall att du också gillade utseendet på utgåvan och än mer viktigt, att du nu känner att du vill ge serien en chans. :)



#19 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 01 July 2013 - 10:43

Stereotyperna och subplottarna står som spön i backen redan efter ett avsnitt men om dom håller sig till max en säsong kan det nog bli åtminstone sevärt.

Det som jag oroar mig för är att dom försöker mjölka givet-antal-människor-i- begränsat-utrymme gimmicken för länge.



#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 July 2013 - 19:53

Glada nyheter för oss som gillar serien (fast dåliga för Wowbagger ;) :P ). Serien har nu blivit förnyad till en 2:a säsong med 13 nya avsnitt! :) Och Stephen King kommer skriva manuset till första avsnittet i säsong 2.

 

Källa


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 July 2013 - 13:50

Jag har fortfarande inte sett något avsnitt än så jag låter det vara osagt om det är en bra sak eller ej att man nu har fått klartecken för en till säsong.

 

För intresserade så har forumets Stephen King-fantast #1, Lilja, skrivit detta hos Följeslagarna och deras forum.

 

Spoiler



#22 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 July 2013 - 15:46

Jag kan klart hålla med om det med tjejen i källaren. Den var väldigt utdragen och tråkig. Men jag tycker skådespelarinsatserna har varit bra och jag har inga problem med dialogerna. Och jag förstår inte vad som är fel med det homosexuella paret.

Men jag håller med om att avsnitten slutar lite avslutat. Varje avsnitt har typ sin lilla historia. Hade också velat haft lite cliffhangers. Men de vill väl att serien ska vara enkel att titta på.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#23 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 July 2013 - 16:22

Mmm. Svårt att säga varför Lilja tycker så.

 

Det där med att varje avsnitt har ett avslut är väl både dess styrka och svaghet. Dels så är det väl som du säger, gjort så för att locka tittare och att den ska vara enkel att följa. Och så visste man väl inte heller från början om man verkligen skulle få fler säsonger eller inte. Men det kanske även är just därför som många verkar sakna lite kontinuitet genom säsongen. Något som engagerar dom och som gör att dom vill se mer. Just nu verkar det som att många saknar just den biten.

 

Men det är ju positivt att du gillar serien överlag. :)

 

Jag ska väl ta mig an den här serien snart. Hinner jag inte före Kanal 5, så får jag väl passa på då om inte annat. ;)



#24 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 06 August 2013 - 23:32

Tycker denna är okej inte mer direkt, stör mig på flera karaktärer det är aldrig ett bra betyg.


Winter is Coming


#25 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 August 2013 - 14:25

Det där verkar vara ett genomgående omdöme från många som har sett serien. Så det ska bli intressant att se serien med egna ögon för jag har boken relativt färskt i minnet. Och uppenbarligen verkar dom ha tagit sig en hel del friheter.