Jump to content

Photo

Senast sedda film #7


  • Please log in to reply
1026 replies to this topic

#26 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 October 2013 - 00:38

Onsdag! Dags för film mys med skräckfilm! :) Kan behövas efter dagen jag har haft.


Quarantine (2008)

Journalisten Angela Vidal och hennes kameraman Scott Percival filmar ett avsnitt av "The Night Shift", en TV-serie där de följer nattarbetare under nätterna, när en brandkår-utryckning tar dem samt brandmännen Jake ochFletcher till ett gammalt hus. Men väl inne upptäcker de att något är väldigt fel och innan de hinner ut så har huset satts i karantän.

Amerikansk remake av den Spanska succé skräckfilmen [●REC].
En film jag totalt ignorerade innan dels för att trailern började med att visa slutet på filmen (och därmed spoilade slutet på [●REC]) vilket gjorde att jag såg orginalet istället, för att det var en remake av en film jag redan hade sett och för det dåliga motagande den fick. Men på senare tid har jag hört bra saker om den (efter att remake hatet hade lagt sig) och efter besvikelsen som [●REC]² var så kändes den mer lockande. Och nu när jag börjar få slut på Found Footage filmer och fick skaffa fler så bestämde jag mig för att ta mig ann den här.

Jennifer Carpenter är ett bra val att spela huvudrollen och visar här att hon är en riktigt bra skådespelerska som enkelt kan spela olika karaktärer för ingenting av Dexter's Debra Morgan syns här. Faktum är att jag fick tillochmed kolla så det verkligen var hon. :P Precis som Manuela Velasco gjorde, så spelar hon en väldigt glad, energi-full och snäll Angela som verkligen älskar sitt jobb och aldrig behandlar folk illa. Och när hon spelar rädd så är hon verkligen rädd. En av de mäst verklighetstrogna spelade rädslorna jag har sett. Och till skillnad från Ángela i [●REC] så är den här Angela inte ett dugg intreserad av att hitta sanningen utan vill bara ta sig därifrån och överleva samtidigt som hon vill ha bevis för hur CDC behandlade dem. Medans Àngela i [●REC] in i det sista letade efter vad som pågick så snubblade den här mer över det men var inte intreserad av att ta reda på sanningen utan ville bara, som sagt, överleva. På det sättet så var den här överlägsen orginal-filmen då det hela kändes mer verklighets troget och i grunden bra spelade.
Steve Harris gör också ett bra jobb som kameramannen Scott.
Kommer inte ihåg om det kallades för Rabies även i orginalet. Likaså kommer jag inte ihåg alla scener eller vem som dör när så jag vet inte hur nära orginalet det är men jag har hört att det ska vara så gott som en ren kopia.
När det gäller sanningen om vad som pågick så var det här en betydligt mer verklighets trogen vetenskaplig variant än [●REC]'s urlöjliga "Vatikanstaten gör hemliga expriment på barn för att hitta ett botemedel mot demonsk besatthet men stöter på en Fallen Ängel och måste göra sig av med alla vittnen" . I Quarantine så är det hela betydligt enklare. En domedags kult har stulit Rabies odlingar från ett statligt lab och skapat ett super-Rabies (som faktiskt är lättare gjort än man kan tro) som jättesnabbt gör de infekterade extremt agressiva, för att släppa lös det och starta Apokalupsen men infekterade lab-råttor rymmer och infekterar en hund som i sig infekterar folk runtomkring. Bara det faktum att det bygger på ett verkligt virus gör mycket.

Jag måste erkänna att remaken överträffade orginalet lite här. Det ända dåliga är att eftersom jag redan hade sett [●REC] så visste jag i grunden vad som skulle hända men det kan jag ju inte precis sätta som negativt för filmen. Sanningen är, hade jag inte sett [●REC] och såg Quarantine först så hade jag tyckt att Quarantine var den bättre. Angela var bättre spelad, backstoryn var betydligt bättre och det hela kändes mer verklighetstroget vilket gör det mer skrämmande.

Har ni inte sett [●REC] så kan jag varmt rekomendera att ni ser den här istället, eller om det var ett tag sedan. Men har ni sett [●REC] och har ett färskt minne av filmen så får ni nog inte ut så mycket av den här.

Betyg: Mycket Bra-


Härligt omdöme Cruz. :thumbsup:
 
Nu var det länge sedan som jag såg den här filmen, men jag tycker att den är bättre än originalet sett till karaktärer och skådespelare. Jennifer Carpenter gillar jag skarpt och hennes tolkning av Angela är ju mer intressant än den i originalfilmen. Däremot så tycker jag att handlingen är mer skickligt utförd i originalet än här. Även om det är hårfint. Sedan så måste jag säga att jag gillar [REC2] mer än den första filmen, speciellt sett till handlingen. Mmm, Quarantine ska väl ses om när jag får lust till det, för att se vad jag tycker om den nu. Och lite nyfiken är jag även på att se Quarantine 2: Terminal även om jag inte har hört något positivt om den.


Edited by Garm, 03 October 2013 - 00:39.


#27 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 October 2013 - 00:43

Quarantine 2: Terminal har jag hört mäst bra om, faktiskt. Var lite suget på att se den som gjorde att jag tillsist bestämde mig för att se båda. :P Den är dock inte en Found-Footage film.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#28 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 October 2013 - 08:04

Det började nästan att eka här inne i tråden, så tack för att du läser och tack för att du kommenterar. :) // Om du någon gång känner att du vill se något mer av regissören ifråga så får du gärna hojta till så kan jag ge dig ett par rekommendationer på filmer som du kan börja med. :)

Vet, man känner sig lite ensam i dem här trådarna ibland. :P
Jag skall hålla ditt erbjudande i bakhuvudet när jag får ett sug att se skräck.
 
 

Ledmotivet till filmen sätter verkligen tonen och är härligt medryckande. Man har även varit ganska sparsmakad med musiken, men när den väl används så är det en stämningshöjare.

Intressant låt, för tankarna till cirkus korsat med opera? :)

 

Jennifer Carpenter är ett bra val att spela huvudrollen och visar här att hon är en riktigt bra skådespelerska som enkelt kan spela olika karaktärer för ingenting av Dexter's Debra Morgan syns här. Faktum är att jag fick tillochmed kolla så det verkligen var hon.

Jennifer Carpenter är en personlig favorit, som jag tyvärr sett i på tok för lite.

 

När det gäller sanningen om vad som pågick så var det här en betydligt mer verklighets trogen vetenskaplig variant än [●REC]'s.

Mmm. Nu hade jag inte [REC] i färskt minne när jag såg Quarantine men av vad jag mindes så gillade jag förklaringen bättre i remaken.

 

Jag måste erkänna att remaken överträffade orginalet lite här. Angela var bättre spelad, backstoryn var betydligt bättre och det hela kändes mer verklighetstroget vilket gör det mer skrämmande.

Jupp, jag upplevde inte Quarantine som lika enerverande skrikig som [REC] var heller.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#29 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 October 2013 - 15:20

@XC: Jag försöker att diskutera med och göra dig sällskap i den här och andra trådar. :) Och när det gäller Dario Argento så har han som sagt gjort mer än bara skräckfilm, så du behöver inte ens vara sugen på att se en sådan för att utforska hans filmer. Bra att du hojtar till om du vill ha ett filmtips eller två. :)


Edited by Garm, 03 October 2013 - 15:21.


#30 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 October 2013 - 23:15

Suspiria (1977)

 

Tveklöst den filmen av Dario Argento som är mest känd. Den är dock inte den bästa i min mening, även om jag är fullt medveten om att många fans håller den här varmast om hjärtat. För mig så är det i handlingen som dom största bristerna återfinns, den engagerar inte tillräckligt mycket och ofta när jag ser om den här filmen så tappar jag fokus halvvägs in. Musiken är ett tveeggat svärd, där jag dels uppskattar det experimentella och surrealistiska, men jag tycker även att det blir påtagligt jobbigt att ha musiken som en ljudmatta i bakgrund efter ett tag. Skådespeleriet har också en del brister, för det är ju Jessica Harper som äger den här filmen, alla andra framstår som statister. Vilket är lite synd, för det är svårt för Jessica att bära upp den här filmen själv, hur bra man än tycker att hon är. Visuellt så är filmen väldigt vacker att se. Den är mycket estetiskt tilltalande. Favoritscener som sticker ut lite mer än dom andra är filmens 10 första och sista minuter. En bra film, men inte utan sina brister.

 

 

Dario-Argento-Meter
 
Inferno
Four Flies on Grey Velvet

Suspiria
The Mother of Tears
The Bird with the Crystal Plumage
Giallo
The Phantom of the Opera



#31 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 October 2013 - 23:51

Red Dawn (2012)

 

Remake på filmen med samma namn som kom 1984. Den såg jag för ett tag sedan, men bemödade mig tydligen inte med att skriva något omdöme (jag hittar inget i varje fall). Den hade en del scener som var helt okej, men jag tyckte inte att den som helhet var så vidare värst bra, så mycket kan jag säga. Den här filmen ska ses när man har realism och logik satt på autopilot. Gör man så, så kan man uppskatta filmen för vad den är; 90 minuter actionraffel. Och tack till filmskaparna som inte gjorde filmen längre än vad den behövde vara. Jag ska dock medge att det är svårt att bara överge alla logiska och orealistiska luckor som den här filmens handling har, men med lite välvilja så gick det. Dock så ska jag ge manusförfattarna lite cred för en ganska oväntad vändning mot slutet av filmen, den såg jag faktiskt inte komma. Och är man sugen på att se lite pang-pang och slå ihjäl lite tid så fungerar den här filmen lika bra som någon annan. Skådespelarna är helt okej, om än bra anonyma. Och det trots att man återser flera kända namn i rollistan. Vill man se en liknande film på samma tema så rekommenderar jag att man istället ser Tomorrow, When the War Began (2010) som är mycket bättre och klår både den här och originalet från 1984 med hästlängder.



#32 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 October 2013 - 10:19

Jag har själv varit tveksam inför "nya" remaken av Red Dawn, ditt omdöme bekräftar lite mina aningar jag har om filmen. Främst för att jag har på känn att de partier där jag ser Tomorrow, When the War Began som överlägsen originalet inte är partier som Hollywood fokuserar på idag (heller).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#33 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 05 October 2013 - 22:56

Om jag tänker på samma saker så har du rätt. Jämför man filmen från 1984 och den från 2012 så är dom rätt lika på dom flesta punkterna, men ingen överträffar TWtWB. Vilket säger en hel del om hur bra den filmen är, men också hur svårt man i USA har för att verkligen ta det här med nyinspelningar på allvar. Här har man knappt rättat till några av problemen som originalfilmen har, utan man har istället lagt på en del schyssta scener men även behållit det som var dåligt i filmen redan 1984. En del lär sig visst aldrig av misstagen. Om du blir sugen så kan du absolut se 2012 års version, bara för att liksom ha sett den. Men förvänta dig inget i klass med TWtWB.

 

*** *** ***

 

Whip It (2009)

 

En film som alltid är svår att skriva om eftersom man inte riktigt vet hur man ska formulera sig utan att börja rada upp en fullständig redogörelse över vad som är så himla bra med den. Men jag gör ett försök och kontentan av min filmtitt kommer säkert fram, att det är en riktigt bra film.

 

För ett tag sedan såg jag i min tv-tidning att SVT skulle visa en dokumentär om sporten Roller Derby. Av den anledningen så blev jag sedan sugen på att se om den här filmen igen, det var trots allt ett tag sedan senast.

 

Och vad ska man säga, annat än att jag gillar den här filmen skarpt och att det är en sådan där film som man kan se om många gånger och praktiskt taget när som helst. Vad är då så bra med den, allt skulle jag svara på den frågan. Även om den har några skavanker här och där. Relationen mellan Bliss och Oliver ger jag inte mycket för, men visst fyller den en funktion på så sätt att Bliss visar ännu mer känslor när den ena motgången efter den andra radar upp sig. Men just den här känns inte så välgjord, intressant eller ens nödvändigt att ta med för den delen, eftersom man visar det på flera och bättre sätt. Sedan så kan jag tycka att det blir lite klyschigt på sina ställen för man har trots allt sett det här förr.

 

Men filmen har så mycket mer att ge att man lätt kan överse dom bitar som man inte tycker lika mycket om. Framförallt så är sporten oerhört cool och den får ta stor plats i filmen. För faktum är att det här måste räknas som en sportfilm med inslag av vardagsrealism och slice of life/coming of age. Inte tvärtom. Karaktärerna är en annan bidragande orsak till att filmen är så bra, det känns på riktigt och bortsett från att man kan relatera till en del av karaktärerna så tycker man att det överlag känns trovärdigt. Skådespelarna är väldigt bra och känns helt rätt castade. Ibland när man ser filmen om ungdomar och deras liv så lyckas man i en del fall få skådespelare och deras insatser framför kameran att kännas äldre än vad dom ska vara och med det sjunker trovärdigheten. Här är det precis tvärtom och så som man vill ha det. Bliss ska föreställa en 17-årig tjej och Ellen Page gör ett fantastiskt jobb med den biten. Även hennes jämnåriga vän Pash är lika bra spelad av Alia Shawkat. Detsamma gäller för övrigt i dom flesta av rollerna, man har hittat bra skådespelare som vet hur man ska spela sin roll på ett trovärdigt sätt. Relationerna mellan dom alla känns äkta och som något som skulle kunna vara hämtade från verkligheten.

 

Handlingen är riktigt vass och mycket upplyftande. En sådan där typ av film som man kan se av vilken anledning som helst och som förmedlar flera budskap som man definitivt kan anamma i sin egen vardag och liv. Att lista scener som är extra bra är extra svårt då allt i praktiken är bra. Men jag gillar hur Bliss växer under filmens gång, hur man kan se och känna att hon tar ett stort steg mot vuxenlivet och att det trots diverse motgångar, så kommer det att ordna sig. Så även för hennes föräldrar, trots att det blir en utmaning för alla. Föräldrarna är väldigt intressant tycker jag, och dom reagerar inte alltid som man förväntar sig. Det kan jag uppskatta, att man gör något eget och inte följer mallen till punkt och pricka. Jag slår vad om att det var många som satt och tänkte att du visste exakt hur mamman och pappan skulle bete sig och göra i vissa scener, och så gör dom precis tvärtom. Även handlingen har gått ifrån den brukliga mallen i sådana här filmer och bjuder på en och två annorlunda utveckling.

 

Manus och regi är riktigt bra. Filmen baseras på boken Derby Girl av Shauna Cross, som givetvis har erfarenhet av sporten själv. Att det här skulle vara Drew Barrymores regidebut är svårt att tro, för så här bra brukar det i regel inte bli när man som skådespelerska/are ställer sig bakom kameran för första gången. Men det är bara att gratulera. Nu är det bara att hoppas att Drew får fler regijobb framöver, för hon har verkligen talang för det.

 

Filmen har mycket bra musik, hela soundtracket känns genomtänkt.

 

En riktigt bra film som jag blir glad av när jag ser den och som även ger mig en dos pepp i det riktiga livet.



#34 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 October 2013 - 03:38

Själv har jag inte sett någon av Red Dawn än men tänker göra det. :) Undrar bara om de spoilar varandra? T ex, om man ser orginalet, avslöjar den händelser i remaken och tvärt om?

 

 

Sedan måste jag fråga, Garm, varför har du en bild på Hasse Aro som avatar? :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#35 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 October 2013 - 11:11

En av sakerna som Red Dawn (84) hade problem med var att man aldrig kom karaktärerna nära - något man gör i TWtWB, just den delen har jag på känn att situationen är rätt lika. Är lite orolig att "nya" Red Dawn fokuserat lika hårt på "barn/ungdomar blir gerillasoldater"-temat.

 

Garm@Whip-it: En film som överraskade mig. Inledningsvis låg prioriterade jag den men efter att ha läst Barrymore uttrycka sig som att hon ville göra en "tjejfilm som även killar vill se" så gav jag trailern en ärlig chans iaf. Dokumentären verklar helt klart intressant den också.


Edited by XC, 06 October 2013 - 11:14.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#36 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 October 2013 - 00:15

@Crusader: Red Dawn-filmerna är väldigt lika varandra, så har du sett den ena så vet du vad du kan förvänta dig av den andra. Så jag tycker inte att det har någon större betydelse vilken av filmerna som man ser först. :)

 

Hasse Aro? :lol2: Du är ju bara för rolig. :P Bilden föreställer karaktären Gatehouse, spelad av Stephen Rea, från den brittiska miniserien The Shadow Line. En av dom bästa miniserier som jag någonsin har sett. Rekommenderas varmt!

 

 

@XC: Man kommer karaktärerna lite närmare i 2012 års upplaga, jämfört med den från 1984. Men det är fortfarande en påtagligt patriotisk film med stort fokus på "låt oss starta en motståndsrörelse och visa dom var skåpet ska stå, gärna med en massa pang-pang, kaboom. Och den som har militär bakgrund är den självskrivna ledaren, till stort förtret hos andra i gruppen." Känns det igen? Så TWtWB lyckas ju ta det ett steg längre och lägga tyngdpunkten på det som man bryr sig mest om, människorna som kastas rakt in i en ockupation av sitt hemland och vad det gör för dessa människor, deras närstående och även samhället i stort.

 

Mmm, Whip It testade jag efter att du hade fått upp mina ögon för filmen. Det är verkligen som Drew sa, att det är en tjejfilm som killar kan uppskatta precis lika mycket. Väldigt fräscht och uppskattat. Och inte alltför vanligt får man väl också säga. Dokumentären Crime City Love som finns att beskåda på SVT Play var riktigt bra. Klart sevärd och den rekommenderas precis som jag gör med Whip It.

 

 

*** *** ***

 

Tenebrae (1982)

 

Sedan länge den film av Dario Argento som jag betraktade som allra bäst. Jag tycker väl inte riktigt det längre, men den är onekligen väldigt bra. Enkel att ta till sig och komma in i, men med flera parallella plan att utforska och analysera, om man så vill. Visuellt mycket tilltalande. Ta bara den långa svepande kameraåkningen vid huset som dom två kvinnorna bor i, en bit in i filmen. Musiken är en stämningshöjare och utan tvekan bland det bättre samarbetet mellan Dario Argento och musikgruppen Goblin. Skådespelarna är riktigt bra rakt igenom och jag tycker väl inte direkt att någon är sämre eller bättre än någon annan. Karaktärerna är både intressanta och bra. Peter Neal är för övrigt en av filmhistoriens coolare. Favoritscener finns det gott om men det spoilar lite för mycket att rada upp dom. Men för att nämna något så gillar jag definitivt filmens upplösning. Bland det bättre inom genren och även sett till Dario Argentos filmografi. Filmen i sin helhet är absolut bland det bättre som har gjorts när det gäller europeisk genrefilm.

 

 

Dario-Argento-Meter
 
Inferno
Four Flies on Grey Velvet

Tenebrae

Suspiria
The Mother of Tears
The Bird with the Crystal Plumage
Giallo
The Phantom of the Opera


Edited by Garm, 07 October 2013 - 00:15.


#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 October 2013 - 18:34

Whip It (2009) [US] ¤ Omdöme dedicerat till Garm.

?: I can grow the balls...

!: Trots några små detaljer här och där som jag kunnat leva utan (alt behövt mindre av) är det här en film som tål att ses om. Att det är en sportfilm märks knappt då sporten i fråga är en riktig minoritetssport som man kanske/troligtvis inte hört talas om innan man ser den här filmen. Ellen Page gör en stabil insats i rollen som Bliss och lyckas förmedla karaktärens resa från den mjäkiga indietjejen till Babe Ruthless (ett Roller Derby namn som troligtvis är en ordlek på Babe Ruth). Hon har stabil uppbackning från resten av skådespelarna och tillsammans med Alia Shawkat manar hon fram den där speciella typen av vänskap där oavsett hur osams man är så orkar ingen av dem vara osams särkilt länge. Filmen är helt lagom lång, jag älskar kanske inte kärleksintrigen med Oliver - men den fyller ju sitt syfte som en brobyggare mellan Bliss och Mamma. Jag hade gärna sett lite mer Roller Derby scener, men risken är att det då kanske blir lite för tradigt för gemene man.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 October 2013 - 23:10

Tack för dedikeringen. :) Jag håller med om det du skrev tidigare, att man borde göra så lite oftare när man har fått ett bra tips. Så jag ska försöka att anamma det jag med.

 

Trevligt att du också tycker att filmen håller för att ses om. Det är egentligen en av få riktigt klockrena sådana filmer som man nog aldrig tröttnar på att se, hur många gånger man än har gjort det tidigare. Jag gillar det du skrev om att man egentligen bara vill ha mindre av dom mindre bra scenerna, snarare än att inte vilja ha dom alls. För vissa av dom fyller ju en funktion i den här filmen, som det du går in på med relationen mellan Bliss och Oliver och hur det sedan återspeglas i relationen mellan Bliss och hennes mamma.

 

Det där med att det knappt märks att det är en sportfilm tänkte jag inte på, det första som dök upp i mitt huvud den här gången var att den kändes just så, något som jag tidigare inte har reflekterat över. Men jag håller med om att det verkligen är en minoritetsport. Men en sådan som i varje fall utövas här i landet, vilket är trevligt. Kanske att filmen hade blivit ännu bättre med mer Roller Derby-scener, men risken finns väl att det hade alienerat fler potentiella tittare. Annars så tycker jag att det var rätt generöst med just den biten jämfört med andra sportfilmer som jag har sett.

 

Jag instämmer för övrigt i resten av det som du skriver, speciellt det där du skrev om vänskapen mellan Bliss och Pash, något som nog en hel del av oss själva har upplevt.

 

 

*** *** ***

 

Phenomena (1985)

 

Ännu en av dom filmer som jag tidigare har räknat som bland dom absolut bästa av Dario Argento, men som under åren sakta men säkert har sjunkit i värde. Specifikt så är det handlingen som bitvis känns lite halvtrist och ointressant. Jag har märkt att när Dario Argento ägnar sig mer åt renodlad giallo så blir det bättre än när han snöar in på övernaturliga saker som t.ex. i den här filmen. Karaktärerna är också något som blir lidande efter dom trots allt är rätt många till antalet, men det är bara ett par som är intressanta. Exempelvis Jennifer som verkligen är utmärkt porträtterad av Jennifer Connelly, en roll som hon gjorde vid 15 års ålder. Imponerande. Den andra rollen är John, lika bra porträtterad av veteranen Donald Pleasence. Och så Frau Brückner, spelad av Daria Nicolodi, som har medverkat i flera av Dario Argentos filmer. Men mycket fler än dessa karaktärer sticker dessvärre inte ut. Det som är bra med filmen utöver några karaktärer och dess skådespelare är stämningen, filmen är som så många andra av regissören, en fröjd att se. Och musiken är återigen i fokus, både på gott och ont. Den mer instrumentella musiken (exempel 1, exempel 2, exempel 3) är smått fantastisk, medans den spontana hårdrock som dyker upp då och då, ofta är bra i sig men känns ändå lite malplacerad. Jag har inga speciella favoritscener från filmen att framhäva, utan jag uppskattar specifikt stämningen som man får när man ser filmen, hur vackert filmad den är och hur man låter naturen och dess omgivning få spela en roll tillsammans med ljuvlig musik. Jag skulle fortfarande kalla filmen för bra, bara att den är mindre så än vad den har varit tidigare i mitt liv.

 

 

Dario-Argento-Meter
 
Inferno
Four Flies on Grey Velvet

Tenebrae

Phenomena

Suspiria
The Mother of Tears
The Bird with the Crystal Plumage
Giallo
The Phantom of the Opera



#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 October 2013 - 09:52

Jag försöker bli bättre på dedikeringar, men glömmer ibland (hajfilmerna tex under hajfesten skulle varit dedikerade till Crusader).


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#40 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 October 2013 - 18:06

Kallt Byte / Fritt Vilt (2006) [NO]

?: 5 ungdomar ser fram emot skidåkning på orörda fjälltoppar när en olycka tvingar dem att söka skydd i ett övergivet hotell. Men hotellet ruvar på mer än bara minnen från fornstora dar’...

!: Trevlig story, om än av en typ vi sett mången gång tidigare, inklusive ”pilska ungdomar”-temat. Den är lite halvseg innan det intressanta kör igång och den här vinner en del på att inte vara så skrikig. Ungdomarna här är begåvade med en överlevnadsinstinkt som får dem är sänka rösterna när de vädrar fara. Kanoners om ni frågar mig. Det finns en twist på slutet, den är väntad och överraskar väldigt lite men passar ändå på något sätt. Ni som känner mig vet att skräck sällan (nästintill aldrig) har någon påverkan på mig. Men jag vill ändå påstå att den här fick mig att iaf följa storyn med intresse och med lite spänning vänta på nästa scen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#41 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 08 October 2013 - 22:33

Jag försöker bli bättre på dedikeringar, men glömmer ibland (hajfilmerna tex under hajfesten skulle varit dedikerade till Crusader).

Varför det? Vi bestämde det ju rätt mycket tillsammans. :) Faktum är att filmfesten var Garm's idé. ;)
 

@Crusader: Red Dawn-filmerna är väldigt lika varandra, så har du sett den ena så vet du vad du kan förvänta dig av den andra. Så jag tycker inte att det har någon större betydelse vilken av filmerna som man ser först. :)

Aha. Hade nästan hoppats på att de var olika då det hade varit lättare att bestämma mig. :P
 

Hasse Aro? :lol2: Du är ju bara för rolig. :P

Can you blame me? :P Hasse-Aro.jpeg.jpg
 

Bilden föreställer karaktären Gatehouse, spelad av Stephen Rea, från den brittiska miniserien The Shadow Line. En av dom bästa miniserier som jag någonsin har sett. Rekommenderas varmt!

Ska lägga den på minnet och se den. :)



The Holiday (2006)
 
Amanda Woods i Hollywood och Iris Simpkins i en liten Engelsk by har båda otur men män och bestämmer sig för att komma bort från dem under Julen. De hittar varandra på en "byta hus" sida och innan de vet ordet av så är de på väg till andra sidan Jordklotet för att spendera 2 veckors semester i den andra hus. Men snart visar det sig att det finns män på båda sidor av sjön.
 
En film jag har haft på DVD i ett antal år men inte blivit av att jag har sett ännu. Hade nog inte blivit det nu heller om det inte var för att vi hade en "tjejkväll" för att muntra upp mamma. :P
Väldigt bra och rolig romantisk komedi med Cameron Diaz, [/size]Kate Winslet, [/size]Jude Law och [/size]Jack Black.[/size]
 
Kan varmt rekommenderas!
 
Betyg: Bra+
 
 
Och jag orkar inte ens undra varför mitt inlägg blev som det blev...
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#42 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 October 2013 - 23:31

@XC: Fint skrivet omdöme, jag märker att du har använt ett och annat ord som vi inte brukar i den språkskrud som är mer kutym med dagens språk. En bra film som jag också har sett och tycker är bra. Jag minns dock inte att den var lite halvseg, men det kan mycket väl stämma för det var några år sedan jag såg filmen. Jag har även sett den andra filmen, men inte den tredje. Något som jag borde åtgärda vid något tillfälle. Faktum är att det kanske är lika bra att se samtliga filmer i sådant fall för att friska upp minnet lite. Man kan det här med genrefilm i Norge, som vi har sagt så många gånger. Jag gillar också att man inte målar upp ungdomarna som antingen rena MacGuyver eller fullständigt blåst, båda brukar ju vara vanliga i amerikanska motsvarigheten. Just den där detaljen med att man är medveten om när faran lurar runt hörnet och således inte utmanar ödet mer än nödvändigt. Trevligt att du gillade filmen. Följer du omedelbart upp med dom andra två, eller kommer dom att se någon gång framöver? :)

 

 

@Crusader: Kör från början med Red Dawn, alltså filmen från 1984 först. :) Du bör absolut ge The Shadow Line en chans om du gillar välgjord, smart och beroendeframkallande modern brittisk crime. Och nej, du har helt rätt i att det finns spår av Hasse Aro i min valda avatar. :D



#43 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 October 2013 - 01:16

Insidious: Chapter 1 (2010)
 
Renai och Josh Lambert flyttar in i ett nytt hus med sina 3 barn. Men bara några dagar senare så upptäcker de att en av deras söner inte vill vakna igen. Läkarna vet inte vad de ska tro och 3 månader senare får de ta hem honom igen för att vårda honom där istället. Samma natt börjar mardrömmen.
 
Inför att jag ska se Chapter 2 på bio på Torsdag så tänkte jag att det kunde passa att se om den första filmen. :) En film som trotts att jag redan har sett den ger mig kalla kårar och får mig att hoppa till, och det är en väldigt ovanlig sak när det gäller mig.
 
Skaparna av SAW  har gjort en betydligt mer skrämmande och kusligare film som inte bygger på en massa blod och splatter.
]För det första så ska man inte ta förgivet att det är en vanlig spökfilm för det är det deffinitivt inte. Filmen börjar så men utvecklas till något helt annat, ibland lite väl mycket. Filmens seriösa och verklighetstrogna karaktär får också en underlig vändning när 2 mer komiska karaktärer kommer med i filmen. Och vissa scener kan nästan kännas löjliga om man inte känner till orsaken. T ex gasmasken som Elise tar på sig som faktiskt är en exakt kopia av den som The Sandman använder i Neil Gaiman's kritikerrosade serie, vilket är orsaken den är med.
Leigh Whannell(som skrev manuset till de 3 första SAW filmerna (plus orginal-kortfilmen som de bygger på)) har gjort ett bra jobb med manuset och filmen innehåller få klichéer, faktum är att han hade en lång lista på de vanligaste klichéerna som används i skräckfilmer just för att kunna undvika dem.
Tyvärr är där en som han inte undvek och det är att det hela inte är över när de tror det är över, att filmen slutar i en cliffhanger och slutet var väldigt förutsägbart, tyvärr. Men då Chapter 2 verkar bli en direkt uppföljare så verkar det kvitta. Men det är ändå intresant att det hintas om att det aldrig var Josh utan spökkvinnan helatiden då Josh träffade sig själv som barn i spökvärlden vilket tyder på att han aldrig kom därifrån och skulle förklara varför han aldrig låter sin bild bli tagen. Ska bli intresant att se om det är så.
Mycket kuslig och bra film. Jag vet inte om det hade med att jag såg den på datorn med hörlurar på men första gången jag såg den så hade jag inte blivit skrämd sedan jag såg Grudge på bio så det var kul att faktiskt hoppa till och skricka till ett par gånger och den var lika skrämmande den här gången. Jag hoppas att Chapter 2 är lika skrämmande. :)

Betyg: Mycket Bra


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#44 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 October 2013 - 09:27

@Crusader: Men du var ju lekledare. :) Insidious fick väl rätt hyffsad kritik när den kom, verkar ha en intressant story iaf.

 

@Garm: Tack, Word gnäller alltid att jag valt för gamla ord som kan verka ålderdomliga och främmande. (Eller byråkratiska och komplicerade). Man har avgjort försökt få ungdomarna att kännas som "riktiga" vilket uppskattas. Visst har de en del barlast (aka klichéer) man känner igen från andra skräckfilmer, tex att tjejerna snubblar en del :whistle: men det är inget som stör. Skall se om jag kan se tvåan idag, ämnar se alla tre under veckan.


Edited by XC, 09 October 2013 - 09:27.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#45 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 October 2013 - 17:48

Kallt Byte II / Fritt Vilt II (2008) [NO]

?: Jannicke plockas upp av en polis strax efter att hon besegrat den iskalla mördaren utanför hotellet. När Jannicke senare vaknar upp på ett till synes öde sjukhus inser hon att det är inte slut ännu...

+ Väldigt bra och välskriven story, speciellt för en uppföljare.

- Mördarens uppvaknande kan vara svårsmält för de flesta.

+ Ingrid Bolsø Berdal är ruggigt bra och bär ensam fram filmen fram tills dess att mördaren vaknar. Jannickes slutreplik (som jag gillar skarpt) levereras med udd.

- Mördaren upplevs lite statisk då man nu vet vem han är.

+ Tanten som letar toaletter levererar filmens kanske roligaste scen. Mitt uppe i allt annat.

- Gillade inte riktigt att polisen som Jannicke bryter näsan på tar beslutet att binda fast henne i sängen, känns som om det beslutet skall tas av en läkare (iaf på ett sjukhus). Hon var ju dessutom redan då sövd.

!: Nu undrar man givetvis hur man går vidare efter det här. Ser fram emot 3:an.


Edited by XC, 09 October 2013 - 17:48.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#46 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 09 October 2013 - 23:45

@XC: Fint att du har hittat formen XC och siktar på en riktig trippel! :thumbsup: Jag tycker att Fritt Vilt II är bättre än den första filmen och vi vet ju hur svårt det kan vara att göra uppföljare, speciellt om man ämnar att dom ska bli bättre än föregående film/er.  Jag gillar att den här filmen tar vid direkt efter den första. Och det är riktigt bra gjort. Ibland kan sådant känns både dåligt men även krystat, dock inte här. Ingrid Bolsø Berdal är verkligen vass i rollen som Jannicke, faktum är att Ingrid har varit bra i allt som jag hittills har sett med henne, vilket förvisso inte är så förskräckligt mycket, men ändå. Jag tycker även att Marthe Snorresdotter Rovik är nästintill lika bra i rollen som Camilla. Och jag håller fullständigt med dig i det du skriver kring handlingen. Överlag så är den riktigt bra, men den finns en del saker som man givetvis kunde ha finputsat. Men man är trots det lite förvånad över att den här filmen är så bra, kanske just för att man inte förväntar sig att uppföljare ska vara det.

 

 

*** *** ***

 

 

BrainWaves (1983)

 

Omdöme från när jag senast såg filmen.

Spoiler

 

Jag vet inte om man ska gå så långt att kalla filmen för bra, men jag kom på mig själv med att gilla filmen mer den här gången när jag såg om den. Kanske för att jag visste vad jag skulle få och för att det var just en B-film som jag ville se. Handlingen känns ju lite kulig i all sin absurditet. Inte för att man eftersträvar realism, men här har man verkligen tagit sig friheter med vad man försöker att pracka på oss som tittar. Är man bara på rätt humör så kan man köpa bristen på logik och utsvävningarna, faktum är att det blir rätt underhållande trots allt. Idag slog det mig att jag har sett något liknande i en annan film, bara att jag inte kan komma på vilken. Det vore trevligt om det kanske går upp ett ljus kring den biten framöver.

 

Jag tycker att skådespelarna är okej och dom flesta kämpar för att prestera så gott dom kan, vilket ofta lyckas. Främst Tony Curtis verkar mest ha klivit in i filmen för att kamma hem stålarna, för hans insats är minimal och generisk. Karaktärerna är helt okej och rätt så intressanta.

 

Den tekniska biten med filmen känns amatörmässig och jag reagerade även den här gången på scener som återkommer flera gånger som om dom vore fast i en loop. Det kan inte vara menat så, utan något måste ha blivit helt knas när man sammanställde filmen,

 

Jag skulle vilja ha fler sådana här filmer i min samling. Sådana som gavs ut av Horse Creek Entertainment och dess likar. Sådana som man kunde köpa billigt på typ Ö&B förr i tiden. Ahh, those were the days. Synd bara att jag inte fattade det då och hamstrade film för sådana här tillfällen.



#47 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 October 2013 - 09:28

Mmm. Jag skulle nog också hålla 2:an som minst lika bra som ettan. :) Och visst är Snorresdotter bra hon med. Ser f.ö. att Bergdal är med i Hercules: The Thracian Wars (2014) (med bla Dwayne Johnsson), har man ju en logisk ursäkt att se den filmen med. ;)

 

BrainWaves är inte så pjåkig, den jobbar ju kring ett jäkligt intressant koncept. :) Vetenskapligt är det kanske lite si och så med riktigheten med filmens story är ändå så pass bra att man kan förlåta några kullerbyttor produktionsmässigt. Den här filmen har jag på dvd, fyndad i en 5 för 100:- låda, fyndade bla Ninja Mission (Mats Helge Olsson) samtidigt vill jag minnas. :D (Jag har ju alltid varit modig av mig och köper gärna film för 10 och 20 spänn och håller tummarna.)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#48 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 October 2013 - 17:29

Frighteners, the (1996) [NZ/US]
?: "I see dead people", konstaterade Frank Bannister och skred till verket med att lura pengar av folk. Sedan slår en seriemördande gengångare till och han är den enda mellan staden och den totala katastrofen. Huvudmisstänkt också, som av en händelse.
+ Trevlig take på GostBusters-konceptet, har en balanserad mix mellan humor och skräck, en välskriven historia som håller än.
- Lucy faller kanske lite abnormt fort för Frank. Hela kärleksintrigen Lucy/frank är ofantligt ointressant.
+ Gedigna special effekter som åldrats med värdigheten, till och med cgin är fortfarande riktigt tjusig.
- Cgin ser ut som cgi, och som sämst blir det under Franks resa till pärleporten.
+ Genomgående bra karaktärer och skådespelare som gestaltar dem. Som Xena/Herc-fan ger jag givetvis Elizabeth Hawthorne en extra tumme upp.
- Det blir lite rörigt med såväl en storskurk (Bartlett+Patricia), en nemesis (Dammers) och en anti-hjälte (Bannister).
!: Efter den här filmen hade Weta Workshop utökat till 35 datorer som Peter Jackson mot slutet inte visste vad han skulle göra med. Han fixade dem ett litet hobby projekt kallat Sagan om Ringen. :P

Edited by XC, 10 October 2013 - 17:30.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#49 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 October 2013 - 22:05

The Devonsville Terror (1983)

 

Omdöme från när jag senast såg filmen.

Spoiler

 

Jag kan egentligen inte skriva/säga det bättre nu än vad jag gjorde senast. Annat än att jag tyckte att filmen var rätt kulig när jag nu såg om den. Men den är dålig, annat kan man inte säga. Dessutom känns det som att den är filmad i slowmotion trots att den bara är sunt 80 minuter. Filmens sämre sidor fick mig att le flertalet gånger och jag antar att den här filmen, likt BrainWaves, är sk "guilty pleasure" som man faktiskt kan plocka fram och se när man är på humör för det. Det känns som att dom kommer mer till sin rätt när man ser dom som B-filmer och kanske inte som jag gjorde förra gången (trots upprepade varningar), som mer seriösa filmer.

 

 

*** *** ***

 

@XC: HeHe, jo visst är det så. Nu hade jag kanske tänkt att se den filmen ändå, men att Ingrid är med gör ju knappast saken sämre. Märkte du förresten att hon hade en liten roll även i Hansel & Gretel: Witch Hunters? :)

 

Mmm, jag fick BrainWaves och Devonsville Terror av en god vän. En väldigt fin gåva måste jag säga eftersom vännen vet att jag gillar film och definitivt att få se sådana utsvävningar som dessa filmer utgör. :D Jag har köpt min beskärda del billiga och till det yttre, kanske tvivelaktiga filmer. Tyvärr ligger jag nog i lä sett till dig, för jag var nog aldrig riktigt lika äventyrlig. Men jag önskar att jag var det eftersom man nu sällan springer på billiga äldre filmer. Det mesta är ju nytt och det är kanske inte lika roligt när man vill ha B-film. Jag önskar mig mer billiga B-filmer i min samling helt enkelt. Jag är avis på att du har Ninja Mission. :P Själv köpte jag aldrig den filmen när jag hade chansen, vilket jag ångrar nu eftersom jag velat se om den sedan bra länge. När jag såg den senast så var VHS fortfarande populärt, vilket väl skvallrar om att det börjar bli dags att se om den snart. :lol:

 

På tal om Ulli Lommel som har gjort både Brain och Devonsville, har du sett Boogeyman (1980) av honom?

 

Kul att du har sett om Frighteners. Jag märker att du också har snöat in på lite mer rysligare filmer den senaste tiden. Me like. Jag har gjort samma sak, det känns rätt att göra så i dessa mörka tider. Jag gillar också filmen.


Edited by Garm, 10 October 2013 - 22:46.


#50 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 10 October 2013 - 23:18

Insidious: Chapter 2 (2013)
 
Tar vid där förra filmen slutade. (Spoilervarning om du inte vill veta var karaktärerna står efter första filmen) Familjen Lambert har tillfälligt flyttat in hos Josh's mamma, Lorraine Lambert, och försöker att återvända till ett normalt liv. Renai tycker sig fortfarande höra och se mystiska saker men Josh envisas om att det hela är över och vill helst bara att alla glömmer vad som har hänt och fortsätter att leva sina liv. Men Lorraine är inte övertygad om att det hela är över. Det finns fortfarande frågor om vad som verkligen hände den tidigare kvällen och tillsammans med SpecsTucker och Carl, en gammal kollega till Elise, vill hon hitta sanningen och möjligheten att rädda sin familj från det hela en gång för alla.
 
Skräckfilm och direkt uppföljare av James Wan och Leigh Whannell (samma som gjorde orginalet) som tar vid där första filmen slutade.
Som ni märker om ni läser handlingen jag skrev ovanför så tar Lorraine Lambert lite över som huvudroll den här gången, medans hon mer hade en bi-roll i första filmen. Större delen av filmen så är det hon som driver på. Faktum är att alla huvudkaraktärerna har typ lika stor screentime den här gången (utom då Foster Lambert, men precis som i första filmen så räknas han inte som en av huvudkaraktärerna).
Även den här var mycket bra, spännande och intressant men inte på långa vägar lika skrämmande. Jag undrar lite var det kusliga och skrämselknepen tog vägen från första filmen. Hade det med att jag den här gången såg på bio medans jag såg ettan på datorn i ett mörkt rum med hörlurar på? Eller kanske för att det här var fortsättning på en historia jag redan kände till? Eller kanske för att jag såg om ettan häromdagen? Hur som helst blev jag inte skrämd och tyckte mest den var kuslig i början medans jag väntade på att något skrämmande skulle hända. :P Ändå så anser de flesta att den här är mer skrämmande och bättre än första filmen.
 
En intressant sak är att de verkar ha dubbat unga Elise med rösten från gamla Elise. 
 
Hursomhelst så kan jag varmt rekommendera den här om man har sett första filmen men den fungerar inte att se annars då den är den direkta fortsättningen på handlingen i första filmen.
 
Betyg: Mycket Bra


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif