Jump to content

Photo

Melodifestivalen 2010


  • Please log in to reply
56 replies to this topic

#26 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 06 February 2010 - 22:47

Dolph gjorde ju helt OK ifrån sig. Skämten var lama, men det var ju alla andras också. Fast hans karateteknik har väl inte direkt blivit bättre med åren (säger jag som bara nådde grönt bälte) ;).
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 February 2010 - 09:27

Såg eländet igår. Överlag så kändes hela produktionen trött. Skämten var överlag lama - med endast en del skämt som lyckades vara roliga. Ingen av låtarna var något att hänga i granen, där Salem Al Fakir var den som stod ut mest - och jag har i normala fall svårt för honom.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 07 February 2010 - 16:52

Instämmer med er andra; skämten var lama och låtarna likaså. Danstjejerna var rätt trevliga att titta på om jag ska komma med något positivt :P

Björkman börjar bli alltmer pinsam med sin "måste vinna i Europa!!-hets", framträder som en slagen general och försöka piska upp rysshat genom att koppla samman förlusten i Moskva med tidigare svenska förluster på rysk mark. Sen sker ett "attentat" mot festivalen och general Björkman tar befälet och skickar ut sin personliga hitman Dolph Lundgren att stoppa "hotet mot festivalen". Kan hotet komma från öst?! Har Dolphs onda tvilling Ivan Drago något med saken?! Kan i så fall Dolph & Stallone stoppa hotet mot schlagern??!

#29 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 07 February 2010 - 23:40

Jag tycker att allt i princip låter likadant. Alla har nästan samma stil med komp och ackordmönster.
Och allt detta wailandet som att folk har glömt bort texter. Inget riktigt sväng i låtarna.

Det enda som var drag i var Dolph Lundgren i så fall.

#30 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 February 2010 - 11:25

Brukar ju vara lite ovant och gnäll på första deltävlingen. Tyckte Pain of Salvation förtjänade att gå vidare, Salem Al Fakir likaså. Ola har jag sjukt svårt för däremot, riktigt dryg som man säger här uppe. Jenny Silver hade en bra låt, men jag hade helst undvikt att se henne och dessutom kanske den inte passade in i schlagern. Som vanligt gäller det att göra bättre ifrån sig i Europa...
*Hockey och superhjältar*

#31 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 March 2010 - 13:08

Jag såg bara röstningen, hur kunde den vinna? Fanns bättre låtar av det lilla jag såg, imo. :blink:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#32 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 March 2010 - 13:20

Anna Bergendahl verkar vara en personlighet som går hem och har en bra röst, men som låt var den väl inget märkvärdigt, tycker inte jag heller. Hade hellre sett Salem Al Fakir, men han är nog nöjd ändå iofs.
*Hockey och superhjältar*

#33 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 March 2010 - 13:34

Ovanligt lite snack om Melodifestivalen i år på forumet, men kanske lita bra de.

För er som inte såg Finalen så medverkade Sylvester Stallone i ett kort inslag, tyvärr ingen sketch ihop med Dolph. Jag som hade hoppats att det var "Ivan Drago" som var hotet mot Melodifestivalen istället var det rädslan för Norge i ESC!! Suck! Det började bra med Dolphs actionentré men sedan blev det bara pinsammare för varje vecka.

#34 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 March 2010 - 17:15

Ja, grejen med Dolph hade ingen direkt bra avslutning, inte som det stora Tingeling-numret förra året t.ex. Det roligaste med Sly Stallones lilla meddelande var väl att han kallade Måns för "Mens". :lol:
*Hockey och superhjältar*

#35 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 March 2010 - 17:29

Vi har inte en isbits chans i Helvetet att vinna i år. Som vanligt. Det var väldigt uppenbart när vi röstade raka motsatsen till vad de utländska rösterna föll.
Jag gillade låten men det är inget vinnarbidrag. Aldeles för alvarlig och lugn. Inget speciellt.
Fast igentligen är det väl så det ska vara. Vi ska välja ut den vi tycker är bäst, inte den som har störst chans. Men visst hade det varit kul att få båda.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#36 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 March 2010 - 17:40

Håller med. I stort i alla fall. Låten är det verkligen inget speciellt med, en anonym sak som man inte kan nynna på ens efter några lyssningar. Anna själv är dock speciell och har en lite speciell röst också. Kanske kan hon charma till sig några röster? Först måste vi ta oss till finalen, vi måste väl kvala i år igen, så det är en lång väg att gå.
*Hockey och superhjältar*

#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2010 - 17:43

Alla utom de 4 stora (Stor Brittanien, Spanien, Frankrike, Tyskland) och förra årets vinnarland (Norge) måste kvala numera - så det är ju ingen direkt katastrof.

Edit: Tidigare ingick även Italien i gruppen.

Edited by XC, 14 March 2010 - 17:44.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 March 2010 - 17:44

Alltså, så länge Sverige inte vinner måste man alltid kvala...?
*Hockey och superhjältar*

#39 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2010 - 17:45

Japp, de reglerna infördes eftersom det ansågs "kvalarna" fick fördel med en extra exponering.

Edited by XC, 14 March 2010 - 17:45.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#40 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 March 2010 - 17:59

Jaha, då spelar det ju ingen roll om Anna blir 2:a-3:a eller 22:a med andra ord.
*Hockey och superhjältar*

#41 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 14 March 2010 - 18:14

Mens Zelmerlöv :lol:

Som vanligt spelade jag på festivalen. Oddsen var tråkigt låga på Anna Bergendahl, så jag chansade på Timoteij som hade bättre odds. Det ryktades att internationella juryn hade den som sin favorit, och de fick mer Internationella Jury-röster än Anna. Tror att "Kom" hade funkat bättre i ESC, en ensam tjej med gitarr lockar inte många röster från Långtbortistan.

#42 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 March 2010 - 18:15

I Polen trodde de ju att han hette Hans Summerlove. Stackars Måns. :lol:
*Hockey och superhjältar*

#43 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 March 2010 - 18:17

:lol:
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#44 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 March 2010 - 19:12

Själv har jag hållit mig borta från alla förbannade deltävligar hela vintern. Men igår så ville en kompis se finalen och jag var väl lite sugen på att se vad Dolph hade att komma med. Och det första jag tänkte på efter att ha sett/hört alla bidragen var att hur kan detta fortfarande vara populärt? Är det tradition? Är det av gammal vana? Jag fattar faktiskt inte. Den enda låt som inte var fullkomligt värdelös var den med blondinerna med fiol och dragspel bl.a som var en lite trallvänlig sommarlåt.

Det bästa var iställlet Casablanca med Mats Rubarth (föredetta fotbollsspelare i AIK och Örebro) som basist :D

Winter is Coming


#45 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2010 - 19:20

Håller med. Det var en låg - men jämn - intressefaktor på låtara i år och Timoteij var min personliga favorit.

Edited by XC, 14 March 2010 - 19:20.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#46 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 March 2010 - 19:50

Sen det här med deltävlingar startade har jag slutat med att titta på detta spektakel. Läste någonstans att SVT ville utöka deltävlingarna från 5 till 10 nästa år, eller läste jag i syne?
Innan dess så var det tradition att vi samlades ett par stycken och efter lite god mat och dricka bänkade oss framför TVn och slog vad om vem som skulle vinna (efter att ha hört låtarna första gången). Och så blev det samma procedur inför Eurovision också. Men även där har de ju förstört allt med sina semifinaler.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#47 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 March 2010 - 20:17

Ja det där med deltävlingarna har gjort att det kännts så jäkla urvattnat och när humorinslagen dessutom är så låga så vad har de då att erbjuda?

Winter is Coming


#48 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 March 2010 - 20:33

Tydligen mycket, för det drar tittare?
*Hockey och superhjältar*

#49 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 14 March 2010 - 21:01

Ja uppenbarligen så är det bara jag som inte ser charmen med detta ytterst förlegade och totalt ointressanta så kallade underhållningsprogram.

Winter is Coming


#50 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 March 2010 - 21:05

Jag är väl lite kluven själv. Tycker inte det är särskilt bra och gillar ju aldrig någon låt egentligen, likväl sitter jag förbannat nog där och tittar. Har ju inte direkt "hjälpt" att jag blivit sambo, men det engagerar ändå. Och det var kul att andra chansen var i Örebro. Och jag lär följa och ojas över den stora finalen.
*Hockey och superhjältar*