Jump to content

Photo

Justice League


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 15 November 2017 - 23:50

Hej. Här kommer en väldigt lång Justice League recension från mig som innehåller en del spoilers. Beklagar stavfel.

Justice League
Regi: Zack Snyder . Manus: Chris Terrio,Zack Snyder och Joss Whedon.
I rollerna: Ben Affleck, Gal Gadot,Jason Momoa,Ezra Miller,Henry Cavill,Amy Adams ,Ray Fisher,Ciaran Hinds. Jeremy Irons,J.K Simmons.

Inspirerad av Supermans osjälviska sätt att rädda mänskligheten mot Doomsday och efter att ha återfunnit sitt hopp på mänskligheten måste Bruce Wayne /Batman (Affleck) tillsammans med sin nya kollega Diana/Wonder Woman (Gal Gadot) sätta ihop ett helt team av hjältar för att stoppa hotet av Steppenwolf och hans (eller Darkseids) arme av Parademons från Apokalips. Hela mänskligheten står på spel och ”Justice League” med Batman, Wonder Woman, Aquaman ,Cyborg och Flash(och kanske någon till icon_e_wink.gif ) måste jobba ihop och skydda oss från dessa överjävliga elakingar.

DCs och Warners Brothers egna filmuniversum som startades med 2013 års ”Man of Steel” har varit ett intressant koncept att följa under åren. Regissören/producenten/delvis inblandad i manusen Zack Snyder (300,Watchmen) startade det hela tillsammans med producenten Christopher Nolan (regissören av The Dark Knight trilogin om någon missat) och det mesta har varit stora ekonomiska framgångar för DC Comics och Warner Brothers. Zack Snyder ska ha enorm credd för mycket av det som fungerat så bra, hans sätt att i hitta de rätta skådisarna för rollerna har varit enastående, Henry Cavill som Superman, Gal Gadot som Wonder Woman och Ben Affleck som Batman (trotts att alla ostbågs-nördar spårade ur på twitter back in the day,för att både Gadot och Affleck fick rollerna) har varit helt lysande casting. Och filmerna har varit överlägset bland de snyggaste som gjorts i genren. Dock har inte allt gått som smort. ”Man of Steel” var en kioskvältare, men som många av Snyders filmer så hamnade den ungefär 50/50 bland både kritiker och fans.

”Batman V Superman” var intressant på det sättet att flmen drog in runt 875 miljoner dollar på bio men recensenterna var allt annat än nådiga, filmen gick hem bättre hos publiken och även de elakaste recensenterna gav credd till Affleck och Gadot. Directors Cut versionen som släpptes senare blev betydligt bättre recenserad men det hjälper kanske inte just då. Jag är ett fan av den långa versionen av BvS men i ärlighetens namn så borde någon hos Warners eller DC sagt till Snyder att man absolut inte behöver en 3 timmar lång(R –rated) film för att få ett koncept som ”Batman VS Superman” att fungera.

Efter dessa filmer har ju DC/WB släppt den David Ayer regisserade(Snyder producerade och var inblandad i manus) ”Suicide Squad” som var en galen kioskvältare som verkligen gick hem bland biopubliken men blev väldigt sågad av recensenterna. Man fick vänta tills i somras då den Patty Jenkins regisserade(Snyder i likadan roll som med Suicide Squad) ”Wonder Woman ” som denna filmversion av DCs Universum fick en film som både kritikerna och fansen älskade. Visst var filmen bra (igen Snyders lysande casting av Gal Gadot ) men den kom också i perfekt tid. De flesta superhjältefilmer med kvinnor i huvudrollen hade varit väldigt usla innan ”Wonder Woman”, så det var bra läge för den. Detta tar oss till ”Justice League”.

Filmens produktion var inte den lättaste, regissören Zack Snyder lämnade filmen efter att filmningen var avslutat och det redan fanns en rough cut av filmen. Anledningen för detta var inga kreative skillnader eller vad det nu brukar heta, utan att Snyders familj drabbades av en rakt av hemsk familjetragedi. Joss Whedon (Avengers regissör, skaparen av Buffy om någon inte vet) var redan inblandad i att skriva lite extra scener till Justice League och tog sen över från Snyder. Whedon filmade om vissa scener (reshoots händer i alla hollywood filmer, oftast dock inte med en ny regissör) och tog med sig Danny Elfman för att göra musiken.

Hur är den färdiga produkten/filmen? Rätt bra/helt ok. Det är en film som är runt 2 timmar(kortaste av DCU filmerna) lång och kan inte på något sätt kränka någon.Någon ”darling” bland recensenter lär den dock inte bli eftersom Zack Snyder är regissören.
Ben Affleck gör efter ”Batman V Superman” och hans lilla roll i ”Suicide Squad” sin tredje(Och förhoppningsvis inte sin sista) insats som Batman/Bruce Wayne och är felfri. Detta är den animerade JL Tv-seriens och serietidningarnas Batman. Smart, ibland dryg och helt ”Bad@ss”, samtidigt som han är också mänsklig. Han försöker sätta ihop teamet med hjälp av Wonder Woman och ges väldigt mycket screentime. Affleck levererar.

En av grejerna som jag uppskattat med Zack Snyders filmer är att han försöker börja med att visa karaktärerna annorlunda än vad man är vana vid, och de liksom en ”Hero´s Journey” för att bli de karaktärer alla vill att de ska vara. Afflecks Batman var i förra filmen ungefär som om han såg ut som Frank Millers Dark Knights Returns Batman och betedde sig som 1939 års tidiga Batman på sitt allra sämsta humor, sen dök han upp betydligt mer ”on modell” i Suicide Squad och är här just den versionen seriefans älskar. Snyder använder samma grej med Stålis, Henry Cavill har också tagit steg från ”Man of Steel” och ”Batman V Superman ” för att närma sig den klassiska versionen av Stålmannen...mer om honom senare.

Jason Momoa är toppen som Arthur Curry och publiken garvade högt flera gånger åt hans one-liners. Det är ungefär som om en MC-Knutte som som kan simma riktigt bra, han är också inte en färdig karaktär, och även om Momoa aldrig nog kommer bli den killen i orange tröja som många kanske saknar, så är han på god väg att bli den versionen av karaktären som Peter David skrev på 90-talet. Karln har väldigt mycket karisma och bra timing, och säljer även de scenerna där han ska vara tuff på ett väldigt naturligt sätt. Vi får smakprov av hur ”Atlantis” ser ut och det ser väldigt lyckat ut. Var en ovanlig upplevelse att se den typen av serietidnings-fight under vatten, men coolt var det.

Ynglingarna Barry Allen/Flash (Ezra Miller) och Cyborg/Vic (Ray Fisher) är både överraskande bra. Millers Flash påminner om animerade Justce Leagues version Flash (doc var den versionen Wally) han är ung och osäker, men han säljer de grejerna som egentligen är enbart småroliga med sitt fina skådespel. Effekterna för Flash är också toppen. Ray Fishers Cyborg fick enormt mycket skit på nätet när de tidigare trailersen släpptes. Och CGIn var ju inte alls färdig där. Han ser bra ut i filmen, och även han ger ett bra intryck. Han är cool och rätt sympatiskt under allt robot-tjafs men trots han har en viktig del i filmens handling så känns det ibland som han får minst tid att synas. Det finns scener som ger vibbar av att hans ursprung hade betydligt mer material i tidigare versioner av filmen ,men som klipptes bort. Möjligtvis för att en ”origin” om en kille som förlorar det mesta av sin egen kropp i en hemsk olycka och ersätts av robot/dator delar kändes för mörkt för den tonen och stilen WB var ute efter.

Gal Gadots Wonder Woman är toppen. Och det är inte heller någon överraskning. Tuff, charmig, ibland rakt av rolig. Hennes egen solofilm var så bra att det är kul att se mer av henne. Hon har också väldigt bra kemi med Ben Affleck och scenerna mellan de två hör till höjdpunkterna av filmen.
Jag tror det de flesta som ser filmen kommer gilla mes rent allmänt är att se Justice League jobba ihop, och hur bra skådespelarna fungerar ihop. Alla de små samtalen, och sättet hur de jobbar ihop mot att fighta skurkar, rädda civila osv är toppen. JL är inte en likadan film som ”Suicide Squad” men jag tror att på samma sätt som folk gillade se karaktärerna i Squad så kommer de att uppskatta scenerna mellan de olika Justice League medlemmarna. Troligtvis hjälpte Joss Whedon till att bidra med att förbättra dessa scener i filmen.

Dett finns gott om biroller i filmen och de går förbi snabbt. Amy Adams som Lois Lane är bra och mänsklig som alltid, likaså Diane Lane som Martha Kent. J.K Simmons är toppen som Polismästare Gordon även om han enbart får kanske 2 eller 3 scener i filmen. Det är ett tecken på stor skådspelare när han direkt verkar komfortabel i rollen, som om han faktiskt var Gordon. Jeremy Irons var lysande som Alfred i Batman V Superman och han är precis lika bra här.

Skurkarna då. Jag uppskattar enormt att man använder Jack Kirbys hörn av DCs universum. I början så hade ju WB tänkt att göra Justice League med part 1 och part 2 och jag kan tänka mig att Darkseid hade dykt upp. Nu är det Steppenwolf (Hinds) hans gigantiska armé av Parademons från Planeten Apokalips som samlar ”Mother Boxes” kidnappar folk, vill erövra/förinta jorden och är allmänt serietidnings-elakingar. Parademonerna är i den här versionen typ ”rymd Zombies”, vilket är ju rätt bra för att då kan hjältarna meja när och döda hur många som helst utan att någon ska bli upprörd. Designen är ungefär människa/insekt hybrid.

Steppenwolf då? Designen är rätt bra och respektfull till Kirby-grejen, och Hinds röst fungerar för det han gör, han säger saker som elaka rymds-skurkar säger, han är brutal mot ädla människor och samlar på mystiska boxar som innehåller saker som kan förinta mänskligheten. Det är inget unikt eller på något sätt nyskapande med honom. Själva CGIn när han bara går eller slåss är bra, mitt problem är när han talar så att man ser hans ansikte. Då känns det som en ”cut scene” från ett TV-spel. Det skulle inte förvåna mig om detta är en av Warner Brothers dyraste filmer någonsin, så man skulle ju hoppas på något bättre.

Jo Henry Cavill är med i filmen  icon_smile.gif . Nu är Justice League en film inte är toklång. Så det är en hel del i filmen som lider av det. Alla som ser filmen och ser trailersen vet att man klippt bort och trimmat ner mycket. Det händer med alla stora filmer men det känns som det händer mycket med Warner Brothers DC filmer.

Vissa grejer får lida, och även om jag tycker man har klippt och redigerat kompetent här så skulle jag gärna ha sett mer av hur Superman återvänder tillbaka från att ha ”dött” tidigare. Sättet de gör det här fungerar absolut, och man har hintar om ”The Return of Superman” storyt men visst hade man önskat att man gjort mer än 10-15 minuter av det. Henry Cavill är toppen, om man vill se och höra klassiska Superman så finns han med i denna film. Just den Stålis som man gillade som barn. Någon sa/skrev ett tag sedan att Superman ska ge den känslan som man hade som barn om man var orolig/rädd över nånting och ens pappa dök upp och man visste direkt att allt blir bra.Det är något jag helt håller med om. Superman ger den känslan i den här filmen.

Fabian Wagners foto är bra. Det ser forfarande ut som Zack Snyders filmer, men den är gjord något mer mainstream. Jag föredrar hur Batman V Superman såg ut men detta är inte dåligt på något sätt,tvärtom. Gotham ser vackert ut i de scenerna vi ser.

Danny Elfmans musik är godkänd. Hans nyskrivna grejer fungerar, men jag tycker inte att det är extremt minnesvärt. Det han gör som dock är intressant är att han använder sig av klassiska musikstycken från tidigare DC filmer. Han använder dem sparsamt, och även om de är från andra versioner av karaktärerna så fungerar det rätt ok. Man hör grejer från Elfmans egna ”Batman” theme från 1989, John Williams Superman, och givetvis även musik av Hans Zimmer från ”Man of Steel” och ”Batman V Superman”. Elfmans version av Wonder Woman themet fungerar ok i film, men när jag lyssnade på soundtracket tänkte jag att vad är detta för cirkus-musik, men i filmen fungerar det.

Man märker också i vissa scener att de är filmade i helt annan ordning. T ex Affleck ser för det mesta väldigt bra ut som Batman, men i vissa enstaka scener är han mer i semesterform än i Batmanform. Och ja, det finns några enstaka scener där man med häftig modern cgi teknik tagit bort Henry Cavills moustache (han spelade in en annan film samtidigt) och i några sekvenser är det tydligt noterbart.
Annars är detta trevlig serietidningsunderhållning. Inte på något sätt det bästa i genren och även om jag själv kanske hade hoppats på något mer, så gör det absolut inget att filmen mestadels vill vara en underhållande crowd-pleaser. Det finns två scener efter att filmen slutar, den första rätt snabbt efter att eftertexterna börjat och den andra efter alla eftertexter. Båda är värda att se.

Jag hade kul när jag såg filmen på bio.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#2 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 26 January 2018 - 17:55

Tänker inte säga så mycket men jag kan nämna min favoritscen från filmen:

När flash försöker överrumpla Superman och han inser att han för första gången möter någon som kan matcha hans hastighet