Jump to content

Photo

Battlestar Galactica - Säsong 3


  • Please log in to reply
424 replies to this topic

#401 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 February 2010 - 12:29

Gårdagens avsnitt:

13 Taking a Break from All Your Worries
eller som det står i menyn på DVD:n Taking a Break Form All Your Worries

Baltar i cellen, river sakta sönder ett svart tygstycke. Till en snara. Number 6 är där och uppmuntrar honom. Han gör det. Lägger snaran runt halsen och hon sparkar undan stolen. Samtidigt ligger Gaeta vaken i sängen. Kliver bestämt upp och går till Baltar. Blir han som upptäcker Baltar och på så sätt räddar hans liv.

Adama, Roslin, Tigh och doktorn diskuterar Baltar. Även Gaeta är där. Roslin frågar Gaeta hur det kom sig att han var där mitt i natten? Han svarar att han inte kunde sova och tänkte att Baltar kanske var villig att tala med honom. Ingen som höjer ett ögonbryn, bara Adama som säger att han ska lämna förhören till dem.

Roslin går till Baltar. Räcker honom hans glasögon, slår sig ner på en stol. Ombytta roller mot på Nya Caprica. Hon frågar honom om den blonda kvinnan på Caprica. Number 6 säger till Baltar att vara försiktig. Han förnekar och säger att det är lögner. Han är inte skyldig till folkmord. Roslin blir upprörd och ropar på Tigh. Säger att ta med Baltar och släng ut honom genom luftslussen. Soldater kommer in och tvingar med sig en vilt protesterande Baltar. Mycket bra scen och väl spelat av James Callis (Baltar).

Diskussion om deras misslyckande med att få Baltar att tala. Tigh undrar vad de nu ska göra. Adama säger att det finns en sak. Militären hade en experimentiell förhörsteknik där droger användes. Hallucinogener. Skapar en intensiv ångest att den förhörde tror att hans liv är i fara. Bordes väl vara perfekt då Baltar värdesätter sitt liv högre än andras?

Starbuck och Anders pratar ut. Tydligt att ingen av dem njuter av situationen. Anders säger att han tänkt på vad Leoben sa till henne, att hon har ett öde. Allt detta kanske har en mening? Känslosam scen när han frågar henne rakt ut om hon älskar Lee. Hon kan inte/vill inte svara på det utan säger kanske. Hon vet inte. Anders tycker hon ska gå till Lee. Bra scen.

Och i en annan del av Galactica gör Dee slut med Lee till hans förvåning. Här ser vi klart och tydligen skillnaden mellan Dee och Starbuck: Dee är mer undergiven och tar vad hon kan få. Kanske därför Lee gifte sig med henne för att hon är motsatsen till Starbuck? Nåja, Dee har i alla fall styrkan att med tårar i ögonen göra slut med Lee. Den sistnämnde bra spelat. Dee? Som vanligt ganska tråkig gestaltning. Skådespelerskan klarar inte alls av att få mig berörd, utan jag känner mer som att jaha.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om scenerna med de två gifta paren. Känns inte riktigt bra. Känns som att manusförfattarna trampar vatten. Ena stunden är de otrogna, nästa går de tillbaka till sin respektive partner för att sedan vilja skiljas. Spretigt, tycker inte riktigt de får ihop det här.
Här slutar det naturligtvis med att de sitter med sin äkta hälft, men sneglar på varandra i ögonvrån... Oh well. Vi fattar att de fortfarande har känslor för varandra och att det säkerligen kommer en dag då de återigen har ett förhållande.

Tiden har kommit för Baltar. De spänner fast honom i stolen och injicerar drogen. Adama ger de andra förhållningsorden att inte göra ifrån sig höga ljud. Doktorn finns med där för att övervaka Baltars värden, för att se att han klarar av behandlingen. Baltar. Flyter i vattnet, Mörkt. Hm. Både Lee och Roslin, var det väl, har också haft scener där de legat i vattnet och flutit. Cylonerna som återföds ligger ju också i en sorts vätska, men det är ju uppenbart varför. Sorts fostervatten. Kan de här andra betyda en annan sorts förlösning? Så kan det ju vara. *Tänker högt* Tillbaka till Baltar som hör Adamas röst som säger att han kan inte hitta honom, var är han? Ökar på Baltars ångest där han ligger ensam i vattnet. Förflyttas till Caprica. Säger att hon räddade honom från explosionen. Konspiration? Han vet inte. Var inte hans fel. "She, Caprica 6, she chose me. Chose me above all men. Chosen to be seduced. Guided me between light and dark. But is she an angel or is she a demon? Is she imaginarium or is she real?" Upprört. Återigen, magnifik skådespelarprestation.

Adama ökar på tempot genom att låtar Baltar tro att han är lämnad ensam i mörkret igen. Baltar frågar om han är ensam att bli anklagad, Misstag har begåtts. Fruktansvärda misstag. En rädd Baltar börjar förklara sig. Säger att han bara var en pjäs. Han kämpade för att hitta sin plats. Försökte hitta hem. Adama frågar vad han berättat för cylonerna om Jorden? Baltar berättar om De fem. Hur han ville vara en av dem. En cylon. Varför, undrar Roslin. "All my sins forgiven. A new beginning", svarar han. Roslin frågar honom rätt ut om han är en cylon. Han svarar nej. Här avbryter doktorn det hela. Känns som med dessa händelser med Baltar att jag börjar få en liten inblick i vad han känner, vad han är ute efter.

Roslin, Tigh och Adama går igenom senaste försöket till att få Baltar att tala. Roslin säger att de försökt med piskan, nu är det dags att ta fram moroten. Få Baltar att tro att om han samarbetar så räddar det hans liv. Adama säger att han kommer aldrig tro på dem. Naturligtvis inte, säger Roslin. De behöver någon han kan lita på. Undrar om det kanske är Gaeta hon tänker på? Som fanns vid Baltars sida på Nya Caprica? Japp, det är det. En smått nervös Gaeta sitter med Baltar och försöker vinna hans förtroende. De andra ser på i ett annat rum via en övervakningskamera. Gaeta uppträder lite för nervöst och sneglar upp mot taket. Otroligt bra minspel då Baltar begrundande ser på Gaeta. Kikar upp mot taket och avslöjar att han är medveten om bevakningen. Baltar säger att han förstod att Gaeta skulle förråda honom. Försåg motståndsrörelsen med information. Vem tror han lät honom göra det? Gaeta ser skakad ut. Baltar säger att han bokstavligen hade en pistol mot huvudet, men ingen tvingade Gaeta till dubbelspel. Så vem är den verklige förrädaren? Tänk om de andra visste det han vet, viskar han i Gaetas öra. Det får vara vår lilla hemlighet. Va? Vad är det här? Snälla, berätta. Jag vill veta! Ah, intressant. Baltars ord triggar Gaeta som anfaller Baltar med en penna som han kör in i hans hals. De andra rusar in och lyckas hejda Gaeta att göra något ytterligare. Roslin säger att hon förstår honom. Vet varför han gick till Baltar den natten. Inte för att förhöra honom utan för att döda honom.

...

OMG, vad spännande! Nu är jag fruktansvärt nyfiken på vad Gaeta har gjort egentligen? Och Baltar, wow, han är i sitt esse här. Grymt bra!


Lägger till kvällens avsnitt här:

14 The Woman King


Inför Baltars kommande rättegång anländer 300 gäster till Galactica. Helo har fått ansvaret att se över deras logi. Så mycket människor på så liten plats. Perfekt för de små bacilluskerna som har ett smorgasbord mitt framför näsan. Epidemi bryter ut. Sagitarianerna som drabbas värst. Adama säger att de inte har vaccin till alla och någon konstaterar krasst att det är väl tur i oturen att de flesta sagitarianerna vägrar medicin. Lite som dagens Jehovas Vittnen som vägrar ta emot blod trots att det kan rädda deras liv. Helo börjar fatta misstankar mot dr Robert som är den som har hand om folket. Oroväckande många sagitariener börjar dö efter att ha fått behandling av doktorn. Något är skumt med den doktorn tror jag allt.

Baltar 'hälsar' på Caprica i cellen. Ombytta roller. Jag är fortfarande så nyfiken vad det här beror på. Kan ju inte vara inbillning då de ofta får information som de själva inte bordes veta. Hm. Baltar säger till henne att han vet varför hon är där. Hon vill vara människa. Men för att vara det måste hon lära sig att bara tänka på sig själv. Lyssna på mästaren säger jag.

Helo berättar om sina misstankar mot dr Robert för Adama, Tigh och dr Cottle, men talar för döva öron. Jag blir lite förvånad över Adamas sätt mot Helo som är en aning bryskt när han frågar om Helo klarar av sin uppgift eller ska fortsätta med sina grundlösa anklagelser. Stackars Helo. Är alla så spända av situationen med f.d presidenten fängslad, en kvinnlig cylon i förvar, ett överfullt Galactica med en epidemi som härjar?
Tigh säger till Helo att han måste tycka om att stå på utsidan och se in. Helo börjar undra om han har rätt. Nej, stå på dig Helo. Det här är ju du, som lyssnar på din inre röst och vägrar ge vika för majoriteten. Bra att någon för de svagares talan.

Helo kan inte släppa det och när han hör att Dee blivit sjuk så rusar han iväg det. Tumult utbryter då han vill ta med sig Dee därifrån och dr Robert kallar på vakter. Tigh anländer med dr Cottle och den senare säger skamset att han först nu tagit blodprover av en avliden sagitarier och Helo hade rätt. Dr Robert som är den skyldige för deras död. I stället för vaccin har han gett dem ett dödligt gift. Dr Robert protesterar och säger att han hjälpte dem. Hatet mot sagiterierna framkommer tydligt.

Fin gest av Adama som ber Helo om ursäkt. Tyckte väl det var märkligt hur han behandlade Helo tidigare.

...

Ganska bra avsnitt som fokuserar på Helo och hans kamp för sanning och rättvisa. Jag saknar dock lite fler parallellhandlingar som ju är styrkan med BSG som galant klarar av att leverera det.

Edited by Synon, 20 February 2010 - 20:54.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#402 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 February 2010 - 23:32

15 Day in the Life

Äktenskap ser ut att bli kvällens tema.

Det är spänt mellan Chief och Cally. När de så jobbar ihop i en luftsluss, som tagit mycket stryk under de senaste anfallet från cylonerna, så gissar jag hej vilt att något kommer att hända där som gör att de hittar tillbaka till varandra igen. Tänka sig, det stämde... Dörren går i lås och lufttrycket sjunker. Ingen lösning finns och snart är tiden ute. De andra kommer på en vild idé: de spränger luftslussen så att Chief och Cally sugs ut och där ute väntar en raptor för att fånga upp dem. Människor klarar sig åtminstone en minut utan skyddsdräkt, konstaterar de. Jag vill minnas att jag sett liknande händelse i någon annan tv-serie, men kommer inte på det på rak arm. Star Trek? Någon här som vet?

Det är Adamas bröllopsdag och han tänker tillbaka. Pratar med sin f.d fru. Vi lär känna en annan del av Adama: maken. Vi får även en inblick i hur Lee hade det när han växte upp utan sin far. Ingen dans på rosor med en mamma som var instabil till humöret och än värre blev det när hon började dricka. Sorgligt.

Dags att genomföra det våghalsiga uppdraget där en raptor står beredd på att fånga upp Chief och Cally när de sugs ut i rymden. Räddningen lyckas och på sjukhuset så ser vi hur paret hittar tillbaka till varandra igen. Ja, en aning förutsägbart kan man ju lugnt säga.

...

Ett avsnitt som även handlade om hur besättningen på Galctica måste lära sig att leva med vardagen, en vardag fri från hot av cylonerna. Men det är en balansgång för samtidigt får de inte slappna av för mycket så att de blir tagna på sängen den dagen cylonerna dyker upp. För det senare är väl bara en tidsfråga?



16 Dirty Hands

Missnöjet börjar pyra ombord bland 'fotfolket'. Baltars bannlysta bok som handlar om klasskillnader cirkulerar i flottan till Roslings stora förtret. Hon funderar på att börja med den stora bokbränningen. Jag undrar om det är dags att återuppliva facket som fanns på Nya Caprica? Känns givet.

Adama är bekymrad över bränsletillgången och undrar vad de håller på med på raffinaderiskeppet. Det kommer knappt att räcka till ett hopp om cylonerna anfaller. Han pratar med ledaren där som är missnöjd med deras arbetssituation och som kommer med outtalade hot om inget händer så kanske bränsletillverkningen sjunker ytterligare... Han citerar från Baltars bok vilket får Roslin att gå upp i taket och arresterar honom på stående fot.
Chief får i uppdrag att besöka raffinaderiet och sätta igång produktionen på allvar. När han väl är där visar det sig att manskapet plockat bort alla lock från ventiler och gömt undan dem. Utan dem står produktionen still. De vill att deras ledare ska försättas på fri fot och att deras villkor om bättre arbetsvillkor genomförs. Det gör Chief upprörd som lyckas få dem att tala om var de gömt locken och produktionen är igång igen. Chief blir lite eftertänksam när han ser hur pass många unga som jobbar där. När en utav de unga pojkarna råkar ut för en olycka är det droppen för Chief som härmed utlyser strejk till allas stora glädje. Han sprider strejken till att även gälla hangardäck så att alla planen står stilla.

Adama är inte glad. Säger till Chief att det är myteri. Och myteri straffas med döden. Han ger en order om att Cally ska arresteras och föras iväg. Chief undrar vad han gör. Hon ska skjutas, svarar Adama. Chief blir chockerad och protesterar. Även jag blir chockerad för det märks tydligt att det inte är meningen som en skrämselattack från Adamas sida. Oj. Adama talar om för Chief att han inte gillar det, men hellre skjuter han 10 Cally än att låta Galactica och hela flottan går under. Skeppets existens kan bero på att någon tar order. Om den personen tror att orderlydnad är ett val så går det här skeppet under. Chief har inget annat val än att avblåsa strejken. Adama undrar om han inte har någonstans att gå? Chief ser frågande ut. Har du inte något att diskutera med presidenten, säger Adama. Snyggt gjort. Adama skyddar Galactica till varje pris, men har samtidigt förståelse för Chiefs synpunkter och anser det är en fråga för politikerna. Nu tycker jag om dig igen, Adama :hug:

Chief sitter ner med Roslin och de kommer faktiskt överens om vissa saker som ska åtgärdas. Hon frågar honom om han representerar facket? Han säger nej, facket dog med Nya Caprica. Roslin protesterar och säger att någon måste föra folkets talan. Och så har facket återuppstått igen. Vad var det jag sa :D

...

Bra avsnitt som tog upp frågan om klasskillnader. Varför är det alltid så att de som har det bättre ställt slipper grovgörat? Tänk om vi i verkligheten kunde göra som på Galactica och låta dem prova på att få lite skit under naglarna? Skulle inte det hjälpa till att öka förståelsen? Det är så lätt att inte se de osynliga människorna som är de som ser till att det är rent och städar runt omkring oss. Bara för att ta ett exempel.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#403 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 February 2010 - 04:25

17 Maelstrom

Nattens wikipediaord: maelstrom. På svenska kort och gott malström, som i sin tur betyder virvel i vattnet om ni nu inte visste det. Ett skandinaviskt ord som introducerades till engelskan av Edgar Allen Poe i hans berättelse "A Descent into the Maelström", 1841. Lektion slut.

Starbuck har svårt att sova. Oroliga drömmar. Leoben finns med i dem även virveln hon målade på väggen i sin lägenhet. Hon pratar lite med Helo om det och han tycker att hon ska gå till sierskan som håller till på hangardäck. Hon gör faktiskt det. Men blir upprörd då sierskan berättar en massa saker som Leoben sagt och saker om hennes mamma. Sierskan säger att hon föddes av en kvinna som tyckte lidande var bra för själen. Att hon fick fel lärdomar av sin mor. Att hon förväxlade budbäraren med budskapet. Att hennes mor försökte lära henne något annat. Sierskan säger att Leoben vet. Han kommer efter henne. Han ser mönstren och vet hur det passar ihop. Han kommer att visa henne vägen. Intressant. Ska vi få reda på lite mer om Starbuck och hennes speciella öde nu?

Starbuck och hennes kollegor är ute på uppdrag med sina vipers och patrullerar runt en planet då hon plötsligt får syn på en raider. Hon tar upp jakten på den. De andra ser ingenting. Jakten för Starbuck ner bland molnen och där ser hon virveln, en jättelik variant bland molnen. Raidern är borta och de andra ifrågasätter om den verkligen fanns. Starbuck börjar tvivla på sig själv. Säger till Lee att hon inte kommer att sätta sig i vipern igen för hon litar inte på sig själv. Lee säger att hon ska lita på honom. Han ska flyga med henne.

Nästa uppdrag, denna gång i sällskap med Lee. Snart får hon syn på en raider och följer efter den. Försvinner bland molnen så att Lee tappar den visuella kontakten med henne. Försöker anropa henne utan svar. Starbuck vaknar upp i sin lägenhet. Leoben är där. Han säger att hon inte lärt sig att kontrollera sin rädsla. Att hon varit rädd hela sitt liv, ända sedan den dagen... Vilken dag, frågar hon. Scenen ändras till mammans lägenhet. Mamman som sitter vid bordet. Nu får vi se vad som hände sista gången Starbuck såg sin mamma, hur mamman skällde på henne, pappret från onkologen som hon hittar, deras bråk som slutar med att en förbannad Starbuck ger sig av därifrån och kommer aldrig mer tillbaka. Mamman väntade på att hon skulle komma tillbaka. Dog i ensamhet. Starbuck säger till Leoben att hon var för rädd för att se på. Han säger att hon har chansen nu. Mamman som ligger i sängen, svårt sjuk. Starbuck säger till henne att dagen är här som mamman förberett henne för, men hon tror inte att hon klarar av det. Det gör du, säger mamman. Du är min dotter. Starbuck börjar gråta. Leoben säger att hon är fri nu. Hon ser på honom fundersamt och säger att han inte är Leoben. Han svarar sakta att det har han aldrig sagt. Åh, vem är han? En av de fem? Uppenbarligen är han där för att hjälpa henne, hjälpa henne att lyckas med sitt uppdrag vad det nu kan vara för något. Han har ju precis hjälpt henne bli av med rädslan. Han säger till henne att han ska förbereda henne för nästa steg som är mellan liv och död.

Tillbaka i vipern. Starbuck säger till Lee att hon inte är rädd längre. Vipern sjunker längre ned bland molnen. Lee börjar bli orolig och vill att hon ska komma tillbaka. Hon säger att de ses på andra sidan. Förstår nu att hon ska ta sig ner i virveln. Låt mig åka, säger hon till Lee. De andra väntar på mig. Riktigt spännande nu!
Lee får panik och skriker att hon inte ska göra det, att hon ska komma tillbaka. Skräckslaget ser han hennes plan explodera och skriker rakt ut. På Galactica väntar de oroligt på besked från Lee. Adama vill skicka en räddningspatrull, men Lee säger nej. Säger chockat att hennes plan exploderade. Ingen fallskärm. Tystnaden som belägrar sig över bryggan på Galactica, Adamas min... Oj oj, vilken scen. Puh.

Adama sitter ensam i sitt rum. Gråter. Han har precis förlorat sin dotter. Åh, stackars Adama!

....

Fruktansvärt bra avsnitt! Satt som fastklistrad från början till slut, så spännande. Intressant att få en liten glimt vad som egentligen är Starbucks öde. Undrar exakt vad det är. Och vem är han som hjälper henne i form av Leobens skepnad. Och varför valde han just Leoben? Var det kanske för att han visste att den personen skulle röra upp känslor i Starbuck och göra henne mer mottaglig? Hm. Varenda scen var bra och skådespelandet strålande av samtliga inblandade.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#404 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 23 February 2010 - 23:59

18 The Son Also Rises

Saknaden efter Starbuck är stor. Adama sitter och går igenom hennes mapp och gråter när han minns tillbaka. Lee är disträ vid en genomgång med sina piloter och Anders super sig full och bryter benet.

Det är lottdragning vilka fem befäl inom flottan som ska ingå i tribunalen som ska döma Baltar. Adama blir en av dem. Naturligtvis :)

Terrorattentat på Galactica då en explosion dödar Baltars försvarsadvokat. En ny utses och anländer snart till Galactica, Lampkin. Då Adama anser att Lee fortfarande mår dåligt pga Starbuck så vill han att Lee ansvarar för Lampkins säkerhet och Helo får ta över som gruppbefäl i stället. Lee gillar det inte, men lyder order.

Lampkin säger till Lee att han måste till Colonial One för att hämta några filer. Lee försöker övertala honom att låta bli, men finner sig ge vika. När de satt sig ombord på Vipern och börjar göra sig redo för avfärd ropar Chief plötsligt till att de ska vänta. Han såg en katt under planet. Kan tillägga att det förmodligen är Lampkins katt som är på rymmen för han hade med sig en. När Chief ålar sig under planet för att komma åt katten upptäcker han en bomb. Nytt försök att döda Baltars advokat. Någon envisas med att Baltar ej ska få någon som försvarar honom.

Lee är kallad till rektorn...förlåt, Adama som skäller ut honom för vad hade de där att göra? Mitt i natten? Och vad är han för säkerhetsansvarig som inte upptäckte bomben? Den heta diskussionen övergår snart till att handla om Starbuck. Bra, äntligen börjar de rensa luften.

Först så får Lee eskortera Lampkin för att träffa sin klient, Baltar. Sedan lyckas han få till ett besök hos Number 6. Måste säga att den här advokaten blir mer och mer intressant. Diskussionerna han har med Lee. Vad är han ute efter? Och sättet han lyckas manipulera Lee på, briljant. "The Son Also Rises". Tolkar som att det är Lee som menas? Väldigt nyfiken att få se vad Lampkin hittar på i fortsättningen :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#405 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 24 February 2010 - 00:45

Romo Lampkin är riktigt bra. Mark Sheppard FTW. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#406 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 24 February 2010 - 00:48

Indeed. Han höll i hela avsnittet och gjorde det riktigt bra. Ha ha, blev positivt överraskad över att någon kommenterat här :)

Pst. Bra att du gjorde mig alert för jag har känt lite att jag bara malt på den senaste tiden vilket resulterat i mer slarv när jag skrivit.

Edited by Synon, 24 February 2010 - 00:51.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#407 Glima

Glima

    Lieutenant

  • Members
  • 95 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 February 2010 - 18:29

Pst. Bra att du gjorde mig alert för jag har känt lite att jag bara malt på den senaste tiden vilket resulterat i mer slarv när jag skrivit.


Inte då! Du skriver jättebra så fortsätt med det och du har väckt lustarna (;)) till liv hos mig igen över att se om serien.

#408 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2010 - 01:53

Tack, Glima! Bara roligt om jag kan inspirera någon att se om den. Lär ju inte heller vara sista gången jag ser den (säger jag som inte ens sett den färdigt än). Well, med det sagt över till kvällens avsnitt:


19 Crossroads Part I

Aha, dags för lite mer sanndrömmar av Roslin. Denna gång handlar det om Hera. Spontant tänkte jag faktiskt på The Shining när jag såg första klippet från hennes dröm: miljön, ljussättningen, barn inblandade... :D

Letandet efter nebulosan fortsätter. Vid varje hopp lämnas en Viper kvar för att säkerhetsställa att inga cyloner kommer efter. Men något oroar Adama som beslutar att förlänga tiden som Vipern stannar kvar till sammanlagt 12 timmar. Scenen där vi ser skeppen en efter en försvinna och lämnar en stackars Viper ensam kvar känns olustig och skrämmande. Jag känner mig lämnad ensam ute i no mans land. Ryser.
Självklart dröjer det inte länge förrän cylonerna dyker upp och överraskar dem. I panik så utför de ett hopp.

Tillbaka på Galactica. De diskuterar om cylonerna kanske har lämnat en spårningsapparat på något utav deras skepp. De hade ju chansen på Nya Caprica. Roslin föreslår att de frågar 6. Adama ger Tigh uppdraget att fråga ut henne vilket han glatt accepterar. Han uppträder kaxigt och överlägset mot henne, tills hon överraskar honom med att börja prata om Ellen. Det är Baltar som ger henne tipset. Det träffar en öm punkt hos Tigh som tappar besinningen och smäller till henne. Undrar egentligen när de ska ge lite fler ledtrådar till dessa hemsökelser? Eller är det bara jag som är trögfattad?

Rättegången. Lampkin är alldeles lysande. Kommer åklagaren ha en chans mot honom? Jag tvivlar på det. Lampkin lyckas även få Lee att avslöja något om Roslin vilket han förmodligen kan använda i förhöret för att knäcka henne. Hade på känn att något dylikt skulle inträffa då Lee började att jobba på försvarssidan. Lee är ju ärligt talat inte riktigt lika smart och psykiskt stark som sin far.

Lee pratar med Adama. De kommer in på dagens händelser. Det är tydligt att Lee är på vippen att berätta för Adama om det han redan berättat för Lampkin om Roslin. Tyvärr illa valt tillfälle med en Adama som är upprörd för Tighs skull som inte gjorde så bra ifrån sig i vittnesbåset då frågorna kom att handla om Ellen och som nu tröstar sig med sprit. Adama anklagar Lee för att ha gett Lampkin uppgifter om Ellen vilket Lee försöker förneka, men Adama lyssnar inte. Han fortsätter i stället att ösa ur sig sin frustration och ilska över stackars Lee som tyst och sammanbitet ser på. När Adama orerat färdigt så lämnar Lee ifrån sig flottans emblem på bordet framför Adama som inte protesterar. Klyftan mellan de två börjar bli gigantisk.

Rättegången. Lee är numera civil och Lampkins medarbetare. Han tar över förhöret av Roslin och frågar henne rakt ut om hon tar chamalla-extraktet igen? När hon svarar ja jag går suset genom åhörarskaran. Roslin frågar honom om han inte ska fråga varför? Han ser överrumplad ut och säger att det inte är relevant. Hon trugar och motvilligt ställer han frågan. Roslin svarar att det beror på att cancern är tillbaka. Åh, Lee var du tvungen?

Märkliga saker händer då flera hör musik som inte ska finnas där. Anders, Chief, Tory och Tigh hör till dem. Undrar om cylonerna har ett finger med i spelet? Ok, jag erkänner: den här TV-serien väcker alla mina paranoida känslor till liv and I love it :D


20 Crossroads Part II

Den mystiska musiken börjar påverka dem mer och mer. Anders och Chief upptäcker att de båda kan höra den och diskuterar det. Anders upplever musiken skrämmande. Och som om det inte var nog med det: Sharon, Roslin och number 6 delar samma 'dröm' som involverar Hera. När Sharon och Roslin pratar om det med number 6 säger den senare att det är omöjligt, det kan inte hända. Något är på gång, men vad? Ah, så spännande.

Gaetas vittnesmål chockerar Baltar. Han säger att han såg med egna ögon Baltar underteckna dödslistan. Baltar förstår ingenting. Lampkin inser att de inget kan göra åt Gaetas mened och säger i stället att han vill ogiltigförklara rättegången då en domare redan dömt Baltar och finner honom skyldig. Han kallar Lee till vittnesbåset... Lee protesterar och viskar till Lampkin att han kan inte vittna mot sin egen far, men naturligtvis vinner Lampkin. Vilket tal han sen håller, vår käre Lee. Det kunde man inte tro om honom. Han säger att rättegången handlar om känslor. Skam - för vad de gjorde på Nya Caprica. Skuld - för att de flydde och lämnad de andra åt sitt öde. Kastar en blick mot sin far. Allt detta lägger det på en man, fortsätter han, och hoppas att det försvinner med honom ut genom luftslussen. Men det kommer inte att fungera. Det är inte rättvisa. Bravo Lee! Där satt den och alldeles lagom tills domarna ska sätta sig och besluta sig för vad domen blir. Jag anar hur den kommer att lyda. Mycket riktigt: 3-2. Domarnas beslut innebär att Baltar är en fri man. Tumult och kaos bryter ut.

Tycker lite synd om Baltar som är en fri man på pappret, men bland människorna fortfarande ansedd som skyldig. Vart ska han ta vägen nu och hur ska det nu gå för honom? Kommer de andra någonsin förlåta honom och acceptera honom igen?

Tigh, Anders, Tory och Chief sammanstrålar helt oplanerat. Förvånade. Undrar vad som händer. Chief säger att det är inte sant. Någon trycker på en knapp och här är de nu. De andra börjar inse vad han menar med det och blir upprörda. Är de cyloner? Nej, det kan jag inte tänka mig. Jag tror det är musiken som gör något med dem. Men helt klart så ligger cylonerna bakom det. Vi får väl se om jag har rätt eller inte.

Flottan gör ett hopp som ska föra dem närmare nebulosan. Alla framme. Roslin tar sig om huvudet och samtidigt går strömmen. I hela flottan. Aj då. Inget bra tecken. Men de lyckas snart få tillbaka strömmen, men då upptäcker de något på dradis: cylonskepp i antågande. Surprise säger jag då. Not. Men strömavbrottet gör att de inte kan utföra hoppet förrän om 20 minuter... Mycket kan hända under den tiden.

Lee ute i en Viper och vem stöter han på där ute om inte Starbuck! She's back! Och hon har en nyhet åt dem: hon har varit på Jorden och vet var den ligger. Ska bli kul att höra vad hon har varit med om för äventyr.

...

Riktigt bra och spännande avsnitt. Positivt att se Jamie Bamber spela så pass bra som han gör här. Intressant att se vad som hänt Tigh & co egentligen. Inte kan de väl vara cyloner? Lite för enkelt eller hur? Slutet kändes lite annorlunda genomfört vad gäller foto och färger inklusive musiken som spelas. Är det den nya given eller var det bara tillfälligt? Vi får väl se.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#409 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 February 2010 - 02:12

Pst. Bra att du gjorde mig alert för jag har känt lite att jag bara malt på den senaste tiden vilket resulterat i mer slarv när jag skrivit.


Inte då! Du skriver jättebra så fortsätt med det och du har väckt lustarna (;)) till liv hos mig igen över att se om serien.

What she said.

Och jag vill påpeka att vi som följde serien när den gick var tvungna att vänta väldigt länge i vånda, ångest och vild spekulation över vad tusan det betydde med Tigh, Anders, Tory och Chief.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#410 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2010 - 02:14

Snällt av dig.

Ja, jag är redan otålig att få lite fler ledtrådar till vad som egentligen försiggår där! Och jag som hade tänkt se en Oscarsfilm ikväll, men jag fastnade ju här i stället :D

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#411 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 February 2010 - 02:18

Well, du kan få ta del av vad jag tyckte när jag såg avsnittet way back when. :)

3.20

Så det var som väntat dom fyra som kunde höra musiken som visade sig vara the final four out of five. Eller? Jag köper det inte riktigt. Framför allt pga Tigh. Tigh har levt längre än Cylonerna har existerat. Han deltog i det första Cylon kriget när Cylonerna bara fanns i Centurion modellen. Och det här är bekräftat för att Adama deltog också i kriget. It makes no sense. Istället kan man betänka att samtliga fyra var på New Caprica. Alla har eller hade nyckelpositioner. (Tigh - XO, Tory - Presidentens assistent, Tyrol - Ledare inom både facket och motståndsrörelsen, Anders, Ledare inom motståndsrörelsen) Är det inte troligare att dom blivit tillfångatagna vid nåt tillfälle på New Caprica och fått ett chip inplanterat eller blivit hjärntvättade?

Lite störigt att dom valde just All Along the Watchtower istället för en nyskriven låt av Bear McCreary. Inte bara för att det var en kass version av låten utan för att det börjar blanda in vår kultur lite för nära BSG mytologin. Visserligen är dom nära jorden nu men så vaddå? Betyder det att Bob Dylan är en Cylon? :P

Sen tycker jag att dom borde väntat med Starbucks återkomst till nästa säsong, iaf få oss att tvivla lite grann på om hon ska komma tillbaka. Sen kan man ju undra hur hon har kommit tillbaka... Är hon den sista av the final five? (förutsett att dom andra fyra också var Cylons) Eller är finns hon bara i Lees huvud nu som Six i Baltars huvud och vice versa? Det senare skulle iaf förklara var hon fick en ny Viper ifrån.

Skönt iaf att Baltar blev frikänd. :) Nu kan han gå vidare och leda sin kult. Hehe. Jag undrar om han också hade visionerna från operahuset eftersom alla andra som var med i den upplevede samma vision. Jag antar att det har att göra med vad som kommer att hända i säsong 4. Men vad? Six och Baltar går in med Hera och möter The Final Five. (Vilket väl ytterligare pekar på att Baltar inte är en av dom) Troligast är väl att RDM ändå har tänkt sig dom fyra som hörde musiken som Cylons men det känns väldigt fel och verkligen som något dom kom på inför finalen och inte från början av serien. Jag hoppas verkligen inte att RDM har hoppat hajen här men det känns oroväckande...

Allt som allt var det den klart svagste säsongsfinalen hittilss och tyvärr också den klart svagste säsongen. :(


"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#412 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2010 - 02:30

Tack! Vad kul att få läsa vad du tyckte när du såg avnsittet. Bra skrivet. Det stämmer faktiskt som du skriver där att 1. de skulle väntat med Starbucks återkomst 2. ganska tamt avslut på säsongen, ingen cliffhanger direkt. Det jag gillade var det som handlade om rättegången (trodde aldrig jag skulle säga det för vanligtvis tycker jag sånt är rena rama sömnpillret :D) och de fyra. O nej, Starbuck inte verklig: säg inte att det blir en till som får någon annan i huvudet :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#413 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 February 2010 - 02:40

Måste förresten säga att jag ändrat uppfattning om McCrearys version av All along the watchtower sen jag skrev det där. Nu gillar jag den. Spoiler alert: Du har inte hört det sista av den.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#414 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2010 - 02:47

:o Du skulle ha spoiler markerat det... :lol:

Förresten, du har säkert skrivit det någonstans, men har du sett om BSG?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#415 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 February 2010 - 02:59

Bara dom två första säsongerna. Fast dom har jag sett om med kommentarer också så egentligen har jag sett dom tre gånger. Vissa avsnitt av s3 såga jag med kommentarer också.

S4 har jag inte ens på DVD än. Skämmigt värre.

Edited by Wylie Times, 25 February 2010 - 03:00.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#416 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2010 - 03:07

Jag ser faktiskt redan fram emot att se om dem :P Då kan man upptäcka saker som man missade första gången. Sedan vill jag också se med kommentatorspår.
Skäms på dig som inte har fixat fjärde säsongen på DVD :o

Pst. Jag köpte boxen och är barnsligt förtjust i cylonen som följde med (centurion).

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#417 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 February 2010 - 03:14

Förstår det. Jag hade gärna velat ha den men eftersom jag köpt första tre separat så är det inte så stor idé. Men jag antar att du köpte den gamla utgåvan. Det kommer en ny där The Plan ingår, fast fortfarande inte Resistance webisoderna. :(

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#418 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2010 - 03:19

Ingen idé? Jodå, om inte annat så får du en snygg box ;)
Denna har jag om du inte redan listat ut det

Självklart släpps en ny och självklart kommer jag inte kunna motstå den :rolleyes:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#419 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 February 2010 - 03:33

Lite onödigt mycket pengar för sånt om man redan har men jag vet hur du tänker. När tiden är mogen kommer jag säkert sälja alla säsongsboxarna och köpa den ultimata utgåvan.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#420 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2010 - 03:40

Sälja???? *chockerad*

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#421 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 25 February 2010 - 04:05

Ja jag ser ingen mening att ha kvar gamla utgåvor om det går att kränga dom. (såvida inte den gamla utgåvan har nåt som den nya inte har)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#422 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2010 - 04:11

Hrmf. Du snackar med en samlarnörd nu så du förstår min reaktion ^_^

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#423 Glima

Glima

    Lieutenant

  • Members
  • 95 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 February 2010 - 14:14

Jag har inte köpt serien än. Jag väntar lite för att se om vilken Blu-ray utgåva av serien som kommer att bli bästa när det gäller ljud och bild. Extramaterial är inte det viktigaste för mig. Dock har jag hela serien tillgänglig så att jag kan se om den när jag vill. Vilket jag känner att jag måste göra ganska snart faktiskt. Det är väldigt trevligt att få följa med någon som inte har sett serien tidigare. Dels får man den personens syn på allt kring serien från början till slut, men man sitter även och tänker "vänta du bara, om du bara visste" :P Sedan får man ju ofta känslan och lusten av att se om just den serien. Jag tycker även det bidrar väldigt mycket till en omtitt tack vare att du skriver så bra och mer än "det här och det här tycker jag är bra och det här tycker jag inte är bra". Battlestar Galactica är en komplex serie med många trådar och då kan mycket tas ur sammanhanget om man skriver lättvindigt. Inget fel med det, bara att det inte ger lika mycket som att lägga ner lite mer tid.
På tal om att serien är komplex. Det är sällan en serie har engagerat lika mycket i sina karaktärer och handling som den här serien. Just för att karaktärerna får utrymma att utvecklas. En del går från att vara favoriter, till att bli rena hatobjekt och vice versa. Men även för att handlingen har en sammanhängande arc från början till slut. :)

#424 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 25 February 2010 - 15:22

Älskar feedback, tack :D
Japp, inte så vanligt att se en TV-serie som det lagts ner så mycket tid och kärlek på, och inte bara på en del utan helheten. En eloge ska de ha för allt jobb de lagt ner.
Jag är redan övertygad om att jag snart kommer att sitta med ett gäng olika versioner av denna serie. I'm a sucker, I know, but I'm proud of it :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#425 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 February 2010 - 20:53

Kom på ikväll att jag missat att kolla på webbisoderna... :blush: Efter lite letande så hittade jag dem till slut på disc 2.

The Resistance Webisode (1-10)


Handlar om motståndsrörelsen på Nya Caprica. Korta episoder som det inte är hela världen om man missar. Fick se lite av vad som föranledde cylonernas attack på templet. Lite bakgrundshistoria till den här killen som senare agerade självmordsbombare och flera poliser blev dödade. Helt ok, men som sagt var: gjorde inget att jag hade glömt bort dem.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.