Jump to content

Photo

Stargate SG-1 - Säsong 5


  • Please log in to reply
259 replies to this topic

#51 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 June 2007 - 18:27

Det jag gillar med det här avsnittet är att det ger Teal'c en orsak till att han bytte sida så snabbt i piloten.

:)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#52 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 07 June 2007 - 18:43

Neeeeeeeeeeeeeeeej varför gick det så snabbt. Kunde det inte varit en cliffhanger?

Lätt indoktrinerad men lika lätt förkommet. Det var en väldig dålig indoktrinering som inte satt så värst hårt.

Edited by Supertreck, 07 June 2007 - 18:43.


#53 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 June 2007 - 18:47

Visste väl att man kunde lita på Teal'c och att han var god innerst inne och bara hjärntvättad. Har alltid gillat honom. :P


:lol2:
Så lät det inte i går :P

Här är beviset:

Visste väl att Teal'c lurades och var en spion i SG-1. Litade aldrig på honom. Var honom på ståren helatiden.

Fast det var ju bara på skämt. :whistle: :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#54 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 07 June 2007 - 18:49

Kommer inte ihåg så mycket från detta avsnitt, kunde inte se idag eller imorgon men jag har spelar in.. :P

Morgondagens avsnitt kommer jag ihåg bättre. :D Sean Patrick Flanery. :)

edit: tog bort spoilermarkering

Edited by GaterGirl, 08 June 2007 - 17:30.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#55 FAII

FAII

    Commander

  • Members
  • 252 posts

Posted 07 June 2007 - 18:52

Det jag gillar med det här avsnittet är att det ger Teal'c en orsak till att han bytte sida så snabbt i piloten.

:)

Man har genom de gågna säsongerna fått reda på gång på gång att Teal'c länge trott Goa'ulderna vara falska gudar.

Kommer inte ihåg så mycket från detta avsnitt, kunde inte se idag eller imorgon men jag har spelar in.. :P

Morgondagens avsnitt kommer jag ihåg bättre. :D Sean Patrick Flanery. :)

Räknas det verkligen som spoiler att nämna en Guest Star (speciellt en som inte varit med innan)? "En person man aldrig sett tidigare kommer vara med! ZOMG!"

Dags för "Acension", äntligen?

#56 SaberBlade83

SaberBlade83

    Captain

  • Members
  • 516 posts

Posted 07 June 2007 - 19:58

Dagens avsnitt var ju faktiskt et tmycket bra Teal'c avsnitt. Man vet ju att han troligen fattat att Goa'uld inte är gudar egentligen sedan en tid tillbaka innan hans tid i SG1, men det är intressant att se hans väg fram till dess. Det var väl mest i S1 av de tidigare 4 där han fått lite uttfyllnad som karaktär, annars har de nog inte vart så mycket. Så ett Teal'c centrerat avsnitt var välkommet, och framför allt där man får reda på mycket om hans bakgrund, familj, Bra'tac, vägen fram till first prime, och den slutliga vändningen. Mindes inte så mycket av denna men det är ett mycket bra och intressant avsnitt för Teal'c. :)

#57 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 08 June 2007 - 08:25

Vet inte om någon redan nämnt det, men jag tycker Teak'c ser lite smalare ut, som att han inte kör lika hårt på gymmet som förut. Är det kanske Christopher Judges läkare som bett honom att ta det lite lugnare?
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#58 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 June 2007 - 09:00

@ XC
Vill du veta hur och varför Jacob blev Tok'ran Selmak ska du kolla upp avsnitten 'The Tok'ra' 1&2 (s.2 avsn. 11-12)

XC: Kanske skulle du vilja se Secrets (s.2 e9) också där karaktären Jacob pressenteras. :)

Tack båda två, skrev upp dem och skall se dem när jag får tag på dem. :)

Teal'c har alltid varit min favorit. Det har inget alls att göra med hans muskler heller... :whistle:

Bara en delikat bonus? :P Som en god dessert efter en god middag? ;)

Ett ganska intressant avsnitt, även om jag är lite besviken över upplösningen, och jag är faktiskt glad att det inte var så lätt att vänta tillbaka honom så det kunde göras mellan två avsnitt. Då hade jag nog blivit ännu mer besviken. Att se Teal'c resa från blind religiös fanatiker till att medvetet vända Apophis order ryggen var fascinerade att se. (Jag antar att det mesta av Teal'c minnesfragment i det här avsnittet har visat tidigare?) Nu känns det som att man är redo och kicka igång säsongen på allvar. Men som sagt. Jag är besviken på upplösningen, kändes lite dammigt när Bra'tac stod där och skrek åt Teal'c att välja.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#59 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 June 2007 - 09:26

Njä, just inget av flashbackarna har visats tidigare, vad jag vet...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#60 SaberBlade83

SaberBlade83

    Captain

  • Members
  • 516 posts

Posted 08 June 2007 - 09:59

Det enda flashbacks minnet jag minns att man sett i serien är väl då Teal'c vänder emot sina egna för att rädda SG1 och de andra i rummet. De andra har man inte fått se tidigare i serien.

#61 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 08 June 2007 - 10:30

Var ett riktigt bra avsnitt, imo :)
Roligt med klipp som man inte sett tidigare, och att få se hans resa från lojal tjänare till den Teal'c han är idag.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#62 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 June 2007 - 10:39

Jag reagerade lite extra på den lite barnsliga lycka som han uppvisade när han blivit utnämnd, matchande besvikelse när Bra'tac inte alls är lika nöjd.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#63 FAII

FAII

    Commander

  • Members
  • 252 posts

Posted 08 June 2007 - 11:36

Vet inte om någon redan nämnt det, men jag tycker Teak'c ser lite smalare ut, som att han inte kör lika hårt på gymmet som förut. Är det kanske Christopher Judges läkare som bett honom att ta det lite lugnare?

Christopher Judge blir stegvis smalare och mer muskulös istället för halvfet allteftersom genom hela seriens gång.

#64 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 08 June 2007 - 13:26

Vet inte om någon redan nämnt det, men jag tycker Teak'c ser lite smalare ut, som att han inte kör lika hårt på gymmet som förut. Är det kanske Christopher Judges läkare som bett honom att ta det lite lugnare?


Det är väl snarare tvärt om. Att han kört hårdare och därför är smalare. Hur menar du?
Har han börjat banta i så fall.

Hur blir man smalare genom att träna mindre om man käkar lika mycket?

#65 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 08 June 2007 - 17:17

P1800! :wub:

Och Orlin var ju hur söt som helst. :wub:
Support your local search and rescue unit - get lost.

#66 Magnus

Magnus

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,097 posts
  • Gender:Male
  • Location:Onsala

Posted 08 June 2007 - 20:17

Trevligt avsnitt :)


Gillade Orlins kommentarer om ny mikrovågsugn och brödrost :D .

Så hur använder man en mikrovågsugn för att göra en smaragd?

Och mer intressant, vad tillför en brödrost när man bygger en StarGate?
Han byggde alltså Stargaten med material från jorden, så är Naquadah(hmm hur stavas det? )
då bara till för att förstärka gaten?

#67 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 08 June 2007 - 20:30

General Hammond (don s davis) är med pilotavsnittet av Psych som sänds just nu på kanal 5. :D
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#68 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 08 June 2007 - 20:49

Vet inte om någon redan nämnt det, men jag tycker Teak'c ser lite smalare ut, som att han inte kör lika hårt på gymmet som förut. Är det kanske Christopher Judges läkare som bett honom att ta det lite lugnare?


Det är väl snarare tvärt om. Att han kört hårdare och därför är smalare. Hur menar du?
Har han börjat banta i så fall.

Hur blir man smalare genom att träna mindre om man käkar lika mycket?


Det var jag som hade uppfattat det fel. Jag trodde att det var bara muskler som fick Christopher Judge att se så stor ut, men tydligen spelade kroppsfettet en viktig roll.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#69 weavex

weavex

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 50 posts
  • Interests:Datorer, Musik

Posted 08 June 2007 - 21:04

Hyffsat bra avsnitt idag, var kul att se John de Lancie igen :) .

Var några månader sedan nu man såg han sist i Startrek TNG.
Major Carter - "So what didn't they go for?" Col. O'Neill - "The name I suggested." Major Carter - "Sir, we can't call it the Enterprise." Col. O'Neill -"Why Not?"

#70 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 June 2007 - 21:36

Jag tror John har blivit typecastad som dryg och odräglig typ.. :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#71 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 08 June 2007 - 22:10

Ett okej avsnitt, men inte mer.

Så hur använder man en mikrovågsugn för att göra en smaragd?


Det är en hemlighet mellan Orlin och MacGuyver ;)

Jag tror John har blivit typecastad som dryg och odräglig typ.. :P


Tror du? :P
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#72 FAII

FAII

    Commander

  • Members
  • 252 posts

Posted 10 June 2007 - 09:34

Och mer intressant, vad tillför en brödrost när man bygger en StarGate?
Han byggde alltså Stargaten med material från jorden, så är Naquadah(hmm hur stavas det? )
då bara till för att förstärka gaten?

Nahquadah är ett ämne som det mesta de Uråldriga (och också Goa'ulderna) använder till sin teknologi. Varför använder vi stål? Därför att det är bättre än järn. Varför använder de Nahquadah? För att det är bättre än stål.

#73 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 10 June 2007 - 16:02

Att se Teal'c resa från blind religiös fanatiker till att medvetet vända Apophis order ryggen var fascinerade att se. (Jag antar att det mesta av Teal'c minnesfragment i det här avsnittet har visat tidigare?)

Njä, just inget av flashbackarna har visats tidigare, vad jag vet...

Det enda flashbacks minnet jag minns att man sett i serien är väl då Teal'c vänder emot sina egna för att rädda SG1 och de andra i rummet. De andra har man inte fått se tidigare i serien.

Det stämmer det enda som visats i serien var slutet när Teal'c räddar SG-1 och de andra från att dödas, det visades i piloten, förutom samtalet mellan Bra'tac och Teal'c bakom dörrarna. Det var nytt.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#74 weavex

weavex

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 50 posts
  • Interests:Datorer, Musik

Posted 11 June 2007 - 17:57

Hoppas Teal'c kommer att fortsätta använda glidarens kanon några fler gånger, det såg häftigt ut.

Effektiv var den också :D
Major Carter - "So what didn't they go for?" Col. O'Neill - "The name I suggested." Major Carter - "Sir, we can't call it the Enterprise." Col. O'Neill -"Why Not?"

#75 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 11 June 2007 - 18:00

Lite Arnold-vibbar över Teal'c idag. Värsta feta kanonen det där.
Och den såg så lätt ut när han använde den. :lol2:
fin uppgradering från den vanliga staven iaf :P

Jag förstår varför den rasen maskerar sig. Vacker var Kaeilel( hur stavades namnet? :unsure: ) verkligen inte :urk:

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<