Jump to content

Photo

Jag har blivit med mobil (igen)!


  • Please log in to reply
57 replies to this topic

#26 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 December 2009 - 14:01

Hotmail har aldrig ingivit något förtroende för mig - men det är möjligt att jag skaffar ett live-koto för att få tillgång till marketplace - men jag (till skillnad från iFån användare) kan installera program ändå. (Förutsatt att jag hittar dem ;)).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#27 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 June 2012 - 11:22

Dåså. Yours truly har äntligen fått tummen ur och skaffat ny mobiltelefon. Efter mer än ett års ågren över huruvida jag skulle välja Android eller Windows Phone 7½ så föll valet slutligen på Nokia Lumia 900. Vit som snö.

Postad bild

För första gången i mitt liv har jag nu registrerat mig för ett Hotmail/Live-konto hos Microsoft. Men just nu känns det värt det - integrationen med SkyDrive gör i princip allt smidigt.

Första appen som installerades var en eboksläsare. :P (Vissa traditioner måste man hålla på). Har även lagt in den melodi jag använt som rigsignal sedan jag fick möjligheten i Nokia 3210 (eller var det Ericsson GH628 som det började?) :räknar på fingrarna: :inser att jag i princip haft "samma" ringsignal i över 10år: Jag som också alltid varit i princip ointresserad av vädret installerade nu en väderapp - felet är HTCs det fanns en inbyggd i HD2an.

Så här efter ett par dagar är jag supernöjd med telefonen och operativsystemet. Några små fnurror blev det i konfigurationen av adressbok (som synkades automagiskt med både Google och Live) m.m. men gick snart att reda ut. Operativsystemet är snyggt och minimalistiskt, vissa saker tog mig några ögonblick att vänja mig vid (som tex att svepa med fingret vänster/höger för att bläddra mellan kategorier) men inlärningskurvan är väldigt låg.

Edited by XC, 18 June 2012 - 11:24.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#28 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 June 2012 - 13:00

Grattis till det fin, fina inkopet. Jag blev lite overraskad att du kopte en ny sa snabbt. Jag trodde nog att det skulle ta ett tag till.

Av vad jag har last mig till sa verkar det vara ett bra val. Nokia gor bra saker. :)

Dessutom ar det trevligt att se vad andra koper och hur dessa verkar att vara. Da kan man fa en bra overblick om det ar en viss sort som man sjalv ar lite sugen pa att skaffa sig.


För första gången i mitt liv har jag nu registrerat mig för ett Hotmail/Live-konto hos Microsoft.


Stackare. Jag lider med dig. :P


Har även lagt in den melodi jag använt som rigsignal sedan jag fick möjligheten i Nokia 3210 (eller var det Ericsson GH628 som det började?) :räknar på fingrarna: :inser att jag i princip haft "samma" ringsignal i över 10år.


Jag vet vilken!

I och for sig behover jag val inte saga det till den som faktiskt har valt den själv. ;)

Bra val aven dar. Forstar faktiskt inte riktigt varför jag sjalv inte har/har haft samma. Borde vara obligatoriskt aven for mig.

Edited by Garm, 17 May 2014 - 01:08.


#29 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 18 June 2012 - 18:15

Grattis till den nya telefonen :)

Du är nog den första och ende ;) som jag känner som har en Nokia med Windows ^_^
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#30 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 18 June 2012 - 20:32

Grattis, XC! Kul att du är nöjd. :thumbsup:

Vad gäller hotmail så hade jag konto där tidigare, men gav upp efter att under ett års tid fått det kontot hackat ett gäng gånger. Suck. Förhoppningsvis är den säkrare nu. Var ju ändå ca två år sen jag dumpade den. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#31 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 June 2012 - 08:29

@Piranhaconda: Tja snabbt och snabbt, jag har funderat på det i över ett år. Apropå ringsignal så misstänker jag att de flesta på det här formuet bör kunna lista ut vilken det är. :P Det är inte direkt någon hemlighet.

@Georgia: Tack. Jag antar att det beror på att jag är lite coolare än övriga du känner? :P :cool2: Skämt åt sidor så var jag länge inne på Samsung S2 eller S3 men valde sedan bort dem eftersom alla springer runt med en S2:a (eller in iPhone), Nokia/WindowsPhone känns mer udda. :)

@Synon: Tack. Vad gäller Hotmail så jobbar de väl kontinuerligt med säkerhet, men jag är väl inte direkt övertygad om deras säkerhet. Antagligen borde jag valt ett mer avancerat lösen än jag gjorde - men det skall vara acceptabelt att skriva på mobilen också. :P

Kan lägga till att jag gillar tangentbordet i WP, skönt att skriva på och större träffsäkerhet än tidigare. Sedan skall det tilläggas att M$ ordlista/stavningskontroll är lite vassare nu än i WinMo6.5 som jag hade tidigare oftast har autocorrect faktiskt rätt. :thumbsup:

Edited by XC, 19 June 2012 - 08:32.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#32 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 19 June 2012 - 12:29

Klart du är cool, XC! Och jag håller med dig om att det oftast tar emot att köpa något som ALLA andra har. Känns inte som nyhetens behag direkt då. Som när brorsan gick och köpte både en iphone och en ipad - windows människa som han är. Bah! :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#33 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 June 2012 - 15:59

@Piranhaconda: Tja snabbt och snabbt, jag har funderat på det i över ett år. Apropå ringsignal så misstänker jag att de flesta på det här formuet bör kunna lista ut vilken det är. :P Det är inte direkt någon hemlighet.


Jag menade mer att du kopte en ny sa nara inpa HD2:an. For sa lange sedan ar det ju inte som du kopte den.

Angaende ringsignalen sa kan det mycket val vara sa att nagon skulle kunna lista ut det, men din smak ar ju ratt bred sa man vet aldrig.

Mycket gladjande att du ar nojd med din nya Nokia. Jag lar definitivt prova den sa fort jag far tillfalle till det. ;) Och jag skulle inte bli forvanad om jag tycker om den sa mycket att man koper sig en egen vid nagot tillfalle.

Edited by Piranhaconda, 19 June 2012 - 16:00.


#34 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 June 2012 - 08:01

@Synon: Du får se till att hämnas genom att vara först på nya Microsoft Surface med Win 8. ;)

@Piranhaconda: 2½ år sedan, jag brukar väl hamna där någonstans tror jag 2½-3år innan jag tar mod till mig och skaffar nytt. Av posterna här att döma är det ungefär samma tidsram mellan Qteken och HD2an. :) Av vad jag läst om telefonen så är Lumia 800:an minst lika bra, lite mindre bara och den är billigare. (Och Lumian var billigare än HD2an).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#35 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 20 June 2012 - 08:11

@Synon: Du får se till att hämnas genom att vara först på nya Microsoft Surface med Win 8. ;)

:lol2: *kaninteslutaskratta*

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#36 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 June 2012 - 14:51


@Piranhaconda: 2½ år sedan, jag brukar väl hamna där någonstans tror jag 2½-3år innan jag tar mod till mig och skaffar nytt. Av posterna här att döma är det ungefär samma tidsram mellan Qteken och HD2an. :) Av vad jag läst om telefonen så är Lumia 800:an minst lika bra, lite mindre bara och den är billigare. (Och Lumian var billigare än HD2an).


Oj, ar det sa lange sedan som du kopte HD2:an.

Jag far val halla koll pa bade 800:an som 900:an nar det borjar bli dags att kopa nytt for mig. Man maste ju testa och jamfora lite innan man slar till.

Ar du fortfarande nojd med ditt inkop? Allt flyter pa eller har du stott pa patrull med nagonting? :)

#37 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 June 2012 - 15:40

Inga problem alls, är fortfarande kanon nöjd. Lite smolk i bägaren att befintliga WP-telefoner inte kommer uppgraderas till Windows Phone 8 - men jag är samtidigt inte överraskad heller. Och några av funktionerna får vi ändå i en separat uppgradering.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#38 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 05 July 2012 - 23:00

Jag blev med iPhone 4S i veckan. Ja, det är jobbtelefonen då, men ändå.. :P

Äntligen så kan jag skrota min gamla:

Postad bild

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#39 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 06 July 2012 - 06:17

:thumbsup:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#40 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 July 2012 - 09:48

Grattis Peak. Synd att du inte fick välja mobil själv. ;)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#41 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 06 July 2012 - 10:57

Haha. Nå, telefonen har ju rätt så bra Audible-support, så jag är nöjd.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#42 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 April 2014 - 15:20

Nu har jag också blivit med mobil. :D Kändes inte precis säkert att åka till London med en 9 år gammal mobil utan baksida, med fast tejpat batteri som dessutom laddas ur efter ett par timmar i Standby.

En Smartphone dessutom som släpptes för 1 år sedan och verkar rätt OK. GPS och Wi-Fi gör att jag kan hitta i London eller kolla upp saker lättare.

Sedan måste jag erkänna att en av orsakerna var också möjligheten att kunna surfa när jag är I London. :P

 

Mobilen!

 

 

Nu hoppas jag bara att jag får den innan jag ska resa. 1-3 dagars leverans lovar de men sist tog det en vecka. Har bara 3 arbetsdagar kvar. Känns lite oroande att de inte har skickat den från lagret än.


Edited by Crusader, 29 April 2014 - 15:25.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#43 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 April 2014 - 15:57

Så länge du inte köper en iFån så blir det nog bra. ;)

:klickar-på-länken:

Duktig ponke! :D

Känns bra och smart att ta med något pålitligt och gratis WiFi kan jag tänka mig att det finns lite varstans i krokarna där du ska vara. Säkert något Internetcafé också om du skulle behöva.

#44 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 April 2014 - 16:41

Så jag är fortsatt coolast på forumet med min Lumia 900 alltså? :D

 

Skämt åt sido, söt liten sak och Android är ju öppet och flexibelt. Hade f.ö. inte en aning om att Alcatel fortfarande gjorde mobiler. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#45 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 April 2014 - 17:08

Bra att ni gofkänner den. :)

 

Vandrarhemmet har gratsi Wi-Fi iallafall. :)

 

iPhone är svindyra så trots att någon rekomenderade att jag skulle ta en sådan så tog jag den här istället. :P 70% rabbat dessutom. ;) Och kameran verkar hyffsad och videoupplösningen.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#46 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 May 2014 - 21:20

Nu har min mobil anlänt och jag har redan lyckats tömma batteriet. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#47 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 May 2014 - 02:16

Härligt att den hann att komma fram i tid. :thumbsup:

 

Håller du på att utforska den nu och/eller fyller den med användbara appar?



#48 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 May 2014 - 03:57

Har redan tämt den på ström en gånge, så ja. :P Några tipps?


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#49 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 03 May 2014 - 09:59

Om det nu är ont om batteri finns ju bra appar för det JuiceDefender använde jag själv ett tag. Tasker är annars väldigt användbar, kan styra mobilens beteende beroende på tid, plats mm. Hjälper ju också till med strömåtgång indirekt. Lite knep att sätta upp, men det finns bra hjälp på nätet.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#50 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 May 2014 - 00:36

Vill ni ha en mobil med bra batteri kan jag rekommendera LG G2, ca 4 dygn klarar den för mig. Även för de som använder sin mobil extremt mycket bör klara sig med 2-3 dygn.

 

Sen är det lite coolt att inte ha en Iphone eller Samsung som varenda människa verkar ha :P


Winter is Coming