Jump to content

Photo

Bästa Starwars-filmen

• Please log in to reply
108 replies to this topic

#1 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 October 2004 - 16:22

Vilken är egentligen den bästa av de hittils fem släppta filmerna? Eller frågan borde kanske omformuleras till vilken som är minst sämst ;)

Jag rankar dem så här..."And now the top-five list.."

1. Episode V The Empire Strikes Back

2. Episode IV A new hope

3. Episode II Attack of the clones

4. Episode VI Return of the Jedi

5. Episode I The phantom menace

#2 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 14 October 2004 - 16:27

1. Episod V Rymdimperiet slår tillbaka.
2. Episod VI Jedins återkomst
3. Episod IV
4. Episod II Klonerna anfaller.

Längre ner.....

5. Episod I Det mörka hotet.
*Hockey och superhjältar*

#3 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 October 2004 - 16:29

1. Episod V Rymdimperiet slår tillbaka.
2. Episod VI Jedins återkomst
3. Episod IV
4. Episod II Klonerna anfaller.

Längre ner.....

5. Episod I Det mörka hotet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur kan du placera Jedins återkomst så högt?? Jag säger bara Ewooks....dee fööstööör!!

#4 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 October 2004 - 16:34

Dramatisk slutduell mellan Luke och Vader, Anakin blir "frälst", scenerna med Jabba, de olika slagen, jaktscenerna i skogen med Speeder bikes etc. etc. ...plus att jag inte har något emot Ewokerna. De är inga Jar-Jar direkt. :)

Just ja. Repliken "A jedi knight??!! I´m out of it for a little while. Everybody seems to have delusions of grandeur here" yttrad av Han Solo.

Och...och...sättet Boba Fett stryker med. Skitroligt. :)

#5 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 October 2004 - 16:39

Dramatisk slutduell mellan Luke och Vader, Anakin blir "frälst",  scenerna med Jabba, de olika slagen, jaktscenerna i skogen med Speeder bikes etc. etc. ...plus att jag inte har något emot Ewokerna. De är inga Jar-Jar direkt. :)

Just ja. Repliken "A jedi knight??!! I´m out of it for a little while. Everybody seems to have delusions of grandeur here" yttrad av Han Solo.

Och...och...sättet Boba Fett stryker med. Skitroligt. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jo jag kan väl hålla med vad du skriver, förutom det om Ewookerna. Tänk om Lucas hade behållt orginalidén med att Endor hade befolkats av wookies istället. Det hade varit en bättre fight en stormtroopers mot teddybjörnar...

Edited by Walker, 14 October 2004 - 16:40.

#6 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 October 2004 - 16:43

Äh, de stör mig faktiskt inte. Jar-Jar är mycket, mycket, mycket värre.

#7 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 14 October 2004 - 17:02

Så här rankar jag filmerna:

1. Star Wars IV
2. Star Wars V
3. Star Wars II
4. Star Wars VI
5. Star Wars I

Man jag kan säga att det är väldigt tätt mellan dom 4 första.

#8 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 October 2004 - 17:07

Så här rankar jag filmerna:

1. Star Wars IV
2. Star Wars V
3. Star Wars II
4. Star Wars VI
5. Star Wars I

Man jag kan säga att det är väldigt tätt mellan dom 4 första.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo de förstår jag, men jag undrar hur du motiverar första placeringen. Episod V har ju en mycket bättre handling, jättebra samspel mellan Leia och Han, Yoda och sist men inte minst filmhistoriens mest klassiska avslöjande Darth Vader är Lukes pappa

#9 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 October 2004 - 17:14

Hey, det är subjektiva åsikter, det här. :P

#10 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 14 October 2004 - 17:15

Hey, det är subjektiva åsikter, det här. :P

<{POST_SNAPBACK}>

Jaja, undra bara varför han tycker bäst om episod IV

#11 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 14 October 2004 - 18:04

Jo de förstår jag, men jag undrar hur du motiverar första placeringen. Episod V har ju en mycket bättre handling, jättebra samspel mellan Leia och Han, Yoda och sist men inte minst filmhistoriens mest klassiska avslöjande Darth Vader är Lukes pappa

Jag måste erkänna att jag inte riktigt kan redogöra för varför listan ser ut som den gör. Men det jag tycker det finns nåt mycket lockande med episod IV. Det är liksom på väg ut i äventyret och det finns en härlig känsla genom hela filmen.
Scenen på baren är ju en riktig klassiker också, så jag tycker nog att alla filmerna innehåller rejält med bra scener. Och Obi-wan lyfter också filmen tycker jag.
Men som sagt är det väldigt tätt. :)

#12 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 14 October 2004 - 18:22

Först säger du att du inte kan redogöra, sedan ger du en riktigt bra motivering till varför du gillar episod IV. :)
Det är som om någon skulle säga "ja, jag är ju ingen talare..." och sedan göra ett riktigt bra tal.
Väl motiverat! :)

#13 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 14 October 2004 - 19:03

1. Return of the Jedi
2. The Empire Strikes Back
3. A New Hope
4. Attack of the Clones
5. The Phantom Menace
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#14 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 14 October 2004 - 22:01

Först säger du att du inte kan redogöra, sedan ger du en riktigt bra motivering till varför du gillar episod IV.
Det är som om någon skulle säga "ja, jag är ju ingen talare..." och sedan göra ett riktigt bra tal.
Väl motiverat! 

Jo, jag antar att det blev lite motsägelsefullt där. :)

#15 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 15 October 2004 - 14:41

1. Empire Strikes Back
2. Return of the Jedi
3. Attack of the Clones
4. A New Hope
5....
6....
7....
lite längre ned:
The Phatom Menace
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#16 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 15 October 2004 - 16:15

1. Empire Strikes Back
2. Return of the Jedi
3. Attack of the Clones
4. A New Hope
5....
6....
7....
lite längre ned:
The Phatom Menace

<{POST_SNAPBACK}>

Självfallet är Phantom Menace den sämsta filmen, men jag tycker att den har blivit bättre med åren. Bortser man bara från JarJar, Anakin, Gungans, de dåliga replikerna, de obefintliga manuset och istället focuserar på det positiva såsom Palpatines ironiska repliker, Darht Mauls fight mot Obi Wan så är filmen helt ok.

Edited by Walker, 16 October 2004 - 22:14.

#17 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 16 October 2004 - 22:06

Jag rankar dem så här..."And now the top-five list.."

1. Episode V The Empire Strikes Back

2. Episode IV A new hope

3. Episode II Attack of the clones

4. Episode VI Return of the Jedi

5. Episode I The phantom menace

<{POST_SNAPBACK}>

Instämmer med den rangordningen. Skulle jag sätta in mellanrum mellan några filmer precis som Robban, så sätter jag det mellan AOTC och ROTJ. Andra halvan av ROTJ är usel.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#18 Danne

Danne

Lieutenant Commander

• Members
  • 117 posts

Posted 18 October 2004 - 20:31

1. Return of the Jedi
3. A New Hope
4. Attack of the Clones
5. The Phantom Menace

<{POST_SNAPBACK}>

Håller helt med denna nisse :P
Fast Menace... detä r ju fanimej inte ens en Star Wars-film :angry:

#19 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 20 October 2004 - 12:06

1. Return of the Jedi
3. A New Hope
4. Attack of the Clones
5. The Phantom Menace

<{POST_SNAPBACK}>

Håller helt med denna nisse :P
Fast Menace... detä r ju fanimej inte ens en Star Wars-film :angry:

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr så är "Menace" en Starwars-film, hur sorgligt det än är måste vi alla acceptera att detta var precis det som George Lucas ville berätta med episod I. :(

#20 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 20 October 2004 - 13:11

De första filmerna är bra det vill säga episod 4, 5 och 6.

De nya filmerna suger så otroligt mycket så att det inte ens kan nedpräntas i ord. Den nya tekniken har förstört star wars känslan otroligt mycket. Att sätta in kända skådisar i varenda jäkla roll kan ju vara kul om man är kändis kåt. Men för att göra en bra film krävs det mer än digitala effekter och kändisar. Lucas har blivit en gammal gubbe som gillar att umgås med kändisar och mecka med ny teknik. Innovationen och lekfullheten från de första filmerna är borta och allt som återstår är barnsliga filmer och prov på vad som kan åstadkommas med ny teknik i förening med de hetaste skådisarna från skvallerpressen...usch! Lucas har sålt sin själ till den onda kapitalist djävulen...

#21 Robin Edman

Robin Edman

Lieutenant

• Members
  • 87 posts

Posted 20 October 2004 - 20:53

Lite halvt OT här, men ni måste se filmen Clerks (går på tv1000). Huvudpersonerna har en diskussion om vilken av SW-filmerna som är bäst. En av dem säger att ROTJ är bäst och den mörkaste filmen eftersom imperiet måste ha anställt många oskyldiga byggarbetare som blev dödade när dödsstjärnan förstördes. :lol:

Blue Collar Man : Excuse me, I don't mean to interrupt, but what are you talking about?
Randal Graves : The ending of "Return of the Jedi."
Dante Hicks : We're talking about whether any independent contractors working on the uncompleted death star were innocent victims when the rebels destroyed it.

Edited by Robin Edman, 20 October 2004 - 20:53.

#22 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 21 October 2004 - 07:55

Clerks är väl en av de bättre filmerna i den slacker serien av Kevin Smith. Där man för övrigt skulle kunna föra samma resonemang som om starwars filmerna. De tre första är de bästa. Möjligtvis att jag skulle kunna rangordna Dogma högre än Chasing Amy. För er som inte tror att detta är ett scifi ämne som så titta på filmerna så märker ni att Scifi behandlas i hög grad, jersey girl kan jag inte säga någonting om då jag inte sett den, men självklart är jag övertygad om att den är dålig.

1. Clerks
2. Mallrats
3. Chasing Amy

4. Dogma
5. Jay Jay och Silent Bob
6. Jersey Girl

#23 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 21 October 2004 - 18:03

Fast Jersey Girl kan väl knappast räknas in i filmserien eftersom den inte utspelar sig i Smiths "View Askewniverse".

En annan Star Wars-koppling är ju att även Smith har gjort en "prequel"-film.
Mallrats utspelar ju sig före Clerks, trots att den spelades in senare ...
Posted Image

#24 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts

Posted 22 October 2004 - 07:18

Jaså? Jaha sedär ja...ännu en koppling...för att inte nämna det faktum att Mark Hamill dyker upp i Jay Jay och Silent Bob strikes back...fast det kanske ni visste...

#25 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 22 October 2004 - 18:42

Någon som har sett Jersey girl än? Vore kul att få reda på vilka Starwars-kopplingar Kevin Smith har fått med denna gång eftersom det är ett av hans signum att alltid ha med det.

För övrigt ryktas det om att Smith ska få ansvaret för den kommande starwars-tv-serien...vet inte riktigt om han är rätt man för det. Han är ju åtminstone ett riktigt fan och bryr sig om Starwars till skillnad från George Luca$ som bara tänker på pengar och ny teknik och verka skita i handlingen.

För er som sätt 1-2:an med kommentatorspår (jajavet att de e anorlunda på kommentatorspåret på orginaltriologin..) så vet ni hur lite energi han lägger ned på att diskutera handlingen och karaktärsutvecklingen. Däremot ljud och dataanimationer får omåttligt stor uppmärksamhet, vem bryr sig???