Jump to content

Photo

Tron Legacy


  • Please log in to reply
102 replies to this topic

#101 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 12 May 2011 - 13:16

I vanliga fall räcker absolut inte det visuella, och hade det varit en handling som jag hade stört mig på hade jag inte uppskattat den heller. Och visst finns det en del problem, men jag hänger med i vad som händer och vad de vill säga. Jag säger inte att det räcker med snygga bilder för en film, utan mer att Tron Legacy inte försöker vara en ny Matrix, som jag tror att en del förväntade sig.


Hade Tron Legacy varit en ny The Matrix så hade jag aldrig sett filmen. :P

Jag tror att vi får enas om att vi tycker olika helt enkelt. :)

Edited by Piranhaconda, 12 May 2011 - 13:16.


#102 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 May 2011 - 08:13

Haha, ja, det får man göra ibland. :)

De kanske sköt sig själva i foten lite när de började yra om att förändra världen och så vidare i filmen, men i princip så står jag ändå fast vid vad jag säger. Tycka vad man vill om Matrix, men de filmerna har ju en minst sagt storslagen premiss, där de vill ifrågasätta vad som är verkligt och så vidare.

Och i vanliga fall tycker jag också handlingen är viktig, självklart. Fast mest av allt är det nog känslan som avgör om jag blir såld eller inte, och det kan man lyckas eller misslyckas med på olika sätt. Tron Legacy hade en OTROLIGT häftig värld, asbra musik och en enkel historia och det räckte för mig. Kan vara skönt med något lite enklare, tänk bara på hur de krånglade till det alldeles för mycket i Pirates of the Carribbean 2 och 3. :)
*Hockey och superhjältar*

#103 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 December 2011 - 20:42

Tron: Legacy (2010) [US]
Det är med visst mått av ömhet som man gör den här uppföljaren till Tron, man uppdaterar utan förlöjliga förlagan. Skriver snyggt in ett glapp på 28 år i storyn - även om vi kanske himlar lite med ögonen åt det gamla pappan-försvinner-plötsligt-spårlöst-tricket. Man är trogen sin förlaga och Daft Punk lägger ett soundtrack som minner om svunna tider. Storyn är riktigt bra, fylligare än vad jag hade väntat mig och kärleksintrigen är snyggt inskriven i manus utan att ta överhand. Jag gillar dessutom hur man väljer att inte låta Master Control få utrymme här utan istället låta diktatorn vara Kevin Flynns eget misstag.
»Wizard's Second Rule: The greatest harm can come from the best intentions.« - Zeddicus (Zedd) Zu'l Zorander.
Visuellt är den snygg, den behåller det mesta av det visuella som lades i första filmen och uppdaterar den. Den känns på många sätt som en klassisk form av SF-film som vi inte är bortskämda med att produceras idag. Kanske ställer jag mig frågande till om en människa verkligen skulle välja att skapa en digital värld utan en ljuskälla men det är direkt en fråga som stjälper hela filmen.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)