Jump to content

Photo

The Pretender (Kameleonten) Nyhetstråd!


  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 October 2013 - 16:01

"There are Pretenders among us, geniuses with the ability to become anyone they want to be. In 1983 a corporation known as The Centre isolated a young Pretender named Jarod and exploited his genius for their ‘research.’ Then, one day, their Pretender ran away…"


The_Pretender.jpg

 
 
 
The Pretender (I Sverige kallad Kameleonten) var en underbar kvalitetsserie jag brukade följa när den gick för förstagången på Kanal 5 (Då TV5) för många år sedan (och som jag lyckligt nog fick chansen att se igen, i sin helhet, för ett antal år sedan). Väldigt intresant serie med ett väldigt bra story arc som visseligen är lite svagare i början men sedan blir mycket starkare.

Handling för er som inte sett serien innan: Jarod blev som barn omhändetagen av en hemlig orginisation eftersom han hade förmågan att sätta sig in i andra personers kännslor och förvandla sig till vem han vill (Känslomässig yrkes förvanlig, inte kropsligen). Uppgifterna som sammlas in på Jarods simuleringar säljer sedan företaget till militära orginisationer och terrorist grupper som använder dem i verkligheten för att med större framgång anfalla andra länder, mörda folk (T ex så var det. enligt serien, Jarods uppgifter som hjälpte att mörda President Kennedy), släppa ut virus, krasha flygplan osv.
När Jarod får veta detta så rymmer han för att göra saker rätt genom att rädda lika många människor som han har orsakat smärta för. Han letar upp fall där folk plågas och de skylldiga undkommer, tar ett jobb i närheten (Han kan ta vilket jobb som helst och vilket ID som helst) för att sedan ta reda på sanningen och locka de skylldiga i en poetiskrättvis fälla för att skrämma dem att erkänna.
Så är typ alla avnitten men det blir aldrig riktigt tråkight. Roligast är klart katt och råtta leken mellan Jarod och den tuffa, kalla Ms. Parker (Andrea Parker, känd från "ER", "JAG"), som har kallats in av orginisationen för att jaga Jarod och ta honom död eller levande. Sydney (Spelad av Patrick Bauchau, känd från "24", "ALIAS", "Carnivàle"), som tog hand om Jarod och gjorde simuleringarna, följer med Ms. Parker på jackten för att se till att Jarod inte blir skadad och brottas helatiden mellan forskaren i sig och faderskänslorna han har för Jarod.

Som sagt, serien är väldigt bra och blir bara bättre när sedan story arcen tar fart. Serien hade också ett antal crossovers med TV-serien Profiler (Ally Walker, Robert Davi, Julian McMahon) som handlade om den kvinnliga Profilern Sam, som har förmågan att sätta sig in i psykopaters tankesätt för att fånga dem och blir stalkad av en psykopat kallad Jack of All Trades som hon aldrig verkar kunna fånga eller förstå, som alltid ändrar sitt tillgångasätt, alltid verkar vara inblandad och som alltid kommer undan.
The Pretender fick ett par TV-filmer 2001 (The Pretender 2001, The Pretender: Island of the Haunted) men fick aldrig den 3:e avslutande filmen som var planerad.
 
Seriens skapare Steven Long Mitchell & Craig W Van Sickle har efter många års kamp äntligen lyckats köpa rättigheterna till The Pretender och har nu startat projektet Rebirth of The Pretender som är tänkt att åter sätta liv i serien och göra den till en franchise. Det här är något fans har väntat i 12 år på så det här kom som en fantastisk överaskning då vi i grund hade väntat oss en e-bok men hoppades på en TV-film eller iallafall en webserie.
 
Tanken är att väcka intresset för serien igen med att locka fram gammla fans samt skapa nya. För det krävs mer än att bara göra en uppföljning på TV-serien. Planerna är därför att presentera nya karaktärer för en ny serie samtidigt som behålla de gammla.
 
Först ut är boken The Pretender: Rebirth (skriven av Steven Long Mitchell & Craig W Van Sickle) som släpps 7 Oktober och kan köpas HÄR!!! (Det rekomenderas att köpa 2 (en till dig och en till en kompis) för att sprida budskapet) ;)
Bok 2 heter The Pretender: Saving Luke och har ännu inget släpp datum.
 
De håller också på att göra en grupp av seriealbum. Först ut är The Pretender: The Centre Chronicles som kommer att handla om Miss Parker's barndom. Serien är tecknad och skriven av Jenna Busch med story av Steven Long Mitchell & Craig W Van Sickle.
 
Efter det kommer de att göra en ny TV-serie och/eller en grupp filmer. Om det blir på TV, Netflix eller annat vet de inte än men tanken är att återuppliva serien igen.
 
 
För mer info, följ dem på Facebook, twitter, Google+ eller via deras nya hemsida the pretender lives!
 
 
 
Några som är gammla fans? Eller minns har sett serien? Annars rekomenderar jag er att ge den en chans. :)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 October 2013 - 08:46

Bra serie som jag följde på tiden det begav sig. Vill minnas att Ms Parker tillhörde en av de intressantare karaktärerna.

 

Avgjort kul att se att de är intresserade av att göra mer.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 October 2013 - 23:44

Ingen ebok än, vad jag kan se.. :(

Kan vara intressant, gillade serien när den gick (även om jag aldrig såg alla avsnitt).

Kunde de inte sparka igång "Profiler" också, med tanke på att de utspelar sig i samma universum... :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 08 October 2013 - 09:58

Kanske hade den inte släppts när du kollade?

  • »We’re excited to finally announce that on October 7th the first Pretender novel, Rebirth, will be available globally through Amazon as both an ebook as well as in paperback. The ebook will be sold for all major ebook platforms– and through all other ebook sellers as well.« — [Källa]

En snabbkoll visar att den finns på SmashWords:

Smashwords – The Pretender – Rebirth —a book by Steve Mitchell Craig Van Sickle

 

Och det finns länkar till Amazon och Barns&Noble på hemsidan.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 08 October 2013 - 16:36

Hum. Jag sökte igår på Amazon, men kom bara till döda-träd-sidan (utan någon "läs i nåt annat format"-länk)...

Nu ser jag den dock, så jag antar att den dök upp alldeles nyss.

Ingenting på min nya favoritsite än (Jag bestämde mig nyligen att slita mig loss från Amazons herravälde och införskaffa en en eink-läsare som inte är en Kindle): http://www.kobobooks.com/

Antar att Smashwords duger ifall den inte dyker upp där... :P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."