Jump to content

Photo

Felet med dagens Spider-man ?


  • Please log in to reply
164 replies to this topic

#51 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 June 2006 - 13:17

Saker kan inte vara det samma föralltid. Inte ens i serier. Jag minns att många slutade läsa när de bestämde sig för att han skulle gå ut highschool och gå in i arbetslivet. Men hur intresant hade det varit om han hade gått i Highschool i 40 år?
Detta är den sista stora grejen från originalet som försvinner så jag antar att det är orsaken att många tar illa vid sig. Men det finns inte så mycket att skriva mer om hans problem med sin hemliga identitet och behålla ett liv, som de inte redan skrivit. Det är antagligen orsaken att serierna varit sämmre nu ett tag. Det finns alltid de gammla serierna att läsa om men jag tycker att det är dags för Spider-Man att gå vidare till nästa nevå.
Om ett par år så kommer det inte kännas konstigt alls att han inte har nån hemlig identitet. Det är jag säker på.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#52 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 June 2006 - 17:24

Bara för att han inte kan gå i high school i fyrtio år (vilket inte jag heller tycker) så måste inte *allt* ändras. Kärnan i serien kan vara kvar, men den har de effektivt tagit bort nu. Dessutom ska det ju till nya läsare. Om filmerna fångar intresset för någon unge, vart ska de vända sig nu? Spindelmannen har inte samma dräkt, han är inte alls samma loser och han har ingen hemlig identitet. Sen ska vi inte glömma de där benklorna.

Orsaken till att serierna har varit sämre har varit alla underliga historier som Marvel har pumpat ut, alla konstiga påfund om inte alls har bidragit till serien. Spidde äter huvuden? Spetsar folk med benklor? Är Iron Mans bitch? Hans ex har legat med hans ärkefiende och har fått barn som på något mystiskt sätt har åldrats i förtid? *Suck*...det finns inget som intresserar mig alls med allt det där. Vill egentligen inte ge upp Spider-Man, men som det känns nu finns inte ens figuren kvar.
*Hockey och superhjältar*

#53 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 18 June 2006 - 17:57

Bara för att han inte kan gå i high school i fyrtio år (vilket inte jag heller tycker) så måste inte *allt* ändras. Kärnan i serien kan vara kvar, men den har de effektivt tagit bort nu. Dessutom ska det ju till nya läsare. Om filmerna fångar intresset för någon unge, vart ska de vända sig nu? Spindelmannen har inte samma dräkt, han är inte alls samma loser och han har ingen hemlig identitet.


Om de ungarna inte är för bortskämda med färg osv finns ju alltid Essential Spider-Man-albumen, visserligen gammalt material men mycket bra sådant. :)

*Stolt ägare av Essential Spider-Man vol. 1-7 samt Essential Peter Parker, the Spectacular Spider-Man vol. 1-2*

Edited by Erika, 18 June 2006 - 17:58.


#54 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 18 June 2006 - 18:03

Ja, det lutar åt att jag ska komplettera min samling av Essentials och ge upp den nuvarande serien. Men en unge som inte har direkt koll vet ju inte att man ska leta rätt på ett sådant album heller, så...Marvel har skjutit sig rejält i foten här känns det som. <_<
*Hockey och superhjältar*

#55 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 June 2006 - 18:16

De får kalla in John Byrne så får han starta om allt hos Marvel! :lol:
För min del får de gärna utveckla serien, bara kärnan är kvar. Vill man ta bort kärnan är det ju en ny serie man ska starta istället. Vi får se vart det bär hän. Men just nu verkar det vara läge att investera i Essentials.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#56 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 18 June 2006 - 19:50

Men detta är ju orsaken med de nya Spider-Man familjeserierna som de börjat med i USA och även nu här i Sverige. För de vet att de inte kan hålla det kvar som det alltid varit bara för filmernas skull. Jag menar serierna kan ju inte följa filmerna. Det är serierna som är grunden.
Sen benklor vet jag inget om för de serierna har jag inte läst.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#57 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 19 June 2006 - 13:43

Jon Byrnes Lab Rats ungefär, han är då inte ofelbar han heller :)

Man ser på DC satsning att få tillbaka det historiska djupet i många av sina karraktärer att sånt lönar sig, så Marvels SM tror jag det ger sämre försäljning, det är givetvis svårt att få ihjäl sin mest populära figur helt men man måste nog fundera en stund på VARFÖR figuren är så populär? är det för att han är rik? för att han är medlem i Avengers? Har rustning på sig? osv :D

Edited by Agentum, 19 June 2006 - 13:44.


#58 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 June 2006 - 17:52

Det är ju det, DC har förstått att man inte behöver göra så radikala förändringar utan bara berätta bra historier så lönar det sig. Marvel kör mest med gimmicks som inte lönar sig annat än kortsiktigt. För mig får det bara effekten att jag inte orkar bry mig mer om Spindelmannen, och det är väldigt, väldigt synd. Det går att göra så bra historier om man bara orkar bry sig mer om figuren än sitt ego, som serieskaparna här verkar göra.
*Hockey och superhjältar*

#59 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 19 June 2006 - 19:45

Jag håller med Crusader, ändock jag fortfarande inte läst om denna happening än. En officiell identitet öppnar kollosalt många nya dörrar för nya äventyr, och när nyhetens obehag lagt sig om några år så kanske vi alla anser att detta var det bästa av dragen. Jag ser fram emot att se hur detta utvecklar sig, och kommer döma efter det. Man kanske har berättat alla historier som finns att knyta an den hemliga identiteten nu efter drygt 40 år.
Om inte så finns det ju alltid andra vägar, om nu av någon anledning de skulle tappa majoriteten av sina läsare.

Edit: som jag ser det är kärnan i denna serie att "med stora krafter följer stort ansvar". det innebär ju också att se till att sina nära och kära inte far illa av ens handlingar. här ges ju ypperliga uppslag till en mängd äventyr. och spiddes kära har ju ändå råkat ut för superskurkar mängder av gånger, utan att de känt till spiddes identitet. så varför inte låta avengers mansion med hjältar skydda dem officiellt nu istället?

Edited by Ned Flandiddelianders, 19 June 2006 - 19:50.

I love the smell of napalm in the morning

#60 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 June 2006 - 19:53

Kärnan bakom Spider-Mans framgång är som alla säger överallt att han är en vanlig kille med vardagliga problem bakom masken. Det upprepas inte minst i extramaterialet till filmerna om Spider-Man. Nu är han en superkändis som lever ett liv i lyx.
En hemlig identitet är också en perfekt vardagsflykt. Man läser om en ganska mesig kille/tjej som är en helt annan person bakom en mask och man dagdrömmer om att vara likadan. Det är kärnan i en superhjälteserie och troligtvis vad som har fångat läsare i alla dessa år. Har något fungerat i fyrtio år är det väldigt korkat av Marvel att ställa sig och pissa på det eftersom manusförfattarna och utgivarna har för stora egon och vill göra "happenings" och "gimmicks". Att det skulle leda till bättre historier har jag svårt att gå på faktiskt. Vad skulle det leda till? Peters liv som superkändis? Ständig kamp mot Paparazzis? Superskurkar som dödar och hotar nära och kära i vart och vartannat nummer? Jag läser argument om att det skulle "öppna dörrar till nya äventyr", men jag kan inte se hur och vad. Allt jag ser är ännu en spik i kistan till min favoritsuperhjälte sen barnsben. :(
*Hockey och superhjältar*

#61 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 19 June 2006 - 20:24

Som jag ser det så kommer detta att ge ännu mer ansvar för spidde. Att aldrig kunna gömma sig bakom en mask innebär att han måste vara på sin vakt dygnet runt, och tänka på vad han gör hela tiden. Säkerligen kommer paparazzizproblem vara en ynklig del av hans vardag, fast det måste ju varit värre förut när de absolut inte fick avslöja just ansiktet bakom masken.

Och äntligen , ÄNTLIGEN kommer spidde kunna få betalt för sina välgärningar. Och att se J. Jonah Jamessons min när han får veta att P. Parker är spiderman, jepp, det längtar jag efter att få se. Men jag ser ju också problemen som kommer komma. Nu finns ingen återvändo (om Marvel inte låter re-boota serien totalt) för spidde, han kommer knappast kuna bo i en vanlig lägenhet eller villa i framtiden, med risken för att bli attackerad, och detta lär nog gälla hans närmaste likaväl.
I love the smell of napalm in the morning

#62 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 19 June 2006 - 20:30

Däri ligger problemet för mig. Vill ha en Peter Parker med ett vanligt liv. Det känns varken intressant eller som Spider-Man att han bor i en lyxig skyskrapa med sina superhjältevänner. Allt det där med hur vanlig, missförstådd och faktiskt i många fall misslyckad hjälte Spider-Man var (?) är något som har skilt honom åt från den stereotypa superhjälten. Fan, varför ens fortsätta som Spider-Man eller ha mask för den delen? Det kommer inte handla om privatpersonen Peter Parker längre.
*Hockey och superhjältar*

#63 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 20 June 2006 - 07:28

Kanske kallar de in Xavier som mindwipar alla så de glömmer alltihop och tvingar dem att förstöra allt medialt material. :D

Är verkligen Spider-man i kamp mot rymdmonster och andra kosmiska elakingar intressant? jag menar det är ju Avengers grej.
Även om han nu blev medlem i Avengers så fanns ingen anledning till att gå ut med si n identitet, jag menar det finns väl en hel del som varit med utan att vara allmänt kända, verkar inte ha hindrat några historier?

Dessutom det där med att nu vet ala SM's fiender vem han är, det verkar de ju gjort av och till tidigare med eller kunnat få reda på, då är det också lätt att åtgärda problemet ifall man inte vill att det ska vara så.

#64 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 June 2006 - 15:38

Nu har väl inte New Avengers slagits mot så många rymdmonster direkt. Och även Spidde har väl tampats med ett och annat rymdmonster i sina da´r.
Vad gäller hur många skurkar som känt till Spiddes hemliga identitet förstår jag inte riktigt de som säger att "alla redan gör det". Det är i stort sett bara Venom och Green Goblin som gör det. Sen har t. ex Vulture sett hans ansikte, men han skulle inte kunna placera honom efter det. Just ja, Chameleon också. Så tre av alla dessa skurkar han har. Fast okej, nu kommer ju vartenda nummer handla om hur Peters hem blir belägrat av arga superksurkar. *Gäsp*
*Hockey och superhjältar*

#65 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 20 June 2006 - 15:52

Jag föreslår att de ger honom ett könsbyte med eftersom ändringar är bra för figuren :D

Föresten åter angående Byrne på SM mins nån Chapter one? :D

Edited by Agentum, 20 June 2006 - 15:56.


#66 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 20 June 2006 - 15:57

Jag föreslår att de ger honom ett könsbyte med eftersom ändringar är bra för figuren :D



Ja, vissa verkar faktiskt resonera enligt den logiken. Så länge Bendis eller JMS ligger bakom det försvarar det väl *allt*
*Hockey och superhjältar*

#67 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 20 June 2006 - 23:54

Saker kan inte vara det samma föralltid. Inte ens i serier



Har iförsig funkat rätt bra för Archie. Inte för att det är exakt samma sak men det är en serietidning,och den har varit populär i 40 år.

Jag minns att många slutade läsa när de bestämde sig för att han skulle gå ut highschool och gå in i arbetslivet



När Peter började på College i serierna så hade inte industrin liknande fanbase som idag. Om du själv är runt 40-50 eller en serieforskare så ber jag givetvis om ursäkt,men på den tiden så var fansen inte i närheten av lika "seriösa" som idag, och det fanns avsevärt mycket fler av dem.


Men det finns inte så mycket att skriva mer om hans problem med sin hemliga identitet och behålla ett liv, som de inte redan skrivit. Det är antagligen orsaken att serierna varit sämmre nu ett tag. Det finns alltid de gammla serierna att läsa om men jag tycker att det är dags för Spider-Man att gå vidare till nästa nevå.



Det där tycker jag är strunt. Finns flera serietidningar som visar att man behöver inte konstant ändra på saker och göra drastiska ändringar för att hålla det intressant. Kanske bästa exemplet är just All-Star Superman som nämts har ett antal gånger. Den använder i stortsätt allt klassiskt från Superman och ändå så finns något nytt där att hämta. Bara för att JMS eller Bendis eller whoever inte klarar av det så betyder det inte att det är omöjligt. Ring Roger Stern och be honom skriva Spider-Man igen.





Central to this discussion is a myth. An old, and well established myth. One that many writers like to invoke, by suggestion, or by actually saying it in so many words.

Once, a writer spilled his guts in a column, telling how difficult it had been for him to write a scene in which a character was physically brutalized. A friend had asked "If this was so hard on you, why do it?" "I had to," the writer replied, "it's what happened!"

In professional writing, we call this "bullshit".

We like to talk about stories that "tell themselves", or how the characters create the situations all by themselves, but the reality is nothing happens that the writer doesn't want to happen. The writer is god. The writer can do anything he wants to the characters -- and, indeed, if the stories are to be interesting, it is often best that he does precisely that. With one important provision: remembering who the characters are. Not who the characters "say" they are -- hearing voices is a sign of dementia, not good writing -- but who their history says they are. Looking at that history as a roadmap, and finding some avenue down which no one has previously traveled is the epitome of good writing. Getting astride a bulldozer and plowing out a path that wasn't there before is just laziness.



How do we build a fan base if, for instance, every new writer thinks his assignment to a title is an automatic mandate to knock down the existing framework and build his own. What if his "vision" of the characters isn't as good as the ones cooked up by the creators of the characters? What if. for example, Spider-Man was such a huge success, more or less singlehandedly putting Marvel on the map, because what Lee and Ditko did spoke precisely to the audience they wanted? And what if the ever shrinking sales of AMAZING (and everything else) are because no one has got it right since?

The easiest stories to write are the first and the last. Writing in the middle in the hard job. So blowing everything up and ending up with characters who are "unrecognizable" from year to year is basically editors and writers saying "We can't do our job. We lack the talent. We are too lazy. So we're going to take the easy way out, and 'move the character forward'."



John Byrne.

Edited by super85, 21 June 2006 - 00:03.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#68 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 21 June 2006 - 18:21

Det får bli backissues med Spidde i fortsättningen. Kanske skulle ta och leta upp mina tidningar med klonsagan, den framstår faktiskt som riktigt bra jämfört med det här. Eller så är det tecknet för att det är dags att sluta läsa superhjälteserier. Är Spider-Man "död" som serie finns det inte mycket att se fram emot på seriefronten. :(
*Hockey och superhjältar*

#69 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 21 June 2006 - 19:36

Quesada har gått ut och sagt saker som

Isn’t it cool how we keep moving him [Spider-man] forward through life. I can’t wait until this same time next year, I bet Peter will be virtually unrecognizable from the character that he used to be!



http://www.newsarama...eFridays02.html

Antingen så säger han sådant för att J*vlas och för att Spider-Man ska få en revamp som gör att karaktären blir sig själv igen. Eller så har Marvel rakt av förstört den karaktären ,igentligen den enda av Marvels karaktärer som jag haft i mitt hjärta i 15 år. Inte för att jag varit någon trogen Spider-Man läsare som följt karaktären i allt eller så. Men blir alltid oerhört besviken när klassiska karaktärer behandlas så här.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#70 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 June 2006 - 02:30

Varför skulle han det när grundideen sågått som var hans ocvh han är den som mäst ser fram mot det. Läste du hela?
Intresant att Quesada av alla som var imot att Peter och MJ gifte sig (Det var Stan Lee som låg bakom det och skrev det) sedan bestämde sig för att ändra all så pass som han gjort.
Sen så är Civil War en stor hit för Marvel och tidningen där Spider-Man avslöjar sig har blivit en storsäljare.

Iallafall jag längtar så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Det var verkligen länge sedan jag blev såhär intreserad av nån serie som nu. Inte sedan Klon-sagan och Onslought har jag haft en sådan här stor förväntan på att få läsa fortsättning. Jag kan knappt vänta.
Jag tycker att alla som har sina tvivel eller som inte tror att de planerat riktigt ska läsa den där intervjun.
Känns väldigt utänkbart och orsakerna håller jag med om. Plus en som de inte nämnde: Spider-Man började bli dålig. Inget mer intresant att berätta. Men nu blir det andra bullar.
J.J.Js reaktion var ju obetalbar. Tänk när Peter kommer till skolan och träffar eleverna. Flashs reaktion (När blev HAN frisk?) liksom Peters andra vänner. Och hur hans framtid blir nu. ÅHHH, vad jag längtar!!!


Nåt annat jag ser fram mot när "Stan Lee Meets" där Stan Lee har skrivit en berättelse om hur han möter Spider-Man, Dr DOOM, The Thing, Dr Strange och Silver Surfer.
Posted Image

Edited by Crusader, 22 June 2006 - 02:39.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#71 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 22 June 2006 - 22:11

Jag har läst intervjun och inget har övertalat mig om att det skulle vara en bra idé. Tvärtom. På kort sikt säljer de säkert många tidningar, men på lång sikt så har de potentiellt förstört Spider-Man. Tagit bort allt intressant med honom. Och det kan inte någon av Quesadas ja-sägare påverka mig om att tycka annorlunda om.
*Hockey och superhjältar*

#72 Dilly

Dilly

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 62 posts

Posted 23 June 2006 - 01:59

Jag börjar också oroa mig för att denna vinkeln av Spider-Man som superkändis kommer blåsas upp ganska rejält av Marvel.. Åtminstone är framtida omslag av kommande nummer en tydlig indikation på det... Såg ett omslag med föräldrar som protesterar över att Peter undervisar deras barn.. Jag trodde för övrigt att han hade slutat och jobba där, vilket inte vore så fel att tro, nu när han är Avenger och är assistent för Tony Stark.. Men jag antar att det passade Marvel att ta tillbaka detta elementet nu.. Tyder enligt min mening bara på brist på fantasti detta alltså...

Nästa veckas Frontline #2 lär ju ge en tydlig överblick över hur Marvel tänker närma sig detta avslöjandet av Peter Parker... Jag avvaktar med andan inne...

#73 Agentum

Agentum

    Captain

  • Members
  • 572 posts

Posted 23 June 2006 - 16:30

Crusader: du har verkligen en annorlunda seriesmak iaf, de du nämner som det bästa är sånt jag helst vill glömma sånt som verkligen gått över styr.
Marvel från tidigt 90-tal är bland det sämsta jag vet, de lät tecknarna styra tidningarna och en massa hemska ogenomtänkta figurer dök upp.

Inget fel med att tycka olika givetvis.

Jag tror jag struntar i det här ämnet nu och hoppas på att de retconnar eländet inom ett år.

SM är inte min favoritserie så jag lider inte, men alltså efter de där extremt dåliga åren i slutet av 90-talet tex när tidningen var oläslig så kan man undra vad de håller på med?
Alltså sånt här ger kanske kortsiktiga ökningar i försäljning bara, fast på en betydligt mindre skala än när Superman var död som var ungefär samma sak.

Edited by Agentum, 23 June 2006 - 16:36.


#74 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 23 June 2006 - 23:57

Jo, vi har visst anorlunda smak. :P Men jag gissar på att det beror på hur serierna var när man började läsa dem. T ex en som börjar läsa Spider-Man under klon-sagan lär ju gilla den stilen mer än de som började läsa på t ex 80-talet.


Du menar Death of Superman triologin? (Death of Superman, A World without Superman, The Reign of Supermen) Det är en av mina absoluta favoriter. (Jag uppfattade aldrig om du gillade dem eller inte) Och där får man för första gången se en av tidernas bästa skurkar: Cyborg.
Ideen att döda Superman och återuppliva honom kom från att de försökte komma på en grej som Superman absolut inte råkat ut för och de kom fram till att det var döden. Fast det var aldrig menat att han skulle förbli död. Men de serierna dödade en massa andra karaktärer och introducerade en massa nya (Man of Steel, Superboy, Cyborg, Last Son of Krypton, Doomsday).

Edited by Crusader, 24 June 2006 - 00:00.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#75 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 24 June 2006 - 13:05

Med "Man of Steel" och "The Last Son of Krypton" antar jag att du tänker på Steel och Eredicator(stavning?) eftersom Man of Steel och The Last Son of Krypton endast är olika termer som man använder till Superman.

Vem f*n var Cyborg? (förutom Vic Stone i Titans) den versionen av Superman med hälften Terminator ansikte?, har de där tpbna med har inte läst dem på flera år.


Idéen till att döda Superman började som ett skämt från Jerry Ordway.Vilket sedan ledde till en av de mest framgångsrika marketing-grejerna i DC Comics historia. Majoriteten av fansen visste ju givetvis att man aldrig skulle döda Superman permanent,utan att det var ett rätt tidigt exempel på hur man får TV kanaler runt världen rapportera om en serietidning. Som DCs redaktör Mike Carlin (eller kanske var det författaren Mark Waid) som säger i dokumentären "Look Up In the Sky" att det lyckades så bra,eftersom tidningen kom ut den dagen då "absolut inget" hände på jorden.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight