Jump to content

Photo

Hemmagjorda Snacks och annat gott!


  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 28 July 2011 - 00:35

När XC skröt om sina hemmagjorda ostchips så blev jag väldigt nyfiken på att höra vad för annat hemmagjort gott som vi på SFN brukar mumsa på när vi är hemma och sitter freamnför datorn/TVn. Speciellt då de chips och snacks man köper i affärerna, iallafall IMO, är så tråkiga så hade det varit kul med lite nya prövade recept som andra har som favoriter.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 July 2011 - 08:27

Ostchips är superenkla att göra. Man lägger helt enkelt små högar av riven ost (eller också hyvlar man fyrkanter om man som jag inte orkar riva)* gärna en smakrisk ost som tex parmesan eller västerbotten. In i ugnen på 200° 5-10min tills de blivit spröda och fårr lite färg. Sedan är det klart, jag brukar även snabbkyla dem i frysen en vända om jag skall äta dem direkt.

*) Tänk bara på att osten kommer flyta ut jag lämnar 2-3 cm mellan varje hög.

Edited by XC, 28 July 2011 - 08:31.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 July 2011 - 10:42

Åh så gott och åh så enkelt att göra! Älskar ost och gärna gratinerad sådan, så det här låter som något för mig. Mums! Tack för tipset, XC!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 July 2011 - 10:54

Så lite så. :) Jag har även provat krydda chipsen med tex oregano eller vitlökspulver blir riktigt bra när man har en ost med lite mindre smak på.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 July 2011 - 11:08

Vad sugen jag vart nu då... :D

Själv brukar jag ibland göra gratinerade tortilla-chips (de är väl den mer runda varianten va?): lägg på en klick crème fraîche, tacosås och västerbottenost. In i ugnen så osten smälter. Kladdigt och gott!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 July 2011 - 11:14

Låter gott. :) Men tortillia/nacho-chips äter inte jag längre jag brukar göra ostchips istället när jag käkar tacos. :)

BTW på de flesta ställen där de skriver om ostchips så rekommenderar de bakplåtspapper också, det är väl olika på olika plåtar skulle jag tro. Jag har emajlerad plåt och jag använder det inte utan lägger osten direkt på plåten. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 28 July 2011 - 11:24

Bakplåtspapper kör jag så slipper jag göra rent plåten för det är så meckigt. :)

Helt klart ska jag testa ditt tips, XC, när jag blir sugen på lite snacks. Smart att köra det till tacomiddagen oxå.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#8 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 July 2011 - 11:34

Ostchips tillhör nästan basrecepten för en lchf:are som jag - men de passar ju alla. De är väldigt optimala eftersom nästan alla äter ost dessutom.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)