Jump to content

Photo

Maria Gripe död


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 April 2007 - 16:57

En författarinna som de flesta här nog kommit i kontakt med via skolbiblioteket.

SvD: Maria Gripe har avlidit

Författaren Maria Gripe avled i dag efter en tids sjukdom. Det bekräftar Annika Lundeberg, redaktionschef på Gripes förlag Bonnier Carlsen, för TT. Hon var en av Sveriges mest kända och omtyckta barn- och ungdomsförfattare.

gripe_100.jpg

Maria Gripe blev 83 år gammal. Hon debuterade 1954 med boken I vår lilla stad. Hon skrev sedan över 30 böcker för barn och ungdom. Genombrottet kom 1961 med Josefin.

Gripes böcker finns översatta till omkring 25 språk och hon har fått flera utmärkelser för sitt författarskap. Flera böcker har också blivit filmer.

Maria Gripe föddes i Vaxholm 1923. Hon flyttade till Örebro vid sex års ålder, men flyttade efter sin studentexamen till Stockholm för universitetsstudier.

Ett framträdande drag i Maria Gripes författarskap var respekten för individen och tron på varje människas unika egenskaper, något som är särskilt framträdande i "Elvis"-serien som hon skrev tillsammans med sin make Harald Gripe på 70-talet. Maken, som var en känd konstnär, avled 1992 och illustrerade omslagen till nästan samtliga hennes böcker.

I slutet av 70-talet började Maria Gripe snegla mot författare som Edgar Allan Poe, systrarna Brontë och Carl Jonas Love Almqvist.

Hon ogillade det framväxande så kallade underhållningsvåldet och ville försöka skapa spänning på annat sätt. Under det kommande decenniet skrev hon sex böcker där det övernaturliga eller mystiska spelar framträdande roller: "Tordyveln flyger i skymningen", "Agnes Cecilia - en sällsam historia" samt den så kallade "Skuggsviten", bestående av "Skuggan över stenbänken", "...och de vita skuggorna i skogen", "Skuggornas barn" och "Skugg-gömman".

Flera av hennes böcker har filmatiserats, Anders Grönros regisserade till exempel såväl "Agnes Cecilia" som "Glasblåsarns barn" under 90-talet. Sommarföljetongerna i radio av "Tordyveln flyger i skymningen" och "Agnes Cecilia" blev stora framgångar på 80-talet, och har sänts i repris flera gånger.

1974 fick Gripe den internationella HC Andersen-medaljen, och 1982 tilldelades hon Litteraturfrämjandets stora pris tillsammans med sin make.

R.I.P. sad.gif

Maria Gripe - Wikipedia, den fria encyklopedin
Författarcentrum Öst - Maria Gripe - Startsida
Maria Gripe - susning.nu

 


Edited by Garm, 14 February 2016 - 23:47.
Lade till lite länkar... / Garm = Tillägg av tagg.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 05 April 2007 - 19:22

Jag läste en hel del av hennes böcker när jag var yngre. De jag minns bäst är Glasblåsarns barn och Tordyveln flyger i skymningen, och de minns jag som riktigt trevliga och mystiska böcker. Men är man 83 är det ju rätt naturligt att man dör, men lite synd är det ju :(
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#3 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 05 April 2007 - 19:25

hade det inte varit för Tordyveln flyger i skymningen, hade jag troligen aldrig börjat läsa fantasy. Vila i frid Maria :(
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?