Jump to content

Photo

The Scandinavian Sci-Fi, Game & Film Convention


  • Please log in to reply
32 replies to this topic

#1 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 September 2007 - 13:37

Jag brukar åka upp till Sthlm varje år för att besöka denna mässa och träffa vänner och ta autografer från en del av gästerna.

DATUM: 3 - 4 november 2007
TID: 9.30 - 18.00
BILJETTER: 100 SEK/dag. Barn (3 - 7 år) 60 SEK/dag. Köpes på plats.
PLATS: Stockholmsmässan, Mässvägen 1, ÄLVSJÖ



Detta år är gästerna på Sthlm-upplagan följande.

Lance Henriksen - Frank Black i Millennium, Bishop i Aliens och AVP: Alien vs. Predator mfl.

Robert Knepper - T-Bag i Prison Break, Tommy Dolan i Carnivàle, samt roller i Star Trek TNG & VOY mfl.

Gunnar Hansen - Leatherface i Motorsågsmassakern mfl.

Julian Glover - General Veers i Star Wars The Empire Strikes Back, flera avsnitt av Doctor Who, Walter Donovan i Indiana Jones och det sista korståget, King Richard i Ivanhoe som visas på svensk tv varje år, Aristotle Kristatos i Bondfilmen Ur dödlig synvinkel mfl.

Anthony Daniels - C-3PO i Star Wars mfl.

Det kan även tillkomma andra gäster på mässan samt att det tyvärr ibland händer att någon av dom större gästerna måste lämna återbud.



Events under mässan


* Photo-sessions med skådespelarna.

Nytt för i år! Bli fotograferad tillsammans med skådespelarna! På mässan i Stockholm kommer vi att erbjuda professionella photo-sessions med varje skådespelare. Alla gäster har photo-sessions mässans båda dagar.

Om du väljer att bli fotograferad med Anthony Daniels under hans "photo session" (se nyheten ovan) så kommer även Sveriges enda life-size staty av C-3PO finnas bredvid dig.

En fotografering kostar 200:-, betalas i "Photo session" montern (som ligger precis bredvid där gästerna sitter och signerar) och då ingår en 30 cm x 20 cm förstoring som leveraras senare samma dag.

Fotot tas mot en svart bakgrund och med professional ljussättning och blixar.

Du står bredvid skådespelaren, du lutar dig inte över ett bord.

Det går fortfarande att fotografera skådespelarna när de signerar, men inte att stå bredvid dem, gå bakom borden etc.

Om ditt foto av någon anledning inte blivit bra, får du pengarna tillbaka.

* Photo-Session Tider

LÖRDAG

12.00 - JULIAN GLOVER
12.30 - GUNNAR HANSEN
13.00 - ANTHONY DANIELS
14.00 - ROBERT KNEPPER


SÖNDAG

10.45 - ROBERT KNEPPER
11.45 - JULIAN GLOVER
12.45 - GUNNAR HANSEN
14.00 - ANTHONY DANIELS


* Gaming Zone

På mässan i Stockholm blir det en stor Gaming Zone även detta år! Diverse spelbolag kommer tillsammans med tidningarna PCGAMER och SuperPlay att finnas på plats. Spelen kommer att kunnas spelas på bolagens egna konsoler och tävlingar kommer att anordnas med fina priser i potten.

Det kommer även att finnas möjlighet att provspela nya och ännu ej släppta spel, då spelbolagen kommer att presentera nyheter på mässan.

Alla mässbesökare får vars ett exemplar av de aktuella nummerna av tidningarna PC-Gamer & SuperPLAY till ett värde av 139:- !

Tidningarna delas ut vid "stämplingsbordet" som finns direkt efter entrén. Gäller så länge det väldigt stora lagret räcker.


* Cinema Replicas utställning och workshop

Cinema Replicas kommer tillsammans med Elm-Studios att finnas på plats med en imponerande utställning och en workshop med bl.a. följande full-size statyer:

C-3PO
Han Solo in Carbonite
Batman
Yoda
Boba Fett
Darth Vader
Stormtrooper
Gollum
ET

Samt även byster av Pinhead, Predator, Kejsare Palpatine, Jason Voorhees, Leatherface, Joker, Alien Warrior, Yoda och mycket mer. Sveriges enda C-3PO kommer också finnas på plats och för första gången erbjuds möjligheten att bli fotograferad tillsammans med dessa föremål!


* Utställning av filmkonst

I Backlists monter hittar du som vanligt ett jätteutbud av filmaffischer och andra filmrelaterade prylar. Nytt för i år är de unika handmålade tavlor (olja) som säljes försedda med kilram klara att hängas upp på väggen. Säljes under mässan till specialpriser från 990:-


* Matte painting utställning och föredrag

Matte painting är konsten att göra fotorealistiska bilder för hand och Thomas Dahl, en av Nordens få Matte painters, kommer på mässan att presentera dig för denna spännande konstform - genom egen utställning, filmvisning och föredrag. Här tar han oss med från gamla handgjorda Sci-Fi filmer till hypermodern 3D animation (CGI).

Dahl kan också presentera oss för Nordens största Sci-Fi satsning genom tiderna - Star Trek: Gatekeeper - en norsk/svensk producerad, engelsktalande långfilm med Star Trek skådespelare med i rollerna och möjlighet för DIG att vara med!

* 501st Legion - Nordic Garrison gästar mässan

Träffa Darth Vader, Darth Maul, Stormtroopers & Biker Scouts! Föreningen "501st Legion - Nordic Garrison"
kommer finnas på plats, så passa på att bli fotograferad mot deras Star Wars bakgrund. För en symbolisk summa, som går till UNICEF, får du ett högblankt fotografi med dig hem!

Räkna även med en eller annan överraskning...


* Kultfilmen Die Zombiejäger på mässan

Filmteamet och skådespelarna från zombiesplatterrullen "Die Zombiejäger" kommer vara på plats för att signera och svara på frågor om filmen.

Vapen och dräkter använda i filmen kommer också visas på mässan!

"Die Zombiejäger" dvd'n hittar du i DarkDisc's monter precis bredvid.


* Reparationscenter

I Backlists monter är Disc-Go-Devil på plats och hjälper dig att återställa nyskicket på dina repade CD, DVD, Playstation, X-box spel m.m. I stort sett alla discar som fått repor går att reparera på 5 min i denna magic-machine. Ord. pris 80:-, mässpris endast 40:- / disc!


* Massor med figurspel

Om du gillar eller är nyfiken på figurspel, får du inte missa Games Workshop & Dragon´s Lairs gemensamma monter på mässan. Förutom försäljning av en massa spännande prylar, kommer de att spela och demonstrera mängder med olika figur & kortspel:

Warhammer Fantasy
Warhammer 40k
Lord of the Rings figurspelet
Star Wars Miniatures
Star Wars Pocket
Advanced Dungeon & Dragons Miniatures
Heroclix
World of Warcraft TCG
Pokémon TCG


* Utställning av Bamse filmceller

Seriegalleriet kommer på mässan att visa upp orginalteckningar, filmceller, som använts i filmen "Bamse i Trollskogen" från 1991.


* Lord Belial signerar hos Dark Disc

Thomas Backelin, sångare i Black Metal-bandet Lord Belial, kommer att finnas på plats i Dark Discs monter! Lord Belial är ett av Sveries största Black Metal-band och har spelat tillsammans i 15 år. Thomas Backelin kommer att skriva autografer och deras cd's kommer att finnas till försäljning.


* Filmskaparna från Branbomm film

Missa inte Branbomm's monter, där du kan lära dig allt om nollbudgetfilm! Se hur man skapar en spännande biljakt för under 15.000 kronor!

Se även klipp & rekvisita från "Död vid ankomst", lågbudget-thrillern "Rana" och Star Wars filmen "Threads of Desiny"! Deras monter erbjuder även oslagbart mässpris på "Overkill" dvdn & div. tävlingar.


* Mässerbjudande hos Dark Disc

I samarbete med Noble Entertainment erbjuder DarkDisc följande dvd-boxar till speciella mässpriser!

Cannibal Collection: Ord. pris: 199:- Mässpris 99:-

Trilogy of the dead: Ord. pris: 299:- Mässpris 99:-

4 Films to keep you awake: Ord. pris 299:- Mässpris 99:-

Väljer du att köpa alla tre boxar betalar du endast 199:-! Dessa priser gäller BARA under mässan. Det finns 100 exemplar av varje box till detta pris och det är först till kvarn som gäller...


* Utställning av äkta filmrekvisita

Nya föremål från bl.a. Harry Potter filmerna, Jurassic Park, Cannonball Run, Die Hard, Mr. Bean & Det våras för rymden blandat med klassiker som inte visats på några år; en mängd äkta filmrekvisita och kostymer från bl.a. dessa filmer kommer att visas upp på mässan!

* Vinn Beowulf prylar på mässan

Regissören Robert Zemeckis presenterar en vision av den klassiska Beowulf-sagan så som den aldrig någonsin berättats.

I en tid av hjältemod, dräper den store krigaren Beowulf demonen Grendel och drar därmed på sig Grendels monstruösa, men samtidigt betagande, moders ilska. Den sammandrabbning som följer kommer att förvandla en kung till en legend.

I rollerna ser vi bl.a. Ray Winstone, Anthony Hopkins och Angelina Jolie.

Sandrew Metronome lottar tillsammans med Warner Bros. Pictures ut följande på mässan!

1:a pris - 2 fribiljetter till Beowulf, en Beowulf väska och keps
2-3:e pris - 2 fribiljetter till Beowulf, en Beowulf keps.

* 20th Century Fox på Mässan

Filmbolaget 20th Century Fox kommer på mässan att presentera kommande filmer som Jumper, Alien vs. Predator 2 och Hitman
(där Robert "T-Bag" Knepper är med!).

I montern kan du kolla in deras full-size "Alien" figur och kanske få en av de hundratals "AvP 2" t-shirts som ska delas ut!


* Japanska Spelmaskiner

Sparx spelmaskiner kommer att ställa ut och låta dig provspela de i Japan enormt populära spelmaskinerna Pachinko och Pachislo! Aldrig hört talas om dom? Kom och prova! Vi kommer även att lotta ut
en maskin, till ett värde av 3.500:-!


=== === === === ===

Dom söker även frivillga som vill hjälpa till på mässan. Som tack för hjälpen får du:

5 fribilljetter, gratis signerade foton av alla skådespelarna + mat & dryck under mässan.

Kolla in hemsidan för vidare information.

Mera information om mässan hittar man på arrangörens hemsida.

Edited by Cartman, 31 October 2007 - 15:47.


#2 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 17 September 2007 - 14:05

Härligt att de har uppdaterat med nyheter! Den här mässan går jag på varje år :) Riktigt bra gäster också ju! :thumbsup: Förra årets gäster var något av en besvikelse faktiskt... Nyheten att få fotografera sig professionellt med någon av gästerna verkar riktigt kul också, hoppas att man kan få sin bild tillräckligt fort för att få den signerad sen :) Jag längtar riktigt mycket!
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#3 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 September 2007 - 14:10

Ett tag var mässan rätt tråkig med många återkommande gäster. Dom senaste åren har dom dock ryckt upp sig IMO och fått hit flera bra gäster, många nya trevliga tilltag som t.ex. Q&A, filmvisning, fotografering med gästerna osv. Det var verkligen vad som behövdes för att mässan skulle växa och bli bättre. Riktigt kul tycker jag då jag sakta men säkert började tappa intresset efter att åren gick och mässan nästan alltid bara upprepade sig. :)

#4 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 17 September 2007 - 15:01

I år kommer Nordic Garrison slå rekord med antalet troopers på mässan.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#5 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 September 2007 - 15:09

Det låter riktigt kul. Hur många blir ni den här gången? :)

#6 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 17 September 2007 - 15:39

Skulle tro att det blir en "klonerna anfaller" re-enactment.. :P

Edited by Hofling, 17 September 2007 - 15:50.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#7 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 17 September 2007 - 16:43

I år kommer Nordic Garrison slå rekord med antalet troopers på mässan.



Wiggy, har inte Jesper haft samma gäster tidigare?
"There once was a man from Nantucket..."

#8 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 17 September 2007 - 17:15

Jag skulle vilja åka på den här mässan någon gång. Har tänkt åka många år, men det har aldrig blivit av. Kanske dags att göra det i år? Jag antar att det är rätt kul. :)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#9 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 17 September 2007 - 17:43

Alla gästerna i år är repriser, men inte alla har varit i Stockholm.

Det blir inte en enda episod II klon vad jag vet, möjligen ett par episode III.
Vi blir minst 20 troopers. Troligen fler. Vi brukar vara 6-7.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 September 2007 - 18:37

Bara att få se "Bishop" är skäl nog att ta sig dit :)

Winter is Coming


#11 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 17 September 2007 - 18:47

Alla gästerna i år är repriser, men inte alla har varit i Stockholm.

Nää, Gunnar Hansen har inte varit där tidigare. Däremot Bill Johnson, som spelade Leatherface i TCSM 2.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#12 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 17 September 2007 - 19:13

Alla gästerna i år är repriser, men inte alla har varit i Stockholm.

Det blir inte en enda episod II klon vad jag vet, möjligen ett par episode III.
Vi blir minst 20 troopers. Troligen fler. Vi brukar vara 6-7.


Det var mer en skämtsam replik till hur många ni skulle vara från NG där.. syftade inte på dräkterna :)

Jag utryckte mig kanske dåligt, my bad.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#13 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 17 September 2007 - 20:46

Ok. Då har jag träffat Hansen i England då. Håller inte ordning på alla mässor jag varit på ^_^

Ingen fara angående dräkterna. Vi har inga episod II-kloner i NG, men två episode III-kloner, det var det jag menade. :D
Men det kanske blir nån Episode IV re-enactment. Det beror på om det kommer någon utklädd till rebell.
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#14 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 17 September 2007 - 21:02

Det beror på om det kommer någon utklädd till rebell.

Räknas punkare? ;)
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#15 Darth Wiggy

Darth Wiggy

    Captain

  • Members
  • 458 posts
  • Location:Helsingborg
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 17 September 2007 - 22:30

Ska kolla...

Nope :P
Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#16 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 September 2007 - 14:57

En till gäst är aktuell för mässan, nämligen Anthony Daniels - C-3PO i Star Wars. Har även uppdaterat min första post med lite fler trevliga saker som händer på mässan.

#17 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 27 September 2007 - 16:12

Wow, erbjudandet att jobba där var ju verkligen lockande! Ska maila på direkten och fråga mer om "the terms" (kommer inte på passande ord på svenska :P )
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#18 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 27 September 2007 - 16:50

..Villkoren? :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#19 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 27 September 2007 - 17:04

Haha ja, tack. ^_^
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#20 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 27 September 2007 - 17:25

Förbered er på att jobba för jordnötter.
"There once was a man from Nantucket..."

#21 Snälle Hulken

Snälle Hulken

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 3,861 posts
  • Location:Trånkan City (den exklusiva stadsdelen)
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 27 September 2007 - 17:27

Det stod ju vad man fick som tack för hjälpen...? :unsure: Skulle inte kalla det "jordnötter", direkt... Förutsatt att man är intresserad dvs. Det är ju inget för någon som inte vill ha några autografer eller så...

Edited by Snälle Hulken, 27 September 2007 - 17:27.

The sky's the limit.

Jon var namnet:

#22 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 27 September 2007 - 20:33

Är det autografer man vill ha så är det ju perfekt.
"There once was a man from Nantucket..."

#23 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 September 2007 - 12:05

Känner en del som har jobbat på tidigare mässor och dom har varit nöjda iaf.

#24 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 October 2007 - 15:20

Har gjort en ny och stor uppdareing av events.

#25 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 October 2007 - 15:45

Har uppdaterat lite mera på eventsidan.

Tyvärr har Lance Henriksen fått förhinder och kan inte komma på mässan.

Lance Henriksen kan tyvärr inte närvara på mässan pga ändringar i inspelningsschemat på hans kommande film. Filmen spelas in i Santa Fe, New Mexico och regisseras av hans nära vän Ed Harris.

Vi har tillsammans med Lance, Ed Harris och produktionsbolaget gjort allt för att försöka lösa detta de senaste dagarna, men Lance ska medverka in en "court room scene" denna helgen och det har inte gått att flytta på.

Lance hälsar alla sina svenska fans, han hoppas han får träffa er snart och vi önskar honom lycka till med hans nya film.