Jump to content

Photo

Kaffebönorna


  • Please log in to reply
60 replies to this topic

#26 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 February 2009 - 16:49

Bra idé men lite tjatigt att upprepa temat om döden.

Kaffe är så mycket mer än nedmalningsprocessen, t ex de finns kaffebönor från Afrika, Colombia, Brasilien osv. Varför inte göra ett mer glatt skämt om att en kaffeböna spelar fotboll/dansar samba.

Men mina idéer är nog rätt dåliga så så glöm att jag skrev dom supertreck, håll dig till döden!!

#27 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 February 2009 - 18:13

Det innebär att du har förklarat mig som en otacksam mjäkhöna?


Det finns inget i hans uttalande som säger det, nej.

Hur fick du ihop det egentligen? :ph34r:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#28 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 15 February 2009 - 19:55

Bra idé men lite tjatigt att upprepa temat om döden.

Kaffe är så mycket mer än nedmalningsprocessen, t ex de finns kaffebönor från Afrika, Colombia, Brasilien osv. Varför inte göra ett mer glatt skämt om att en kaffeböna spelar fotboll/dansar samba.

Men mina idéer är nog rätt dåliga så så glöm att jag skrev dom supertreck, håll dig till döden!!


Det är väl lika tjatigt jämfört med en superhjälte som räddar folk. Vad räddas dom ifrån om inte från att dö
eller ett stor bomb som innebär flera personers död.

Är en superhjälte undantaget för att skönmåla allt destruktivt till något bra?

#29 Hofling

Hofling

    The Hoff

  • Moderator
  • 3,277 posts
  • Gender:Male
  • Location:Borås

Posted 15 February 2009 - 21:37

Otacksam skulle jag väl inte påstå. Exakt vad har jag att vara tacksam för gällande denna tråden?

Sen är det möjligt att jag är en mjäkhöna. Jag kan inte påstå att jag hört det uttrycket tidigare, så du får gärna utveckla så jag vet om jag ska ta det negativt eller positivt. Men tillsvidare tar jag det positivt och säger "tack :hug: "

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<


#30 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 February 2009 - 22:19

Bra idé men lite tjatigt att upprepa temat om döden.

Kaffe är så mycket mer än nedmalningsprocessen, t ex de finns kaffebönor från Afrika, Colombia, Brasilien osv. Varför inte göra ett mer glatt skämt om att en kaffeböna spelar fotboll/dansar samba.

Men mina idéer är nog rätt dåliga så så glöm att jag skrev dom supertreck, håll dig till döden!!


Det är väl lika tjatigt jämfört med en superhjälte som räddar folk. Vad räddas dom ifrån om inte från att dö
eller ett stor bomb som innebär flera personers död.

Är en superhjälte undantaget för att skönmåla allt destruktivt till något bra?


Du är en vidunderligt svår människa att begripa sig på Supertreck.

Här bjuder jag på några uppslag till din serie, fotbollspelande kaffebönor från Brasilien och din reaktion blir ett angrepp på superhjältar?!

Här är är alla snälla och ger beröm för din serie och din reaktion är hela tiden att vända det till något surmulet negativt, varför?! Om du publicerar dina verk på en offentlig plats får du faktiskt vänta dig någon form av reaktion, positiv som negativt.

Edited by Walker, 15 February 2009 - 22:20.


#31 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 February 2009 - 22:25

Värt att påpeka är också att du, Supertreck, skrek tidigare i tråden över att ingen kommenterade trådarna. Hur ska du ha det egentligen?

Det blir lättare om du skriver vad alla andra ska skriva för att göra dig glad.Kan du skriva ett manus åt oss andra? ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#32 Chrille

Chrille

    Senior Captain

  • Members
  • 769 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 February 2009 - 23:35

Men vilken tråkig diskussion det här blev, vart tog serierna vägen? :(

#33 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 16 February 2009 - 00:00

Bra idé men lite tjatigt att upprepa temat om döden.

Kaffe är så mycket mer än nedmalningsprocessen, t ex de finns kaffebönor från Afrika, Colombia, Brasilien osv. Varför inte göra ett mer glatt skämt om att en kaffeböna spelar fotboll/dansar samba.

Men mina idéer är nog rätt dåliga så så glöm att jag skrev dom supertreck, håll dig till döden!!


Det är väl lika tjatigt jämfört med en superhjälte som räddar folk. Vad räddas dom ifrån om inte från att dö
eller ett stor bomb som innebär flera personers död.

Är en superhjälte undantaget för att skönmåla allt destruktivt till något bra?


Du är en vidunderligt svår människa att begripa sig på Supertreck.

Här bjuder jag på några uppslag till din serie, fotbollspelande kaffebönor från Brasilien och din reaktion blir ett angrepp på superhjältar?!

Här är är alla snälla och ger beröm för din serie och din reaktion är hela tiden att vända det till något surmulet negativt, varför?! Om du publicerar dina verk på en offentlig plats får du faktiskt vänta dig någon form av reaktion, positiv som negativt.


Och det betyder att det du säger är riktigt och inte får ifrågasättas?
Du sa

Bra idé men lite tjatigt att upprepa temat om döden.

Jag drog en jämförelsen vad det vanligaste uppdragen en superhjälte brukar ha.

I så fall borde ju superman eller spiderman vara lika tjatig som hela tiden måste
motarbeta destruktiva handlingar.

Du uppskattade inte min serie som blev tvungen att motarbeta mitt koncept
Varför skönmålar du inledningen med (bra ide) när resten talar för nåt helt annat?

Hur vill du att jag ska uppfatta det som. Att du gillade serie hmm (skeptisk: med tanke vad du kommenterat)

Skulle du ta det uppmuntrande om nån dök upp och drog en massa förslag
vad din serie ska handla om? Skulle du tycka att personen i frågan uppskttade din serie
genom att föreslå nåt annat?

Skulle dom enda två ord (bra ide) sätta så stor vikt i det hela då?

#34 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 16 February 2009 - 00:43

Och det betyder att det du säger är riktigt och inte får ifrågasättas?
Du sa

Bra idé men lite tjatigt att upprepa temat om döden.

Jag drog en jämförelsen vad det vanligaste uppdragen en superhjälte brukar ha.

I så fall borde ju superman eller spiderman vara lika tjatig som hela tiden måste
motarbeta destruktiva handlingar.


Vad jag säger behöver inte vara riktigt och får självfallet ifrågasättas, precis som allt som du skriver inte behöver vara riktigt och får ifrågasättas.

Du uppskattade inte min serie som blev tvungen att motarbeta mitt koncept
Varför skönmålar du inledningen med (bra ide) när resten talar för nåt helt annat?

Hur vill du att jag ska uppfatta det som. Att du gillade serie hmm (skeptisk: med tanke vad du kommenterat)

Jag vill att du ska uppfatta det som att jag gillade uppslaget och teckningstilen, däremot tycker jag personligen att det blir tjatigt i längden med dödstemat och att det finns fler skämt på kaffebönstemat t ex mitt Brasilien-förslag. Men jag förstår så här i efterhand att det dåliga i att komma med förslag till dej, beklagar den fadäsen.

Skulle du ta det uppmuntrande om nån dök upp och drog en massa förslag
vad din serie ska handla om? Skulle du tycka att personen i frågan uppskttade din serie
genom att föreslå nåt annat?


Skulle jag lägga upp en serie på ett forum till allmän beskådan, då skulle jag inte bli förvånad och det kommer upp åsikter, feedback och förslag på min serie.
Jag skulle inte ta det som ett icke uppskattande om t ex Sentinel skriver att min story är bra men väldigt ostrukturerad, däremot skulle jag ta till mej av den feedbacken för att göra min skapelse bättre. Skulle jag däremot inte hålla med vad han skriver behöver jag självfallet inte ändra något, däremot skulle jag inte bli sur för att folk har åsikter om mitt verk. För det var väl det jag ville ha när jag publicerade den här.

Skulle dom enda två ord (bra ide) sätta så stor vikt i det hela då?

Äh?! Nä kanske inte.

#35 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 February 2009 - 01:39

Skulle jag lägga upp en serie på ett forum till allmän beskådan, då skulle jag inte bli förvånad och det kommer upp åsikter, feedback och förslag på min serie.
Jag skulle inte ta det som ett icke uppskattande om t ex Sentinel skriver att min story är bra men väldigt ostrukturerad, däremot skulle jag ta till mej av den feedbacken för att göra min skapelse bättre. Skulle jag däremot inte hålla med vad han skriver behöver jag självfallet inte ändra något, däremot skulle jag inte bli sur för att folk har åsikter om mitt verk. För det var väl det jag ville ha när jag publicerade den här.


Exakt så tänker jag också. För mig handlar det inte om att få beröm för att jag göra någonting som jag går igång på, utan när någon kommer med konstruktiv kritik som kan hjälpa skapelsen att bli ännu bättre. Det tyder ju på att personen tagit åt sig verket på ett helt annat sätt.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#36 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 16 February 2009 - 01:43

Men det väl jag som är regissören på serien. Är det meningen att andra ska regissera min serie?

Posted Image

Edited by Supertreck, 16 February 2009 - 01:44.


#37 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 28 February 2009 - 19:11

Du får gärna fortsätta för min del också.

Lite gulligt och smådystert som sagt. Typ Lars Mortimer mixat med Lars Norén. :P


Det är säkert en begagnad ide han fick baserad på smurfarna. Den första smurfer fanns i serien Johan et Pirlouit 1958
Sedan fick smurferna en egen serietidning.

Lars Mortimer apar efter i och med att det också finns tröttsmurfen osv och så är det med gnuttarna.
Handlingen är i princip näst likadan men i annan förklädnad.
Gnuttarna har ju också någon att oroa sig över. Det gröna monstret.

#38 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 08 March 2009 - 04:14

Vet någon om det finns ett mer anpassat ritprogram för just serier som man kan ha konstanta
serierutor att ändra på om man vill ha lite längre ruta eller kortare

Nu har ju jag bara gjort en skärmdump på tabeller från OpenOffice.

Det vore ju bra med flytbara tabeller i ett ritprogram.

#39 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 March 2009 - 09:09

Det finns ett program som heter Comicworks. Hemsida: http://www.deleter.jp/eng/cw_english/

Kan köpas via svenska sidan Deleter. Se längst ner på denna sida. http://www.deleter.s...deletershop.htm

Det är tydligen främst inriktat på manga, men jag kan tänka mig att det funkar bra för andra serier också. Har ej testat det.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#40 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 08 March 2009 - 14:55

Det finns ett program som heter Comicworks. Hemsida: http://www.deleter.jp/eng/cw_english/

Kan köpas via svenska sidan Deleter. Se längst ner på denna sida. http://www.deleter.s...deletershop.htm

Det är tydligen främst inriktat på manga, men jag kan tänka mig att det funkar bra för andra serier också. Har ej testat det.


Tack för tipset. Är inte så sugen att köpa.

Kom över programmet Expression 3 nyligen. Jösses vad häftigt det är. Den ritar allt vecktorgrafisk
Programmet tycks vara gratis. Hittar inget info om testtid.

Det betyder att serierutor man gör är vecktorgrafiska och kan ändras.

Förut försäkte jag med gratisprogrammet Inkscape men det vecktorprogrammet var för kångligt
att byta färg.

Expression 3 var mycket enkel att rita i

#41 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 08 March 2009 - 18:32

Det finns ett program som heter Comicworks. Hemsida: http://www.deleter.jp/eng/cw_english/

Kan köpas via svenska sidan Deleter. Se längst ner på denna sida. http://www.deleter.s...deletershop.htm

Det är tydligen främst inriktat på manga, men jag kan tänka mig att det funkar bra för andra serier också. Har ej testat det.


Jo hej igen

Men programmet Expression 3 kan man också välja om man vill rita med pixlar
genom att lägga en transparent bitmaps över dom vecktorsgrafiska serierutor man gjort.

Eller att färglägga med pixlar och resten är vecktorgrafisk

Edited by Supertreck, 08 March 2009 - 18:33.


#42 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 16 February 2010 - 01:37

okey nu ger jag upp. Kunde ej hålla mig när jag blev inspirerad över folks bilder endast med svart och vitt.

Posted Image

Edited by Supertreck, 16 February 2010 - 01:37.


#43 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 17 February 2010 - 01:57

Så tar vi nästa

Posted Image

#44 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 February 2010 - 15:25

Oh. Ett trevligt återseende! De fungerar även i svart-vitt, även om jag saknar narrativet om självmorden som jag tyckte var det roligaste i de äldre stripparna.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#45 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 17 February 2010 - 20:31

Oh. Ett trevligt återseende! De fungerar även i svart-vitt, även om jag saknar narrativet om självmorden som jag tyckte var det roligaste i de äldre stripparna.


Ååhhhh tack så mycket. Äntligen någon som gillar tragisk drama som serie. Vissa anser ju att det är ledsamt och något enformigt.
Men - en tradition är ju en tradition som tillhör deras kultur. Det är väl lika enformigt att superman flyger iväg så fort nån ropar på hjälp?
Vad är skillnaden?

Är då inte dystert och enformigt när världen är trygg med en superhjälte?

#46 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 18 February 2010 - 02:30

Jaja

Posted Image

#47 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 09 December 2015 - 05:03

Då kör vi igen

 

kaffeboumlnnorna%202.0.jpg

 

var%20aumlr%20du.jpg

 

Oj det har hänt en hel del, är det verkligen Supertreck som har ritat?



#48 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 11 December 2015 - 00:10

saring%20typiskt.jpg

 

Det går bra att kommentera,, det går också bra att jämföra mig med andra HÄPP pheeee



#49 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 11 December 2015 - 22:36

Otroligt bra. Du har övergått till skarpa streck och lagt lyster i färgerna. En bättre kontrast som förebygger kaffebönnorna

att passa in i omgivningen. Verkligen duktigt Photoshoppat.

 

Supertreck svarar

 

Tack så mycket men, jag lämnade  Photoshop för några år sen, man behöver inte så många onödiga funktioner än det nödvändiga..

Kaffebönnorna 2.0 är gjort i programmet SmoothDraw,



#50 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 12 December 2015 - 16:32

Jag antar att serien inte  längre är tillfredsställande eftersom det inte kommit nåt gensvar.

Det var ju onödig tid och möda jag tog.

 

De som tyckte serien var bra har  bekräftat sin uppriktighet med tystnad.