Jump to content

Photo

Violence is Italian art!


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 May 2011 - 14:05

Postad bild

***

The Beyond - [IMDb, Wikipedia, Bästa utgåvan av filmen på DVD, Bästa utgåvan av filmen på Blu-ray]

Lucio är ojämn som regissör och manusförfattare. Han gjorde många filmer fram tills sin död 1996 och jag har nog sett dom flesta minst en gång. En del vid flera tillfällen. Min favorit bland hans filmer är Zombie 2 (mer känd som Zombie Flesh Eaters). Sedan är det jämnt skägg mellan The House by the Cemetery och The New York Ripper, men jag kan även uppskatta hans stenhårda western Four of the Apocalypse och den skruvade filmen Nightmare Concert (aka A Cat in the Brain) där han har klippt in sig själv i sina egna filmer. Lite som en korsning mellan film och compilation. Nu fick ni även lite filmtips.

The Beyond räknar dom flesta som en av dom absolut bästa filmerna som Lucio Fulci gjorde. Dock inte av mig. Främst för att det är en så ojämn film. Visst, underhållningsvärdet är stort om man som mig gillar den här typen av film. Men mer nyanserat sett så är det inte en speciellt bra film på någon punkt.

Dom bättre bitarna är några av skådespelarna. Främst Catriona MacColl och David Warbeck som gör huvudrollerna. Men jag kan även uppskatta skådespelerskorna som spelar den unga flickan samt den blinda tjejen med schäfern. Jag minns dock inte vad dom heter. Resten är nästan synd för att kalla för skådespelare. Det känns mer som att man har rollsatt statister i viktiga och stora roller, något som givetvis inte fungerar speciellt bra. Och som sig bör så dyker Lucio själv upp i en liten cameo. Något som jag tror sker i alla hans filmer.

Handlingen vet jag inte vad jag ska säga om. Jag tycker inte att den är något vidare om jag ska vara ärlig. Jag kan dock uppskatta symboliken som finns och att den är förlagd till New Orleans känns passande. Skräckfilmer som är inspelade där och vars handling då givetvis utspelar sig där brukar oftast bli extra stämningsfulla. Och den här filmen är inget undantag.

För filmens specialeffekter står den legendariska de Rossi och det är en blandad kompott som vi får. En del effekter är riktigt bra och innovativa, medans andra mer känns som en nödlösning till vad det egentligen var tänkt.

För musiken står en minst lika stor legendar, nämligen Fabio Frizzi.

Dessa två herrar samarbetade lika mycket med Lucio Fulci som Sergio Stivaletti och Goblin samarbetar med Dario Argento. Man vet alltså vad man har att vänta sig och att det oftast är bra. Nu går det av förklarliga skäl inte att jämföra dåtidens arbete med det som utförs nu, men dom har alla skapat en personlig stil som man oftast känner igen och kan uppskatta.

Och trots min aversion mot sociala medier som t ex facebook så är det trevligt att kunna leta upp sina favoriter där och lägga till dom som vänner. Jag minns när jag knackade på hos herr Frizzi och bekantade mig med honom. Efter det obligatoriska visandet av uppskattning över vad han har åstakommit i sin karriär så kom vi in på hans musik och det faktum att jag har några coola japanska utgåvor på vinyl av soundtrack som han har gjort och snäll som jag är så fotade jag dom och skickade över bilderna. Han blev så förtjust över att se det att han själv bekostade att skicka mig ett signerat foto med en personlig dedikering som tack för hjälpen. Det är sådant man uppskattar som filmnörd. Och det är då man känner att det är värt att ha facebook för att kunna interagera med sådana som Antonella Fulci (dotter till Lucio), Fabio Frizzi, Asia Argento, Sergio Stivaletti, Tomas Milian, Umberto Lenzi och alla andra coola personer. :thumbsup2:

Trots en hel del tillkortakommanden med The Beyond så kan man inte ta ifrån Lucio det genomslag som filmen fick. Inte minst på hans karriär, men även andra inblandades sådana och även för hela scenen med kultfilmer. Visst har den här filmens status höjts något enormt på senare år, men faktum är att den var stor redan då den kom och åren därpå.

Det är svårt att betygsätta en sådan här film så jag får fundera på vad jag ska ge den på filmtipset. Sett till underhållningsvärdet borde den få 4 men ser man filmen mer nyanserat så lutar det mer åt att ge den 2. Jag får fundera på saken ett tag.

Jag brukar oftast leka med tanken på vad Lucio hade gjort om han hade levt idag. Hade han varit någon som Dario Argento som forfarande gör film, trots att han egentligen kanske borde sluta med det eftersom dom sällan blir bra. Hade han kanske gått över till att göra "finkultur". Hade han gjort något annat som inte har med film att göra. Svårt att säga, men det hade varit spännande att se om han hade varit med och påverkat och ändrat filmhistorien och om han hade blivit lika stor som Dario Argento är idag.

Edited by Piranhaconda, 14 July 2011 - 16:56.


#2 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 June 2011 - 13:32

Postad bild

***

The New York Ripper - [IMDb, Wikipedia, Bästa utgåvan av filmen på DVD, Bästa utgåvan av filmen på Blu-ray]

Precis som den föregående filmen och så många andra av Lucio Fulcis filmer så är underhållningsvärdet högt på filmen, men själva utförandet betydligt sämre. Så det är inte det lättaste att sätta betyg på hans filmer eftersom man måste bestämma sig för vad man ska gå efter. Själv brukar det alltid landa på låga betyg eftersom jag tycker att det är mer rättvist att betygsätta filmer efter helhetsupplevelsen och inte enstaka partier. Det finns ett fåtal undantagsfall där betyget blir högre. Med det sagt så behöver ett lågt betyg inte betyda att jag ogillar filmen på något sätt, utan mer att jag som sagt var har sett till helheten och inte låtit mig svepas med för att en film enbart är underhållande trots en hel del brister.

Den här filmen är på många sätt bättre än den föregående som jag såg. Dels så utspelar sig filmen i en tacksam miljö som man kan göra mycket med. Nu lyckas väl kanske inte Lucio med det, men filmens miljöer hjälper till att höja stämningen avsevärt. Lustigt nog så upptäckte jag först nu att alla interiörsscener är inspelade i studio i Rom. Medans alla exteriörsscener är inspelade i just New York, USA. Inte direkt oväntat med var interiörsscenerna är inspelade utan mer kul att man upptäcker nya saker varje gång man ser om en viss film.

Filmen har ett riktigt bra soundtrack som påminner om hårdkokt snutraffel från USA under 1980- talet. Det kanske inte är i samma klass som det till The Beyond men nog passar det som handen i handsken till just den här filmen. Jag tycker även att man har lyckats ovanligt bra med att få till ljudeffekter, något som är rätt viktigt i den här typen av filmer.

Karaktärer och skådespelare är en blandad kompott som sig bör i en film av Lucio Fulci. Här fungerar det inte alls lika bra som i The Beyond och det är synd. Jag som tittar vill gärna ha några karaktärer som man kan ta till sig men i den här filmen blir hela registret av skådespelare väldigt anonyma. Undantaget är Jack Hedley som spelar Lt. Fred Williams. Han känns som klippt och skuren för den rollen. Den sämsta aspekten med att skådespelarna är så ojämna är att mördaren känns riktigt löjeväckande. Främst kanske när det avslöjas vem det är eftersom momentet när han är anonym fungerar bättre, men även för att just skådespelaren inte kan spela kallblodig psykopat på ett speciellt trovärdigt sätt. Man kan tycka att det borde vara lätt att spela en sådan, men när skådespelaren varken kan spela över eller mer subtilt utan mest bara anonymt så fungerar det inte. Och det hjälper inte heller till att alla mördarens offer är dumma våp. Här hade det varit önskvärt med tjejer som trots allt har lite innanför pannbenet och det är bara en av tjejerna som har det i mitt tycke.

Effekterna är riktigt bra i den här filmen. Mycket bättre än i många andra av Lucio Fulcis filmer. En del av dom är riktigt obehagliga men ändå smakfulla i sitt utförande. Lite som att man både sitter och fascineras över hur dom är utförda men samtidigt förfaras över hur utstuderat våldsamma som dom är. Speciellt eftersomdom främst riktar sig mot kvinnor.

Jag vill även slå ett slag för filmens fina och njutbara foto. Det är en fröjd att se filmen och en dröm vore att få se alla Lucio Fulcis stora filmer i 35 mm i en biosalong. Något jag vet att en del entusiaster ägnar sig åt runt om i landet via filmföreningar och liknande.

#3 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 13 September 2011 - 22:54

Ville bara säga att jag uppskattar rescensionerna. Jag har aldrig hört talas om regissören förut och min erfarenhet av italiensk film omfattar endast spaghetti-westerns men det är kul att ta del av en annan persons entusiasm även om jag själv inte är så intresserad av själva genren (Jag har överhuvudtaget svårt för filmer med mycket våld.)
ಠ_ಠ

#4 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 September 2011 - 15:05

Tack för dina vänliga ord. Sådant uppmuntrar och inbjuder till att skriva fler recensioner framöver. :)

Från första början hade jag ämnat att recensera 4-5 filmer av samma regissör men efter enbart 2 filmer så kände jag att min kvot var fylld för ett bra tag framöver. Det kan hända att jag gör ett återbesök och skriver recensioner om dom övriga filmerna med. Men just nu så ligger fokus på andra filmer.

Jag förstår dig kring våldsamma filmer. Herrn här ifråga var mästare på att göra sådana filmer och eftersom jag är född och uppvuxen med familjemedlemmar och vänner som snöade in helt på den typen av film så har det väl satt sina spår. ;)

Och även om jag under flera års tid har upplevt en viss mättnad till sådana filmer, så brukar jag aldrig släppa taget om dom helt, utan gör några återbesök hos den typen av filmer per år.