Jump to content

Photo

Eragon


  • Please log in to reply
90 replies to this topic

#1 Hok'tar

Hok'tar

    Cadet Fourth Year

  • Members
  • 29 posts

Posted 31 July 2005 - 20:30

På måndag påbörgas inspelningarna av Christopher Paolinis bästsäljande episka fantasy-äventyr Eragon. Efter en världsomspännande castingturné, blev det nykomlingen Ed Speleers som fick rollen som Eragon, en ung pojke vars tillvaro dramatiskt förändras när han en dag finner en blå sten i bergen. Stenen visar sig vara ett drakägg och Eragon inser snart att han är en av de sista drakryttarna.

När det gäller övriga roller är man i slutfasen av förhandlingar med Oscarbelönade Jeremy Irons, samt Oscarnominerade John Malkovich och Djimon Hounsou. Vem som spelar filmens kvinnliga huvudkaraktär ”Arya” utannonseras inom kort.

Filmen regisseras av Stefan Fangmeier, en mästare i visuella effekter som tidigare jobbat med filmer som Saving Private Ryan, Twister och Master and Commander – Bortom världens ände och har förärats med fyra Oscarnomineringar för sitt arbete.

Boken Eragon gavs ut 2003 och blev en omedelbar sensation med över en miljon sålda kopior efter bara sex månader. Eragon spenderade 87 veckor i rad på The New York Times bästsäljarlista och inte mindre än 21 månader - varav nio på första plats - på Publisher’s Weeklys Young Adult Fiction bästsäljarlista.

Christopher Paolinis historia är som en saga i sig. Han började skriva Eragon som 15-åring och första upplagan gavs ut av hans familj. Året därpå upptäcktes boken av Alfred A. Knopf och finns idag utgiven i 37 länder.

Paolini är idag 21 år och ser fram emot att se sina karaktärer på vita duken. ”När jag började skriva Eragon tänkte jag mig den som en film. Jag såg karaktärerna och historierna framför mig men eftersom jag inte hade pengarna att producera en film slutade det med att jag skrev det som en bok. Det ska bli fantastiskt att se Fox blåsa liv i min vision.”

Eragons världspremiärdatum är satt till den 16 Juni 2006.

Info från: Undertexter.se

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Hade faktiskt tänkt att köpa boken när jag såg den på sfbok men eftersom jag är mer en film människa så kanske jag ser filmen istället, eller kanske köper boken ändå??

Hoppas att deta inte var en gammal nyhet för er!?

Edit : Flyttar detta ämne till spoiler forumet eftersom det inte er film visat i Sverige :)
Edit2: Ändrat rubriken

Edited by Georgia, 08 July 2007 - 13:06.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 July 2005 - 20:49

Den där boken har jag tänkt och köpa flera gånger - men snål som man är har jag inte kommit så långt ännu... Boken står på min att läsa lista dock.

Helt klart positivt med en filmatisering. Efter stitlje på flera år så tar sig nu fantasy/äventys-genren...

Edited by XC-SE, 31 July 2005 - 20:50.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 05 August 2005 - 08:43

är det bara jag som luktar rip-off?

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 August 2005 - 08:52

är det bara jag som luktar rip-off?

<{POST_SNAPBACK}>

Ohh... En till... :thumbsup: (Som skippar tjafset och gå direkt på slutledningen alltså). Känner du för att dela med dig av den (troligen helt brillianta) tankegång som ledde till den slutledningen? Jag har inte läst boken men är ytterst intresserad av vad du menar med "Rip Off"...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 05 August 2005 - 09:07

namnet, pojken, drakägg osv det verkar inte direkt orginellt men vad vet jag? jag har inte läst den, fast om den nu ska bli film kanske man blir tvungen...

#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 05 August 2005 - 09:30

Jo... Jag reagerade också när jag lästa posten ovan på vissa punkter:

* Blå Sten - Sagan om Elenien/Tamuli
* Drakägg - Förekommer överallt
* Drakryttare - Pern Krönikorna
* Araya - Namnet ringer en klocka, men minns inte varifrån.

Bästa sättet och se hur mycket som lånats in är kanske och läsa boken... ;) :D

Edited by XC-SE, 05 August 2005 - 09:30.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 30 August 2006 - 08:43

Leaked Eragon Trailer?

EragonWhen I see two alerts in a row for Eragon I know something is up. I didn't, however, think it would be anything this big; like, golden dragon big. Though it is hard to say, it does look like we can now view a leaked, poor-resolution version of the Eragon teaser trailer. Time to get excited!

Eragon Teaser Trailer
Thanks to 'Kimberly' who spotted it first and 'Sara' for spotting it second (two girls?). What did they spot you ask? Well, I have a huge headache, I am tired and ready to go to bed, so my head isn't all there, but it does look like footage has appeared online of the Eragon teaser trailer. Footage did I say? How about the whole damn thing! Sure, it isn't the best resolution and it is video taped, but it features a f*ckin' dragon people!

The best part is that the 'teaser' actually looks way better than I could have hoped considering that Fox keeps delaying the damn thing. That's right Fox, I said it!

So here is the big question -- Do YOU want to see it? Stop the suspense! Watch it below!

(Gå in på länken ovan - trailern finns längre ned på sidan). Taskigt ljud, taskig upplösning... men ser ganska intressant ut ändå. Det finns en teaserposter också (den borde de flesta ha sett - den satt uppe i min lokala biograf tom):

Posted Image

Edited by XC, 30 August 2006 - 08:44.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 30 August 2006 - 09:32

Detta ser jag fram emot.
"There once was a man from Nantucket..."

#9 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 30 August 2006 - 18:00

Aldrig hört talas om?
Men det verkar klart intressant

Winter is Coming


#10 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 30 August 2006 - 20:29

:upset: Trailern är borta! Hann inte se den :(
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#11 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 30 August 2006 - 22:43

är det bara jag som luktar rip-off?

Boken har fått kritik för att ha stulit från många källor, främst Tolkien och Star Wars.

Postern skriker "boy band!"

#12 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 31 August 2006 - 05:29

Boken har fått kritik för att ha stulit från många källor, främst Tolkien och Star Wars.


Finns det någon sci-fi eller fantasybok som inte har det?

Postern skriker "boy band!"


:lol:
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 August 2006 - 07:51

:upset: Trailern är borta! Hann inte se den :(

Nu finns den där igen. YouTube tog tydligen bort den första på begäran från Fox. Men nu finns den tydligen i flera uppsättningar på YouTube.

Edited by XC, 31 August 2006 - 07:52.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 31 August 2006 - 12:04

Finns det någon sci-fi eller fantasybok som inte har det?

Å ja, även om Tolkien la grunden för modern fantasy kan man inte påstå att alla verk i genren går i hans fotspår. Och sci-fi fanns långt innan Star Wars var en glimt i George Lucas öga.

Eragon verkar i mina ögon vara en dussinstory som blev populär tack vare ödets nyck, precis som Da Vinci-koden. Att den skrevs av en tonåring förstärker det intrycket.

Edited by Mjolnir, 31 August 2006 - 12:06.


#15 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 31 August 2006 - 12:28

Nej, men Star Wars och Sagan om ringen är i sin tur inspirerade av ett hopkok av gamla myter, något som sedermera har blivit en mall, kan man säga.
*Hockey och superhjältar*

#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 September 2006 - 14:22

Då finns den officiellt:

Eragon Trailer Flies Online

20th Century Fox has revealed the new Eragon trailer at Moviefone. The Stefen Fangmeier-directed fantasy-adventure opens in theaters on December 15.

Based on the best-selling novel, this film centers on a young man named Eragon whose destiny is revealed with the help of a dragon. Eragon, now a Dragon Rider, is swept into a world of magic and power, discovering that he alone has the power to save – or destroy – an Empire.

Edward Speleers, Jeremy Irons, Sienna Guillory, Robert Carlyle, Djimon Hounsou, Garrett Hedlund and John Malkovich star.


Filmens officiella hemsida: http://www.eragonmovie.com/main.html

Edited by XC, 15 September 2006 - 14:52.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 December 2006 - 18:28

Idag har den premiär. Någon som ska se den?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#18 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 December 2006 - 19:11

12 Januari tror jag det är dne är i mitt lilla samhälle så då ska jag klart se den. :)
Den verkar bra och det är så mysigt att se en fantasy film på bio nu runt jul. Dessutom, missa första filmen i en fantasy-triologi?... not gonna happen. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 December 2006 - 19:25

Hmm. Få se. Väntar nog tills den kommer på Bio-XC (som med de flesta andra filmer).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 December 2006 - 19:34

Hmm. Få se. Väntar nog tills den kommer på Bio-XC (som med de flesta andra filmer).

Bio-XC??? :unsure:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 December 2006 - 20:00

Bio-XC???

DVD = Bio-XC, Bio-Georgia, Bio-Valfritt namn ;)
Kommer nog bli när den kommer på DVD här också.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#22 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 December 2006 - 20:04

Och missa en episk fantasy film på bio? Skandal. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#23 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 15 December 2006 - 20:06

Kul att det görs nya fantasy-filmer, men borde inte Eragon fått mogna i några år till. Folk har fortfarande "Ringen" i färskt minne och vill inte ha bleka kopior.

#24 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 15 December 2006 - 20:52

Eller så borde en helt annan film ha gjorts, istället för denna klichéfyllda cheesefest till adaptation av Paolinis glorifierade fanfic med en Gary Stu av första graden som huvudkaraktär.

http://www.rottentom...s.com/m/eragon/

#25 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 December 2006 - 23:09

Kul att det görs nya fantasy-filmer, men borde inte Eragon fått mogna i några år till. Folk har fortfarande "Ringen" i färskt minne och vill inte ha bleka kopior.

Fast vi har ju ändå Narnia, Harry Potter osv. Det är en fantasy filmera nu. Dessutom så skrevs Eragon rätt mycket för att filmatiseras.

Och klichéfyllda cheesefest (Vilket böckerna med är) betyder tvunget inte att det är dåligt. Det finns en orsak att det som kallas kliché används så mycket för att folk i största allmänhet faktiskt gillar det. ;)
And I like cheese. :P

Edited by Crusader, 15 December 2006 - 23:10.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif