Jump to content

Photo

Melodifestivalen 2009


  • Please log in to reply
114 replies to this topic

#101 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 March 2009 - 11:31

En helt okej final. Vinnarbidraget växer och låter bra. Fortfarande inte riktigt min grej, men å andra sidan är det inte min musiksmak som ska röstas fram. Belive it or not. Tror fortfarande att det kvittar vilket bidrag vi skickar, vårat deltagande är nog inne i en period då sämre placeringar är att vänta. Givetvis är det bara kul om jag har fel, men det är så jag känner för tillfället. Jag gillar att det var spänning så pass länge som det var i finalen, det var precis vad som behövdes för att det skulle bli både intressant och bra. Mede var okej, saknar fortfarande det där lilla extra. Frågan är om hon får vara kvar nästa år eller om dom tar in en ny programledare då. Tycker att hon kan vara kvar och putsa till det lite tills nästa år, istället för att man tar in någon annan. Återstår att se hur det blir medd en saken.

#102 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 March 2009 - 12:10

:o Så det var alltså inte en form av 'gissa musiksmaken' vi lekte i lördags. :blink: Kan man ändra sina röster. :unsure: ^_^

Mede var OK under finalen, men personligen ser jag hellre att vi får ett annat programledar-koncept till nästa år utan den torra, standtals helt obegripliga, humorn som Mede och Luuk kört på.

Edited by XC, 16 March 2009 - 12:11.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#103 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 16 March 2009 - 13:25

Många torra skämt blev det. Det verkar ha varit få som tyckte om dom om man även ska gå efter hur många skratt/leenden dom drog i direktsändningarna.

Jag är lite kluven. Jag tycker att Mede är okej men skulle kunna bli bättre. Eftersom det var första försöket så kanske det går bättre i ett andra försök. Risken med att byta nu är att man inte vet vilken tomte man får istället. Luuk lär det väl knappast bli, nu när han är upptagen med att leda på spåret framöver. Men det finns ju chans att man kan få både någon som är bättre, men även sämre. En tvättäkta slagernörd eller så, vilket inte låter så lockande. Vi får väl se vart det leder. Själv är jag lite kluven i frågan.

#104 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 March 2009 - 20:18

Ang. Sagapo, jag tyckte lustigt nog att låten själv var rätt bra faktiskt. Väldigt catchy. :) Bara ett litet problem... artisterna som sjöng den, och frontfiguren /sångaren i synnerhet, var riktigt, riktigt hemska! :\ Uuusch.

Bry dig inte om vad Supertreck säger, han har ingen koll alls på läget. Hårdrock är ett stort begrepp och det här var en utmärkt Hair metal och pudelrock-låt. Jag håller helt och hållet med dig. Du är dessutom långt ifrån ensam - de fick ju till och med tolvpoängare av juryn. Sedan att några så kallade "hårdrockare" kommer och gnäller är ett typiskt bevis på att visa måste identifiera sig med utanförskapet (och det här är inte (bara) riktad mot Supertreck, utan mot så många andra som utgetr sig för att vara hårdrockare, men sviker genren när de blir populära).

Sentinel är min vän, och jag tycker om honom. ^^


( undrans om det finns nån fantast av tecknat här som kommer fånga den här referensen en dag..?)

#105 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 16 March 2009 - 20:48

Den låter vagt bekant och jag vet att jag har hört den, men jag kan inte peka ut den. :(
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#106 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 March 2009 - 21:00

Eftersom jag nyss såg Mods-trilogin för första gången så googlade jag lite och hittade att Kenta tydligen var med i Melodifestivalen 1980. Inte alla gånger som nån där har på sig en tröja med "Try it you'll like it: 69" under kavajen...



Allt kanske inte var bättre förr, men en del saker var roligare iaf.. :P

Nån Bajenfans som kan vara på om de fortfarande sjunger "Just idag är Jag stark" före matcherna?

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#107 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 March 2009 - 00:42

Har vi skickat "Tingeling" så har de kunnat konstatera ute i Europa att "ja, det har slagit runt för dem".

Ja säkert :lol:
Men skämtlåtar brukar väl gå hem lite då och då, minns en viss piratlåt från förra året som det gick ganska bra för (eller i alla fall bättre än de svenska bidraget)

Nån Bajenfans som kan vara på om de fortfarande sjunger "Just idag är Jag stark" före matcherna?

Är så långt ifrån bajenfan som man kan komma men nog sjungs den låten fortfarande på deras matcher.

Winter is Coming


#108 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 17 March 2009 - 01:41

Den låter vagt bekant och jag vet att jag har hört den, men jag kan inte peka ut den. :(

Här har vi citatet i original: "BAXTER är min vän, och jag tycker om honom." ;)

Var en relativt populär serie. :D

#109 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 March 2009 - 13:15

Ryssland rasar mot SVT:s parodi - Melodifestivalen 2009 - Expressen.se

Ryssland rasar mot SVT och Melodifestivalens Rysslandsparodi.
Anatoly Kargapolov vid ryska ambassaden berättar för The Local hur man ser på Henrik Dorsins sketch på ryska ambassaden:
- Utsvävningar från ett par dårar vars ryssfobi borde sätta dem på mentalsjukhus i stället för på Globens scen.

/.../


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#110 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 March 2009 - 21:21

Har ryssar ingen humor?

Winter is Coming


#111 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 17 March 2009 - 21:47

Har ryssar ingen humor?


Verkar inte så, ironiskt att de är upprörda när sådana här låtar låg på ryska topplistan för något år sedan. Var tydligen gjort som en riktig hyllning. Klart man kan förfäras över personkulten och Putins ledarstil, men han återupprättade den ryska självkänslan efter åren med clownen Jeltsin..då omvärlden skrattade åt Ryssland.

Orginalet. Mycket Ryskt!


Engelsk version av låten, mer nedtonad med fortfarande Ryskt.


Vad är skillnaden på det här och "Tingalinga" egentligen? :) Båda hyllar Moder Ryssland B)

Edited by Walker, 17 March 2009 - 23:41.


#112 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 17 March 2009 - 21:50

Jag GILLADE Heat..! Deras 1000 miles var ju bra ju! Jag är nog troligen Sveriges enda nu levande Hair Metal/Pudel Rock fan. Jag gillar endast den snällaste formen av hårdrock som finns, till på gränsen att det blir vanlig rock fast med mer elgitarr. :D

Tycker dom fräshade upp tävlingen bra, och mer snälla rockband får gärna vara med nästa år. ^^


Bry dig inte om vad Supertreck säger, han har ingen koll alls på läget. Hårdrock är ett stort begrepp och det här var en utmärkt Hair metal och pudelrock-låt. Jag håller helt och hållet med dig. Du är dessutom långt ifrån ensam - de fick ju till och med tolvpoängare av juryn. Sedan att några så kallade "hårdrockare" kommer och gnäller är ett typiskt bevis på att visa måste identifiera sig med utanförskapet (och det här är inte (bara) riktad mot Supertreck, utan mot så många andra som utgetr sig för att vara hårdrockare, men sviker genren när de blir populära).


Jösses vilken generalisering du kör med, Men då har du ju själv avstått att diskutera. Har lyssnat på hårdrock sen jag var 7 år.

#113 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 18 March 2009 - 11:38

Läste någonstans att det "eventuellt" kunde bero på att svenskar är betydligt mer vana vid satir än vad ryssar är. Det förekom ju ett liknande inslag i Leksand där samma typ av fördommar användes om oss. Inte läste vi att dalarnas landshövding rasade eller fördömde melodifestivalen då? :P Och har det inte gått lite väl långt när man vill dra in ambassader och UD i det hela[url]? Svt skickade tydligen blommor till ryska ambassaden för och be om ursäkt, inte för sketchen i sig (påstår man) utan av att de tog illa upp:

"Har ni fått någon respons på ursäkten?
- Jag pratade med Anatoly Kargapolov i går och hade tyckte att det var en fin gest att skicka blommor. Han sade att de självklart förstår vår humor och inte är humorbefriade men att de ändå tog illa upp av inslaget."
Källa


Edited by XC, 18 March 2009 - 11:39.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#114 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 18 March 2009 - 19:37

Ja Svenskarna är nog betydligt mer vana vid satir skulle jag tro. Som Johan Glans sa i en ståupp-monolog en gång "Det finns många dåliga saker med Sverige men en sak är väldigt bra och det är att vi är väldigt svåra att provocera :D "

Edited by Rick Hunter, 18 March 2009 - 19:37.

Winter is Coming


#115 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 March 2009 - 20:57

Tingeling säljer tydligen ganska bra på singel, bättre än de flesta melodifestivallåtarna faktiskt. Grotesco som ligger bakom låten/konceptet kommer nu göra en hel tingeling-skiva som släpps i Maj. (Källa) Jag tycker det tar charmen lite från liten faktiskt...

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)