Jump to content

Photo

Golden Gang


  • Please log in to reply
330 replies to this topic

#326 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 09 October 2018 - 19:25

För den som undrar så hoppas jag på album 2 till 2020. Jag har arbetat lite på den samtidigt med arbetet med Nordens stjärnor och Mordet i bunkern och när den sistnämnda är klar kommer jag växla över till GG på heltid. Jag håller ju också på med att revidera sidor från första albumet och där är det 40 sidor kvar. Jag har inte satt nån deadline för det annat än att det ska vara klart när album 2 är det. Sen hänger mycket på ekonomin också, just nu är jag arbetslös.



#327 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 13 October 2018 - 16:05

Har höjt ribban lite för revideringen. Ursprungligen var det tänkt att bara fixa fel i textningen och missat extramaterial, och lätt grafisk putsning på några enstaka ställen om jag upptäckte nåt i samband med textkorrigeringen. Nu har jag lagt till färgarbete för att fixa lite kontinuitetsproblem med klädfärger och liknande. Jag vet inte hur mycket extra arbete det egentligen blir, bara att det är 39 sidor kvar att textkorrigera och att 5 sidor har färgreviderats nu.



#328 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 March 2020 - 19:57

Arbetet ovan har gått vidare och det är nu få bilder kvar att revidera. Arbetet med album 2 har också fortsatt och samtidigt med arbetet på Mordet i bunkern och Nordens stjärnor, och det redaktionella så har jag börjat testfärga några sidor och tänkte visa en av sidorna här. Golden Gang kommer börja gå i SSS framöver så efter att Mordet i bunkern är klar kommer GG och Endeavour del 3 vara prioriterat. Bilden visar skurkgänget ? Group som var med på 1 bild i första albumet och här kommer man få inblick i deras tillvägagångssätt och mål. Överlag handlar detta album om alla stora grupper och individer med specifika mål för vår planet och dess framtid.

Ett mål för mig personligen är att vi också ska lära känna figurerna bättre och att det inte ska kännas lika jäktat som första albumets inledning.

 

gg2preview7.jpg


Edited by DanielSchenström, 16 March 2020 - 19:58.


#329 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 25 March 2020 - 20:45

En uppdaterad och översatt sida från första avsnittet som jag hoppas ska dyka upp i nummer 20.

 

gg1svpreview1.jpg



#330 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 23 March 2021 - 13:35

Ett år sedan senaste uppdateringen. Album 2 kommer bli 200 sidor precis som det första. Prioriteringen är dock på de översatta sidorna så de är klara till Svenska Superserier och en slutlig deadline är alltså att första nästa nya avsnittet av GG på länge, nummer 11, ska vara helt klart till Svenska Superserier 30, 31 nånstans. Förhoppningen är att det ska vara klar tidigare.

 

Seriematerialet kommer vara åtminstone 138 sidor och övrigt material därför 62 sidor. Av det första är 28 sidor i olika stadier av påbörjade, så allt från helt färdiga med färgläggning men utan text till åtminstone nästan helt färdigtuschade. Av de övriga materialen är 5 sidor helt färdiga.

 

Öht är inte GG prioriterat alls nu, bortom översättningen av avsnitt 2. Utan när det gäller serier från mig ser det ut som följer: (Utanför redaktörsjobbet med SSS.)

 

1. Nya versioner av Nordens Stjärnor Skaparguiden (texten helt klar, några nya bilder ska till) och Läsarguiden (inte påbörjat).

 

2. Mordet i bunkern (6 sidor kvar att tuscha).

 

3. Färgläggning av Folkets Vilja. (48 sidor.)

 

4. Nordens Stjärnor-serierna Vitt är det nya svart, Död, Julafton, Terror i Tyrolerna och London ringer.

 

5. Golden Gang och En julsaga.



#331 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 August 2021 - 10:50

Golden Gang är ju fortfarande på paus av ovan nämnda skäl, men jag tänkte skriva lite om revideringen. När jag ursprungligen gjorde första albumet så var det bara någon enstaka sida som jag tuschade och det var en av sakerna Un Hombre Stusios gjorde. I en del fall så använde de bara mina teckningar men gjorde blyertslinjerna svarta och sen fixade en del saker. Det resulterade i en massa oönskade artefakter och otydligheter när murrig blyerts blev murrigt svart istället för renare linjer. De stod också för färgläggningen och det var två olika färgläggare varav en är bra och den andra inte på samma nivå. Jag tycker dock att den funkar för de mesta och det jag fixat där är bara missar.

 

För första delen är det 22 rutor som fått mer eller mindre fixar och tidningsversionen har också lite färre sidor då utrymmet är mindre och vi vill ha med så många olika serier vi kan i varje nummer. Det mesta jag gjort är att rensa upp artefakter vilket gör vissa delar skarpare och lagt till lite färg här och var om nåt missats eller jag tyckt att det skulle behöva lite mer.

 

I andra delen är det 36 rutor som fått olika fixar. 6 rutor har fått större ändringar och 4 är helt omtuschade och 3 omfärglagda. Den största förändringen är dubbelsplashsidan som verkade ha något problem med upplösningen i originalalbumet.

 

Del 3 har bara en ruta som behövdes fixas där gruppens herrgård inte stämde med hur den ska se ut. I samband med att jag fixade det så fick den sig en liten färgputsning också.

 

Beroende på tid så kanske det kommer fler småfixar innan publicering i Svenska Superserier eller i albumen.