Jump to content

Photo

Skräck Numret 19


  • Please log in to reply
188 replies to this topic

#51 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 May 2014 - 17:23

Ska det vara med någon NS-serie?


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#52 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 22 May 2014 - 17:44

Ska det vara med någon NS-serie?

 

Jag hade samma fundering faktiskt.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#53 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 22 May 2014 - 18:50

Det funkar, OM den story är berättat av the crypt trio



#54 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 May 2014 - 19:22

Med berättad, menar du alltså presenterad av? Vad är the Crypt trio? Nu är det ju sagt att varje nummer ska innehålla NS, så på något sätt får det ordnas.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#55 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 22 May 2014 - 20:23

Ge mig tre dagar, nämn skurkar och vilka hjältar, så kan jag troligtvis få fram ett första utkast till ett någorlunda passande NS äventyr.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#56 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 May 2014 - 20:30

Ghast, Nox och Jeanne Nocturne. Passar bra tycker jag. Vore kul med en story i andra eller tredje tidsperioden. Tredje får det bli om JN ska vara med.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#57 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 22 May 2014 - 20:40

Med Crypt Trion menade jag Gentleman Cthulhu, Bibliotekarien och Skelettet som jag har ritat upp och visat tidigare på forumet. Och vi har två andra NS äventyr som kandidater, en där Nox fajtas mot zombies, eller den som är baserat av min manus Asfaltsnatten som skulle vara ritad av Isegrim men inget nytt från honom än. Så det är bra att vi får in mer ifall det inte funkar. 



#58 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 22 May 2014 - 20:45

Isegrim? Låter mycket bra! Kontakta honom och fråga hur han ligger till!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#59 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 22 May 2014 - 20:47

En idé tar form, jag skall se om jag kan få in alla tre hjältarna i den.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#60 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 22 May 2014 - 20:50

TFels, kan man få h ans email via PM?



#61 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 May 2014 - 21:37

Ja men nu är det så här, att Skogäng vill skissa en av figurerna som jag designade så det skulle bli ännu mer förvirrat för läsaren som helt garanterat kommer att fråga vem denne figur är och varför är inte han med i resten av serien?

Va?



Plus, Nummer 19 ska vara en ren homage till alla de skräck serier, böcker och filmer vi har vuxit upp med så jag vill att nummer 19 inte ska ha nån förknippelse till forna superhjältar eller annat (förutom Sebbes Förgöraren för att det är den sista delen av en lång följetång så jag tillåter det för att det blir bara irriterande att hoppa över ett nummer för det).

Här håller jag inte riktigt med. Det ska fortfarande vara Svenska Superserier. Det ska finnas ett NS-äventyr. Och gärna andra gamla bekanta också. Det ska finnas allt som gör Svenska Superserier till Svenska Superserier. Men i största möjliga mån ska allt göras med någon form av skräckaspekt. Jag tycker att poängen borde vara att man gör Svenska Superserier som ett skräckmagasin, snarare än att man gör ett skräckmagasin och säger att det är Svenska Superserier.



Det här kommer inte vara bara "Svenska SuperSerier nummer 19" utan snarare SVENSKA SKRÄCK SERIER (och NEJ jag menar inte att vi ska byta titel) med just tre eller fyra berättare av varierande läbbiga motiv som berättar sin saga för läsaren, och inte att ha en grupp superhjältar eller andra figurer som Johnny Mörk eller Napoleon berätta sagor för varandra runt lager elden. Det går liksom inte ihop.
Det vore nästan som att låta The Watcher vars syfte är att utforska och observera alla möjigheter i alla alternativa världar i Marvel Universe bli plötsligt mördad och en huvud motiv för en mordgåta...
27211.jpg
 OH WAIT

Att de ska sitta och berätta för varandra är inte vad jag har tänkt. Jag tänker mig att den eller de som är värd för tidningen vänder sig direkt till läsaren, precis som Slemmy eller Vampirella gjorde i sina tidningar.



Dessutom, så vill jag hellre att se just Gentleman Cthulhu med ett glas med konjak stå vid fönstret med utsikt av Ry'leh än typ Nox eller Ghast, de tillhör sin egen universum så låt de vara i sitt eget.

Det tycker jag dock inte är ett hinder.

#62 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 May 2014 - 08:13

Men gissa vad? JAG bestämmer, så JAG säger att vi kör med Cthulhu, Bibliotekaren och Skelettet (som Ola Skogäng ska skissa en av de), så NYAAAAAAAAA :P



#63 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 23 May 2014 - 14:34

Om vi inte kör med figurer som redan har med SSS/NS att göra så skulle jag föreslå att vi fokuserar på EN av de tre Crypt-figurerna. Annars känns det som att det blir för mycket. Förslagsvis skelettet, för han ser bäst ut.

 

Och vad gäller SSS-loggan, skulle man inte - för skojs skull - kunna överlappa "super" med just "skräck", eftersom det verkar bli ett minimum av superhjälteserier?



#64 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 23 May 2014 - 16:03

Första utkastet klart för dem som vill läsa det och se om det passar. En varning bara, det är inte skrivet för att man skall få svar och att alla trådar skall lösas, den är skriven så att man skall ha gåtor och frågor när man läst klart den.


Edited by Sret, 23 May 2014 - 16:13.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#65 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 23 May 2014 - 16:34

 

Och vad gäller SSS-loggan, skulle man inte - för skojs skull - kunna överlappa "super" med just "skräck", eftersom det verkar bli ett minimum av superhjälteserier?

Jo, det är klart man ska, originalönskan jag hade var att det skulle vara så på första skräcknumret, fast istf en överlappning så skulle det se ut som en del var bortrivet och skräck stod under super.



#66 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 May 2014 - 16:57

Hm, bra idé, men min önskelista är att ha en Chock liknande titel, men vi får se hur det blir. Och kanske det blir bäst att ha just EN figur och inte tre. Nån förslag vad han ska heta?



#67 Sou1forged

Sou1forged

    Ensign

  • Members
  • 33 posts

Posted 24 May 2014 - 16:57

Hm, bra idé, men min önskelista är att ha en Chock liknande titel, men vi får se hur det blir. Och kanske det blir bäst att ha just EN figur och inte tre. Nån förslag vad han ska heta?

 

Hmm... Namn är inte min starka sida, såvida de inte är på Sindarin. :P

 

 

 

Och vad gäller SSS-loggan, skulle man inte - för skojs skull - kunna överlappa "super" med just "skräck", eftersom det verkar bli ett minimum av superhjälteserier?

Jo, det är klart man ska, originalönskan jag hade var att det skulle vara så på första skräcknumret, fast istf en överlappning så skulle det se ut som en del var bortrivet och skräck stod under super.

 

 

Låter ännu bättre.

 

Första utkastet klart för dem som vill läsa det och se om det passar. En varning bara, det är inte skrivet för att man skall få svar och att alla trådar skall lösas, den är skriven så att man skall ha gåtor och frågor när man läst klart den.

 

Sådana historier är ju de bästa.



#68 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 May 2014 - 18:00

Men gissa vad? JAG bestämmer,

Ehm... Senast jag hörde något om saken fanns det fyra personer i redaktionen. Såatte...
 
 

Hm, bra idé, men min önskelista är att ha en Chock liknande titel, men vi får se hur det blir. Och kanske det blir bäst att ha just EN figur och inte tre. Nån förslag vad han ska heta?

 
Hmm... Namn är inte min starka sida, såvida de inte är på Sindarin. :P

Tja, ett namn jag använt på skelett förr är Yorick Skeletorsson. Inget som säger att han inte hunnit skaffa fez sedan senast.



Och vad gäller SSS-loggan, skulle man inte - för skojs skull - kunna överlappa "super" med just "skräck", eftersom det verkar bli ett minimum av superhjälteserier?

Jo, det är klart man ska, originalönskan jag hade var att det skulle vara så på första skräcknumret, fast istf en överlappning så skulle det se ut som en del var bortrivet och skräck stod under super.

 
Låter ännu bättre.

Jag är nog mer inne på Viktors spår här. Även om jag ser poängen med ert förslag. Vi har ju alltid haft blandning mellan superhjälteserier och andra besläktade genrer, så vi brukar ju inte räkna bara just superhjältar som superserier. Och jag tycker om idén om att layouta den här tidningen så att den påminner om en gammal skräcktidning. Alltså att det står Svenska Superserier, men att det inte är den vanliga logotypen som används, utan att man alltså använder ett snitt som för associationerna till just skräcktidningar. Om man ska demolera texten kanske det kräver att man behåller den ordinarie logon för att den poängen ska fungera.

#69 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 01 June 2014 - 12:32

Innan jag tar del i redaktörsdebatten så vill jag bara säga att jag krängt en 6-sidors färdig skräckis från Simon Petersen. ;)



#70 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 02 June 2014 - 15:55

Awesome virtus !! :D

#71 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 09 June 2014 - 10:34

Fortfarande i behov utav serier? Jag har ändrat lite på mitt Skräck NS manus och söker nu enbart en tecknare.


Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#72 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 June 2014 - 18:27

Vilken period utspelar sig NS-skräckisen i? Om man får önska ser jag gärna period 2 eller 3 eftersom det görs så få sådana.


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#73 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 09 June 2014 - 19:24

Skulle nog säga tredje eran, då det är Ghast och Nox i den och Ghast är inte medlem än, i berättelsen kallad: Sjukhusets Hemlighet.


Edited by Sret, 09 June 2014 - 21:06.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#74 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 June 2014 - 20:30

Gött, låter fett!


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#75 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 22 June 2014 - 12:49

Tycker fortfarande att Napoleon Cross borde vara berättaren som en återkommande tribut till Nagy. Men jag böjer mig för majoriteten i det fallet.

 

Jag håller med om att det kan vara roligt med att stryka ut "uper" och sätta dit "kräck" antingen upprivet eller skrivet i blod på logon, men det funkar i så fall bäst om logon är annars normal. Men att göra allt annat i lite klassisk skräckseriestil, det går jag med på. Men först måste vi ha en skräckframsida innan vi pillar med text och layout.

 

Och ja, det ska självklart finnas ett NS-äventyr med skräckassociationer i numret!

 

"Monster" av Simon Petersen (FÄRDIG)

"Förgöraren - epilog" av Sebastian Sandberg (På gång...)

NS-Skräckisar av flera...

 

Finns alltid plats för mer!