Jump to content

Photo

Bokrea 2011


  • Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 February 2011 - 14:22

Jag såg att det fanns några äldre trådar kring samma sak, så jag tog mig friheten att starta en tråd rörande det nuvarande årets bokrea. En sak som slog mig på årets och även under förra årets bokrea, är att den snart verkar vara ett minne blott för den traditionella bokhandeln. Utbudet tycks blir mindre för varje år som går.

För någon som mig som tycker om att läsa SF, fantasy och skräck så finns det inte speciellt mycket att fynda. Utbudet är kanske något större på Internet.

Jag har redan gjort lite fynd och det kan säkert bli ett och annat till innan bokrean är slut för detta år.

Är det någon mer än jag som tycker om att läsa mycket och som brukar fynda på bokrean? :)



Bunny Monroes död av Nick Cave. Jag har alltid varit nyfiken på att läsa något av denna multibegåvade man.

No country for old men av Cormac McCarthy. Filmen var så pass bra att man vill prova att läsa boken.

Breven från Iwo Jima av Yukiko Duke. Ligger tydligen till grund för filmen som Clintan gjorde och det gör mig nyfiken.

Duma Key av Stephen King.

LCHF-kokbok till fest & helg.

Ät fet mat! Bli frisk och smal.

Båda för att vidga mina kulinariska vyer inom kostomläggningen LCHF, som jag inte kan hylla nog.

Två seriealbum blev det med. Båda från SF-Bokhandels rea.

Det mörka tornet del 1 - Revolvermannens berättelse.

Det mörka tornet del 2 - Den långa vägen hem.

Och även en fin present.

100 sånger & sanningen bakom dom av Peter LeMarc.

#2 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 February 2011 - 14:49

Jag testade i två år att ha bokrea, men pga det dåliga intresset och att man egentligen inte tjänar något på det så struntar jag i det i år.

Jag tror nog att bokrean som fenomen nog har spelat ut sin roll nu när Adlibris med flera tar förhandsbeställningar på reaböcker (det gjorde de inte i början eftersom det inte sågs som rent spel, men tiderna ändras).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 February 2011 - 16:50

Det ligger en hel del i det sista som du skriver. Själv är jag kluven till den traditionella bokreans vare eller icke vara. Jag tycker om att gå och fynda i butikerna här i stan. Alltid springer man på något som inte finns med i katalogerna som kommer med reklamen och man brukar i vilket fall som helst göra en del fynd. Men för att hitta sådant som jag verkligen är intresserad av (SF, fantasy och skräck) så brukar dom flesta och största fynden göras via Internet och då får dom fysiska butikerna skylla sig själva lite. Jag som konsument handlar givetvis där det bästa utbudet och priserna finns och i 9 av 10 fall så är det över Internet.

#4 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 23 February 2011 - 16:55

Jag var inne som hastigast en sväng i morse när de öppnade men blev smått besviken.
Inga speciella fynd, köpte mest engelska rea-titlar..
Hittade dock 1:a Mosebok av Crumb och De Äventyrslystna Karlakarlarna på serieavdelningen. :)
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#5 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 23 February 2011 - 16:57

Blev lite idag på rean.

Tad Williams 3 första böcker om Skuggmark
Tecken&Symboler
Witchcraft & Practical Magic ^_^
Signs, Symbols & Dream Interpretation

Kanske blir något mer hos Internetbokhandlarna
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 23 February 2011 - 18:12

Vad hittade du för engelska rea-titlar Kizmiaz? :)

Skuggmark-böckerna som Georgia fyndade är jag också lite sugen på. Jag har dock inte läst något av Tad Williams sedan tidigare så jag vet inte riktigt vad jag har att vänta mig. Har du läst dom här böckerna tidigare Georgia, eller kanske något annat av honom? :)

#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 February 2011 - 19:38

Tad Williams är guld och har hittills inte gjort mig besviken. Jag rekommenderar dock de engelska böckerna eftersom de svenska böckerna tenderar att vara splittrade i två-tre böcker/engelsk bok.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 February 2011 - 15:28

Är det någon speciell bok av Tad Williams som du tycker är extra bra och som du kan rekommendera?

Jag brukar föredra att läsa böckerna översatta. Främst för att stödja att det faktiskt köps in rättigheter och översätts intressant litteratur här i landet. Men jag förstår hur du tänker och en del gånger brukar jag göra undantag för att det blir billigare på så sätt.

#9 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 February 2011 - 16:47

Jag har läst Minne, Sorg & Törne av Tad Williams och gillade dom. Har även Otherland men inte läst dom än eftersom jag saknar några delar på svenska, men eftersom jag har dom även på engelska så kommer jag läsa dom i stället (någon gång i framtiden när jag har tid ^_^)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#10 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 February 2011 - 17:20

Jag antecknar dina förslag. Dom verkar intressanta. Får jag passa på att fråga var du köpte dom 3 första böckerna av Skuggmark? Det kanske är på en bokhandel som även jag har tillgång till. :)

Jag fick "Blommornas krig" rekommenderad till mig för ett tag sedan men jag har inte hunnit med att kolla in den. Den verkar dock vara riktigt bra. Uppdelad i två böcker här och i original heter den väl kort och gott "The War of the Flowers".

#11 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 February 2011 - 17:39

Skuggmark hittade jag på Bokia.

Har också Blommornas Krig men som sagt hinner ju inte läsa allt jag skaffar mig :lol:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 24 February 2011 - 18:31

:lol2:

Jag hinner inte heller med. Jag har så mycket böcker att jag säkert skulle kunna starta ett bibliotek och låna ut lite. ;)

Tackför tipset om Skuggmark. Bokia har jag också så då ska jag kolla under morgondagen om jag kanske hittar dom jag med.

#13 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 March 2011 - 13:43

Jag besökte bokhandlarna i stan innan jag gick till jobbet idag och gjorde vad som får vara detta år sista inköp på bokrean. Jag måste ju hinna med att läsa böckerna också. ;)

Det mörka tornet 5: Vargarna i Calla
Det mörka tornet 6: Sången om Susannah
Det mörka tornet 7: Det Mörka Tornet

Samtliga av Stephen King givetvis och det gör min samling komplett och det kommer att se fint ut i bokhyllan att ha samtliga delar inbundna.