Jump to content

Photo

TV 4 Sci-Fi


  • Please log in to reply
339 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

    Senior Commander

  • Admin
  • 297 posts

Posted 01 December 2007 - 11:35

TV 4 har äntligen bekräftat uppgifterna om att de skall starta en science fiction-kanal. Vilket innebär att bland annat "Star Trek: Deep Space Nine", "Andromeda" och "Star Trek: Voyager" kommer att visas i Sverige. Speciellt glädjande är det angående Deep Space Nine, eftersom det enda Sverige har sett var säsong 1-3 på TV 1000 och säsong 1 på TV 3.

TV 4 Sci-Fi börjar sändas den 29:e februari 2008.

Läs mer

Originalartikeln

#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 December 2007 - 15:06

3 av serierna som jag verkligen ville ha! :thumbsup: Det här kommer bli riktigt bra. :)
De verkar dessutom ha någon aning om vad folk vill ha för som de sa, folk kommer förvänta sig en Star Trek serie på en SciFi kanal. :P Och DS9 kommer verkligen dra tittare.
Och det där de säger om att det blir en konkurensfri kanal är också bra för då kan det bli som med TV4 Komedi att de kan köpa in serier som andra kanaler också köpt in.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 December 2007 - 15:15

Man får ju bara hoppas att TV4 Sci-Fi kommer ingå i standard utbudet för oss som fortfarande kör med vanlig Kabel-TV utan digital box.
(TV4 Sport gör ju det.)
Annars är det kört för mig :(
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#4 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 01 December 2007 - 16:01

Fanns det inte redan en tråd om denna kanal och nu startas en nu plötsligt?

Jag hittar inget nämnt om kanalen på tv4as egen sajt. Det är ju märkligt hmmm

#5 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 02 December 2007 - 02:35

Nu har ju ST:Voyager haft en alldeles utmärkt komplett sändning här i sverige, på 1an och 2an, men det är väl trevligt med lite repriser också. :)

Kanske blir att man ger DS9 en ny chans iomed detta, om nu kanalen verkligen blir av, och jag får möjlighet att se den i mitt kabel-tv
utbud.

#6 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 02 December 2007 - 12:40

Trevligt att DS9 får chansen på TV. Men jag kan inte låta bli att undra vad mer än ST:VOY, DS9 och Andromeda de tänker sända. De serierna räcker ju inte länge för en hel tv-kanal, även om de kör en TV6.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#7 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 December 2007 - 13:26

Ja, frågan är hur de ska fylla upp resten av tiden. En tv-serie om scifinytt kanske?

Hoppas verkligen nu att kanalen blir tillgänglig utan extra kostnader. Ser fram emot Andromeda (som jag endast sett pyttelite av) och S.T Voyager. Har sett några få avsnitt och tyckte att de var bland det bästa Star Trek jag sett.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 02 December 2007 - 15:37

Via ViaSat så blir den kostnadsfri iallafall.

Jag undrar också vilka fler serier de kommer visa. Att de nämnde Andromeda, som inte är världens populäraste serie precis, gör ju en lite orolig att de inte ska ha så mycket mer bättre.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 Starbuck

Starbuck

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 157 posts
  • Gender:Female
  • Location:Karlshamn
  • Interests:TV, Film och Bio.

Posted 02 December 2007 - 20:48

jag hoppas verkligen att tele2(vison) kommer fixa denna kanalen, för det e de ända ja kan ha här där ja bor, om ja inte vill sätta en paranbol på balkongen å det känner ja inte för. men ja ha mailat upp för att försöka tjata mig till den.

#10 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 02 December 2007 - 21:12

Jag tycker de kan köpa upp TV7:s kanalplats (Aftonbladet TV är nerlagt och ska säljas) i marknätet och köra den där. :)
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#11 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 03 December 2007 - 15:14

Hoppas att comhem lägger det i sitt stora programpaket då jag har det. Det finns en rätt bra chans till det då dom såg till att TV4 Guld och TV4 komedi fick ingå i det programpaketet. Även om jag redan har serierna som nämns i artikeln tycker jag det är kul att iaf DS9 får en ordentlig sändning i TV.

Det skulle vara trevligt att framöver få reda på vad dom tänker att satsa på för några andra serier. Det finns ju flera bra som inte visats alls eller ordentligt i TV som iom detta kan få en chans att synas.

Kul initiativ. :thumbsup2:

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 December 2007 - 19:43

Skrev till boxer och frågade hur stor chansen var at TV4 Scifi skulle tas in i marknätet. (Nu är det ju inte dem som bestämmer - jag vet - men hoppades på en fingervisning. Fick ett anti-svar som jag halvt om halvt väntat mig från dem:

Boxer paketerar de kanaler som regeringen har gett sändningstillstånd
till. Eftersom det finns begränsad kapacitet (plats) i marknätet finns
det för närvarande inte plats för fler kanaler (tex TV sport). Boxer
förespråkar också att ny tillgänglig kapacitet i marknätet ska
användas för mer tv och inte telecomtjänster, just för att Boxer ska
kunna erbjuda fler kanaler.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Starbuck

Starbuck

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 157 posts
  • Gender:Female
  • Location:Karlshamn
  • Interests:TV, Film och Bio.

Posted 03 December 2007 - 21:09

nu har ju inte tele2vision verken tv4 guld, komedi eller 400 så de kommer säkert inte ta in sci-fi eller. vilker känns rätt så ruttet.
men de har ju tv4+, tv4 sport, tv4 fakta, tv4 film så därför tycker ja de kan ta in sci-fi me. så de inte bara ja de ruttna kanalerna. men det e ju bara ja det

#14 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 03 December 2007 - 23:16

Det var ju inte ens ett svar du fick från Boxer. Men nog är det konstigt att TV4 inte satsar på att få in i alla fall en kanal till i marknätet. SOm det är nu är det ju fem SVT-kanaler, en TV4 och en Stenbeck-kanal. Och små struntkanaler som Axess och The Voice, som inte ens sänder 24/7.

Regeringen ska väl iofs ta bort upp Boxers monopol snart som väl är. Då kanske vi får se mer konkurrens (billigare sändningsrätter) även i marknätet.

Edited by dukeofnewyork, 03 December 2007 - 23:18.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#15 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 04 December 2007 - 00:36

Det var ju inte ens ett svar du fick från Boxer. Men nog är det konstigt att TV4 inte satsar på att få in i alla fall en kanal till i marknätet. SOm det är nu är det ju fem SVT-kanaler, en TV4 och en Stenbeck-kanal. Och små struntkanaler som Axess och The Voice, som inte ens sänder 24/7.

Regeringen ska väl iofs ta bort upp Boxers monopol snart som väl är. Då kanske vi får se mer konkurrens (billigare sändningsrätter) även i marknätet.


Vem ska konkurrera mot Boxer i marknätet i så fall? :o


Ja min digitalbox för tele2 tycks må sämre och sämre. Trodde att det skulle bli bättre om den
fick stå och svalna, men icke det. Då fick man knappast igång den och det blev massa fräsande
streck på skärmen.
Flera gånger ur med sladden och in igen och till slut äntligen. Tydligen mår digitalboxen bäst av att vara het
för då finns det inga ryckningar i bilden.
Min programkort går inte att använda för då låser sig allt. Tele2 sade att de berodde på ett fel
i digitalboxen och inte programkortet.

Jag hoppas att min nya digitalbox dyker upp i veckan. Tänk om tv6 zappar off :(

#16 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 04 December 2007 - 10:17

Vem ska konkurrera mot Boxer i marknätet i så fall?


Ja du, vad sägs om Viasat, Telia, Comhem, UPS, Telenor, Shibsted, Bonnier, Tele2, Canal + eller annat valfritt medieföretag eller koncern. Tanken är ju då att Boxer inte sitter på marknätet utan alla företag har rätt att köpa in sig direkt. Ökad konkurrens och fler sändningsslotar är rimliga konsekvenser då fler företag är beredda att betala för driften av marknätet när de kan äga delar av detsamma.

Dessutom slipper vi förhoppningsvis Boxers överpris för kanalpaket där hälften är gratiskanaler.

Edited by dukeofnewyork, 04 December 2007 - 10:18.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 December 2007 - 11:40

Boxers monopol är redan officiellt lyft. :) Men i praktiken är kommer kunderna inte känna av det föränn de nya reglerna för marknätet börjar gälla. (Jag är osäker på vad som menas med de nya reglerna men bland annat så måste alla sändningstillstånd sökas om nästa år.)

DM.se | Regeringen klubbar förslag om sändningstillstånd
IDG.se | Regeringen backar inte om Boxer
PP.se | Marksänd digital-tv för vem som helst

--
Slice of Scifi rapporterar om denna stora nyhet:
Sci-Fi TV From Sweden - Slice of SciFi

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Darth Sidious

Darth Sidious

    Commander

  • Members
  • 251 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 December 2007 - 13:32

Varför visa Star Trek: Voyager när hela den seien redan gått i Svt? Bättre om dom köpt in och visat Star Trek: Enterprise som misshandlades svårt av Svt när dom hade sändningsrättigheterna.

Star Trek: Deep Space Nine ska bli intressant att få se då jag bara sett några avsnitt och alla talar sig så varma om att det är den bästa serien. För mig som inte har Star Trek som främsta intresse vill/vågar inte köpa en serie på dvd när man inte vet om man kommer gilla det man får se. Att se serier på tv är betydligt billigare.

Hoppas att dom blandar sitt utbud med inte bara serier utan även filmer samt kanske intressanta dokumentärer rörande sci-fi.

Jag tror att vi fans av genren kan påverka utbudet. Jag tänkte mejla några förslag till Tv4, men vart ska jag vända mig? Är det någon som har en bra mejladress man kan använda sig av?



Andra serier som jag gärna ser på Tv4 sci-fi i framtiden är.


Farscape

Jag har bara sett några få avsnitt när serien visades på Canal+ och gillade det jag såg. Har inte råd att köpa hela serien på dvd och eftersom den ännu inte (?) visats på en icke betalkanal tycker jag att den passar bra på denna kanal.

Babylon 5

Jag har sett hela serien men har inte haft möjlighet att se om den sedan Kanal 5 visade den. Skulle mer än gärna vilja se om den igen.

Star Trek: The Original Series - Remastered

Säkert inte billigt att köpa in men skulle passa perfekt på kanalen.

Star Trek: The Animated Series

Vill inte köpa den på dvd då jag troligen bara kommer bli besviken på det jag ser. Att se den på tv gör att jag i alla fall inte förlorar några direkta pengar.

Star Wars: The Clone Wars (animerade serien)

När den väl blir aktuell hoppas jag att Tv4 köper in serien.

Star Wars: Live Action Series

Samma sak här som med The Clone Wars.

Edited by Darth Sidious, 04 December 2007 - 13:33.


#19 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 04 December 2007 - 14:11

Ska maila Com Hem och fråga dom om dom har planera på att ta med denna kanal i sitt stora programpaket.

Edited by Cartman, 07 December 2007 - 16:36.


#20 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 December 2007 - 16:33

Fick ett inte helt oväntat svar från Com Hem.

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

I dagens läge vet vi inte om vi kommer att få denna kanal, vi vet inte heller om det kommer att ingå i något paket.

Med vänlig hälsning

Com Hem AB
Kundservice
Frida Sjögren

Box 43
871 21 HÄRNÖSAND
Tel direkt: 0771- 55 00 00
Fax: 020-55 44 11
kundservice@comhem.com
www.comhem.se


Edited by Cartman, 07 December 2007 - 16:36.


#21 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 December 2007 - 18:41

Maila TOM på TV4.se. Det är det han är till för. ;)
TV4 ska visst ha köpt in många SciFi serier så vi får se vad mer de har i påsen.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#22 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 07 December 2007 - 20:03

Det er jo en jättebra nyhet :) at vi äntligen skal få en scifikanal :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#23 Starbuck

Starbuck

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 157 posts
  • Gender:Female
  • Location:Karlshamn
  • Interests:TV, Film och Bio.

Posted 07 December 2007 - 22:19

jag har fått svar på min fråga om tele2(vision) ska skaffa den. å det har de inga planet på, men de ska framföra önske målet till nån ansvarig nisse. så ja rekomenderar alla som har tele2 att attackera.

å på tal om din box, supertreck. det e inget ovanligt. alla ja känner har haft krabb me dessa boxar, själv har ja två boxar å ha fått byta båda en gång. de håller bara i några månader sen e de kapputt tydlingen.
igår när ja å en polare satt hemma hos henne å glodde tv så hängde sig boxen, å den sitter fortfarande fast, kan inte byta kanal å när vi drog ut sladden å satt i den igen så fastnade den ingen. vi kan inte ens stänga av den. det e en redig piss box me andra ord. de kan ju se till att göra sina grejer ordentligt när de ska syssla me hatt.

#24 dukeofnewyork

dukeofnewyork

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,140 posts
  • Gender:Male

Posted 08 December 2007 - 16:08

Tänk vad skönt det vore om man kunde välja exakt vilka kanaler man ville ha i tv:n och betala per kanal. Det fåniga är ju att det är löjligt enkelt rent tekniskt men att tv-bolagen tycker det inte är ekonomiskt intressant. De tjänar för lite på det och säljer hellre på kvantitet än kvalitet.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---


#25 Supertreck

Supertreck

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,113 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrtälje

Posted 08 December 2007 - 17:46

jag har fått svar på min fråga om tele2(vision) ska skaffa den. å det har de inga planet på, men de ska framföra önske målet till nån ansvarig nisse. så ja rekomenderar alla som har tele2 att attackera.

å på tal om din box, supertreck. det e inget ovanligt. alla ja känner har haft krabb me dessa boxar, själv har ja två boxar å ha fått byta båda en gång. de håller bara i några månader sen e de kapputt tydlingen.
igår när ja å en polare satt hemma hos henne å glodde tv så hängde sig boxen, å den sitter fortfarande fast, kan inte byta kanal å när vi drog ut sladden å satt i den igen så fastnade den ingen. vi kan inte ens stänga av den. det e en redig piss box me andra ord. de kan ju se till att göra sina grejer ordentligt när de ska syssla me hatt.


Jag fick bara svaret från tele2 att det inte är omöjligt att den kanalen kommer.

Jag har en ny box nu :)
Det måste varit nåt stort fel på dom första. Den nya som ser likadant blir inte lika het.

Edited by Supertreck, 08 December 2007 - 17:48.