Jump to content

Photo

Bokkompassen - Bokfrågor


  • Please log in to reply
153 replies to this topic

#151 FullingMill

FullingMill

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 07 March 2013 - 15:37

Tjena. Ja, det är ju naturligtvis omöjligt för er att veta... men jag hade på åttiotalet ett par böcker med olika fiktiva rymdfarkoster. På varje sida fanns fantasifulla och mycket välgjorda målningar av olika skepp, och en påhittad historia kring dessa. Vem som ägde dem, i vilken "trafik" de användes, dvs om de var fraktskepp, krigsskepp eller passagerar-skepp och vilka slag de användes vid .

Specifika detaljer jag minns ur innehållet ur ena boken:

-Där fanns något litet svartgult skepp som naturligvis kallades "wasp".
-Ett stort grönt fraktskepp som i bild jämfördes i storlek med Empire State building
-"Hajen", små silveraktiga spejarskepp
-Någon typ hade rubriken "Proxima Centauri"
-En typ visades upp som ett kraschat vrak, såg nästan ut som ett revbensspjäll märklig liknelse, men så såg det faktiskt ut)

Böckerna var väl på kanske sjuttofem-hundra sidor. Ungefär i A4-format, kanske lite större. Förmodligen var de författade, eller tryckta slutet sjuttio, eller första halvan av åttiotalet.

De trollband mig fullständigt vet jag, och nu börjar grabben visa lite Sci-Fi intresse och det hade varit roligt att få tag på dem till han, och inte minst för nostalgins skull.

Tack.

FullingMIll

#152 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 March 2013 - 15:53

Kommer väldigt väl ihåg de där böckerna själv, så nu fick du igång min nyfikenhet. Borde kunna vara de här böckerna va? Rätt svåra/dyra att få tag på i så fall :/.


"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#153 FullingMill

FullingMill

    Cadet First Year

  • Members
  • 2 posts

Posted 07 March 2013 - 18:02

Ja jäklar! Där var de! Tack för detta Fiskrens! Härliga böcker. Ja dyra var de ju också, jag tror med all sannolikhet att jag slängde mina i en flytt för många herrans år sedan. Trist!

Hade för mig författarens namn bar "Conway" vilket jag glömde nämna, och det var ju inte långt i från sanningen! Man blir ju lyrisk!

 

 

Bokbörsen hade några också såg jag, men fortfarande för mycket :-(

 

 

http://www.bokborsen...creator=

 

 

 

/Fulling Mill


Edited by FullingMill, 07 March 2013 - 18:04.


#154 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 27 September 2015 - 23:58

Är det någon som har förslag på böcker i samma anda som Anubisportarna av Tim Powers?