Jump to content

Photo

John Carter of Mars


  • Please log in to reply
29 replies to this topic

#1 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 08 June 2008 - 20:47

Ja, så verkar det som om att det äntligen kommer inte bara EN John Carter of Mars film, utan hela 3 stycken.

Disney har slukat filmrättigheterna från Paramount, och har satt Pixar på att utveckla filmen.

http://www.slashfilm...f-mars-trilogy/

Själv är jag skeptisk, då jag tyckte det var mycket synd att John Favreau's ( IRON MAN(!!)) vision då den var på Paramount aldrig får en chans nu.

Här har vi lite koncept-bilder från Paramounts version, som visades 2004 på comic-con.

http://www.johncarte...m/artwork.shtml

Såg ut som om att dom hade en vision som var ganska så trogen boken, vilket jag anser är oerhört viktigt.

Nåja, ska kanske inte gnälla, då det var Paramount själva som valde att inte förnya sina rättigheter, och istället fokusera på Transformers och nya Star Trek -filmer i John Carters ställe.

Edited by Georgia, 10 March 2012 - 00:22.


#2 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 19 June 2008 - 13:35

First Showing - Andrew Stanton Briefly Updates John Carter of Mars Adaptation

#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 September 2008 - 01:47

Om någon är intreserad så har jag hittat en Demo Reel för han som är en av dem som ska jobba med animationerna på filmen. I det här klippet så ingår en John Carter of Mars fäktnings scen.
Jag vill bara påpeka att det är INTE ett klipp från filmen för de har inte ens börjat spela in den än utan det är ett test han gjorde för att få jobbet. Men riktigt cool ändå:

Test FOOTAGE!
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 09 September 2008 - 01:51

Jo, jag såg den där tidigare, ( upptäckte faktiskt Barsoomia bara för 3 dar sen själv =) ) men ännu häftigare är lite längre in, då vi får se en livs levande talande Thark, som visa upp känslor. Ännu häftigare tyckte jag faktiskt. :)

#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 September 2008 - 01:53

Jo, jag såg den där tidigare, ( upptäckte faktiskt Barsoomia bara för 3 dar sen själv =) ) men ännu häftigare är lite längre in, då vi får se en livs levande talande Thark, som visa upp känslor. Ännu häftigare tyckte jag faktiskt. :)

Jo, det håller jag verkligen med om. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 September 2008 - 15:58

First Showing - More Confusing Updates on Pixar's John Carter of Mars

September 27, 2008
Source: AWN

As excited as we all are to see Pixar's Andrew Stanton bring Edgar Rice Burroughs' classic John Carter of Mars stories to the big screen, there are still some big questions waiting to be answered. Will it be live-action or CGI or a hybrid of the two? Will the story be updated in any way to better fit into modern cinema? Back in June before the debut of Wall-E, we had the chance to chat with Andrew Stanton and get a very brief update on the project, but Stanton insisted that this year was all about writing. At a recent press event at Pixar, our friends at AWN caught up again with Stanton and Pixar General Manager Jim Morris and were able to get another update on the film, although their answers seem even more vague.

This search for clues on this John Carter of Mars project seems like a waste of time, but updates like this will hopefully lead us in the right direction. Stanton didn't add much, but he did say that "I'm going to do what I remember more than what they exactly do" in the books. So what does that mean? Jim Morris gives us a better explanation. "Everything that's been out there has been an attempt to kind of capture this Deco-esque [Frank] Frazetta vision of John Carter, which I think feels old and stale," he said. "And where Stanton is going — from what we've seen so far — is very different than that. And I think that the people who really love the essence of the books will really dig it, but so will audiences in general."

After hearing that, I think I'm even more clueless as to what we'll eventually see from Stanton. And that photo at the top is one of those Frazetta paintings anyway. As for the CGI vs live-action question, Morris mentions that "we are looking at a variety of different approaches and techniques for that." I think that means it's time to give up asking about it until they've got something to show us. And what better way to end this update than a statement that couldn't be more exciting to hear. "I'm sure I speak for all of the science fiction geeks, fans and aficionados when I say it's finally time to see that movie. And I, for one, am delighted that Andrew Stanton is the guy that's making the movie, because he's a story-driven guy."



#7 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 29 September 2008 - 22:02

Mystifikt... vet inte riktigt vad jag ska tro.

Låter lite som dom ändringar som Disney gjorde på Tarzan-myten och hur han traditionellt sett ut. Tex fick han dreads och istället för sina klassiska leopardbrallor fick han ett enkelt beige höftskynke.

Tyckte att dom grejor som Rafael Kayanan gjorde för Paramount ( se första post) och vad W.S Stout gjorde ännu tidigare var riktigt bra personligen, men tydligen har Pixar andra ideér.

#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 December 2008 - 11:10

Verkar kanske som att Disney satsar på John Carter of Mars nu när de slopat Narnia då de tidigare sa att om de skulle sluta med Narnia så var John Carter of Mars tänkt att vara nästa projekt.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 26 December 2008 - 12:07

Ja det vore väl trevligt? Bara dom gör det rätt, och fattar att JCOM är ljusår mörkare och vuxnare i ton än Narnia.

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 June 2009 - 17:23

Numera så talas det om JCoM som en Live Action adaptering. Idag så trillade ett rykte in att Lynn Collins (har inte några stora erfarenheter av/med henne) kanske har en roll i filmen.

"Right now, it's just speculation, but if Collins' excited "tweet" proves this casting to be true then she could be playing Martian princess Dejah Thoris, the titular "A Princess of Mars" from Burroughs' first novel, which came out in 1911."Källa

I en lite äldre artikel så avslöjar Stanton följande:

"Stanton added that the style of the movie is going to be very real, not highly stylized. Since Star Wars and a glut of science fiction and fantasy films have ripped off giant portions of John Carter over the years, the only option Stanton sees is doing a straight, realistic version of the story, as if a National Geographic crew stumbled across a preserved civilization while exploring a cave: Very real, but awe-inspiring, AICN reported."Källa

Peter Jackson hade inför LotR-filmerna om jag inte minns fel. Tror det kan vara en ganska sund inställning.

Lite rubriker för den som vill läsa på vad som hänt på sistone:

John Carter of Mars Begins Shooting This November in Utah | /Film
Michael Chabon Joins PIXAR's 'John Carter of Mars' - Cinematical
io9 - The "Princess of Mars" That Pixar Won't Show You - Joel rothberg
io9 - John Carter Will Visit A "Real," 2-D Mars - Andrew Stanton
More details about John Carter of Mars from WALL-E's creator | SCI FI Wire
Movies - News - Pixar's 'John Carter' begins casting - Digital Spy


Edited by XC, 12 June 2009 - 17:25.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 June 2009 - 17:40

JCoM har alltid varit Live Action. Det är bara för att Pixar är med och gör den som folk trot annat.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#12 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 June 2009 - 17:42

Jag är medveten om det - men när jag läste om tråden här så tyckte jag inte att det framgick så jag tyckte att ett klargörande var på sin plats.

Plus att jag ville köra en liten news-roundup - jag är trots allt ganska intresserad av filmen själv. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#13 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 July 2009 - 23:19

Willem Dafoe orbits 'Mars' - Entertainment News, Film News, Media - Variety

Willem Dafoe orbits 'Mars'

Actor to star in Disney fantasy pic

Willem Dafoe will star alongside Taylor Kitsch and Lynn Collins in "John Carter of Mars," the Walt Disney Pictures fantasy epic to be directed by "Wall-E" helmer Andrew Stanton.Dafoe will play the role of Tars Tarkas, a fierce green Martian warrior, who's unusual among his savage race for his ability to love. Tars develops an alliance with John Carter in the first film, which is based on "A Princess of Mars."

He fights battles alongside Carter through the entire series of Edgar Rice Burroughs books, so he will be hanging around for sequels.

Kitsch, who's coming off "The Bang Bang Club" and the TV series "Friday Night Lights," was set in June to play the title character, a damaged Civil War vet who finds himself mysteriously transported to Mars. Collins, who acted alongside Kitsch in "Wolverine," will play the Princess of Mars.

Jim Morris and Colin Wilson are producing. Stanton wrote the script with Mark Andrews.

Dafoe is repped by WME and D/F Management.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#14 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 August 2009 - 14:15

Dominic West joins the cast of John Carter of Mars | SCI FI Wire

English actors Dominic West (300), Samantha Morton (The Messenger) and Polly Walker (Rome) have joined John Carter of Mars, Disney's adaptation of the Edgar Rice Burroughs book series that Andrew Stanton is directing, according to The Hollywood Reporter.

Taylor Kitsch, Lynn Collins and Willem Dafoe are already on board the production, which centers on a Civil War veteran (Kitsch) who finds himself mysteriously transported to Mars, where he becomes embroiled with the planet's warring people.

Morton plays Sola, the daughter of Dafoe's Tars Tarkas, who must hide her softer side from her warmongering race.

West plays Sab Than, prince of the Zodangans who believes he is entitled to rule Mars.

Walker plays Sarkoja, a merciless, tyrannical Thark.

Stanton wrote the screenplay with Mark Andrews. Jim Morris and Colin Wilson are producing Mars, which is eyeing a start early next year.



Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#15 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 September 2009 - 16:56

Lite castingnyheter.

/Film

Earlier this summer the casting news on John Carter of Mars, to be directed for Disney by Pixar’s Andrew Stanton, starting pouring out. Now we’ve got three more great names for the cast — well, two more and one confirmation.

THR reports that Thomas Haden Church will in fact appear in the film, as Tal Hajus, described by the trade as “an ambitious and vicious Thark warrior who is biding his time to be a ruler.” The Tharks are a tribe of four-armed green martians, among whom Confederate army Captain John Carter (Taylor Kitsch) finds himself after being transported to Mars (which is called Barsoom by the races there.) The Tharks kidnap Dejah Thoris (Lynn Collins), Princess of the red martians whose society Helium is the dominant group among the warring inhabitants of Mars.

The fantastic Mark Strong, new to the cast, will be Matai Shang, a godlike leader of the Holy Therns, called in the novel The Gods of Mars “that ancient cult which for countless ages has been credited with holding the secret of life and death in their impregnable fastnesses upon the hither slopes of the Mountains of Otz.” He’s a serious badass, basically, at least from the perspective of holding unrivaled power. And James Purefoy will be Kantos Kan, the captain of a Helium warship.

Sadly, the November start date we’d previously reported isn’t happening; the trade report pegs ‘early next year’ as the production’s beginning. Not too surprising, since Thomas Haden Church had previously said he’d be shooting John Carter in the spring of 2010.

The names and relationships between characters in this series can seem pretty archaic at first, but there’s an easy way to research the whole story: because the original Edgar Rice Burroughs novels are in the public domain, they’re available in full at Project Gutenberg and other online sources. Read the original text of A Princess of Mars here, and The Gods of Mars here.



#16 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 July 2011 - 13:08

Och så var det dags för den första trailern. Den finns även att se hos Apple om ni hellre vill göra det.

Jag har ingen som helst erfarenhet av materialet som den här filmen utgår från så det gör den här filmen extra intressant att se. Dessutom så tycker jag att trailern var bra gjord.

http://www.youtube.com/watch?v=6Rf55GTEZ_E

#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 July 2011 - 13:18

Ser snyggt och prydligt ut. Jag har sett Asylums version, den var OK men inget att längta efter direkt.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 July 2011 - 13:42

Jag tror att jag kanske har den liggandes någonstans. Minns du om du skrev ett omdöme till den filmen? :)

Trevligt att du också tycker att den här filmen ser lovande ut. Något som är värt att hålla under bevakning och sedan även se när tillfälle ges.

#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 July 2011 - 15:05

Japp. I Asylum-tråden finns den.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Kizmiaz

Kizmiaz

    Wanderer of the Wastes

  • Aktiv member
  • 1,880 posts
  • Gender:Male
  • Location:Badsville, Ostrogothia

Posted 06 December 2011 - 05:22

Ny trailer?

http://www.imdb.com/...mdb/vi58498585/
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#21 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 March 2012 - 23:08

John Carter/John Carter of Mars 3D (2012)

Föredetta sydstats soldaten John Carter dör under mystiska omständigheter och lämnar sin herrgård och förmögenhet till sitt syskonbarn Edgar 'Ned' Rice Burroughs. Dessutom får Ned en dagbok som berättar en minst sagt underlig berättelse om John Carter's otroliga äventyr på 'Barsoom', Mars.

Filmatisering av Edgar Rice Burroughs' (Tarzan's skapare) första bok A Princess of Mars i hans berömda bokserie om Mars. Första gången som den har filmatiserats ocvh det gjordes väldigt bra. Pixar's Andrew Stanton (hjärnan bakom de flesta av Pixar's animerade filmer) visar att han kan skriva och regisera mer än bara animerade filmer.
Ett härligt storslaget äventyr som också har mycket av den humor som man känner igen från Pixar's animerade filmer. Filmen är väldigt nogrant regiserad och det syns att regtisören är van vid att ge trovärdigt liv till datoranimerade karaktärer. Bra skådespelare också och en mycket intresant handling som säljs på ett bra sätt.
Titlen på filmen är lite förvirrande för när den börjar så presenteras den bara som John Carter men i slutet presenteras den som John Carter of Mars, där av dubbel titel eftersom filmen har 2 titlar.
Fantastiskt bra film. Finns inget jag igentligen kan klaga på.
Jag ser mycket fram emot nästa film i trilogin som ska heta John Carter: The Gods of Mars.

9,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#22 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 16 March 2012 - 12:11

Har inte sett den (än) men folk säger att den är hyfsat trogen boken, och det gör mig nöjd.. :)

Hoppas nästa del blir gjord bara, filmen har ju inte direkt gjort några boxofficerekord i USA.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#23 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 March 2012 - 12:48

Var och såg den här i onsdags och jag blev nöjd.
Jag håller med Crusader att det var ett storslaget äventyr med mycket humor. Hade riktigt kul åt JCs nya husdjur Woola, eller om det var han som var husdjur åt Woola :lol2:

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#24 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 March 2012 - 15:40

Hahah, ja Woola var verkligen lite av höjdpunkten i filmen. :P

Har inte sett den (än) men folk säger att den är hyfsat trogen boken, och det gör mig nöjd.. :)

Hoppas nästa del blir gjord bara, filmen har ju inte direkt gjort några boxofficerekord i USA.

De håller ju redan på med den så det får vi väl hoppas. :) Men visst, en förlust på $165 milj. gör att man blir tveksam.
De gjorde det klassiska misstaget att anställa oerfarna nya PR-människor för att göra reklam. Fast orsaken till det var att inga av de stora ville ta sig ann det då den var dyr och de antog att filmen skulle bli dålig. Att de bytte PR-männoskor mitt i produceringen hjälpte inte heller.
Sedan så var väl valet att döpa den till bara "John Carter" ingen strålande idé. Det är inget namn som väcker fantasin och "John Carter" är en gammal och inte väl ihågkommen karaktär så det klickar inte automatiskt som t ex "Tarzan".
Sedan vet6 jag att många tyckte trailern till filmen var ointresant och B-aktig så det kan också ha bidragit. Men största felet var väl att ingen mer än de som redan kände till filmen visste att det var ett stort, episkt, fantasifullt, storslaget äventyr. Alla andra såg ett namn som inte sa dem något och de som blev nyfikna trodde säkert det var ett prettodrama och tappade intresset när de såg vad det var.

Jag menar t ex:

Lord of Darkness
Ring of Power
War of the Elves
The Sword of Enternal Strife
The Masters of the Two Worlds
David Anderson


Vilka av de namnen låter mäst intresanta och vilka(läs vilket) låter inte alls intresant och deffinitivt inte som ett storslaget episkt fantasy äventyr på en främmande planet. :P

Edited by Crusader, 16 March 2012 - 16:02.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#25 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 09 June 2012 - 23:26

Väldigt ambitiös filmatisering av den första boken i Edward Rice Burroughs serie böcker om sydstassoldaten John Carter som blir transporterad till Mars eller Barsoom som urinvånarna kallar den. När jag säger ambitiös menar jag att Disney lagt en snuskigt stor summa pengar på att den ska se väldigt pampig och snygg ut och det gör den också även om det inte riktigt faller mig i smaken rent estetiskt. Jag fick lite Chronicles of Riddick vibbar (som också antagligen inspirerats av John Carter böckerna) Filmen har dunderfloppat på bio och efter att ha sett filmen förstår jag varför. Burroughs böcker har inspirerat mängder av moderna science fiction fenomen. Allt från Star Wars och Farscape till Superman och Flash Gordon. Problemet är att likt Lovecraft som inspirerat till ungefär lika mycket modern skräck att få vet vart ursprunget kommer ifrån. Dom flesta som känner till Burroughs gör det troligen pga hans mest berömda skapelse Pga det framstår därför John Carter som ett enda stort hopkok av varenda sci fi klyscha du kan tänka dig och då spelar det ingen roll att påpeka att det här egentligen kom först. Speciellt när det inte är bättre skrivet än så här. Jag har inte läst böckerna själv men jag förmodar att dom är bättre skrivna än manuset till den här filmen som inte gör mycket för att ta ifrån känslan att dom bara buntat ihop en massa idéer från hundratals sci fi filmer, TV-serier och böcker. När man går till källan för ett verk som influerat så mycket annat går det oftast att se vad som lockat så många att dra inspiration därifrån och det kanske man som sagt får om man läser böckerna men det förmedlas inte alls i filmen. Lägg där till en cast helt utan stora namn så har du en väldigt svårsåld film. Mest känd är Willem Defoe och han har en röstroll. Filmen är egentligen inte så dålig. Den har en del koncept och en rätt skön matiné känsla som slätar över de värsta manusgapen och fast det inte finns några kända skådisar så saknas det inte bra skådisar. Dominic West (The Wire) James Purefoy (Rome) och Taylor Kitch (Friday night lights) i titel rollen gör så gott dom kan med den truckiga dialogen.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter