Jump to content

Photo

Var det bättre förr?


  • Please log in to reply
31 replies to this topic

Poll: Var serierna bättre förr?

Var serierna bättre för en ca 20 år sedan eller mer.

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 www.SerieAkuten.se

www.SerieAkuten.se

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 133 posts

Posted 27 January 2006 - 22:14

Ja hur är det med den saken. Många säger att det var bättre förr. Åtminstone när det gäller till vardags så säger endel det. Men hur är det när det gäller serier. Var Kalle Anka bättre med flik där bak, Spider-man hette spindelmannen och var ogift, svenska serier kom ut, Image fanns inte, Stålmannen tecknades av Curt Swan och Fantomen kom från Italien. Dick Grayson var Robin och på TV hade man ljudeffekter i pratbubblor, Gigant fanns och allt var så enkelt. Men var det bättre. I USA och serierna där verkar man tro det. Supergirl tillbaka och mycket av Crisis från 80-talet är borta. Spider-man har fått tillbaka Green Goblin (originalet, var dock ett tag sedan) som var död länge. Ja det finns fler exempel. Rösta och motivera er.

Edited by www.SerieAkuten.se, 28 January 2006 - 06:12.


#2 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping <-> Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 27 January 2006 - 22:55

Nej...även om det är få av de serier som släpps idag som kan mäta sig med klassikerna släpps det så mycket mer av högre kvalité. Det finns ett mycket större antal grymma titlar nuförtiden än vad det gjorde förr i tiden. Det finns en del gamla grejer som är fantastiska, men till antalet är de fantastiska serierna fler idag.
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#3 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 28 January 2006 - 00:31

Nu skiljer sig huvudfrågan från den du, serieakuten, kompletterar i din tråd. Men serierna tycker jag har mkt högre klass idag än de för 20 år sedan. Åtminstonde när det gäller Marvelutgivningen. Sen finns det givetvis undantag, som überklassikernma Dark Knigths returns, Watchmen och Dark Phoenix saga etc.
Sen var ju Spider-Man mkt bättre när han hette Spindelmannen :lol: för att inte tala om Kalle Anka men baksidan av omslaget invikt...


Allvarligt, det som var bättre var utbudet av serietidningar i Sverige, och Fantomen passade bättre i svart/vit.
I love the smell of napalm in the morning

#4 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 28 January 2006 - 00:45

Nej. Jag tror det rör sig mer om nostalgi när man tycker att serier var bättre förr. Men som sagt, undantag finns. Dom flesta av Alan Moores riktiga mästerverk skrevs på 80-talet. (Swamp Thing, Watchmen, Miracleman, Ballad of Halo Jones, V for Vendetta etc) Även Grant Morrisons Zenith och Animal Man.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#5 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 28 January 2006 - 02:44

Röstade ja, saknar Transformers, Action Force (G.I Joe) Turtles, Ghostbusters och Robotech II The Sentinels. Men jag är inte särskilt objektiv då jag har köpt ungefär 10 serietidningar de senast 5 åren ungefär.

Winter is Coming


#6 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 January 2006 - 10:54

Ja. Särskilt Marvels serier var bättre förr. Det pumpades ut mängder av bra serier, för att nämna några Roger Sterns Spider-Man, David Michelinies Iron Man (där Tony Stark har alkoholproblem) och inte minst allt fantastiskt material som kom med X-Men, med 'Dark Phoenix Saga' och 'Days of Future Past' som "krönte" det hela.
Om man ska titta på Marvel just nu ger de (IMHO), med några få undantag ut väldigt mycket skit. Manusförfattare som Bendis eller JMS tror sig vara större än själva figurerna de skriver, så därför lämnar de i vissa fall helt meningslösa avtryck på serien ('Sins past', 'the Other'). Men trots det så hypas de som rena genier, både av bossen och en liten skara lojala fans. Att Bendis bara kan skriva på ett och endast ett sätt samt att hans tecknare alltid "fuskar" genom att återanvända rutor verkar folk inte se eller bry sig om.

Hos Marvel just nu är "variant covers" och ganska så meningslösa gimmicks som nya, fula dräkter, Wolverine överallt och meningslösa nya krafter till deras "flaggskepp" till superhjälte. Ungefär som på nittiotalet. Skulle inte bli det minsta förvånad om de snart gjorde en artondelars uppföljare på 'Maximum Carnage'. :P

För bara några år sedan var dock Marvel (IMHO igen) bättre än på väldigt länge.

Däremot DC verkar ha bra fart på företaget nu. De har spännande kreatörer knutna till dem och allt är genomtänkt och hänger ihop. Infinite Crisis är ett imponerande verk. De vågar dessutom ge ut serier som visar att om t. ex Batman funkade för i sjuttio år så finns det inget drastiskt de behöver ändra. Som jag sa i en annan post; kan inte Bendis och JMS få prya hos DC lite? Eller ännu bättre, kan de inte börja jobba där? :batman:
*Hockey och superhjältar*

#7 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 28 January 2006 - 13:52

Som helhet så tycker jag att det var avsevärt bättre förr, det mesta som klassas coolt och häftigt idag känns som sämre uppföljare till klassiska grejer som gjordes på 80-talet.


Förutom Whedons X-men så har Marvel inte riktigt något som jag gillar med det företaget. Läste svenska och finska Spider-Man tidningarna nästan regelbundet som liten, och den karaktären som jag gillade publiceras inte nu känns det som.


DC har det något bättre, och speciellt under 2006 kommer det ut flera tidningar som jag är riktigt "hypad" över att få läsa.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#8 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 January 2006 - 14:12

Som helhet så tycker jag att det var avsevärt bättre förr, det mesta som klassas coolt och häftigt idag känns som sämre uppföljare till klassiska grejer som gjordes på 80-talet.


Förutom Whedons X-men så har Marvel inte riktigt något som jag gillar med det företaget. Läste svenska och finska Spider-Man tidningarna nästan regelbundet som liten, och den karaktären som jag gillade publiceras inte nu känns det som.


DC har det något bättre, och speciellt under 2006 kommer det ut flera tidningar som jag är riktigt "hypad" över att få läsa.



Det är just problemet för mig. Av alla Marvel-serier som kommer ut är det ytterst få som "hypar" mig. Det är då Astonishing X-Men och det Dan Slott ger ut.

Men just ordet hype symboliserar mycket av vad som är fel också. Historier som i förhand hypas som "geniala" är mest trötta upprepningar av gamla historier eller så är det kontroversiella historier just för att vara kontroversiella, inget annat. Den och den har blivit våldtagen, mörka hemligheter hit och dit som inte bidrar till någonting. Vad gav 'Sins past' oss t. ex? Jo, många gamla fans svor över hur Marvel "behandlade" Gwen Stacy och slutade helt sonika läsa Spidde. För oss som härdare ut fick vi...en ny Goblin och en uppgörelse på en bro. Originellt, herr Straczynski... <_<

Sen beror det på vad man menar med "förr". Bättre än nittiotalet? Ja, absolut. Men vissa tendenser pekar åt det hållet igen. Bättre än sextio- och åttiotalet? Inte ens i närheten.
*Hockey och superhjältar*

#9 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 28 January 2006 - 14:24

Jo, men jag är "hypad" över att t ex Paul Dini ska skriva Detective Comics, och man har lovat att ta Batman tillbaka till grunderna, och göra korta 1-3 delars historier,tecknade av Rags Morales. Jag är inte hypad över nån cross-over med 3 olika omslag :) .

90-talet är det decenniet som varit det mest förstörande för serier, och en oändlig mängd komplett s*t publicerades då,och industrin lider fortfarande av det, om någon påstår att 2000-talet skulle ha tagit tillbaka "många" av fansen som tröttnade på 90-talet så är de fulla av S*t, säkert en hel del gamla fans började läsa serier igen med typ "Authority" och "Ultimates" och sånt,men på grund av 90-talet så förlorade man , tiotusentals läsare som fortfarande inte kommit tillbaka och lär inte göra det heller.


Men 90-talet hade dock en del guldkorn, som Byrnes NExt Men, Millers Sin City, Morrisons JLA och Jeph Loebs "Batman:The Long Halloween".
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#10 Robban

Robban

    Commodore

  • Members
  • 1,473 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 28 January 2006 - 16:46

Jag håller med Kermit där. Marvels var så himla mycket bättre förr. Det enda som är värt att läsa därifrån numera är flagship titlarna Astonishing X-Men och viss mån Uncanny X-Men ("Christ" Claremont går upp och ned) och vissa miniserier. Spider-Man har ju helt dragits ned i skiten känns det som. Jag hoppas verkligen det kommer gå uppåt för Marvel i framtiden. Just nu verkar ju DC på väg uppåt igen och jag hoppas Marvel tänker till när det gäller den stigande konkurrensen.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#11 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 January 2006 - 17:13

Det "sorgliga" är att de verkar tro att de konkurrerar väl med DC just nu. I intervjuer med t. ex Joe Quesada är det prat om hur bra de nya serierna med t. ex Spider-Man är. De är övertygade om att de är geniala, och det en del fans verkar ju hålla med. Marvel hänger med rätt br i försäljningstoppen. Kanske är det så att tiden för en del fans att gilla Marvel har gått ut. Det finns inget i dagens Spider-Man som ens påminner om den figur som miljontals med fans har lärt sig att älska. Men historier som 'the Other' säljer ändå. Köper fans av lojalitet till figuren eller finns det folk som verkligen gillar det här?
*Hockey och superhjältar*

#12 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 28 January 2006 - 19:02

Jag tycker det är bättre idag än 1986. De flesta superserier var ganska torra då och riktigt dåliga serier var inget ovanligt. Idag är kvaliteten jämnare. Å andra sidan har vi väl inte sett någon Watchmen eller Dark Knight sedan 80-talets mitt. Sedan tycker jag som så många andra att Marvel klantar sig med Spider-man idag. Men det största misstaget var att han fick gifta sig. Där dog halva nöjet med serien, halva dess mening försvann.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#13 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

    Fleet Captain

  • Members
  • 1,027 posts
  • Location:Karlstad
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 28 January 2006 - 20:18

Håller med Tfels, när spindelmannen gifte sig dog en stor del av hans personlighet. Ungefär som när monica å chandler blev ihop i vänner, det var början till slutet på en rolig serie.
I love the smell of napalm in the morning

#14 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 28 January 2006 - 20:38

Jag tycker att Marvel är bättre än DC...det är få grejer som DC släpper som jag ens tycker är kul att läsa. En del av det som släpps under Vertigo känns dock ganska kul...håller med om att 90-talet inte var någon höjdare. Marvel har dock fler titlar än de ni nämner som är helt OK. Angående att "skit" säljer tror jag det är så att folk som gillar Spider-man köper serier med honom oavsett om de är bra eller inte. Jag gör det...Hur ska man veta att något är bra eller inte innan man läst serierna? Jag är ju en trogen Spider-man-läsare och följer nog med oavsett om det är dåligt eller inte...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#15 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 28 January 2006 - 20:55

Vad tycker du mer är bra från Marvel? Har svårt att hitta så mycket just nu nämligen.
Är också en trogen läsare av Spider-Man, men jag tycker att det enda sättet som går att protestera när något är dåligt är att sluta köpa serierna...money talks. Och jag vet inte vem är det är som svingar runt i nät och hänger med Avengers, men det är inte den Spider-Man som jag är fan till i alla fall. Kanske en klon? ;)
*Hockey och superhjältar*

#16 T5 2.0

T5 2.0

    Commander

  • Members
  • 227 posts
  • Location:Märsta
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 29 January 2006 - 10:04

Blev tvungen att rösta Nej, eftersom trots att serierna vågade mer skumma saker förr, så har tekniskt sett serier utvecklats något enormt.
Man gör bättre subplots som sen utvecklas till riktigt mysiga huvud äventyr med bra dialog.
Dialogen förr (ända fram till mitten av 90 talet) var hemsk.

Då jag tycker handlingen är viktigast i serier så gör det ingenting att det ser vackert ut heller.
Och nuförtiden ser serierna MYCKET bättre ut än förr, pga av bättre papper som tar fram de digitala färgerna bättre.
Ett bra exempel är den urmysiga Jonah Hex serien från DC. Ljuset och färgerna i serien gör läsandet till en nästan cinematisk upplevelse.

#17 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 January 2006 - 11:21

En annan grej idag verkar vara att många bara kan skriva långa sexdelars historier. "Writing for the trade", som uttrycket lyder. Visst, det är ett stilgrepp att skriva som t. ex Bendis gör, men det verkar som att för få behärskar konsten att variera sig? Att läsa en serie av Bendis nuförtiden blir mest tjatigt. Kolla bara på New Avengers, vad har egentligen hänt på femton nummer? Jag är också för att det kan ta tid att berätta historier ibland och karaktärsutveckling, men om vi fortsätter ta Bendis som ett exempel så kan han ändå inte hantera vissa karaktärer. Han kan t. ex varken skriva en Spider-Man som inte är Ultimatevarianten, och hans porträttering av Wolverine är grovt förenklad. Dessutom pratar alla i hans serier exakt likadant.
*Hockey och superhjältar*

#18 Spidde

Spidde

    Rear Admiral

  • Members
  • 3,747 posts
  • Location:Norrköping &lt;-&gt; Uppsala
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 29 January 2006 - 19:36

Vad tycker du mer är bra från Marvel? Har svårt att hitta så mycket just nu nämligen.


Runaways och Ultimate X-men t.ex...det var ju bl.a. du och några andra på forumet som fick mig att börja läsa de titlarna. De kanske inte är jättebra alla gånger men nog är de underhållande...Sen finns det väl en del mindre titlar som är ganska bra, t.ex. är Nightcrawlers egna tidning ganska bra emellanåt (fast jag gillade inte senaste arcen)...Vissa Marvel Knights grejer är väl ganska bra också?...Det jag har läst av MK:Spider-man (det som har varit med i de svenska tidningarna) har varit bra, och Marvel Knighst serierna med FF och DD är väl helt OK...Ultimate Spider-man är kul emellanåt. Men nu dejtar han ju Kitty Pryde, och vad ska man tycka om det egentligen?!?

Jag läser inte så mycket DC serier egentligen...ibland plockar jag upp lite Vertigo-grejer och sen läser jag väl de grejer som det snackas extra mycket om. En del grejer med Batman (och andra Gotham-karaktärer)är bra...jag hade tänkt läsa Infinte Crisis såsmåningom...

Jag skulle aldrig kunna börja gilla DC mer...Marvel har karaktärer som jag bryr mig mycket mer om...Det är väl den anledningen, jag gillar Marvels karaktärer mer helt enkelt...Och det gör det i sin tur roligare att läsa serierna...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#19 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 January 2006 - 20:35


Vad tycker du mer är bra från Marvel? Har svårt att hitta så mycket just nu nämligen.


Runaways och Ultimate X-men t.ex...det var ju bl.a. du och några andra på forumet som fick mig att börja läsa de titlarna. De kanske inte är jättebra alla gånger men nog är de underhållande...Sen finns det väl en del mindre titlar som är ganska bra, t.ex. är Nightcrawlers egna tidning ganska bra emellanåt (fast jag gillade inte senaste arcen)...Vissa Marvel Knights grejer är väl ganska bra också?...Det jag har läst av MK:Spider-man (det som har varit med i de svenska tidningarna) har varit bra, och Marvel Knighst serierna med FF och DD är väl helt OK...Ultimate Spider-man är kul emellanåt. Men nu dejtar han ju Kitty Pryde, och vad ska man tycka om det egentligen?!?

Jag läser inte så mycket DC serier egentligen...ibland plockar jag upp lite Vertigo-grejer och sen läser jag väl de grejer som det snackas extra mycket om. En del grejer med Batman (och andra Gotham-karaktärer)är bra...jag hade tänkt läsa Infinte Crisis såsmåningom...

Jag skulle aldrig kunna börja gilla DC mer...Marvel har karaktärer som jag bryr mig mycket mer om...Det är väl den anledningen, jag gillar Marvels karaktärer mer helt enkelt...Och det gör det i sin tur roligare att läsa serierna...



Ja, Runaways är inte dum. Ultimate X-Men tappade lite och Vaughan slutade på den titeln. Men dålig är den inte. Ultimate Spider-Man och tyvärr även (till viss mån) Daredevil har jag tröttnat på lite. Slutade med USM när Carnage dök upp lite väl tidigt...fast egentligen är jag nog mest trött på Bendis sätt att skriva. Ska bli kul sen när Ed Brubaker tar över Daredevil dock, det ser jag fram emot.

Har lite samma inställning som du vad gäller DC. Bryr mig inte alls om karaktärerna lika mycket (förutom Green Arrow, då) och känner mig mycket, mycket mer "hemma" i Marvels universum. Så en övergång till att vara ett DC-fan är det inte fråga om och skulle aldrig bli det heller. Dock ger DC ut mycket bättre serier än Marvel just nu på det stora hela.
*Hockey och superhjältar*

#20 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 29 January 2006 - 20:35

De egenskaparna jag älskade med Spider-Man när jag var liten,verkar ha tagits bort helt, och DC däremot försöker återskapa den känslan jag hade när jag läste om de karaktärerna när jag var liten. Det för mig gör en stor skillnad,och därför har New-Marvel väldigt lite saker som kan göra mig någorlunda intresserad.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#21 almostfamous

almostfamous

    Ensign

  • Members
  • 37 posts

Posted 29 January 2006 - 20:44

Alltså, jag vet inte, eftersom jag inte läst så hysteriskt mycket från 80-talet förutom Watchmen och en del gamla nummer av Spindelmannen. Därför blir det nog så att det blir en röst på att det är bättre just nu, även om jag håller med Ned Flandiddelianders om att utgivningen var betydligt bättre förr.

När det gäller Bendis tycker jag faktiskt att han ibland får lite för mycket skäll även om jag förstår kritiken. En del av hans material är i mitt tycke faktiskt riktigt bra. Hans run med Daredevil är inte dum alls, Powers håller än, Alias... han har faktiskt gjort en hel del bra, men visst, han Är ojämn - Secret War är ju ett bra exempel på hur dåligt han kan skriva. Marvel i stort har faktiskt rätt många titlar som åtminstone jag tycker är tillräckligt intressanta, betydligt fler titlar än bara Astonishing X-Men...

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 January 2006 - 10:40

Grejen med Bendis är nog dels att han är överdrivet hypad och sedan att hans senare "verk", på stora titlar som t. ex New Avengers, House of M och Secret War har hållit undermålig kvalitet. Hans Daredevil är bra men den har tappat en hel del och "gått i stå". Förhoppningsvis håller hans sista storyline med DD måttet.
*Hockey och superhjältar*

#23 almostfamous

almostfamous

    Ensign

  • Members
  • 37 posts

Posted 30 January 2006 - 13:43

Visst, problemet med Bendis är att han verkar tycka att kvantitet går före kvalitet vilket är synd, eftersom han kan drämma till med riktiga fullträffar.

#24 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 30 January 2006 - 17:32

Han passar bättre på enstaka titlar som har en mer "gritty" framtoning. Som Daredevil eller Powers. Gruppböcker och större händelser som t. ex House of M tycker iaf inte jag att han passar alls på. Sen har han en del ovanor jag har börjat reta mig på. T. ex att han verkar ha något emot konceptet hemlig identitet med tanke på hur många gånger Spidde blir av med sin mask när han skriver honom...
*Hockey och superhjältar*

#25 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 30 January 2006 - 18:25

Jag har bara läst Powers av Bendis och den var riktigt bra.

Men så är det ju så att många serieförfattare blir bra mycket bättre när dom får skriva någonting eget utan dom hårddragna ramar som finns i större superhjältetitlar.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter