Jump to content

Photo

ALIEN Party! (Start Måndag 18/6)


  • Please log in to reply
69 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 June 2012 - 22:19

Då var det dags igen! :) Den här gången ger vi oss på ALIEN filmerna. Möjligen även Predator- och AVP filmerna men det är frivilligt.

Prometheus (2012) [När ni vill! Frivilligt!]

Alien (1979) [Måndag 18/6]
Aliens (1986) [Onsdag 20/6]
Alien³ (1992) [Lördag 23/6]
Alien: Resurrection (1997) [Måndag 25/6]

Vilken version är frivilligt. Jag tänker inte tvinga någon att se Special Edition versionerna men det är de som jag tänker se då jag aldrig har sett dem!

Efter det här så tänkte jag fortsätta med Predator filmerna och Aliens vs. Predator filmerna. Det här är helt frivilligt och är mer bonus. Ni får mer är gärna hänga på där också så jag slipper känna mig ensam ( :D ) men det är minget tvång. (inte för att jag tvingar er att se någon av filmerna :P)
Ni kan även göra så att bara hänga på Predator delen eller AvP delen, om ni så känner.


Predator (1987) [Onsdag 27/6]
Predator 2 (1990) [Fredag 29/6]
Predators (2010) [Söndag 1/7]


AVP: Alien vs. Predator (2004) [Tisdag 3/7]
AVPR: Aliens vs Predator - Requiem (2007) [Torsdag 5/7]


Så vad tycker ni? Låter det här bra? Som ni märker så fattas datum. Jag vill först höra hur de flesta vill ha det. Varannan eller var 3:e dag?

Edited by Crusader, 17 June 2012 - 21:59.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 15 June 2012 - 08:38

Kommer inte haka på Alien i kväll av två skäl:
1) Sverige - England 20:45
2) Kollade äntligen upp varför min Alien-box aldrig kom och det berodde på att man fortfarande kunde beställa den fast den utgått ur deras sortiment :rant: . På väg från annat håll nu.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#3 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 June 2012 - 13:45

OK, vad synd. :(
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#4 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 June 2012 - 18:46

Jag hoppas att ingen har missat tråden? Jag väntade mig några komentarer om hur ofta vi skulle se filmerna osv. :mellow:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#5 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 June 2012 - 21:22

:mellow:
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 June 2012 - 21:34

Jag kommer halka efter då jag jobbar hela helgen sällan jag orkar se film de här skiften tyvärr. Hoppas kunna knappa in under må/ti.

Edited by XC, 16 June 2012 - 21:34.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 16 June 2012 - 21:42

Men tanke på att ingen verkar ha hoppat på än så funderar jag på att kanske flytta det till Måndag. :P
Är säkert mitt fel att ingen har skrivit i tråden för att jag inte startade tråden fören i Torsdags kväll. Sorry.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 17 June 2012 - 00:19

Jag har som sagt redan sett Alien och skrev lite om den i SSF tråden men jag kan kopiera in det här och försöka klämma ur mig några rader till. Jag såg Prometheus igår och den valde jag att skriva om i Prometheus tråden eftersom inte alla här har sett den och jag ville inte hålla på med spoilermarkeingar. (Det skulle ha blivit en hel del)


Alien (Director's Cut)
Jag har faktiskt aldrig sett DC versionen. Problemet är bara att det var så länge sen jag såg filmen öht att det är väldigt svårt att peka ut några skillnader ens bland som tillagda scenerna än mindre dom scener som Ridley Scott trimmat ner vilket måste vara en hel del med tanke på att DC versionen är kortare trots tillagda scener. Och visst kändes det att det var högre tempo i filmen. Scott lär ha ångrat klippen i efterhand och föredar ursprungsversionen och det kan jag förstå. Det här är inte en film som vinner på att öka tempot. Den enda tillagda scenen jag reagerade på var den på slutet då Ripley hittar Brett och Dallas som sitter uppklistrade på väggen och Dallas ber Ripley att döda honom. (Det finns en väldigt snarlik scen i Aliens) Sammanfattningsvis så skulle jag som sagt behöva se om originalet också för en mer grundlig jämförelse men spontant känns det som originalversionen är den bättre. Men det är fortfarande en grymt bra film förstås med en mycket imponerande rollista för en sån här film.

Även fast vi kör det här racet nu tror jag ändå inte att jag kommer att se om theatrical cut versionen. Vad finns det att tillägga? Det är förstås en grymt bra film. Väldigt lågmält berättad med en creepynessfaktor som skrämde slag på mig när jag var yngre. Numera ser förstås xenomrophen ganska fånig ut när den rör sig och det blir ännu lättare att förstå varför Scott undviker att visa den i största möjliga utsträckning. Frågan är om han hade valt att visa den mer om det hade varit tekniskt möjligt. Prometheus skvallrar väl lite om ja på den frågan fast det är ju inte alls säkert heller. Personligen är jag oftast av åsikten att less is more oavsett orsaken till det. Själva utseendet (Gigers design) är dock klockrent.

Sen måste man berömma castingen som är riktigt imponerande. Personligen hade jag väl kanske inte tagit kål på den bästa skådisen först men alla andra är så bra att det egentligen inte gör så mycket.

Till sist hoppas jag att vi i Prometheus 2 får reda på orsaken till att teknologin helt plötsligt blev super retro mellan Prometheus och den här filmen. :P

Edited by Wylie Times, 17 June 2012 - 00:36.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#9 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 June 2012 - 00:53

Det vet jag. :) Men det var fler än du, jag och Fiskrens som visade intresse.

Och du har helt rätt om Prometheus. Jag tänkte aldrig igentligen att vi skulle diskutera den här utan mer uppmana till att se den för att sedan kunna ta uppm den när vi diskuterar Alien (med spoilertaggar, givetvis). :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#10 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 June 2012 - 20:23

Fan alltså är sugen på att vara med här också men jag kan inte se nån film förrens tisdag

Winter is Coming


#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 17 June 2012 - 20:56

Men då tycker jag absolut du kan haka på!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#12 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 17 June 2012 - 21:28

Ska försöka :)

Winter is Coming


#13 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 June 2012 - 21:37

Fan alltså är sugen på att vara med här också men jag kan inte se nån film förrens tisdag

Med tanke på att ingen har börjat ännu så kommer kommer den flyttas fram lite. Vi kanske skulle säga Tisdag? Då lär väl Fiskrens ha fått sin så han också kan vara med. :)


Edit: Jag fick sätta start imorgon så att Midsommar blir fri. Förhoppningsvis så får Fiskrens sin då och så kan du se det på Tisdag. :) Så får det bli för jag orkar inte försöka ordna det efter allas önskemål mer för då blir det aldrig av. :P

Så det blir:

Crusader (Jag)
Wylie Times (ALIENS och framåt)
Fiskrens
XC
Rick Hunter
Georgia (Kanske)

Edited by Crusader, 17 June 2012 - 21:56.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 June 2012 - 21:44

Låter bra. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 June 2012 - 03:37

Alien: The Director's Cut (1979/2003)

Besättningen på gruvskeppet Nostromo åker till en främande måne för att undersöka en mystisk signal.

Andra gången jag ser Director's Cut. Men jag har sett orginalet ett antal gånger. Fortfarande otroligt bra även om jag önskar att jag inte redan visste precis allt som hände.
Ang. att den är mer retro så försökte Ridley Scott fixa det med att göra en mer 40-tals Sci-Fi look till Prometheus på många ställen. Som t ex rymdräkten. Det är så mycket annat som Prometheus får att verka ologiskt som t ex varför de inte skickade ett skepp till månen från Prometheus om det kryllade av andra skepp och framför allt hur företaget visste att det fanns Xenomorphs på en annan måne (den i Alien/Aliens) och visste så mycket om dem.

Håller med om att det var lite underligt att de dödade de kändaste och bästa först. Men jag tror det var just det de ville göra och överaska. T ex så väntar man sig aldrig att den första huvudrollen är nr. 2 som dör.
Håller nog med om att orginalet är bäst även då det var längesedan jag såg den. Jag kan förstå att Ridley Scott blev sugen på att klippa om den när han såg om den 20 år senare efter att ha hittat hundratals timmar av extra klipp även då han från början hade vägrat göra det innan. Men som sagt, han ångrade sig lite sedan.
Jag har aldrig riktigt gillat scenen när Ash försöker köra ner en rullad porrtidning i Ripleys mun vilket visst var Ridley Scott's försök att utforska en robots sexualitet. Lite onödigt tyckte jag.

Fortfarande en fantastisk film. Fast jag undrar om orginalet inte är bättre ändå.

9/10



Lite Trivia:
Dan O'Bannon blev sugen på att göra en skräckfilm med en verklighetstrogen rymdvarelse efter komedin Dark Star (1974) som hade en liknande handling. När Ronald Shusett bad honom om hjälp att göra Total Recall så kom de överens att göra båda filmerna.
Dan O'Bannon's tanke när han skrev manuset var att Space Jockeys hade landat på den främmande månen och hittat äggen men sedan skickat en varningsignal när äggen kläcktes och de blev anfallna av Facehuggers. Men delarna som förklarade det ströks från manuset för de tyckte de förklarade förmycket och tog väck mystiken. Ridley Scott bestämde sig sedan att Xenomorphs (aliens) var biologiska vapen och att Space Jockey var påväg att bomba dem på en fiendeplanet i ett gammalt krig. Det blev sedan canon och vad James Cameron bygde uppföljaren ALIENS på.
Opium-knarkande H.R. Giger som designade och skapade Xenomorphs baserade på de mardröms bilder han såg i sitt inre. Många av hans idéer var väldigt sexuella, något som syns tydligt i t ex Species där han också designade varelserna.
I Direcor's Cut versionen så klippte Ridley Scott bort mer än han lade till.
Orginal idén var att Xenomorphs tog kropparna och gjorde om dem till nya ägg (men det ändrades sedan till att de sammlade mat). Därav scenen där en halvt förvandlad Dallas ber Ripley att döda honom, en scen som inte var med i orginalet. Det här var något som skrotades sedan när ALIENS gjorde och idén om en Xenomorph Queen kom till. Intresant nog så finns det en uppföljning till den här scenen i ALIENS som jag skulle gissa kom från Sigourney Weaver i tron att att den fanns kvar i ALIEN. En scen där Ripley betedde sig ologiskt extra illa berörd tills jag såg den här.
Ridley Scott ville ha saker så äkta som möjligt. Därför var skådespelarna inte förberädda på alla händelser som t ex när Chestburster kommer ur bröstet där skådespelarna på riktigt blev överaskade och stackars Veronica Cartwright hamnade i panik när hon blev nedränkt i blod. Detta förklarar troligen också varför Ian Holm spelar Ash mänsklig även när karaktären var för sig själv som t ex när han försöker hålla sig varm. Likadant så improviserades mycket av replikerna.
Varelsen var faktiskt spelad av en skådespelare i dräkt. Jag har sett orginaldräkten på riktigt.
Walter Hill och David Giler, som gick med på att producera den (men tyckte manuset var uselt), också totalt skrev om manuset och enligt Dan O'Bannon ochRonald Shusett så försökte de stjäla hela idén som sin egen. Slut resultatet blev visst orginalet fast med saker från det nya masuset i det som t ex Ash.
var svårflörtad för hans drömprojekt var att göra en uppföljare till The Texas Chain Saw Massacre (1974).
Ripley var från början tänkt att vara en man även då alla karaktärer var skrivna för att passa vilket som. Men tanken på kvinnliga huvudroller var något som började bli populärt.
Insidan av ägget och när de undersöker den döda Facehuggern var gjort av riktigt kött för att verkar mer verkligt.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#16 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 June 2012 - 08:21

Hade jag vetat det hade jag sett den igår. :P Skall försöka se den ikväll. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#17 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 19 June 2012 - 13:15

Jag tog mig lite tid och såg Alien igår kväll och det var bioversionen jag såg. Jag försökte faktiskt redan som 14-åring se filmen, men jag minns att jag blev så uttråkad att jag fick ge upp efter 15-30 minuter...
Igår kväll gick det desto bättre och jag såg hela filmen. Den börjar lite långsamt, men blir ganska spännande mot slutet. Något annat som slog mig är hur väl filmen har åldrats.
Det var en bra film och jag är glad att jag gav den en andra chans.

Jag hade även tänkt att se Aliens, men jag fick hem fel film, så där dröjer det tills jag kan se den. Men nu ska jag över till "Senast sedda film"-tråden och spy lite galla över en annan film jag såg igår. :P

#18 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 19 June 2012 - 16:36

Alien Directors Cut

Första jag tänkte på när jag började titta var att den har har åldrats en del, mindre visserligen än andra filmer från 70-80-talet men ändock. Jag gillar det faktum att man tar sig tid på att introducera varelsen även om det kanske är i segaste laget första halvan av filmen. Tempot går upp en aning mot slutet och delen där Ripley är ensam överlevande kvar är filmens starkaste del. Detta var tredje gången jag såg DC-versionen och jag har svårt att se nån skillnad förutom den korta scenen i slutet när Ripley träffar på Dallas och han ber henne att döda honom. Jag kanske borde se bioversionen nån gång för att kunna jämföra, är rätt många år sen jag såg den senast. Mer att säga om filmen är väl annars att stämning, skådespelare (de flesta), miljöer och musiken är på topp hela vägen. Ska bli intressant när man sett Prometheus och om den på nått sätt tillför ytterligare en dimension till denna film.

8/10

Edited by Rick Hunter, 19 June 2012 - 16:36.

Winter is Coming


#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 June 2012 - 13:08

Alien (1979) [#01] [US/UK]
VAD? Ridleys Scotts klassiska rymd-skräckis om Dallas, Ripley, Lambert, Ash, Parker, Brett och Kane som får avbryta hemresan för att undersöka vad som tros vara en SOS-signal. Signalen leder dem till en till synes öde planet och finner ägg och ond bråd död.
VEM? Förutom nörd-favoriten Sigorney Weaver så gör skickliga Ian Holm en roll i filmen.
VAR? Inspelad i anrika Shepperton Studios.
HUR? Med gedigna specialeffekter så står den här sig väl mot tidens nötningar, med väldigt få undantag så är den helt godtagbar fortfarande. Skickliga skådespelare där Veronica Cartwright kanske är det vekare kortet, är dock inte helt säker på om det verkligen är hon eller egentligen karaktären det är fel på. Storymässigt så är det en trevlig film med framförallt skräcktema snarare än actiontema och det gillar jg skarpt, speciellt när det funkar så här bra. Kanske är den lite småseg innan den berättandet tar fart, men det är inget som ligger filmen till stor belastning.
NÄR? Sist jag såg den här tipsade jag om Weavers audition-tape idag tipsar jag om novellen "My Day by Jones" (Av Anne Billson). En underhållande recap av filmen helt ur katten Jones perspektiv.

Edited by XC, 20 June 2012 - 16:42.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 June 2012 - 15:04

Ang. Veronica Cartwright så gillade hon själv inte sin karaktär. Tyckte hon var för mesig och skräckslagen helatiden. Hon trodde hon skulle spela Ripley så hon fick väldigt lite tid att förbereda sig. Jag tycker hon gjorde ett bra försök att ge en jobbig karaktär ett större djup.

Du såg inte DC versionen, antar jag?

Edited by Crusader, 20 June 2012 - 15:05.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 June 2012 - 15:23

Jag hade på känn att det var karaktären och inte skådespelerskan som var den svagare biten, och som du säger så har ju VC inte mycket att jobba med i filmen heller.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 June 2012 - 17:26

Aliens: Återkomsten / Aliens (1986) [#2] [US/UK]
VAD? Ellen Ripley vaknar efter kryosömnen ettan slutar med och inser två saker: människor är och förblir dumma och hon skulle sprängt planeten i luften redan från början. 57 år efter hon slöt ögonen med Jones hoprullad på magen återfinns hennes skyttel och återförs till livet. Bolaget hon jobbade för är fortfarande aktiva och har nu etablerat en koloni på den planet som var katastrofens början.
VEM? James Cameron var mannen som blev känd som mannen som lurade tillbaka Sigorney Weaver till rollen som Ripley.
VAR? Planeten som Gud glömde, även känd som LV-426.
HUR? Jag önskar att man förklarat varifrån ordet "Xenomorph" kom ifrån, men för den som sett filmen redan så är det ett tydligt tecken på att det är känt från företagets sida om vad som verkligen pågår på planeten. Namnet bara dyker upp ombord på rymdskeppet på väg tillbaka till LV-426. Antar att den scenen utelämnades från bioversionen (min DVD har två versioner). Weaver gör ingen besviken och noggrann casting gör att hon har stark backup. Speciellt bra är det att Weaver får lite extra att jobba med i början på filmen och inte bara får leka bad-ass-tjejen från ettan. Det är väl bara "Hudson" som blir lite för mycket ibland, liksom "Lambert" i ettan så känns det som om han mest springer runt och skriker "vi skall dö, vi skall dö". Storyn gillar jag, man har lyckats saxa ihop den här filmen med ettan på ett bra sätt och jag gillar hur slutet återkommer - men denna gång med vetskapen om att vad som helst fortfarande kan hända. Den känns också mer actionbetonad än vad den första är och har inte riktigt samma cementerade grund i skräck som det känns som ettan har. Men det är en utvecklingen som är helt OK, nu vet vi ju vad vi har att göra med.
NÄR? Carrie Henn som gör ett bra jobb som den sista överlevande på planeten har efter denna film inte gjort någon annan roll.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 20 June 2012 - 23:14

Aliens Special Edition

Denna film är precis lika bra som när jag såg den första gången och som när jag såg den idag. Till skillnad från sin föregångare är den mer inriktad mot action även fast den inte lämnar thriller/rysar-delen helt. Första halvan av filmen är mer av det och sen brakar det loss utav bara helvete rent utsagt. Miljöerna är mycket väl valda/gjorda och skådespelarna är här snäppet bättre än i Alien, gillar speciellt karaktärerna Hicks och Bishop. Här föredrar jag definitivt SE-versionen av filmen som fördjupar handlingen ännu mer. Speciellt intressant är det att se kolonin innan aliens har tagit över. Och för att vara 25 år gammal så håller special effects i den väldigt bra med många moderna filmer. Framförallt snygga är slutscenerna med Alien Queen. Finns nog inget negativt jag kan komma på med Aliens egentligen och konstigt vore väl det då den är en av mina absoluta favoritfilmer genom tiderna.

10/10

Alien 3 får jag vänta med tills söndag eller kanske rentav måndag, är förmodligen upptagen hela helgen.

Edited by Rick Hunter, 20 June 2012 - 23:17.

Winter is Coming


#24 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 21 June 2012 - 22:29

Jag önskar att man förklarat varifrån ordet "Xenomorph" kom ifrån, men för den som sett filmen redan så är det ett tydligt tecken på att det är känt från företagets sida om vad som verkligen pågår på planeten. Namnet bara dyker upp ombord på rymdskeppet på väg tillbaka till LV-426.

Frågan är om xenomorph är ett mer specifikt ord än alien, eller om det helt enkelt är två lika abstrakta begrepp som skulle kunna bytas ut mot varandra.

#25 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 22 June 2012 - 00:10

Aliens (Special Edition)
En film jag sett många många gånger men det var ändå väldigt länge sen sist och what can I say? Den är precis lika bra som förrut. :)

Ok vissa saker reagerar jag lite på mer nu som t.ex. Hudsons clowneri. När jag var i tonåren tyckte jag att Paxton var hysteriskt rolig och det är han bitvis fortfarande men det går definitivt ut över karaktären. Ok, så alla marinsoldaterna är over the top. Från Apones klyschiga men också väldigt roliga seargent till Vasquez über bad assery och Hicks too cool for school attityd. Men Hudson blir någonstans lite FÖR mycket. Filmen tappar en del av den mer seriösa ton som den första filmen hade vilket märks framför allt i dialogen. Däremot har jag alltid uppskattat att James Cameron aldrig försökte göra en uppföljare av samma slag som originalet. Det här är en helt annan film. Det börjar som en skräckfilm när dom undersöker den ödelagda kolonin för att snabbt utvecklas till en siege film där deras antal snabbt går nedåt. I slutändan tvingas även Ripley att bli lika over the top bad ass som marinsoldaterna men det köper jag. "Get away from her you bitch!" är en av filmhistorens mest klassiska one liners.

Visuellt sett håller filmen upp mycket väl vilket gör det ännu mer imponerande när jag för första gången ser den i krispigt fin HD-kvalitet. HD-konverteringar av gamla filmer brukar kunna bli lite hur som helst men det här såg riktigt jäkla bra ut.

Lite funderingar: Vad kan kan det finnas för fördel av att ha på sig solglasögon när man flyger ett rymdskepp? Annat än att se jävligt cool ut alltså. Annars måste det ju vara en grym nackdel. (om det inte är futuristiska special brillor) På tal om henne, det känns lite bizarrt att idag höra henne säga replikerna som man innan dess hört ungefär en miljard gånger i Starcraft.

Kolonisterna har varit på planeten i 20 år utan att upptäcka det stora utomjordiska rymdskeppet som trots allt inte kan vara speciellt långt ifrån kolonin? Det har faktiskt alltid stört mig.

Och efter att ha sett Prometheus kan man ju undra över följande:

Med tanke på händelserna i Prometheus måste väl Weyland corp vara väl medvetna om vad dom har att göra med. Så varför bara skicka ett skepp med en liten pluton soldater?

Varför använder dom inte dom flygande robotarna från Prometheus för att söka igenom kolonin? Borde ju vara standard issue för ett seacrh and rescue mission. :P

Jaja jag vet, jag fånar mig bara men lite lustig får man väl göra sig över all retcon. ;)

Edited by Wylie Times, 22 June 2012 - 00:16.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter