Jump to content

Photo

The River


  • Please log in to reply
31 replies to this topic

#26 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 March 2012 - 13:05

Posted Image
*

Dåså, då har man sett sista avsnittet. Riktigt bra, snacka om att jag blev paff när Lincoln dör alldeles i början. Lustigt nog gjorde jag inte den uppenbara kopplingen om att de skulle väcka honom till liv heller på en gång. Tycker f.ö. att det är konstigt att man behövde Kurts hjälp för själva andeutdrivningen, skulle inte Emmett redan veta en sådan enkel detalj efter allt kuskande Amazonas runt? Att Tess hoppat i säng med producenten tyckte jag var rätt uppenbar tidigare i säsongen, så bekräftelsen här var väl mer en formalitetssak. Joe Andersons prestation som besatt är riktigt bra och ser på sina håll riktigt smärtsamt ut, är det äkta är det i klass med Jennifer Carpenter i Besatt. Undrar hur mycket han gör själv... BTW, lite förvånad blev jag över vem som sköt, undrar om Russ gjorde det av ren avundsjuka (för att Lena uppenbarligen föredrog Lincoln framför honom själv)eller om det var flodens ande (den där guden jag inte minns namnet på just nu) som besatt honom (möjligen då han redan varit i dess våld tidugare) "bara" för att få en villig kropp att besitta. Kanske måste inte det ena utesluta det andra.
*

Slutet då? Det är modigt, man lämnar vidöppet för en andra säsong utan störande lösa trådar. Vissa saker lämnar man oförklarade, med lite takt och känsla för att få oss att sukta efter en säsong till. Som det skall vara mao: man knyter ihop säcken utan att försegla den. Blir det bara en säsong så tycker jag slutet funkar, allt behöver trots allt inte Disney-slut. Och man har gjort klart från första början (med texten "det här är filmerna som de lämnade efter sig") om den här typen av slut.
*
På det hela taget tycker jag det varit bra, bitvis aningen mycket mumbo-jumbo samtidigt som serien i de lägena varit riktigt vass. Det känns också helt rätt att hålla nere antalet avsnitt och inte dra ut på själva storyn i det oändliga. Hellre en kort tight säsong än en seg och utdragen. Jag vill gärna ha mer - men det har jag redan sagt. Tycker det är synd att antalet tittare halverades från första till sista avsnittet.

Edited by XC, 31 March 2012 - 13:06.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#27 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 31 March 2012 - 14:58

Tack XC. Intressant att läsa det andra stycket där om slutet. Mycket möjligt att jag ser klart det nu om det är ett sånt slut. :)

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#28 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 01 April 2012 - 21:08

Håller med XC att det är bra att antal avsnitt hölls nere och att de inte drog ut på storyn i det oändliga. Slutet håller även jag med om: serien avslutades samtidigt som de lämnade dörren lite på glänt för en fortsättning.

För övrigt så tycker jag den började starkt med högt tempo, spänning och ruggiga saker som hände. Men sedan saktade de ner några snäpp (vilket är förståeligt för det är nog inte det lättaste att behålla det höga tempot som var) och strålkastaren fokuserade på familjedramat. Lite spänning ibland, men mest snack. Inga större överraskningar bjöds det på, mer än att min nyfikenhet på Kurt ökade rejält. Vem är han egentligen och hur kan han veta så mycket? Med tanke på att tjejen var inblandad i forskningen där ute i djungeln så förstod jag att han visste ganska mycket om saker och ting, men hur djupt insyltad var han? Nåja, som sagt var så känns det som att serien fick ett avslut och jag skulle inte gråta blod om det inte blev en fortsättning, men blir det en andra säsong så ska jag självklart se vad den har att bjuda på. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#29 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 April 2012 - 21:24

Jo - det var en svacka på ett par avsnitt, kanske där det allmänna tittarintresset sjönk till botten? Tycker den här serien lyckats bra med karaktärerna, jag brukar normalt bara fastna för en eller ett par - men här var faktiskt alla de centrala karaktärerna riktigt intressanta. :) Sedan gillar jag att vi fick lite flashbacks från inspelningen av "original serien". Tycker man lyckats bra med sminket för att verkligen få Cole framstå som (minst) två olika åldrar.

Edited by XC, 01 April 2012 - 21:25.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#30 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 April 2012 - 07:46

Kan vara så för själv märkte jag att jag inte var lika engagerad som i början. Inte så att det var dåligt, men som sagt var tempofall och stort fokus på familjedramat.

För övrigt så undgick det väl inte någon att de ansvariga hämtat "inspiration" från andra filmer och tv-serier som t ex Lost, Blair Witch Project, Excorsisten.... Kanske det som påverkade helheten att de hämtade så mycket från andra och inte klarade av att till fullo stå på egna ben? Men jag tycker ändå att det var välgjort och med bra skådisar.

Edited by Synon, 02 April 2012 - 07:47.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#31 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 April 2012 - 09:22

Ändå tycker jag man gjorde bra val när man fokuserade på familjedramat, man hade kunnat dra ut på tex Tess vänsterprassel mer än man gjorde. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#32 Wowbagger

Wowbagger

    Commander

  • Members
  • 197 posts

Posted 02 April 2012 - 16:38

Jag har nu sett alla 8 avsnitten och den vart ganska bra till slut.
De första 2-3 avsnitten hade lite väl mycket publikfriande upplägg med avslutande historier men när dom sen började lägga fokus på huvudhistorien vart det riktigt bra.
Mitt favoritavsnitt var nog #7, där skulle dom gärna få fortsatt för min del.
Var inte helt nöjd med slutet med demonen, vart lite same old same old där.

Helt ok men för min egen del så kändes det som om dom slösade bort något som kunde ha blivit riktigt bra.