Jump to content

Photo

Album?


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 26 January 2007 - 13:36

Nu vet jag inte riktigt hur många serier det finns i SSS som har fullbordats, men jag tänkte att de serier som blir avslutade, åtminstonde miniserierna kunde möjligt sättas ihop i en egen album. Typ Svenska Super Seriernas Samlade verk hoplagt i en album? Några tankar?

#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 January 2007 - 17:57

Vore mycket trevligt! Samtidigt är det en ekonomisk fråga. Jag tror det får vänta. Eller har någon andra tankar om den saken? Kanske pocketformat på samlingar? Kanske tecknaren pröjsar trycket?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 26 January 2007 - 18:32

Vore mycket trevligt! Samtidigt är det en ekonomisk fråga. Jag tror det får vänta. Eller har någon andra tankar om den saken? Kanske pocketformat på samlingar? Kanske tecknaren pröjsar trycket?


ja, på ett ungefär, det var så jag hade tänkt mig. Så länge tecknarna och alla de som kör på SSS kör en del av vinsten, då låter det som en ganska bra deal.

#4 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 January 2007 - 20:29

Vi är öppna för förslag.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#5 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 January 2007 - 01:14

Det är en intressant idé helt klart. Det är inte så svårt eller dyrt att sätta ihop ett album, de flesta bra kopieringshus har maskiner för limbundna album.

Inget borde hindra en skapare från att göra något sånt och kanske få hjälp med lite logos och omslagsgrafik så att man kan få en tillbakaströmning till tidningen.

Hur aktuellt det är vet jag inte. I och med nästa nummer kommer väl bara två serier nåt komplett status, Blaze och G-19. Polly var iofs avslutad men det blir nog världens smalaste album =) Det är hur som helst serier som bägge har sina kvalitéer men för mig som redan har serierna i tidningen känns album onödigt. Om de hade lite sjysst extramaterial eller Extended version eller nåt sånt hade jag dock av princip stödköpt dem.

#6 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 27 January 2007 - 07:48

Ett problem, som Daniel snuddar vid, är ju att tidningen och albumet kan ta läsare av varandra. På något sätt behöver både album och tidning något unikt. Och så tror jag att det bör förflyta en viss tid mellan utgivning i de olika formerna. Fördelen med album (eller pocket) är ju att de kan hamna i bokhandlar också. Och där kan de finnas länge.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#7 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 27 January 2007 - 11:32

En av de bärande tankarna jag har med SSS är att vi ska hjälpa tecknare att presentera sina alster i en snygg och tilltalande förpackning (Svenska Superserier alltså). Om en tecknare som har publicerat en längre serie i SSS sedan tar och skickar in de tidningarna där serien är publicerad till förlag för att höra om intresse finns att samla dem i ett album tycker jag bara det är roligt.

Att vi i nuläget ska stå för tryck av album på redan publicerade serier är ännu inte realistiskt. Men... utan att säga för mycket har ett nystartat förlag, vars ägare kommer från tidiga SSS, startats och de håller ögonen på det som publiceras i SSS för att se om det finns något som fungerar i albumform.

#8 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 August 2007 - 13:03

En tanke är att ha samlingsalbum av själva numren, där man samlar de nummer som sålt slut. Skillnaden skulle vara att ha hela serierna i sträck istället för i just den ordning de publicerades. Frågan är hur stora man ska göra dem, kanske tunnare album med ungefär 2 nummer i varje? eller tjockare där man får med mer av serierna?

Bara en tanke.

#9 Acro

Acro

    Cadet First Year

  • Members
  • 7 posts
  • Location:Världen är min toalett.

Posted 03 September 2007 - 13:29

jag hade faktiskt planerat G-19 som ett album, med slut och allt. Men jag borde ju teckna klart allting forst>)