Jump to content

Photo

Svenska SuperSeriers TEMAnummer!


  • Please log in to reply
77 replies to this topic

#1 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 15 April 2011 - 20:04

Jepp-jepp. Som nämnts i vårt lilla meddelande så jobbar Svenska SuperSerier på särskilda temanummer, som kommer innehålla spännande serier med ett särskilt tema. =)

Just nu jobbar vi på:

1.Fantasy
2.SCIENCE FICTION
3.Antirasism/Hjältar världen över
4.Open Source/Public Domain

Men det slutar inte där! Vi på redaktionen är intresserade av vad just ni skulle vilja se, i serieväg, i Svenska SuperSerier? Vad för sorts tema tror ni skulle passa vär tidning bra?

Berätta vad ni har för idéer! Vi lyssnar, kommenterar, och antecknar.

Om ni dessutom skulle veta om en SERIE som passar in i nån av våra teman, eller kanske i ett tema som ni själva vill se, så tveka inte att länka och berätta för oss om den!

#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 April 2011 - 14:42

Hur ofta är temanumren tänkta att komma?

Fantasy känns lite småtrist, men det är ju en smaksak. Andra kan ju ha andra åsikter. Science fiction, hm, ett vitt begrepp. Allt som publicerats i SSS är ju science fiction. Avses snarare de klassiska inslagen som rymdäventyr, aliens och tidsresor? I så fall kanske vi kan få se del 3 av Endeavour? Antirasism och hjältar världen över låter intressant! Mycket bra idé! Open source/public domain känns varken eller.

Tänk bara på att lämna plats åt ganska många "vanliga" nummer också. Annars blir det lätt så att någon jobbat länge med en serie åt er, men inte får den publicerad på ännu längre tid för att den inte stämmer med temat.

Hur är utgivningstakten tänkt framöver? Finns nån ungefärlig utgivningsplan?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 17 April 2011 - 03:18

Jovisst, vi kommer att ha vanliga nummer så länge som vi inte får inte får in tillräckligt med serier för temanummer. Jag uppmuntrar personligen till att folk ska skicka in den sortens serier som de själva vill jobba med. Temanumren kommer när de kommer, när det finns överskott på en genre.

Vi försöker oss fortfarande på den årliga trenummerstakten. ^^

#4 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 April 2011 - 21:23

Temanummer är en bra idé tycker jag. Gå ut på lite forum för skapande/intresserade i andra genrer och sätt nån halvlös deadline typ "förhoppningsvis nästa år" så borde folk hinna klart med material.

Ett nytt skräcktemanummer borde väl inte vara svårt att få till materialmässigt.

Fantasy har jag aldrig läst en seriös serie som jag gillat vad jag minns, bara parodier och humor. Vore kul om ni kunde publicera nåt som ändrar på det.

Scifi är otroligt brett och rymmer mycket coolt. Endeavour del 3 hoppas jag att Martin och jag kan bli klara med i år.

Public domain innehåller en hel del coolt från tidig scifi också, och säkert en del skräck och tidig fantasy. Borde kunna gå o göra nåt vettigt av.

#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 August 2011 - 17:22

<p>De temaförslag vi fått in hittills är, vad jag vet, dessa:</p>
<p> </p>
<p> </p>
<div>Fantasy</div>
<div>Science fiction</div>
<div>Antirasism</div>
<div>Public domain</div>
<div>Musik</div>
<div>Crossovers </div>
<div>Livet i superhjältar och superskurkars skugga</div>
<div> </div>
<div>På vårt senaste möte hade vi uppe idén att placera musiktemat i #16, som förhoppningsvis släpps lagom till nästa SPX, som också har musik som tema. Musik skulle man kunna använda som ingrediens i superserier på många olika sätt. Vad får ni för tankar?</div>


#6 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 31 August 2011 - 23:12

Tja, ett Nordens Stjärnor-manus som känns rätt är ju Viktors manus till Jeanne Nocturne-poesin Nattens visor. Annat musikrelaterat är skurken Fiddler från samma värld. Watching Kenny feed är en av Thollins serier som är baserad på en låt om jag minns rätt.

Andra idéer är att sätta en ordlös serie till en passande låt. Fast där måste man kolla hur det är med upphovsrätt. Eller om vi har folk som gör musik bland oss, kanske ha med en CD med temamusik till numret? En story som är satt under ett stort musikevenemang typ Way out west?

#7 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 01 September 2011 - 20:36

Vore schysst att se nån försöka rita den serien nångång. Jag menar den manuset har varit på forumet i evigheter =/

Edited by DarkPaladin300, 01 September 2011 - 21:37.


#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 September 2011 - 15:23

Inte dumt. Då finns det ju både material och idéer.
Jag och Doktor Diffus har även tankar på att göra serie av Tveksamma Tvåan. Har inte riktigt bestämt formatet ännu bara.

Var finns manuset, Viktor?

#9 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 02 September 2011 - 16:52

Inte dumt. Då finns det ju både material och idéer.
Jag och Doktor Diffus har även tankar på att göra serie av Tveksamma Tvåan. Har inte riktigt bestämt formatet ännu bara.

Var finns manuset, Viktor?


Attached File  Natten.txt   2.54KB   26 downloads

Här, varsågod =)

Edited by DarkPaladin300, 02 September 2011 - 16:53.


#10 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 September 2011 - 18:00

Tackar, tackar! Jag tycker om idén, men som den pedantiske poet jag själv är reagerar jag ju på att dikten inte stämmer med originalet vare sig gällande rim eller rytm. Men syftningen är ju tydlig ändå.

Vad gäller musiktemat känns den inte heller helt uppenbar. Det är väl liksom en dikt, menar jag, och inte en sång?

Men när jag rotar hittar jag att du har haft en annan idé som kan passa.

5: SPELA EN SISTA TON: Fokus på Nox som spelar på sitt band för att få in pengar till de behövande, men en superskurk av fri val tar gisslan och snor alla pengar. Också osäker i vilken era idén ska spelas ut på...

Har du kommit någonstans med den?

#11 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 02 September 2011 - 19:41

Tackar, tackar! Jag tycker om idén, men som den pedantiske poet jag själv är reagerar jag ju på att dikten inte stämmer med originalet vare sig gällande rim eller rytm. Men syftningen är ju tydlig ändå.

Vad gäller musiktemat känns den inte heller helt uppenbar. Det är väl liksom en dikt, menar jag, och inte en sång?

Men när jag rotar hittar jag att du har haft en annan idé som kan passa.

5: SPELA EN SISTA TON: Fokus på Nox som spelar på sitt band för att få in pengar till de behövande, men en superskurk av fri val tar gisslan och snor alla pengar. Också osäker i vilken era idén ska spelas ut på...

Har du kommit någonstans med den?


Nej, bara själva grund idén, kanske nu så vore det dags att göra nåt åt det? =)

#12 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 03 September 2011 - 00:56

Ni har ju skurken Fiddler i NS eller vad h*n kallas. Perfekt för ett musiktema nummer. Fast ingen har utvecklat h*n. Sedan tror jag att just det temat skulle bli ganska svårt att genomföra på ett bra sätt.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#13 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 03 September 2011 - 12:44

Hmm... ett musiktema kanske kan vara nånting ändå..? Finns några intressanta idéer här. =)

Ska försöka grunna på det själv, tyvärr är jag väldigt omusikalisk, ja ibland undrar jag om jag kanske inte är rent ut sagt tondöv. :(

#14 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 04 September 2011 - 21:57

Tur att du inte behöver sjunga tidningen då. Räcker ju att fantisera ihop något om någon annan som kan sjunga... eller som inte kan sjunga... eller som... Ja, som sagt... Det finns en hel del man kan göra.

#15 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 September 2011 - 23:10

Ett annat tema som skulle funka är väl ett Nordens Stjärnor-nummer? Försöka att få med en berättelse från varje era? Om man vill vara riktigt avancerad kan man ju låta berättelsen vara en enda lång story, kanske nån skurk eller plot som hänger med och dyker upp i varje era. Iofs, med typ ett temanummer om året så har vi så det räcker med idéer för sju år framåt...

#16 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 September 2011 - 10:48

Jag har haft en tanke på att slänga in en person som lever baklänges i NS. Den skulle man kanske kunna använda sig av om man vill knyta ihop erorna på det sättet.

#17 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 14 September 2011 - 17:54

Bara en tanke, Skall ni göra ett musiknummer vore det kanske intressant med en karaktär som bara talade i sångtitlar och refränger!
"Hur många var de?"
"67, 67!"
-----
"Varför skulle jag följa med dig?"
"Åh Carmencita gör mig inte så besviken!"
------
"Vad tror du om det här?"
"Jag blir hellre jagad av vargar!"

Klart det kräver en grymmans massa research! Det är förstås mycket enklare att göra på engelska då låtvalet är så mycket större!

#18 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 16 September 2011 - 19:15

Kul idé. Finns ju gott om sånger på svenska också, så det skulle kunna göras.

#19 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 October 2012 - 22:32

Temanummer ja.

Har funderat lite på det här.

Jag skulle vilja se en slags temanummer där inte temat är ett måste. Typ att man går ut på Serieforum och såna ställen och säger att typ "vi har tre nummer om året, ett tänkte vi ska ha tema skräck, ett scifi, ett humor osv, ungefärliga deadlines, återkommande varje år" men att det inte måste vara allt i numret. En artikel i numret kan vara knytpunkten och så får de temaserier som finns bara ha lite prio, men att alla typer av berättelser ändå är välkomna. Och ifall man inte har tillräckligt med material till själva temat då gör man bara ingen deal av att det är ett temanummer utan då har man istället en temaspecial eller temasektion.

En bra kompromiss? Usel idé. Lät bra i mitt huvud i alla fall.

En annan idé är att ha separata specialare dör man försöker anstränga sig mer för att fånga upp de som brinner för andra genrer än superhjältar. Jag tror nämligen att trots att vi är öppna och publicerar annat än superhjältar så kanske det är bilden av oss. Det finns ju en jäkla massa talang i sverige och det skulle vara kul om vi kunde fånga upp fler.

Jag har faktiskt gått i banorna just att starta upp ett fantasyfanzin som skulle ha samma amatörserie/berättelse men inte som tidning utan återkommande årligt album, och med en arbetsform mer lik Nordens Stjärnor där jag i princip är den som publicerar men arbetet och bestämmande av vad som ska vara med sköts av alla inblandade. Det kommer få vila som idé till en 2-3 år framåt när jag vet mer hur mycket arbete GG är i längden.

#20 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 October 2012 - 09:07

Jag tänker mig att i ett temanummer eftersträvar man att varje avdelning följer temat, men på så varierade sätt som möjligt. Men så beror det förstås vad för material man har att plocka av. Har man för lite temaenligt för att fylla en tidning kan man kanske unna sig att ha med någon serie som inte passar in. Har man ännu färre får man väl finna sig i att temanumret inte blev något temanummer.

#21 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 October 2012 - 18:30

Håller med DGH. Det känns enklast. Kul förresten med Schenströms fantasy-idé, "Svenska Fantasyserier" ;), den kommer jag att köpa.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#22 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 07 October 2012 - 18:43

Jag kommer nog att bidra med nåt kul

#23 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 October 2012 - 18:48

Law for Hire skulle ju faktiskt kunna gå i båda publikationer! :lol2:
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#24 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 07 October 2012 - 21:13

Jo, fast jag har planer att försöka se om nån seriebolag i USA vill ha LfH så det går nog inte även om det kan hjälpa mig att promota det hela men det blir nog bara i Sverige antar jag

#25 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 08 October 2012 - 01:12

Tja, jag är ju på väg ut så jag har inte så mycket mer åsikter om dom här temanumren. Tror att det var en god idé, men kanske inte så realistisk.

Har själv planer på ett Sci-Fi magazin eventuellt när jag blir färdig med min utbildning, tanken kommer väl gå mot en sorts mix av svenskproducerat och Brittiskt importerat/licensierat material. =)