Jump to content

Photo

Fantomen nr 3. 2005


  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 31 January 2005 - 15:25

Jag tillhör de som uppskattade de mer mörka Fantomen-äventyren under Labanga-eran på 90-talet och beklagade att de återgick till den mer traditionella fantomen. Under hösten 2004 har tidningen tidningen fått en välbehövlig renäsans i och med År 1 -äventyren som fokuserar kring Kit Walkers första år som Fantomen. Ramhandlingen har varit att Fantomen ligger dödligt sårad i koma på Dr. Axels djungelsjukhus och drömmer sig tillbaka sin ungdom.

I nr 3 2005 "Liemannens skördar" berättar Dr Axel för Guran hur allvarligt läget är för fantomen. En kula sitter fast i nackkotan, om den sitter kvar kommer han att dö, anvlägsnas den riskerar han också döden. Kulan placering påverkar det centrala nervsystemet. Guran tar det svåra beslutet att operera, åker därefter till Moristown Airport för att hämta Diana & tvillingarna. Samtidigt som operationen förbereds stormar en komandostyrka från Sing in i sjukhuset och mejar ner personal och patienter - målet är att utplåna fantomen. I samma stund vaknar fantomen upp från en mardröm, han ser hur uniformerade män stormar in i Dödskallegrottan och skjuter mot hans familj. En sjuksyster flyr med den skadade Fantomen från sjukhuset. När komandostyrkan ser att deras dödsfiende inte är där sätter de eld på Djungelsjukhuset som hämd.

Fantomen rusar genom de djupa skogarna, känner att något är fel. När han kommer in genom vattenfallet möter han en rent makaber syn. Bandarbyn är utplånad, lik från komandostyrkan och bandarerna ligger spridda i den sönderbrända byn. När han närmar sig grottan ser att att även Hero och Devil är döda. Vid ingången till grottan ligger massor av döda komandosoldater och en tapper Guran som kämpat till sista giftpilen för att försvara familjen Walker. När fantomen kommer in i Grottan möts han av en fruktansvärd syn - Diana och tvillingarna ligger döda!! Han rusar ut ur grottan, får höra Gurans sista ord...Lamanda. Vilket är Sings nästa mål. Då får Fantomen en blackout, när han vaknar ser han att han har begravt Guran, Diana och tvillingarna. Han går in i gravvalvet och beklagar sig för sina förfäder att han har svikit eden och att ätten slutar med honom. Svär att slita hjärtat ur Dogai Sing!

När han tillslut tar sig till Presidentpalatset ser han Dogai Sing och hans män tillsammans med president Luaga. Fantomen stormar in och slåss med piratarna. Får ännu en blackout, när han vaknar upp är Dogai borta. Fantomen flyr ut ur palatset, besatt av hämd. Luaga försöker få den skadade fantomen att lägga in sig på sjukhus men han vägrar lyssna. Äventyret avlsutas med att en storväxt uniformerad man stiger in på Överste Worubus kontor på Djungelpatrullen, berättar att han är befälhavaren och nu tar befälet över patrullen. Nästa äventyr heter "Förinta Singpiraterna", de få bilder som finns i slutet av tidningen visar hela patrullen på marsch bärandes på automatkarbiner och granatgevär.

Visst har man gärna sett lite mörkare Fantomenäventyr, men jag har inte i min vildaste fantasi kunnat tro att de vågade gå så här långt. Utplåna bandarerna, Diana, tvillingarna, Hero, Devil!!!
Ska verkligen bli spännande att se vad som händer i fortsättningen. Antingen så var allt bara en dröm eller så kommer framtidens fantomen bli en totalt psykotiskt hämdängel... :skull:

Edited by Walker, 31 January 2005 - 17:19.


#2 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 31 January 2005 - 18:49

Man hann knappt hämta andan när man läste igenom det här äventyret, och ändå kändes det efter 32 sidor som att det bara nyss hade börjat och man längtade efter fortsättningen! Ska bli otroligt spännande att läsa resten, det här var alltså del ett av det femdelade äventyret som författaren Claes Reimerthi beskrev i en intervju som jag postade en länk till här för en tid sen.

Och vad sägs om omslagen...
Posted Image

Nästa nummer...
Posted Image

För övrigt har Paul Ryan (som tecknade äventyret i nr 3 inklusive omslaget med liemannen) börjat teckna dagsstrippversionen av Fantomen nu... hans första stripp kan ses här
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#3 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 01 February 2005 - 14:36

Jo spänningen är minst sagt olidlig, kan knappt vänta till 10 februari då nr 4 kommer! En otroligt stark början på detta femdelade äventyr (jo jag läste länken du skickade, intressant artikel :thumbsup: ) undrar hur de ska kunna toppa det hela..för spänningen måste ju hela tiden öka och vi befinner ju oss bara i början. Oavsett hur mycket som var "sant" eller ej i"Liemannens skördar" kommer Fantomens värld för evigt vara förändrad när detta nervpirrande femdelade äventyr har fått sin upplösning.

Håller med vad du skriver om Paul Ryan..en mycket skicklig tecknare som tecknar Fantomens ansiktsutryck med större variation en vad tex Sy Barry gjorde. Den tvådimensionella fantomen har äntligen lagts i malpåse.

Edited by Walker, 01 February 2005 - 14:50.


#4 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 01 February 2005 - 14:47

Det låter faktiskt riktigt spännande...precis som vi pratade om i en tråd för inte så länge sedan...kul! Fast kan man verkligen ta död på devil, diana och hero? De är ju närmast institionaliserade karaktärer som förekommer i många sammanhang. Det är ju inte allt för ovanligt att få en TP fråga som lyder: "vad heter fantomens häst?"....lite oroväckande...

Edited by Jazzdevil, 01 February 2005 - 14:48.


#5 hyousuke

hyousuke

    Cadet First Year

  • Members
  • 4 posts

Posted 08 February 2005 - 18:57

hmm, hoppas det inte var en dröm för det skulle vara det mest ooriginella som nånsin har hänt.

OCh vad kommer hända med dagsstripversionen, kommer Diana & CO leva då?

#6 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 08 February 2005 - 23:45

Dagstrippen har ingenting att göra med Egmonts version, eller Moonstone Books version( där förresten Diana har legat för döden, redan i första numret), utan går efter Falk och hans efterträdares äventyr.

#7 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 09 February 2005 - 01:03

Ramhandlingen har varit att Fantomen ligger dödligt sårad i koma på Dr. Axels djungelsjukhus och drömmer sig tillbaka sin ungdom.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte läst tidningen i fråga (har nog inte läst Fantomen på uppemot 10 år) men aldrig i livet att allt det där är någonting som verkligen hänt. Man genomför inte så många oåterkalleliga förändringar i en serie som funnits så länge och blivit en institution som Fantomen.
För mig förefaller det uppenbart att alla de där dödsfallen bara är ytterligare en av de komadrömmar du berättar om. De återkommande blackouterna som lägligt nog tar Fantomen förbi "transportsträckorna" direkt till nästa chockerande upplevelse är ett tydligt tecken på det.

Upplägget låter trots det intressant, så kanske jag tar en titt på tidningarna om jag får lite slantar över.

Edited by Groundsplitter, 09 February 2005 - 01:04.

Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#8 Professor Decevio

Professor Decevio

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts

Posted 09 February 2005 - 11:36

Oj, plötsligt blev gamle Fantis intressant igen, det ska bli kul att se hur det här slutar. Walker sa inte du att Dogaih var död och att någon annan ledde Singh- Piraterna? :huh:
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#9 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 09 February 2005 - 12:42

Jo..men varför får man onda aningar när dom till och men på fantomens hemsida har en omröstning huruvida de är döda eller inte...

Edit: (Tydligen har de tagit bort omröstningen)

Edited by Jazzdevil, 09 February 2005 - 12:44.


#10 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 09 February 2005 - 15:22

Oj, plötsligt blev gamle Fantis intressant igen, det ska bli kul att se hur det här slutar. Walker sa inte du att Dogaih var död och att någon annan ledde Singh- Piraterna? :huh:

<{POST_SNAPBACK}>


Jo det stämmer att "officiellt" är Dogai död och någon annan leder ligan i fortsättningen, men Dogai verkar ju vara precis lika svår att ta livet av som Blofeld eller så har Fantis helt enkelt hallucinerat fram sin ärkefiende....kan inte ge några definitiva svar på den här frågan rörande Dogais död eller ej för än det sista av det s.k femdelade äventyret är publicerats.

Redaktionen verkar förtillfället ha svårt att bestämma sig för vilket ben de ska stå på. Radikal utveckling där Dogai med flera har spelat ut sin roll....eller bli kvar vid det gamla med Dogai Sing, Diana osv...

#11 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 10 February 2005 - 10:03

Här gäller det att hålla varenda tumme man har...

#12 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 10 February 2005 - 10:21

Äventyret där Fantomen tar kontrollen över Djungelpatrullen och anfaller Singhpiraternas fästning är ute i butikerna idag. Håll ögonen öppna :)

Enligt min mening är det bästa med dessa äventyr inte att dom skulle representera någon slags radikal utveckling, utan att man låter äventyren växa, bli mer omfattande och fortsätta i flera nummer (5 nr som i detta fall). Vad jag förstår kommer man framöver blanda och ha enstaka nummer med fristående äventyr som vanligt och i övrigt liknande "story arcs" där handlingen är mer sammanflätad i flera äventyr. Det tror jag är något som kommer göra att serien utvecklas till det bättre. Att göra radikala förändringar och ta kål på bifigurer tror jag däremot inte är något som gör att en serie automatiskt förbättras. Effekten brukar bli rätt kortvarig.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#13 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 10 February 2005 - 17:38

Äventyret där Fantomen tar kontrollen över Djungelpatrullen och anfaller Singhpiraternas fästning är ute i butikerna idag. Håll ögonen öppna :)

Enligt min mening är det bästa med dessa äventyr inte att dom skulle representera någon slags radikal utveckling, utan att man låter äventyren växa, bli mer omfattande och fortsätta i flera nummer (5 nr som i detta fall). Vad jag förstår kommer man framöver blanda och ha enstaka nummer med fristående äventyr som vanligt och i övrigt liknande "story arcs" där handlingen är mer sammanflätad i flera äventyr. Det tror jag är något som kommer göra att serien utvecklas till det bättre. Att göra radikala förändringar och ta kål på bifigurer tror jag däremot inte är något som gör att en serie automatiskt förbättras. Effekten brukar bli rätt kortvarig.

<{POST_SNAPBACK}>


Håller med om vad du skriver om "story arcs", det behövs verkligen mer av den varan i Fantomen. Att ta livet av bifigurer gör kanske inte automatiskt att serien förbättras...men det gör Fantomen mer intressant att läsa eftersom hans värld är förändrad. Har du fått tag i det nya numret än? Själv har jag inte sett det än i någon butik, men man får hålla ögonen öppna :)

Edited by Walker, 10 February 2005 - 18:02.


#14 Walker

Walker

    Rear Admiral

  • Aktiv member
  • 3,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:Dodge City

Posted 10 February 2005 - 20:46

Oj, plötsligt blev gamle Fantis intressant igen, det ska bli kul att se hur det här slutar. Walker sa inte du att Dogaih var död och att någon annan ledde Singh- Piraterna? :huh:

<{POST_SNAPBACK}>


Lite förtydligande Professorn; sitter här och blädrar isenaste numret ( nr. 4 2005) och där leds Singh-piraterna av Dogais dotter, inget namn nämns på henne förutom prinsessan. Hon förnekar att hennes far skulle vara i livet.

#15 DarkBeast

DarkBeast

    Commander

  • Members
  • 255 posts
  • Location:Risliden

Posted 10 February 2005 - 22:36

Lite förtydligande Professorn; sitter här och blädrar isenaste numret ( nr. 4 2005) och där leds Singh-piraterna av Dogais dotter, inget namn nämns på henne förutom prinsessan.  Hon förnekar att hennes far skulle vara i livet.

<{POST_SNAPBACK}>


Hon heter Sandal Singh och gjorde sin debut i äventyret "Dogai Singhs" Skatt från nr 8 i fjol.
Jag tycker inte om att prata om tvångstankar men jag kan inte låta bli.

#16 Jazzdevil

Jazzdevil

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Location:Sverige
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 February 2005 - 09:50

Enligt min mening är det bästa med dessa äventyr inte att dom skulle representera någon slags radikal utveckling, utan att man låter äventyren växa, bli mer omfattande och fortsätta i flera nummer (5 nr som i detta fall). Vad jag förstår kommer man framöver blanda och ha enstaka nummer med fristående äventyr som vanligt och i övrigt liknande "story arcs" där handlingen är mer sammanflätad i flera äventyr. Det tror jag är något som kommer göra att serien utvecklas till det bättre. Att göra radikala förändringar och ta kål på bifigurer tror jag däremot inte är något som gör att en serie automatiskt förbättras. Effekten brukar bli rätt kortvarig.

<{POST_SNAPBACK}>


Enligt min mening är inte heller en radikal förändring att önska. Snarare en långsam svensk byråkratisk förändring som tar tid där en bikaraktär försvinner i taget...