Jump to content

Photo

Edgar Rice Burroughs Dinorama!


  • Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 19 June 2015 - 14:00

Dags för ännu en filmfest! Den här gången bli det en filmserie baserad på några av Edgar Rice Burroughs' klassiska böcker! Och alla är givetvis välkommna att delta så gått de kan eller vill! :)


20/6 The Land That Time Forgot (1975)
22/6 The People That Time Forgot (1977)
24/6 At the Earth's Core (1976)
26/6 Asylum's The Land That Time Forgot (2009)

Edited by Crusader, 20 June 2015 - 23:04.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 June 2015 - 17:00

Och kom ihåg gott folk: det här är inte en privat klubb för inbördes beundran. Vem som helst är välkommen att haka på när som helst, utan inträdesavgift!

*
 
Det Djävulska Landet / Land That Time Forgot, the (1975) [#01] [UK/US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
KONCEPTET: En grupp skeppsbrutna tar sig in i en tysk ubåt under första världskriget och i maktkampen som följer strandar man på den outforskade ön Caprona där tiden till synes haft en minimal effekt på evolutionen.
DET BRA: Överlag bra story, ett äventyr av den gamla skolan. Berättandet har en väldigt klassisk ton över sig. Jag gillar dock att man framställer den tyske kaptenen som en man som kanske främst är lojal till sina egna löften, och inte behoven hos hans överordnade.
DET DÅLIGA: Jag föredrar normalt sunkiga praktiska effekter över sunkig cgi, men den här filmen får mig nästan att ändra åsikt. Det är inget fel på de visuella ambitionerna, men väldigt få av modell-scenerna får godkänt, vid ett tillfälle ser ubåten ut att vara byggd av konservburkar.
XC KONSTATERAR: Det är främst dinosaurierna som drar ned den här filmen, de får aldrig riktigt liv utan förblir bakgrundsdetaljer som vevar med huvudet. Berättandet är kanske heller inte så rappt som skulle behövas för att kompensera de underpresterande actionscenerna. (Idag kompenserar kanske oftare special effekterna för ett undermåligt berättande, så det känns en aning surrealistiskt att säga det motsatta). Jag vill verkligen gilla det här, den har mycket av sånt jag gillar men det lyfter aldrig och drar inte in mig i handlingen. Att jag ändå gillar själva handlingen räddar filmen undan ett bottenbetyg.
BETYG? 2 köttätande dinosaurier med nackspärr av 5 möjliga.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 June 2015 - 17:11

Tror att jag läste att specialeffekterna var skapade med dockor och liknande, samt att det var lite åt marionett-hållet med snören osv. Verkar som att det kan stämma?

Trist att filmen inte föll dig i smaken. Återkommer med ett eget utlåtande efter att jag har sett filmen.

Inser nu att dom dom här filmerna är klassiska (återstår väl att se) Amicus produktioner. Jag har sett en del av deras legendariska skräckfilmer.

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 June 2015 - 17:21

Det låter som ungefär det upplägget på special effekterna, tror jag till och med såg snörena vid ett par tillfällen på pterodaktylerna.

 

Jag är verligen sugen nu på att se asylum-versionen, den kan inte vara sämre än de här väl? :P

 

Själv har jag inte hört talas om bolaget tidigare., men ser att de har en del klassiska titlar i sin katalog. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 June 2015 - 18:52

Wow, är det på den nivån som dom har lagt sig. :P Bra att veta vad man kan förvänta sig.

Hehe, det vore något. När Asylums produktion ger föregående ordentligt med smisk. Undrar dock, när man läser följande trivia om Asylums film på IMDb.

"Although supposedly based upon a book by Edgar Rice Burroughs, there is no relationship whatsoever between the book and the plot of this movie. One wonders if the writers even read the Cliffs Notes."

:lol2:

Så det vore rätt roande om en sådan film är den bästa av dom vi ser. ;)

Amicus gjorde den första skräckfilmen som jag såg. "And Now the Screaming Starts!" med den passande svenska titeln "Den avhuggna handen".

#6 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 20 June 2015 - 20:28

Asylum är rätt duktiga på att remixa grundstoryn innan de filmar den. :D

 

"And Now the Screaming Starts!" > "Den avhuggna handen" = svensk titelöversättning när den är som allra bäst!


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#7 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 June 2015 - 23:01

The Land That Time Forgot (1975)

Tyvärr så var den här filmen en ganska så seg tillställning. Mitt intresse försvann ganska så snabbt måste jag säga. Det tog runt 35 minuter innan man ens nådde fram till Caprona och inte ens där så lyfte filmen med sina infödingar och dinosaurier. Synd, för det finns ju en intressant grund att ha byggt något bra av. Nu är det mest specialeffekterna som roar i all sin enkelhet. Det är gummidinosaurier, marionettpterodaktyler och handdockor, ubåtar som ser ut att vara gjorda av plåtburkar i en badbalja med vatten och en hårfön som gör vågor. Det kanske inte är så med alla scenerna för en del med ubåten i vattnet känns rätt realistiskt och skulle kunna vara någon form av stock footage. Dinosaurierna står mest stilla vilket inte direkt skapat en illusion om att dom skulle vara levande eller utgöra någon form av hot. Men ja, det är ganska så charmiga specialeffekter. Synd bara att dom inte ramas in av en intressant och bra handling. Karaktärerna är även dom rätt bleka. Skådespelarna likaså. Dock så gillade jag den som dubbade von Schoenvorts. Jag trodde att skådespelaren pratade så, men tydligen blev han dubbad. Den som gjorde dubben kunde jag ha svurit på att han hade dubbat en roll i en Dario Argento-film, men en dubbelkoll senare och jag insåg att så inte var fallet. Eftersom den nästa filmen som vi ska se är en direkt uppföljare på den här filmen så hoppas jag att dom har höjt ribban för annars så lär motivationen tryta när det är dags att se filmen i övermorgon.

Betyg: 2 av 5.

#8 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 21 June 2015 - 02:56

Och kom ihåg gott folk: det här är inte en privat klubb för inbördes beundran. Vem som helst är välkommen att haka på när som helst, utan inträdesavgift!

Oj, jag glömde skriva det. :P Tyr att man har dig. ;)



Det här låter ju inte lovande när ni lägger ribban lågt. Men samtidigt så uppskattade ni inte iheller Jaws lika mycket som resten av världen. :P



The Land That Time Forgot (1975)
 
3 July, 1916. Första världskriget rasar i Europa och en Tysk u-båt komenderad av den hänsynslösa Captain Von Schoenvorts sänker ett civilt brittiskt skepp där amerikanarna Bowen Tyler och Lisa Clayton tillsammans med Bradley och hans sjömänen är de ända överlevande. Tackvare en dimma lyckas de ta sig ombord på u-båten men efter en rad missöden så kör u-båten vilse och hamnar i södra Atlanten's iskalla vatten där de hittar den legendariska oupptäkta kontinenten Caprona/Caspak som är omringad av berg.
Efter mycket möda lyckas de ta sig innanför bergen där de hittar ett tropiskt paradis där dinosaurier fortfarande lever. Men snart inser de att ön också är bebodd och döljer en hemlighet.

Början på filmen får mig att förstå var The Dinosaur Project fick sin idé till slutet.

Jag gillar genast Lisa Clayton som snabbt visar att hon har stake. Hon skjuter en tysk och när tyskarna underskattar henne genom att inte låsa in henne så lyckas hon fly åter igen visa att kvinnor kan.

Någon mer än jag som började skratta när de serverade skräcködlan de just hade dödat? :P

Jag tycker faktiskt inte att specialeffekterna var så dåliga. Faktum är att jag tycker att några av dem håller än idag. Med undantag då på Pterodactylus som såg lite väl stela ut när de flög. :P Men visst, Allosaurus såg kanske lite ut som feta långsamma dockor. ;) Och u-båten ser man är miniatyr ibland men det var vanligt på den tiden då de inte hade möjlighet att göra på annat sätt.

Von Schoenvorts och Bowen Tylor's karaktärer shiftar lite ibland som när Von Schoenvorts klagar på att Taylor är för våldsam mot infödingingen Ahm (och visst behandlar de honom lite illa) medans han själv var väldigt hänsynslös i början. Likadant när Taylkor bara tittar och skrattar när två män börjar att slåss. Lite underligt att Von Schoenvorts inte är den skurken här som han var i boken och ibland passar det inte in.
Dietz är en karaktär som man först tror kommer vara en som ogillar vad hans kapten gör och vara en med moral bland de tyska men snart visar det sig att han följer sin kapten blint och höjer honom till skyarna. Faktum är att man sedan börjar tycka riktigt illa om honom och hans överlägsna flinande när man inser att han kanske igentligen är värre än sin kapten. Som när han slår sin motståndare på käften när han vill ta honom i hand efter ett slagsmål. Och det hela bevisas när han i slutet.

De verkar ju verkligen ha en förkärlek för att döda dinosaurier. Typiskt människor. :P Men filmen verkar också sätta sig som att det är fel. T ex när de bombar 2 Styracosaurus (något jag fan minst sagt onödigt då de var växtätare som bara skyddade sitt teritorium och hade anfallit redan om de ville) och tårar rinner ner för den döendes kinder. Det känns som att regisören (eller manusförfattaren, såvidar det inte var så redan i boken) ville visa att de moderna människorna inte hörde hemma där för de bara förstör balansen. Sedan finns det ju också det faktum att människorna på ön blir mer brutala och våldsamma destu mer de utvecklas.

Jag gillade inte Ahm's öde. Jag hade föredragit om de bara hade låtit honom förbli försvunnen efter att han gick sin väg.

Ön's hemlighet är lite förvirrande minst sagt. De utvecklas som mikroskopiskt liv i norr som flyter till söder där de utvecklas snabbt och vandrar sedan norr (helatiden utvecklandes) tills de slutligen lägger sina ägg (fast det ligger nog mer till det än så och jag tror att vulkanen har med saken att göra) som sedan blir mikroskoper som färdas ner igen. Utvecklingen går längre i böckerna där Gulu (de som visades med spjut i slutet) är färdigutvecklade människor (Nya Stenåldern) och där finns även bevingade människor (som ser ut som flygande lik och bor på en ö bredvid) som kanske skulle visa människans framtida utveckling eller vara något helt annat (kanske de som låg bakom att ön såg ut som den gjorde?) och kanske en koppling till änglar (de dyker upp i 3:e boken men den filmades aldrig, troligen pga de flygande människorna)?

Slutet var minst sagt sorgligt. En del av mig önskar att de andra, minus Dietz, skulle klara sig men samtidigt så är det tragiska slutet en viktig del av filmen.

Filmen verkar i grunden vara rätt trogen boken men några saker skiljer sig. T ex så var brittiska Benson (som i filmen bara är en av sjömännen) en tysk saboteur som orsakar att de hamnar där de hamnar och att de saknar mat (han förgiftade den) och det är honom som Lisa Clayton (i boken heter hon Lys La Rue och jag antar att hon är fransk) skjuter.
En annan skillnad är att de i boken reser på öns sjöar, åar och tillochmed ett inlandshav norrut istället för att gå som de gör i filmen (dock så flyttar de ubåten även i filmen då den senare ligger intill där de hittade oljan).
I boken så bygger de också ett fort (Fort Dinosaur) för att skydda sig. Och äventyren på ön är betydligt fler. T ex så räddar Tylor en infödings kvinna och hjälper henne att fly till en annan tribe. Tylor har också mer kontakt med infödingarna och det är inte samma grupper i samma händelser som i filmen.
Slutet verkar sakna vulkanutbrottet. Von Schoenvorts och hans besättning passar på att ta u-båten och lämna ön medans Tylor och britterna är ute i skogen. Vad som händer Bradley och hans sjömän får man inte veta fören i 3:e boken (som handlar om Bradley) för Tylor kan inte hitta dem (men hittar två gravar) och likadant hittar han inte tillbaka till där de lämnade u-båten. I slutet bygger han och Lys en hydda tillsammans och kastar meddelandet i vattnet.

En väldigt bra och spännande film. Kanske inte lika mycket dinosaur-äventyr som jag hade väntat mig men annars så klagar jag inte på handlingen. Bra och intresanta karaktärer, passande äventyrlig musik och bra regi. Ett äventyr som kan rekomenderas.

Betyg: 3 ur-människor som blir uppätna av 5 dinosaurier


Jag måste erkänna att jag fnissar över att ni båda verkar tycka lika illa om filmen men för helt olika orsaker. :P


Jag blir allt lite sugen på att se filmatiseringar av Sir Arthur Conan Doyle's The Lost World. De med John Rhys-Davies var favoriter när jag var yngre men jag har inte sett dem på säkert 20 år. Såg inte XC dem nyligen?

Edited by Crusader, 21 June 2015 - 03:04.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 June 2015 - 08:33

Jag har ju som vanligt inte läst boken. :)

 

Jag håller med om scenen där man äter dinosaurie tillhör en av de få riktigt bra.

 

Jag såg mycket riktigt "The Lost World" dock den med Bob Hoskins, det är den nyare av filmatiseringarna. Trist nog så verkar det bara finnas en film som filmats om och om igen...


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 22 June 2015 - 04:55

Den med John Rhys-Davies fick en uppföljare. :)


Jag börjar lite tidigt så att inte resten av läsken från igår förlorar kolsyran. :P




The People That Time Forgot (1977)

Major Ben McBride leder en räddning expedition till södra Atlantens ishav för att hitta sin barndoms vän Bowen Tyler som försvann för ett par år sedan och den mystiska ön som han skrev om. Det hela är finansierat av brittiska flottan, tackvare de unika prover Bowen skickade med sin flaskpost, och London Times, med överenskommelsen att de skulle få hela scopet.
Väl vid ön ger sig Ben av i vattenplan tillsammans med Dr. Norfolk som verifierade proverna, London Times fotografen Lady Charlotte 'Charlie' Cunningham som Ben motvilligt tvingades ta med och Hogan som ska hålla dem säkra, men efter en incident tvingas de att nödlanda. Fast på ön till planet är lagat ger de sig av för att hitta Tylor med hjälp av järnålderskvinnan Ajor som berättar att han är tillfångatagen av det mer utvecklade våldsamma folket Nargas.

Wikipedia sidan spoilade en del av filmen. :(

Pterodactylus var mindre stel än i förra filmen. :P Men Stegosaurusen såg inget vidare ut. Och ljudeffekterna var verkligen usla.

Scenerna med Stegosaurusen var verkligen roliga. Som när Ben sköt men den inte reagerade. :P Klantar.

Åter igen en kvinnlig karaktär med krut i sig. Fast infödings kvinnan stämde mindre med dem i första filmen där de alla var topless och såg mindre ut som sexiga modeller och mer som grottmänniskor. :P Tyler had visst lärt henne att frisera sig, gjort sexiga kläder åt henne och smycken då hon ser mer avanserad ut än några av de i förra filmen gjorde.

Som med förra filmen så är där vissa skillnader mellan filmen och boken. Den största skillnaden är att huvudkaraktären i boken heter Tom Billings, inte Ben McBride, och är Tylor's högra hand i företaget. Orsaken till namnbytet vet jag inte men jag gissar på att de ändrade karaktären så mycket att de ansåg att det inte längre var samma man. De andra huvudkaraktärerna är påhittade. Sedan så flyger de alla här medans i boken så var det bara Tom/Ben som flög medans de andra klättrade över bergen för att rädda honom efter att han krashade. Kanske den största skillnaden är att Tylor och Lys/Lisa inte dör i boken (tack Wikipedia för den spoilern) .
Filmen tar också en hel del inspiration från 3:e boken "Out of Time's Abyss" där de bevingade lik-liknande människorna Wieroo har bytts ut mot samurai-liknande Nargas som de som har gjort filmen helt har hittat på och de har satt ihop Bradley's (som ju dog i första filmen) äventyr från boken med Tylor's. Pga det så skiljer sig händelserna på ön drastiskt från boken.
I boken så är alltså Tom/Ben ensam på ön (fast det var Tylor också för det mästa i första boken) där han träffar en massa infödingar från de olika stammarna och blir vän med ett flertal av dem, lär sig deras språk osv. I boken så är Ajor's folk inte döda och har ingen koppling till Tylor. Istället så har hennes Galu stam problem med intriger där en man försöker störta Ajor's pappa och ta makten samt Ajor som sin brud. Tom/Ben försöker att skydda Ajor och de flyr tillsammans på en ur-häst han har tämjt men inser att de inte kan komma undan och bestämmer sig för att ta sina liv när Tylor dyker upp med Galu krigare och resten av besättningen från skeppet (de som klättrade över berget).
Tylor och Lys/Lisa gifter sig och det gör även Tom/Ben och Ajor men då Ajor är unik (hon är den ända som är född istället för att ha utvecklats) så vill hon inte lämna ön så hon och Tom/Ben stannar kvar på ön.

I "Out of Time's Abyss" får vi följa Bradley när han, under slutet av händelserna i första boken, och hans män är på upptäcksfärd och ser vad som ser ut som ett flygande lik med vingar (kallad Wieroo). Två av dem dör och de är övertygade om att det är för att de såg den där varelsen. En natt blir Bradley tillfångatagen av en Wieroon som tar honom till en ö i det inlandshav som ligger på kontinenten där han fängslas. Han lyckas fly och träffar en Galu vid namn Co-Tan. De kommer in i ett tronrum där de träffat Wieroo-kungen som är en stor jätte-Wieroo med ett stort svärd som Bradley dödar den med. De flyr ut i skogen där de lever under en lång tid tills ett par Wieroo hittar dem som de tar tillfånga och tvingar flyga dem till fastlandet. Där träffar de Tom/Ben, Tylor, Lys/Lisa och Ajor. Sedan åker de alla till amerika där Bradley och Co-Tan gifter sig.

Som ni ser så är där en hel del saker tagna från 3:e bokens äventyr och använda i den här filmen bara det att Wieroo nu kallas Nargas och kan inte flyga, och Tylor är istället för Bradley.

Jag tycker faktiskt att första filmen har betydligt bättre kvalitet än den här. Den känns mer trolig (om ni förstår vad jag menar) med en design som känns som att den stämmer. Den här känns bara så fejk. Och Ajor var verkligen förmycket (men typiskt 70-tal). Likadant så var den här filmen betydligt mesigare än första som var rätt brutal med många dödsfall. Den här filmen var mer en äventyrlig familjefilm med älskvärda karaktärer som de inte ville döda. Och aldeles för få dinosaurer!

Visade sig att jag hade rätt om att vulkanen var ansvarig för livet på ön men att ön levde var jag inte berädd på. Undrar om det var så i böckerna också men jag tvivlar på det.

Slutet var inget vidare. Tyler's död gör hela filmen (förra filmen) meningslös och jag hatar sådana plot-twists.

Betyg: 2 flygödlor nerskjutna av 5


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 22 June 2015 - 16:36

Matig recension Crusader. :) Visst känner man på den här filmen att man polerat den en aning för att passa en bred publik.
 
*
 
Flykten från Djävulslandet / People That Time Forgot, the (1977) [#02] [UK]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
KONCEPTET: År har gått sedan Tyler försvann spårlöst i krokarna runt antarktis och nu har major Ben McBride satt ihop en räddningsstyrka som skall gå till botten med försvinnandet.
DET BRA: Special effekterna är överlag aningen bättre än den första filmen, jag menar dinosaurierna visar iaf på viss kunskap i att gå och inte bara veva med huvudet. Bra kvinnokaraktärer (man ökar från 1 till 2 stora kvinnokaraktärer), det är alltid uppskattat när tjejerna får ta för sig och inte bara skrika hysteriskt.
DET DÅLIGA: Lika segt berättande som förra filmen fast en film som i sin helhet lyckas vara aningen intressantare.
XC KONSTATERAR: Av någon anledning kommer jag att tänka på [originalet] Apornas Planet och dess uppföljare under den här filmen. Miljöerna är trevliga och modelljobben är avgjort snyggare än första filmen. Men slutresultatet är mer charmigt än bra, och kanske inte så charmig som den skulle behöva. Beslutet att förpassa dinosaurierna till bakgrunden och satsa på en intrig med stridande människostammar kommer säkert från boken men arbetar avgjort till filmens fördel. Jag gillar dock grundintrigen och här är det kanske på plats med en liten remake?
BETYG? 3 samuraj-neandertalare av 5 möjliga.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 June 2015 - 22:53

Jag får se The People That Time Forgot vid ett senare tillfälle, min filmfil är korrupt av något slag då jag bara kan se runt 40 minuter av filmen. Jag har testat lite olika knep utan att lyckas. Jag drar ner den igen, men inte den här månaden. Måste hushålla lite med den data som jag har kvar. Så mitt omdöme kommer, bara att det dröjer lite.

#13 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 June 2015 - 01:04

Det var ju tråkigt. :(


At the Earth's Core (1976)

Victorianska uppfinnaren och geniet Dr. Abner Perry har uppfunnit the grävmaskin kallad "Iron Mole" som kan borra sig igenom sten i en rasande fart och tillsammans med hans gammla student David Innes, som har finansierat projektet, planerar de båda att utforska världen under ytan. Men när de båda ska inviga maskinen på en jungfrufärd så upptäker de snart ett stort problem, den går aldeles för fort så de kan inte svänga. Djupare och djupare grävder den sig tills den når en underlig grönskande undre värld kallad Pellucidar befolkat av underliga varelser där människor är slavar.

Peter Cushing i canon form och Doug McClure gör en minst sagt annorlunda karaktär än i de första 2 filmerna. :P Trotts att jag inte har sett den här innan (och det här är den ända filmatiseringen av boken) så känner man väl igen maskinen då designen har använts många gånger i filmer.

Intresant att jordens kärna består av is. :P

Det här känns lite som en 3:e Dr. Who film. ;) :P

Även då det aldrig har filmatiserats (mer än i de tecknade serierna) så har Tarzan varit i Pellucidar många gånger. Kanske därför de pratar engelska där nere. :P
Och jo, där ska igentligen även vara vanliga dinosaurer där. Jag vet inte varför de skippade dem i filmen men det beror nog på budgeten som verkar ha varit lägre än de andra.

H.P. Lovecraft hämtade mycket inspiration från boken, som den här filmen bygger på, när han skrev "At the Mountains of Madness". Tydligast syns det med gorilla-folket Sagoth som hade hand om slavarna.

Specialefekterna var inte precis imponerande.

En skillnad mellan boken och filmen är att i boken så bär varken männen eller kvinnorna något mer än små höftskynken (vissa inte ens det).
De största skillnaderna är slutet. För det första så är hemligheten till Mahars en bok som de stjäl och gömmer. Sedan så besegrar de aldrig Mahars fullt i den här boken utan lyckas bara försvaga dem. David gifter sig med Dian (i filmen kallad Dia) och blir ledare över det nya fria folket. I slutet så ska David och Dian ge sig av till ovanjorden för att skaffa teknologi som kan hjälpa dem att besegra Mahars men David upptäker sedan att The Sly One hade bytt ut Dian mot en drogad Mahar (hur nu det gick till). David dyker upp i Sahara där han får den hjälp han behöver för att återvända.
I 2:a boken återvänder han men hamnar fel. Han får veta att kriget inte går bra och ger sig av för att hitta Dian. Han gör en deal med Mahars med boken med dera hemligheter mot Dian men blir lurad och upptäcker att The Sly One redan har gjort samma deal och har fått Dian. Han ger sig av och räddar Dian och sedan besegrar de alla Mahars och frigör folket.
I 3:e boken så har nya fiender (besläktade med pirater som tagit sig ner med hjälp av en grotta vid en av polerna) från ett inlandshav anfallit och Abner skickar en nödsignal till ovanjord då David har tillfångatagits när han försökte att leda striden mot den nya fienden. Boken handlar om en av David's allierade vid namn Tanar som är tillfångatagen av piraterna.
I 4:e boken så leder en vän till David en hjälpinsats tillsamans med Tarzan ner igenom tunneln piraterna använde. Där lyckas de hitta och rädda David samt besegra de nya fienderna men en av deras män försvinner innan de ger sig av hem igen.
I 5:e boken får man veta vad som hände den försvunna mannen, en tysk som bestämde sig för att gå och jaga och gick vilse, blev själv ett byte, träffade infödingar och förälskade sig i en av dem. Tillsista återförenas han med David som har rest för att leta efter honom men bestämmer sig för att bosätta sig i det nya landet med sin nya kärlek.
6:e boken handlar om Davids resa tillbaka till sitt folk och Dian och är uppdelad i mindre beräöttelser.
7:e boken och den sista är också en sammling berättelser och handlar om ett nytt krig som David, Dian och Perry hamnar i. Den här släpptes efter Edgar Rice Burroughs' död (hittades i hans kassaskåp) så det finns igentligen inget slut på berättelserna om Pellucidar, David, Dian och Perry. Jag vet inte hur avslutad sista berättelsen är.

Ett rätt dålig Steampunk fantasy äventyr som det känns som hade en mycket liten budget där typ allt spelades in i en studio då den är väldigt lik ett typiskt Doctor Who äventyr från den tiden. Intresanta karaktärer räddar mycket i filmen som annars blir lite klastrofobisk och tråkig i längden med tråkiga strider. Och bristen på dinosaurer var en besvikelse. Men filmen blev populär när den först släpptes.

Betyg: 1 för fet fågel för att igentligen kunna flyga av 5


Jag försökte att gilla den här sista men det gick inte. :P

Edited by Crusader, 25 June 2015 - 01:05.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 June 2015 - 10:57

Väldigt trist Garm, jag hade också problem med korrupta filer när jag använde mobilt bredband.

 

*

At the Earth's Core (1976) [UK/US]
¡Oi! Spoilers rakt föröver!
KONCEPTET: Den döptes till Stål-mullvaden och skulle borra genom berg utan att människor riskerade liv och lem men under dess jungfruresa går något snett och dess piloter David Innes och Dr Abner Perry hamnar i en hittills okänd värld nästgårds med jordens kärna...
DET BRA: Väldigt bra story och visuellt är ambitionerna mäktiga, gillar hur man kombinerar dinosaurie-konceptet med "riktiga djur" för att skapa världens monster. Riktigt bra berättad med trevliga karaktärer. Kanske hade jag önskat lite tåga o Dr Perry och inte den vimsiga gammelman som större delen av tiden verkar behöva hjälp med att hitta in i byxorna när han är kissnödig...
DET DÅLIGA: Special effekterna kan inte -- ens med en god portion fantasi -- kallas bra. Men de har iaf kvalat in på "mer charmiga än bra" och gör sitt jobb tillräckligt för att man skall känna vidden av den värld som målas upp.
XC KONSTATERAR: Trots att special effekterna bara kan kallas billiga och att "monstren" rör sig med en onaturlig stelhet så gillar jag det här tillräckligt för att ha överseende med det. Den är i övrigt bra berättad och jag skulle sannerligen inte tacka nej till en uppföljare (eller remake för den delen). Jag är ett stort fan av Jules Vernes "En resa till jordens medelpunkt" och den här alternativa take:en verkar avgjort minst lika bra.
BETYG? 4 drönargrisar av 5 möjliga.

 

*

 

Fniss. Jag och Crusader tycker fortfarande olika. :P det här var tillräckligt bra tycker jag för att jag skall bli nyfiken på böckerna. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 25 June 2015 - 16:43

@Cruz & XC: Jag hade inte blivit lika besviken om jag direkt hade upptäckt att filen var korrupt och vägrade att låta sig spelas upp. Jag testar nämligen att starta upp dom direkt efter nedladdning för att se så att det inte är något fel på dom. Här upptäcktes det ju först 40 minuter in i filmen när jag hade satt mig ner för att se den och det känns lite tråkigare. Men men, bara att ta nya tag lite längre fram.
 
Jag återkommer med omdöme för At the Earth's Core under kvällen/natten.



#16 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 June 2015 - 21:14

@Cruz & XC: Jag hade inte blivit lika besviken om jag direkt hade upptäckt att filen var korrupt och vägrade att låta sig spelas upp. Jag testar nämligen att starta upp dom direkt efter nedladdning för att se så att det inte är något fel på dom. Här upptäcktes det ju först 40 minuter in i filmen när jag hade satt mig ner för att se den och det känns lite tråkigare. Men men, bara att ta nya tag lite längre fram.

Usch, jag hatar sånt. När man inte kan se klart filmen. Har ju hänt mig också iallafall en gång när vi har sett våra filmfester. Och ett par gånger som jag har upptäkt det i början av filmen när jag redan har bänkat mig med popcorn och dricka.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#17 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 26 June 2015 - 00:52

At the Earth's Core (1976)

 

Jag kan inte påstå att jag tycker att den här filmen är speciellt bra. Den är mera charmig än vad den är bra. Jag blir lite besviken över att dom två av filmerna som jag nu har sett inte var bättre än såhär. Jag menar, vad kan vara bättre än en blandning av fantasy/SF/matineäventyr/1970-tal/europeisk produktion? Det borde ju vara som gjort för mig. Men icke.

 

Peter Chushing är rätt kul i rollen som doktorn, även om han är på gränsen till att bli lite för fjollig i vissa scener. Doug McClure är OK i rollen som David, men det blir kanske lite för macho ibland. Resten av skådespelarna är helt enkelt väldigt bleka. Och som alla vet så är det svårt för två skådespelare att bära en hel film på sina axlar.

 

Det leder oss raskt vidare till filmens manus som känns riktigt tunnt. Jag får känslan av att man bara har slängt ihop ett sådant och sedan gett sig ut för att filma det. Innehållet i manuset är sådär. En del saker är bra men det mesta seglar förbi rätt obemärkt. Jag tror att filmen hade kunnat bli bättre om manuset hade varit detsamma.

 

Specialeffekter och det visuella är charmigt. En del kanske kan kallas för bra, men jag använder ogärna det ordet och betydelsen för ofta i detta omdöme. ;)

 

Jag hade vääääldigt svårt att behålla koncentrationen när jag såg den här filmen.

 

Nu återstår bara att se The People That Time Forgot i början av juli, vilket ju är om några dagar, för att se om den kanske är bättre än vad dom två andra filmerna har varit.

 

Betyg: 2 fallosliknande jordfräsar av 5 möjliga.

 

-

 

Jag avstår från att se The Asylums film. Känner att jag inte riktigt har möjlighet till att dra ner den. Inte nu i alla fall, kanske att det dyker upp ett omdöme för den med, men håll inte andan medans ni väntar på det i sådant fall. :P



#18 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 June 2015 - 10:17

Personligen håller jag "At the Earth Core" som de bättre av filmerna, det ser ja ut att vara ensam om. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#19 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 June 2015 - 10:45

Ja, det ser så ut. :P

 

Jag känner mig inte klar med dinosaurer efter det här. :P XC, hänger du med på att se de båda The Lost World filmerna med John Rhys-Davies också? :D

 

 

 

 

Edit: BTW, jag vet nu varför vi inte har kunnat hitta Mega Shark versus Kolossus. Jag gjorde vad jag skulle ha gjort från början (kollade Asylum's hemsida) oh upptäkte att media har tagit fel på release datumet. Filmen släpps 7 Juli, inte 7 Juni. :P Även 3:e Sharktopus och Sharknado kommer nästa månad så det lär bli mycket monsterhajar då. :D


Edited by Crusader, 26 June 2015 - 11:29.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#20 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 June 2015 - 12:37

Ahh, det förklarar ju saken, så det verkar som om det blir ett haj-marathon till nästa månad? :D

 

Jag skulle gärna sett Lost World-filmerna men hittar inte den första bara den andra. :(


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#21 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 June 2015 - 16:25

Nej, jag har också svårt att hitta dem. :( Vi får väl fortsätta att leta och ta det när vi hittar dem.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#22 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 June 2015 - 19:57

Vi får ta det när vi kommer över dem. :)

 

BTW, jag hann inte se asylums LtTF idag, och kommer troligtvis inte få tid förrän efter helgen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#23 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 26 June 2015 - 20:14

OK. Men då väntar jag också med den och ser något bra istället. ;)


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 June 2015 - 11:45

Jisses vilken späckad helg, har knappt hunnit att läsa nyheterna. :lol:

 

Jag hoppas kunna göra ett nytt försök under dagen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 June 2015 - 14:48

Vad bra. :) Jag ska också försöka att se den ikväll. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif