Jump to content

Photo

Recension av Nordens Stjärnor Volym 2


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 March 2021 - 17:56

Idag var en stor dag. Idag dök nämligen Nordens Stjärnors andra volym upp i min brevlåda!

 

Föregångaren var 168 sidor i färg med glansigt omslag i amerikansk trade paperback-storlek. Denna har lika många sidor i färg men omslaget är nu i en slags glansig "läder"textur.

 

I detta album får vi 8 berättelser varav två hör ihop, men inte så pass att de måste läsas i ordning. Ingen av berättelserna har tidigare publicerats i Svenska Superserier men två av dem kommer i SSS #19. Förutom berättelserna finns presentationer av några av medlemmarna och fienderna, mailkonversation mellan två skurkar och lite andra små artiklar som extramaterial.

 

Berättelserna är ganska jämna i sin helhet och bjuder på olika typer av berättelser och olika teckningsstilar, från det komiska till det allvarliga, från det mer cartooniga till det mer realistiska.

 

Korta åsikter om berättelserna:

 

Monstermakaren

En klassisk berättelse om stora varelser skapade av en galen vetenskapsman. Kompetent, fartfyllt med oväntat slut. Extra plus för jobbet med färgen för att få det att se ut som äldre seriematerial.

 

Det spökar

Läskiga skor på landsbygden ger en bra känsla av att utspelas i vårt land, vilket jag tycker är trevligt. En annan trevlighet är att teckningsstilen inte är den vi vanligen förknippar med serier av västerländska skapare. Ett mysäventyr.

 

Verkligheten

Detta avsnitt är skapat av mig så jag kommer inte kommentera mer än att texten i näst sista rutan blev lite fel. Jag trodde jag hade fixat det innan jag skickade filerna till NS-redaktörerna. Tredje meningen ska lyda "Tyvärr är det inte min uppgift att svara på det utan det får framtiden utvisa."

 

Jagad jägare

Detta är första delen i en berättelse i två delar som skapats av Thomas Fels och Per Löfgren i samarbete. Denna del är tecknad av Thomas Fels efter en förlaga av Per om jag minns rätt från poster här på forumet. Om vi hade myssverige i Det spökar så har vi motsatsen här, med elände och skräck. Denna och nästa avsnitt hör ihop, och det känns lite grann som vi kommer in i en pågående berättelse. Texten i detta avsnitt har för litet radavstånd så prickar sitter ihop med bokstäverna ovan. Det gäller även för de två följande berättelserna.

 

Dedrups dårskap

Berättelsen fortsätter, nu med Per Löfgren som tecknare. Denna berättelse har en ton som känns lik klassiska europeiska seriealbum som Tintin, Gaston osv. Berättelsen rullar på i god fart och har en hel del roliga ögonblick.

 

Smugglarna

Detta är albumets ankare med nästan en tredjedel av albumets sidor, en lång berättelse om en del av Grevens ungdom och en viktig beståndsdel i varför han är som han är idag. Som i de andra avsnitten som Thomas tecknat är det mycket detaljarbete i många rutor som visar olika miljöer som berättelserna är satta i. Den innehåller också min favoritscen och favoritruta.

 

Stolt i New York

När Jeanne Nocturne dyker upp brukar det bli tvistat och det är sant i den här storyn också. Trots det är det väl den historia som känns mest konventionell superhjälteberättelse.

 

I mörkret

En till berättelse från undertecknad.

 

 

 

Det finns en sak som förenar alla berättelserna som inte är bra och det är att berättelserna kunde vara tydligare. Det är inte att man inte förstår, men ibland förstår man på grund av dialogen något som hade behövt visats istället exempelvis.

 

I övrigt känns det som en stor insats, speciellt från herr Fels som står för majoriteten av arbetet. Det är kul att få en stor dos nya berättelser och nya insikter i Nordens Stjärnors värld.

 

 

 



#2 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 01 April 2021 - 17:22

Tack för att du delgivit dina åsikter Daniel! Du om någon vet ju hur mycket jobb det ligger bakom allt. Och kul att du uppfattat bredden på innehållet också.

"Läskiga skor", menar du "läskiga kor?".
Bara nyfiken. Vilken är den favoritscen och favoritruta du nämner?


Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#3 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 02 April 2021 - 10:34

Ja, läskiga kor ska det vara.

 

Min favoritscen: Vem som får ställa upp och dansa istället för Duvan.

 

Min favoritruta: Ruta 4 på sidan 91. Duvan gör en så fin min att man kan höra tonen på det hon säger.