Jump to content

Photo

Arrow - Alla säsonger


  • Please log in to reply
122 replies to this topic

#1 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 19 February 2013 - 23:33

Tyckte det var på tiden att den här tråden blev upplivad nu när Arrow går på Kanal 5.

 

1x03, "Lone Gunman"

 

Oliver spårar upp en viss yrkesmördare från DC's universum som avbryter hans senaste manhunt. Bra att han gör mer än att bara jaga de rika asen på hans lista. Jag gillade också hur han använder sin kunskap från ön till att rädda sig själv när han blir förgiftad och någon annan som hamnar i samma sits. Han interagerar mer med den här DC-skurken än den i avsnittet före, men jag hade gärna hört dem diskutera lite mer innan. Eller åtminstone sett honom mer, med tanke på att avsnittets titel syftar på honom och Oliver gör sån stor möda med att få tag på honom.

 

Thea är en snorunge till större delen av avsnittet. Inte så konstigt med tanke på att Queens är en minst sagt dysfunktionell familj. Hon verkar ha Oliver som förebild och att han använder sig av sin playboyfasad (t.ex. att han tänker använda en nattklubb som täckmantel) gör saken knappast bättre. Den problematiken kunde de gott och väl ha spelat upp mer.

Att hon blir snällare mot slutet gick lite väl fort, men jag ser det mest som att hon gör ett försök att komma bättre överens med sin mor. Hon verkar i alla fall få in i huvudet att hon sårar henne med sitt beteende. Sen återstår det att se hur deras relation förbättras i längden.

 

Både Tommy och Diggle utvecklas mer eller mindre i det här avsnittet. Tommy får mer att göra än att bara vara Olivers påträngande (men stundvis väldigt lojala) kompis. Vi får veta mer om Digs bakgrund och han själv får veta något som definitivt påverkar hans jobb rätt ordentligt.

 

Bland några av de mindre smarta ögonblicken är när Oliver utger sig för att jobba åt ett ryskt maffiasyndikat när han ändå är ett ganska känt ansikte och borde ha blivit igenkänd. Sedan har vi scenen där han skyller ett kulhål i en laptop på en spilld latte. Man behöver inte vara expert på datorer för att fatta att ifrågasätta sanningshalten i det. Annars förstod jag inte varför bågskytten på ön pratade med Oliver på ett språk som han ganska uppenbarligen inte förstod.


Edited by XC, 26 February 2013 - 22:31.
Hör inte hemma i spoilers då serien går på Kanal 5 numera. /XC

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#2 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 20 February 2013 - 08:52

Han pratar med honom på ett språk han inte förstår för att han ska förstå stundens allvar, och för att det inte ska vara lätt för honom.  Jag skulle föredra att han enbart pratade språk Olivier inte förstår. Learn in the really hard way.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#3 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 February 2013 - 12:55

hans lillasyrra Thea (Willa Holland) som kallas "Speedy" har alla Ollies gamla dåliga vanor, inklusive drogmissbruk.

 

Lite udda att det är hon som är Speedy, och inte Roy eller Mia. Särskilt som det ryktas att Roy faktiskt också ska dyka upp så småningom.

 

Jag har börjat kolla Arrow på Kanal 5 Play, men inte hunnit se tredje avsnittet ännu.



#4 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 26 February 2013 - 22:11

1x04, "An Innocent Man"

 

Oliver avslöjar sin hemlighet när han räddar livet på Diggle, som säger upp sig som tack för besväret. Dock låter Ollie honom inte komma så lätt undan, utan vill få över honom på sin sida. Detta gör han genom att vädja till en sida hos Diggle som han tycker sig relatera till, inte helt olikt hur Diggle såg lite av sig själv hos Ollie i avsnitt 2.

En lustig grej är att jag tyckte att det var rätt roligare när Oliver dumpade sin nya livvakt än när han gjorde det mot Diggle. Det beror nog på att livvakt nr. 2 är en mer endimensionell figur och att jag haft lättare att sympatisera med Diggle redan från början. Ganska modigt av Oliver att lita på att Diggle inte skulle tjalla på honom.

 

Oliver hjälper dessutom Laurel att rädda en oskyldig från att avrättas. Laurel tar först motvilligt emot hjälpen från mannen i den gröna huvan, men börjar förstå varför han gör som han gör. Jag misstänker att de vill få det till att det leder till att hon blir Black Canary när hon tröttnar på alla kryphål i systemet. Bra förresten att han bara förvränger rösten när det verkligen behövs, till skillnad från Green Arrow i Smallville som dessvärre gjorde det jämt. (Shit, vad svårt det är att kommentera den här serien utan att ta upp Smallville.)

 

Själva grejen med att rädda någon från avrättning är ett hemskt gammalt koncept. Så gammalt att det var med i Supermans första serietidningsstory i Action Comics (vol. 1). Man skulle kunna störa sig rejält på det, men som tur va gjorde inte jag det. Anledningen är att det inte kändes alltför mycket som en kamp mot klockan då det snarare handlade om att stoppa brottslingen från att sopa igen spåren efter sig. Däremot gillade jag inte Olivers alternativa kostym. Vaktuniform och skidmask? Visst, ingen kommer att tycka det sticker ut på nåt sätt...

 

På tal om förklädnader var det klantigt av Oliver att fastna på kamera på det där sättet. Desperat tillfälle, visst, men han hade kunnat gömma kostymen på ett bättre ställe. 

Märkligt också att Oliver blir häktad så tidigt i serien, känns som nåt de borde väntat med tills säsongsavslutningen. Nästan som att de var rädda för att serien inte skulle bli långlivad.

En annan sak: Efter att super85 påpekade poängen med utrikiskan som jag klagade på tidigare förstår jag det bättre. Dock var det mer övertygande i det här avsnittet IMO när Ö-Oliver väl börjar förstå vad han måste gå igenom för att överleva på egen hand.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 February 2013 - 22:37

Delar så kanal5-avsnitten hamnar i rätt forum. :)

 

Om det där med Black Canary är en spoiler eller ej låter jag vara osagt, men det kom som en liten överraskning för mig som inte läst på. :)

Sedan postades ovsanstående poster här ursprungligen i spoiler-forumet också, så jag låter det vara.

 

*

 

Jag tycker också det var roligare när Oliver smet från nya livvakten. :) Tyckte det kändes rätt väntat att Diggle skulle ge med sig, lite överdrivet dock att dennes bror skulle ha mördats av samme person som Oliver satte stopp för bara här om avsnittet. Sedan tyckte jag att det var en intressant detalj (iaf för mig som har begränsad erfarenhet av GA sedan tidigare) att Walter tydligen inte är insyltad i samma skumrask affärer som frugan. Jag hade nog också väntat mig en längre katt och råtta-lek mellan polisen och Oliver.

 

Jag tycker serien har varit riktigt OK så här långt f.ö. (men då har jag ju också en viss förkärlek till vapen utan krut).


Edited by XC, 26 February 2013 - 22:38.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 05 March 2013 - 22:17

Om det där med Black Canary är en spoiler eller ej låter jag vara osagt, men det kom som en liten överraskning för mig som inte läst på. :)

Sedan postades ovsanstående poster här ursprungligen i spoiler-forumet också, så jag låter det vara.

 

Oj då. Sorry. Tänkte inte på att alla inte är lika bekanta med Green Arrows mytologi, t.ex. att Dinah Laurel Lance är Black Canary i serierna. Faktum är att jag inte är en sån stor expert heller, det är mycket som jag slår upp på nätet av ren nyfikenhet. Men jag får försöka att inte avslöja för mycket i fortsättningen.

 

I alla fall...

 

1x05, "Damaged"

 

Oliver häktas och riskerar att hamna i finkan för sina aktiviteter som vigilante. Laurel försvarar honom i rätten, vilket inte gör pappa Quentin särskilt glad. Som att det inte är illa nog att han klandrar Oliver för det som hänt hans ena dotter, han ska dessutom motarbetas av den som fortfarande lever. Att det blir så personligt leder till en mindre uppgörelse där Oliver gör tydligt för Quentin att han också mår dåligt över Sarahs död, vilket river upp sår för båda.

 

På tal om sår får Laurel se Olivers ärr och börjar haja att ön inte var nån dans på rosor för honom. Så går känslorna upp som en sol och ner som en pannkaka. Igen. En smula irriterande med en sådan upprepning, men vad jag gillar med det är att Laurel ser en ny sida hos Oliver och även hur kluven Oliver är. Han hävdar att han måste hålla henne på avstånd, men frågan är hur övertygad han själv är om det beslutet. Quentin är rätt kluven med för den delen, som begraver sig i jobbet men inte kan hålla känslorna i styr när han får en chans att slänga sin dotters "mördare" i buren.

 

Eftersom hemlighetsmakeri går i släkten får även mamma Queen veta hur illa sånt kan gå när Walter upptäcker att hon hållit saker hemliga för honom. Spännande att man inte helt vet var man har Moira någonstans. Uppenbarligen bryr hon sig om sin familj och är rädd att de ska råka illa ut, men har en egen mörk sida som ställer till det för henne. Eftersom man hittills inte vet vad hon är insyltad i blir det svårt att bedöma vad man ska tycka om henne.

 

Medan man förut fått se mer av Diggles bakgrund får man här istället se hur viktig han är för Oliver. Utan honom kan inte Oliver bli friad, men Diggle surnar till när han känner sig utnyttjad och säger till på skarpen. Ollie har visst inte kommit ifrån sina sämre sidor helt och hållet, vilket han snabbt inser och ber om ursäkt för. Sen var det kul att se Diggle "vikariera" åt honom och röja upp i den kriminella världen på sitt sätt. Kanske en aning stereotypt att just han skulle stoppa ett gäng gangstaz från att köpa vapen, men jag fattar poängen med att han äntligen får göra skillnad vilket han pratade om i föregående avsnitt.

 

I alla fall, det jag riktigt uppskattar med det här avsnittet är hur mycket det fokuseras på karaktärerna. Bra att det handlar om så mycket mer än att bara jaga bovar med pil och båge. Visst finns det action med också, men det kändes ändå som att hemligheter och smärtan de orsakar var väldigt stora teman här. Det droppar in i flashbacksen också, då Oliver även där får lida för att han skyddar någon genom att undanhålla saker.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 March 2013 - 08:21

1 05

 

Gillade också avsnittets fokus på att komma närmare karaktärerna. Jag är inte något jättefan av flashbackscenerna men de funkar iaf. Mamma Queen var en intressant karaktär i det här avsnittet - tidigare så har hon känns mycket som en renodlad intrig-motor men här får karaktären lite mer substans. Och jag hoppas verkligen inte Oliver och Laurel skall tippa fram och tillbaka så här hela säsongen för då blir man nog rätt trött på "O+L=Sant"-storyn. :P Sedan har jag lite svårt att tro att det är riktigt renhårigt att låta Quentin leda utredningen mot O, för trots allt så beskyller ju Q den senare för dotterns död. Doftade jäv rakt igenom (och det blir det väl eg även när L går in som försvarare). Att Diggle skulle få göra ett inhopp som "mannen i huvan" tyckte jag var uppenbart redan när Oliver talade om för honom att det ingick i hans plan att fångas av kameran och bli arresterad. Det verkar som om D kommer att få jobba en aning för att få någon riktig fart på Olivers medmänsklighet.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 13 March 2013 - 21:57

1x06, "Legacies"

 

En bankrånande familj (den här seriens version av Royal Flush Gang) härjar i Starling City. Med lite övertalning från Diggle bestämmer sig Oliver för att leta upp dem och får reda på att familjen fått lida för att pappan fick kicken på grund av Olivers far. Så även fast Oliver från början trodde att det inte var hans ansvarsområde, lär han sig att det finns fler sätt att städa upp i staden och gottgöra sin pappas synder än att pricka av namnen på listan. Han försöker dessutom visa barmhärtighet och ge rånarpappan en chans att bli ärlig.

Snyggt sätt hur Diggle lurade Ollie till sjukhuset för att få honom att förstå att hans hjälp behövdes. Lite som att han gav igen för hur Oliver behandlade honom. Plus att det går ihop med hur Diggle hindrade ett gatugäng från att köpa vapen förra avsnittet och man fick se en sida av problemen i staden som Oliver inte gett någon uppmärksamhet.

 

Tommy hjälper Laurel med att ordna en fundraiser, vilket hon uppfattar som ett sätt att ragga upp henne. Hon har förstås inte helt fel, men ger med sig och tar emot hans hjälp. Det är rätt tydligt att Tommy hade som mål att komma henne närmare, men det handlar nog om mer än bara det. Han nämner hur ett one-night stand visade sig vara ett two-night stand, då han redan varit med henne och sedan glömt bort det. Så det har nog också mycket att göra med att han vill växa upp och bli mer ansvarsfull.

Thea är den som gett Tommy råd om att få tjejen som han tycker om att tycka om honom och på något vänster inbillat sig att det var hon själv, trots att hon är Tommys bästa väns 17-åriga syster och vet att Tommy har ett förflutet med Laurel. Kändes lite hämtat ur luften att Thea skulle gilla Tommy.

 

Relationen mellan mor och son var en bra, men lite kortfattad subplot. Moira blir irriterad av Olivers ständiga försvinnanden, lite som att Don Diego de la Vega gör sin far upprörd när han sticker iväg för att bli Zorro. Även om Carter Bowen var en rätt endimensionell figur, gjorde han åtminstone tydligt att Oliver inte motsvarar sin mammas förväntningar. Det var i alla fall fint att se dem äta middag på hamburgerhaket och lite roligt att Oliver blir generad när Moira äter fint när det bara är snabbmat.

Synd att familjerelationen i Royal Flush Gang inte utvecklades mer.  Konceptet med en familj som blir kriminell på grund av tuffa tider gick förlorat och kunde utvecklats mer, till exempel hur fadern ogillar att hans son är skjutglad.

 

En grej jag la märke till är att en medlem i Royal Flush Gang kallar mannen i huvan för "the local vigilante". Det skulle kunna tolkas som att gänget stött på andra brottsbekämpare i andra städer, eller åtminstone hört talas om dem. De verkade dock ovana vid att råka ut för motstånd annat än från polisen, så jag tror mer på det sistnämnda.

Förutom det nämns två städer från DC's universum: Keystone City och Coast City. Jag tvivlar på att någon variant av Flash eller Green Lantern nånsin dyker upp i den här serien, men det är kul att de lägger in såna små detaljer.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#9 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 14 March 2013 - 08:19

Producenterna är ju som sagt väldigt  tända på Christopher Nolan's Batman. Vilket de medger hela tiden i intervjuer. Det är dock roligt med hur ofta de tar med DC karaktärer, även om de oftast är mer "Realistiska" än t ex Smallville gjorde. Referenserna till DCU fortsätter under hela säsongen, och man har även scener i andra DC städer under första säsongen. Känns att "Arrow" lyckas mycket bättre än Smallville just eftersom att Arrow förstår att de har en TV-budget, och har gjort sitt DCU efter de resurser de har.


Edited by super85, 14 March 2013 - 08:21.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 March 2013 - 09:09

1 06

Känns som ett väntat beslut att Oliver skulle börja ägna sig lite åt den lilla människan också - ärligt så tror jag det skulle bli lite tradisgt om det var "veckans VD som blir avpolletterad" hela tiden. Avsnittet som sådant känns annars lite halvsvalt och vill inte riktigt komma igång, till de större behållningarna håller jag definitivt att lära känna Moira lite mer. Uppskattar att man ger karaktärerna lite nyanser. Thea/Tommy-intrigen köpte inte jag heller, kändes som om man slängde in den idén i ett försök att få lite mer triangeldrama. Jag har också noterat parallellerna till Diego de la Vega/Zorro när det gäller Olivers beteende. (BTW tack för att du klargjorde att städerna som nämndes är andra DC-städer, jag gissade mig till det och tolkade också uttrycket "local vigilante" som att Oliver inte är ensam om att ta sig an rollen som en stads skyddande ängel).

 

@super85: Tror det blir lättare för gemene man också att ta det hela till sig om det är lite mindre superkrafter och lite mer jäklar-annama i karaktärerna. Personligen iaf har jag lättare att ta till mig "superhjältar" som i grund och botten fortfarande är vanliga människor.


Edited by XC, 14 March 2013 - 09:09.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 March 2013 - 19:57

Förutom det nämns två städer från DC's universum: Keystone City och Coast City. Jag tvivlar på att någon variant av Flash eller Green Lantern nånsin dyker upp i den här serien, men det är kul att de lägger in såna små detaljer.

 

Ja. De figurerna bygger ju väldigt mycket på att de har superkrafter, så det skulle ju ändra förutsättningarna en del. Men vem vet vad de blir sugna på att leka med? Eller för den delen... Om Batman-filmerna nu ska hänga ihop med DC:s movieverse så kanske Arrow också kan komma att göra det. Inte så att jag räknar med det, men det vore en kul tanke.



#12 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 26 March 2013 - 22:56

1x07, "Muse of Fire" - 1x08, "Vendetta"

 

De två senaste avsnitten kändes väldigt mycket som ett dubbelavsnitt, så jag tyckte det vore enklast att skriva om dem som om så var fallet.

 

Moira hamnar mitt i en skottlossning och Oliver ger sig efter skytten. Sökandet leder honom till maffiabossen Frank Bertinelli och hans dotter Helena. Oliver får upp intresset för henne när han får reda på hennes tragiska bakgrund och att hon hämnas sin fästmans död genom att sabotera sin pappas verksamhet. Att Olivers mamma drabbas av Helenas korståg tycks inte avskräcka honom alltför mycket, utan han dras till Helena och det blir Thea som blir sur på hans frånvaro, innan Diggle blir den som tjatar på Oliver om att han inte vet vad han gör.

 

Oliver försöker ge Helena rätt verktyg till att skipa rättvisa, men hon är för hämndlysten och saknar Olivers självdisciplin. Något som jag tycker symboliseras väldigt bra med att hon inte kan ett visst utrikiskt språk, ungefär som att Oliver inte kunde samma språk (?) i flashbacken några avsnitt tidigare, innan han lärde sig att klara sig på ön. Oliver tappar sedan fokus och omdömet påverkas, vilket kan förklara att det inte kommer några ö-flashbacks. Vem vet, kanske bara är jag som tänker för mycket?

 

Tommy blir cut off av sin stränge far (som visar sig vara Captain Jack Harkness elakingen som Moira haft hemliga samtal med). Han skäms över detta, men stoltheten hindrar honom från att be sin kompis om ett jobb på hans nattklubb, vilket blir en av orsakerna till en pinsam parmiddag med Laurel, Oliver och Helena. Inte så lätt att försöka växa upp, även om viljan finns. Hans relationer med Laurel och Oliver får sig varsin törn, men det ordnar upp sig i båda fallen. Gillar den utvecklingen, Tommy känns inte alls som ett waste of space, som jag tyckte att han var i början. Är bara lite orolig för hur det ska gå för honom med tanke på vad hans pappa Malcolm har i kikaren.

Lite udda förresten att Malcolm frös Tommys pengar för att han var för ansvarslös och lat när han nyligen hade ordnat en fundraiser åt Laurel. Det skulle kunna förklaras med att han inte ger sin pojk mycket uppmärksamhet eller har väldigt höga krav, men tajmingen kändes på sätt och vis fel.

 

En annan sak som gör dubbeldejten till ett fiasko är mötet mellan Olivers ex och hans nuvarande. Jojo-romansen slår till igen, tyvärr, men det är också mycket "bränt barn skyr elden" från Helenas sida. Det blir tydligt att de är i ett dödsdömt förhållande eftersom hon är rädd för att såras igen. Oliver öppnade trots allt upp sig för henne på kyrkogården innan hon får veta något om honom som han inte delat med sig av innan.

 

Som sagt, det här kändes som ett dubbelavsnitt, vilket gjorde att första "halvan" kändes lite tom. Saker händer, men det märks att de är menade att följas upp nästa avsnitt. Andra avsnittet skapade mer av en helhet.

Det gick lite väl snabbt med att Oliver faller för Helena, fast det är tydligt att han inte tänker klart. Helena vill först inte bli ihop med Oliver, men smittas visst av samma "sjukdom". Hursomhelst var förhållandet stundvis småtråkigt, medan Helenas mörka sida är det mest intressanta med henne. Nu när det förhållandet är avklarat och hon har lämnat stan, ser jag fram emot vad som händer när hon återkommer senare i säsongen.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#13 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 07 April 2013 - 16:35

1x09, "Year's End"

 

En ny bågskytt börjar ha ihjäl några av Olivers tidigare offer. Polisen går ut med att "Huvan" ligger bakom morden, förutom Quentin Lance som förstår att det inte är samma person. Oliver erbjuder en vapenvila som Quentin motvilligt går med på.

Samtidigt försöker Oliver göra något åt bristen på julstämning i hemmet sedan hans frånvaro. Tyvärr hjälper inte julfesten han ordnar mot kylan i huset, både mellan Thea och Oliver och Moira och Walter. Eller ja, Queens kommer på sätt och vis närmare varandra, men splittras en aning inte långt därefter.

 

Vad gäller relationerna i familjen Queen var det sådär. Ollie och Thea blir osams igen, vilket inte precis var något nytt. Det var i alla fall kul att se honom skrämma slag på hennes kille. Mer intressant var att se Walter komma för nära sanningen om sin fru och vad hon sysslat med. Osis att han får sota för det så snart efter han hade kom hem igen.

En liten inblick i familjen Lances julfirande får man också när Tommy gör ett kort besök hos Quentin och Laurel. Gillade hur Quentin börjar babbla om hur själviska och opålitliga killar som Oliver och Tommy är, alldeles innan det visar sig att Tommy gett Laurel ett inramat foto på dem och Sara. Synd bara att man inte fick se mer av vad Tommy höll på med. Tvivlar på att han umgicks med sin pappa Malcolm, så julen var säkert ingen höjdare för honom.

 

Malcolm blir förresten den förste som yttrar namnet "Green Arrow" i serien när de diskuterar vilket namn som passar bättre än "The Hood". Ganska förutsägbart att Oliver inte skulle gilla det namnet, men det är nog bara en tidsfråga innan han börjar kallas det. Det börjar bli tjatigt med "Robin Hood", "mannen i huvan" och såna öknamn.

Det kan också vara en hint om att Malcolm känner till Olivers hemlighet, men det skulle vara lite motsägelsefullt med tanke på att han försöker demaskera Oliver som bågskytt 2 .

 

Det mest spännande det här avsnittet var förstås Oliver vs. bågskytt nummer 2. Speciellt när Ollie blir tvungen att rädda gisslan och det lånas ifrån hela Nolans Batman-trilogi: The Dark Knight när han ser en i gisslan läsa 2:a bågskyttens brev i TV (hur lyckades han få det filmat och sänt?), The Dark Knight Rises när Oliver får stryk av en motståndare som planerar att göra något hemskt mot staden och Batman Begins när han ringer efter hjälp från Diggle.

Att se Oliver på sjukhuset med käpp på sjukhuset påminde också mycket om TDKR samtidigt som det hade likheter med pilotavsnittet precis när han kommit hem. Förutom det var det en ganska stämningsfylld cliffhanger, eftersom det var sista avsnittet år 2012.

 

Verkar som att saker kommer trappas upp senare i säsongen. Oliver påstod att det han var med om här inte var något jämfört med vad han gick igenom på ön, men jag tror nog att han får äta upp de orden.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 April 2013 - 19:17

Två uttömande poster som jag finner svårt att göra några tillägg till. Dock skall det erkännas att jag inte reflekterade över Tommys julfirande - som nu när du säger det troligtvis var rätt ensamt. Quentin var nästa ouppfostrad när Tommy kom med julklappen kan jag tycka. Jag f.ö. gillade öppningen för samarbete mellan polisen och Oliver. BTW: håller med dig om intrigen med Helena - kändes som om den dels byggdes upp lite fort och sedan avhandlades i samma rappa hastighet; antar att grundtanken var att visa att Oliver fortfarande är kapabel till den varmare sektionen av de mänskliga känslorna också -- vilket kanske är varför att pressar så hårt att vara en duktig storebror för Thea.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 09 April 2013 - 21:59

1x10, "Burned"

 

Efter att ha fått ordentligt med spö av den andre bågskytten i förra avsnittet är Oliver ur form och har hållit sig borta från brottsbekämpandet flera veckor. (Konstigt, han som verkade så beslutsam att ge igen och hitta Walter igen i slutet på Year's End.) Han rycker upp sig när Laurel kontaktar honom genom telefonen han gav till Quentin. Brodern Joanna, Laurels bästis med vanligtvis hemskt få repliker, är en av flera brandmän som dött i tjänsten och Laurel misstänker att det inte var några olyckor. Oliver märker snart att han inte riktigt återhämtat sig mentalt.

Moira har också deppat ihop efter Walters försvinnande och håller sig hemma istället för att rädda familjeföretaget genom att ta Walters plats som VD. Thea mognar till och riktar sitt tjat mot sin mamma, istället för sin bror för ovanlighetens skull.

Quentin surnar till för att Laurel snott åt sig telefonen, men de samsas senare och Quentin låter Laurel behålla telefonen. Men skälet till att han gör det är jäkligt iskallt...

 

Ytterligare en DC-skurk dyker upp i Arrow, nämligen Garfield Lynns alias Firefly. I serierna är han en pyrotekniker från Hollywood som sedan brottsling, men här är han istället en brandman som troddes dö i en eldsvåda och ger igen på sin f.d. brandkapten. Just yrkesbytet har jag inga problem med, däremot har jag svårt för att de ändrade karaktären från en kriminell pyroman till någon som bara vill hämnas. Hans historia om att han hamnade på sjukhuset och inte kunde identifieras kändes ganska lamt med tanke på att hans brännskador inte täckte hela ansiktet. Dessutom borde någon ha gjort ett bättre jobb med att ta reda på hans identitet medan han låg inlagd.

 

Men vad jag irriterar mig mest på är slutscenen, där Oliver räddar brandkaptenen genom att skjuta tändaren ur handen på Lynns, som inte verkar tänka på att han bara kan ta tag i snubben och slänga in i nån av lågorna han själv skapat. Sen står Oliver bara där medan Lynns tänder eld på sig själv utan att ens försöka rädda honom. Därefter hyllas han som en hjälte i TV för sin insats och Joanna vill t.o.m. ge honom sin brors bricka som tack. Men egentligen gjorde han väl inte mycket mer än att rädda en enda person och misslyckades med att rädda en annan, medan alla andra tog sig ut på egen hand? Poängen var förstås att visa att folk uppskattade "Huvans" återkomst, men det klickade hemskt dåligt IMO.

 

Annars fanns det saker som jag gillade. Thea visar en mer mogen sida när hon bankar vett i sin mamma, bildligt talat. Diggle gör samma sak med Oliver, fast mer bokstavligt. Ollies förklaring att han mjuknat till p.g.a. att han har släkt och vänner att oroa sig för. Diggles argument att de är mer än styrka än en svaghet var kanske lite sentimentalt, men jag gillade trots allt hur Dig ställde upp för honom.

Förutom det tyckte jag det var bra att Joanna syntes lite mer, men tydligen var det här sista avsnittet för henne. Förmodligen visste de inte vad de skulle göra med den karaktären, men det kändes synd att de bara gör sig av med henne bara sådär.

 

Arrows fick en svajig återkomst efter jullovet. Veckans skurk var knappast den bästa, men huvudfigurerna räddade avsnittet från att bli ett totalt fiasko.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#16 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 April 2013 - 06:25

Har inte följt den slaviskt och kommer inte göra det heller för den är inte så bra ärligt talat. Halvdana skådisar i bärande roller (framförallt hjälten himself och hans käresta - :rolleyes:) och hela produktionen ger sken av en såpa. Överspacklade rikemanstjejer, dåligt skådespel, ljus och foto som späder på den känslan. Ja, och en handling som inte gör allt för mycket att ta en ifrån den illusionen. En handling som är fylld av logiska luckor, som du konstaterade: en brandman saknas i branden och en okänd man räddas från byggnaden och behandlas för brännskador på sjukhus. Eh. Hallå? Och slutet där han blev en hjälte? Nä.


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#17 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 April 2013 - 15:31

Ett av de svagare avsnitten med en hel del problem. Känns rätt ologiskt att brandteknikernas egna utredare skulle missa en så pass stor skillnad mellan "dödselden" och den eld som förmodades ta kål på brandmännen. Lika så är hämndplotten inte tillräckligt för att ge något driv åt avsnittet. Till de större behållningarna hör att familjen Queen utvecklas några steg, det är väl behövligt att Moira har en mer genomgående mänsklig ton (och inte bara lömsk intrigmakerska som tidigare) och att Thea skulle vakna upp har jag väntat på. Även om den senares utveckling mer känns som skjuten ur en kanon mer än något annat, tyckte det var lite hyckleri från hennes sida att tidigare gnälla över hur överbeskyddande Oliver är för att sedan skälla på Moira för att hon inte beter sig som en mamma. Olivers åmande över sin situation kändes lite avslagen, ärligt så kändes det mer som en konstruktion för att stärka karaktären Digs och göra Oliver mer mänsklig mer än något annat.

 

Jag har delade känslor inför Quentin, vissa avsnitt funkar han och andra avsnitt är han bara en skitstövel bland alla andra. Här är han verkligen iskall mot sin dotter, men jag har en känsla av att Oliver lär hitta hans sändare rätt snart.

 

@Synon: Smaken är som baken. :) Inte första gången du och jag har olika åsikter om en serie.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#18 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 April 2013 - 18:16

Fast vi gillade båda Legend of the Seeker så helt kört är det inte! :)


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 April 2013 - 18:30

Precis. Än finns det hopp för dig. ;) :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 10 April 2013 - 20:33

Hrmf...  :D


Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#21 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 11 April 2013 - 01:30

Jag kollar nästan enbart för att Oliver är kompis med Superman och Batman :P


Winter is Coming


#22 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 11 April 2013 - 13:25

Har sett 19 avsnitt av serien. Den blir bättre och bättre. Att den har element och vibbar av såpor osv, är helt enkelt för att det är en CW produktion,  CWs serier har i regel alltid snygga snubbar utan tröja, och unga flickor med tomma blickar. Det är tyvärr inte en HBO eller AMC produktion.  Däremot så tar serien hela tiden kliv till det bättre, och t ex Slade som introduceras senare är en helt lysande karaktär.

 

Annat positivt är att Amell utvecklats mer som skådis under första säsongen av Arrow än vad Tom Welling gjorde på flera år i Smallville.

 

Seriens look är rätt bra,  klart och tydligt så försöker man apa efter en typ av Wally Pfister/Christopher Nolan stil med TV-budget. Det funkar inte alltid, men som TV-serie så ser det rätt snyggt ut.


Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#23 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 16 April 2013 - 22:02

1x11, "Trust but Verify"

 

Oliver utreder en serie värdetransportrån och kopplar dem till nästa namn på skurklistan: Ted Gaynor. Problemet är att det råkar vara en gammal vapenbroder till Diggle från Afghanistan som han fortfarande är väldigt lojal.

Theas 18-årsdag närmar sig, men är det nåt man lärt sig från Year's End, så är det att familjen Queen inte kan fira något utan att det blir pannkaka av alltihop. Hon inbillar sig att Moira bedrar hennes styvpappa med Malcolm Merlyn, vilket leder till en rejäl brist på omdöme.

Mr. Merlyn själv har det inte så lätt med sin egen familj när det verkar som att han vill försonas med Tommy genom att äta middag med honom och Laurel. Snart nog visar han sitt rätta jag (eller en del av det i alla fall) genom att vara för mycket affärsman och alldeles för lite pappa.

 

Arrow gräver riktigt djupt i DC's arkiv och låter veckans bovar vara Blackhawk Squadron, som i serierna är en grupp stridsflygare som Ted Gaynor var medlem i. Här är det istället en säkerhetsfirma som är täckmantel för en rånliga. Blev småsur över att de gjorde om en hjälte till skurk. Tills jag upptäckte att Gaynor var skurk i serierna och förlorade sitt medlemskap i Blackhawks, så jag drog lite förhastade slutsatser.

Ben Browder är i alla fall hyfsad som en bitter exsoldat, men jag hade svårt att se honom som någon som är beredd att gå över lik. Biten med att råna istället för att vara livvakt åt rikemansfolk köper jag, men det hade känts mer övertygande om han varit emot att döda och blivit förbannad på sina mannar när de går över gränsen. Jag har iofs inte sett honom i mycket annat än Stargate SG-1, så jag är väldigt ovan vid att se honom spela antagonist.

 

På tal om förhastade slutsatser, anar jag varför Oliver kallar Thea för Speedy med tanke på hur snabb hon är med att dra slutsatser. Två gånger ser hon Moira prata med Malcolm på avstånd och det räcker för att hon ska tro att de har en affär. Jag kan förstå att hon har svårt att lita på sin mor med tanke på hur hemlighetsfull hon är, men att hon skulle vara otrogen är otroligt hämtat ur luften. De kunde göra det mer förståeligt varför Thea missuppfattar saker och ting, istället för att få henne att se dum ut.

 

Man har fått se Tommy och Malcolm tillsammans hemskt lite. Kanske för att skådisarna bara har en åldersskillnad på 15 år, vilket är lite distraherande när de delar scener med varann. Bortsett från det var det intressant att se vilken ansträngd relation de har och hur bitter Tommy blir när han blir besviken. Malcolm framstår som en riktig slemhög som inte bryr sig om vad folk tycker om honom, samtidigt som man anar lite av varför han verkar så kall och hård.

 

Det här var ett mycket bättre avsnitt än "Burned", trots Theas väderkvarnsstrider och en oavsiktligt rolig ö-flashback där folk på något sätt äter lunch med skidmasker för ansiktet. Övriga konflikter var i alla fall bra och vad gäller flashbacks var nog det här de intressantaste hittills när det gäller hur Oliver spenderade de senaste fem åren.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#24 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 April 2013 - 08:05

Mmm. Jag har också reagerat på att Malcom ser ut aningen ung. Ben Browder skall jag vara ärlig att säga att jag missade helt, så han måste ha gjort ett hyfsat jobb iaf. :) Annars så tyckte jag avsnittet gick lite på sparlåga och undrar mest om det är en tillfällighet bara att både Tommy och Oliver kommenterade någons förmåga att försöka se det goda i folk. Thea är en sådan där karaktär som pendlar mellan bra och dålig - i det här avsnittet slog pendeln mot den sistnämnda sidan och det kändes mest som om man på manusnivå främst sökt en ursäkt för henne och Moira att hamna på kant med varandra igen.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#25 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 23 April 2013 - 21:39

1x12, "Vertigo"

 

Vertigo är namnet på ett nytt rejvgodis, skapat av en Adam Lambert-wannabe vid namn The Count. Thea är en av dem som provat på drogen och hamnar rejält i kläm efter bilkrocken i "Trust but Verify". Oliver gör allt han kan för att rädda sin syster yster från att hamna i fängelse, både med och utan grön huva.

 

Thea slår rekord i snorungighet och är beredd att kasta bort chansen att slippa sitta inne p.g.a. sin löjliga inbillning om att Moira bedrar Walter. En chans som hon får bara för att hon har sådan tur att hennes brors ex är advokat och dotter till en polis, må jag tillägga.

Från snorunge till gubbstrutt: Quentin vill först inte hjälpa Laurel att hjälpa Oliver att hjälpa Thea, men ändrar sig när Laurel påpekar att hans döda dotter inte var något helgon heller, hur mycket han än försöker intala sig att hon var det.

Och som grädde på moset, en liten nypa surkärring: Moira blir förbannad på Oliver när han berättar sanningen för Thea om att pappa Queen var vänsterprasslaren i familjen och inte Moira. Hur man än vänder sig har man röven bak.

 

Inte undra på att Oliver blir desperat och utnyttjar kontakterna han skapade med ryska maffian i "Lone Gunman" för att komma nära The Count. Han blir tagen med handen i kakburken och får till och med i sig en dos Vertigo. Oliver förtjänar en medalj som inte ger sig med tanke på hur mycket skit han får ta emot från alla håll.

 

Det kanske låter som att jag tyckte det här var ett dåligt avsnitt. Visst har det en hög halt av tjurskallighet, både befogad och obefogad. Jag beundrar ändå Oliver som tar sig igenom alla motgångar, särskilt med en familj som håller ihop lika bra som ett korthus.

The Count sticker ut genom att vara mest campy av alla skurkar hittills, både på gott och ont. Figuren är väldigt överspelad, men desto ljuvligare är det att se honom få en dos av sin egen medicin, ungefär som Scarecrow i Batman Begins.

 

Övrigt: Oliver och Diggle har en hel del bra scener och rolig dialog. Dessutom introduceras Olivers gamla tjejkompis McKenna Hall. Är intresserad av att se hur hennes vänskap med Oliver påverkar hennes polisarbete och vice versa. Hon har redan angett Oliver under en knarkrazzia, så hon tar tydligen jobbet på allvar, men man kan också se det som att hon vill hindra sin vän från att göra ett stort misstag.

Och det ser ut som att Felicity Smoak kommer få en större roll än att vara IT-nörden som Oliver förolämpar med sina genomskinliga lögner. Hennes repliker har varit ganska hit and miss, men har varit ganska roliga de gånger de funkat. Jag tror det blir till hennes fördel om hon får mer att göra.


"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007