Jump to content

Photo

James Brown Död


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 December 2006 - 11:06

DN - Kultur - James Brown dog 73 år gammal

James Brown, "the Goodfather of Soul", som med sin röst och revolutionerande rytmik inspirerat nästan all
modern svart musik, som rap, funk och disco, avled tidigt på måndagen 73 år gammal, rapporterar AP.

James Brown fördes till sjukhus på söndagen, säger hans agent Frank Copsidas. Browns vän Charles Bobbit satt vid hans sida när han dog, enligt Copsidas.

Enligt Copsidas är det fortfarande oklart om vad som orsakade Browns död.

Tillsammans med Elvis Presley, Bob Dylan och några till var James Brown en av dem som haft det största inflytandet på musiken de senaste 50 åren.

Musiker beundrade honom - och stal öppet från honom. Hans dansstil inspirerade bland andra Mick Jagger och Michael Jackson och låtar som "Kiss" av Prince och David Bowies "Fame" var klart influerade av Brown.

- James Brown hade alltid de bästa rytmerna. Ingen har någonsin varit så funkig, har rapparen Chuck D från Public Enemy sagt.

Bland Browns hitlåtar märks "Out of Sight", "(Get Up I Feel Like Being a) Sex Machine", "I Got You (I Feel Good)" and "Say It Out Loud Im Black and Im Proud".

Legendary singer James Brown dies at 73 - Yahoo! News
SvD: James Brown är död


Edited by Garm, 16 March 2016 - 00:36.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#2 Marie Morot

Marie Morot

    Deputy Admiral

  • Members
  • 10,069 posts
  • Gender:Female
  • Location:Lerum
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 December 2006 - 11:24

Absolut en av de största stjärnorna på soul-funkhimlen har slocknat. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Aztecface

Aztecface

    Commodore

  • Members
  • 1,336 posts

Posted 25 December 2006 - 17:49

Mycket tråkigt. R.I.P.
"There once was a man from Nantucket..."

#4 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 25 December 2006 - 18:13

Hörte det var lunginflammation ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#5 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 December 2006 - 18:19

Enl artikeln på Yahoo News (postade den också) så lades han in i söndags pga en lunginflammation.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 December 2006 - 19:05

Tråkigt att höra :(
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 rino

rino

    First Engineer

  • Moderator
  • 2,122 posts
  • Gender:Male
  • Location:Härnösand
  • Interests:Science Fiction, Fantasy, Depeche Mode

Posted 26 December 2006 - 00:46

Låten blev sann... :(
Att bli gammal är obligatoriskt, att bli vuxen är valfritt... :P

Okänd?

#8 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 26 December 2006 - 09:34

Det suger ju extra mycket just att han dog på julafton. Kan ju inte vara så kul för hans släkt.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#9 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 December 2006 - 11:06

DN - Kultur - Film om James Browns liv på gång

En film om den bortgångne soulkungen James Brown är redan på gång. Enligt branschtidningen Variety har Spike Lee ("Do the right thing") skrivit kontrakt för att regissera filmen om Browns liv.

Inspelningsstart blir det i slutet av nästa år eller början av 2008.

Den legendariske sångaren tog själv aktiv del i filmprojektet under manusstadiet. Han träffade Steve Baigelman som har skrivit originalmanuset till filmen och även bröderna Jezz och John Henry Butterworth som har slipat till manuset om "The Godfather of soul". I filmen ska man använda Browns mest kända låtar.

På tisdagen hyllades den avlidne musikern av fans i hemstaden Augusta. Många av dem kom för att lägga ner en blomma vid den staty som rests av James Brown i staden.

Samtidigt utkämpar Browns partner Tomi Rae Hynie en bitter tvist med myndigheterna sedan hon låsts ute från James Browns hem i South Carolina.

Dödsboets advokat hävdar att paret aldrig var gifta i lagens mening och att hon därför inte har besittningsrätt till huset.


EXPRESSEN.SE/Nöjesnyheter: James Browns änka portas från hemmet

LONDON. James Browns änka är hemlös. Tomi Raye Hynie stoppas från att komma in i parets hem. Soulstjärnans advokat hävdar att hustrun är bigamist.

James Brown dog av en lunginflammation på juldagen 73 år gammal. När hans hustru Tomi Raye Hynie återvände hem från sjukhuset så var grinden låst med hänglås.
James Browns advokater vägrar Tomi Raye Hynie tillträde till huset. Hon får inte heller tillgång till James Browns pengar. Advokaten Buddy Dallas hävdar att parets äktenskap var ogiltigt. Han menar att körsångerskan redan var gift när de vigdes 2001. Och bara James Browns familj har tillträde till huset i South Carolina innan hans arv fördelats.

Bröt ihop
Tomi Raye Hynie bröt ihop utanför James Browns hem. Gråtande bad hon om att få bli insläppt.
- Det här är mitt hem. Jag har inga pengar. Jag har ingenstans att ta vägen, säger hon till Sun.
James Brown tros ha en förmögenhet på 137 miljoner kronor.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)