Jump to content

Photo

DET NYA NUMRET AV SSS


  • Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 Rasmus

Rasmus

    Cadet Second Year

  • Members
  • 10 posts
  • Location:visby

Posted 18 May 2007 - 13:32

Hur många är det som har läst nya numret?

Tycker det vore bra om alla som har läst det skriver lite åsikter, det behövs om tidningen ska utvecklas. Jag får väl börja.

Framsida: Tycker mycket bättre om den nya loggan, är mer stilren och enklare. Kvaliten på bilden är bra tycker jag, blev lite mörk bara men det gör inte så mycket. Lite tveksam till texten som talar lite om innehållet. Både färg och typsnitt ser inte så bra ut.

Innehåll: Måste skriva några rader om...Blaze min egna serie avslutas och det känns lite konstigt. Började på den 2003 nån gång och dom sista 33 sidorna gjorde jag klart i somras. Jag gick igenom allt material här om dagen och det bubblade upp blandade kännslor. Man kan verkligen se hur jag har utvecklats från första delen till den sista, teckningarna blir bättre med åren men det som stör är att dialogen eller texten ibland verkligen inte håller. Men jag är ändå stolt över BLAZE, 73 sidor är en del och det är verkligen skönt att jag avslutade och fick den klar. Är nog mest nöjd med sista delen och del 2. Är nöjd med tempot i den senaste och tuschningen på vissa sidor.

Stockholm utopia, tycker om vissa grejer med den serien, speciellt tempot i action scenerna. Den har en klassisk superhjälte/Marvel stil och det är tydligt att tecknare som silverstri och jim lee är stora influenser. Det blir lite väl tydligt ibland och det känns nästan kopierat och ganska opersonligt. En sak som tar ner kvaliten på bilderna tycker jag är att i stället för att teckna nån slags bakgrund så ligger det nån slags toning (som är gjord i photoshop antar jag) bakom karaktärer, igentligen inget fel med det men det överanvänds och det känns som om tecknaren ibland har varit lat. Storymässigt fungerar den, man rycks med och den fokuserar på våld och action precis som det ska vara.

Svanen, Det är inte ofta jag läser svensk manga som håller samma kvalitet som originalet, och jag tror det är för att man försöker göra japansk manga och inte svensk manga om ni förstår vad jag menar, man kan ju inte göra svensk manga när manga är japanskt men som jag skrev om utopia, det är risk att man försöker efterlikna nått alldeles för mycket. Hur som helst så tycker jag att svanen är väldigt fin tecknad, enkel och ren i sina linjer. Lyckas också med dom där små manga detaljerna, i uttryck osv. Fungerar bra i slutet på tidningen också, efter två lite längre och våldsamma serier blir det skönt att avsluta med en lite mer kortare och humoristisk serie.

Intervjun med Bergting var ett stort lyft, det är verkligen något som man borde ha med i varje nummer. Nån slags artikel och att man kanske har olika teman. Man kan verkligen "pynta" tidningen och göra den mer intressant, den är lite platt som det är nu men det tar tid att forma och bygga upp saker.

Thomas och Fredrik ska ha en applåd! dom grejade det, Yeah!

/Rasmus

#2 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 18 May 2007 - 16:37

Fräsigt att den har kommit ut. :) Artiklar tycker jag låter som en bra idé, och en ännu bättre idé är kanske att erbjuda online det första numret av SSS att läsa gratis? Ungefär som Marvel gör, 6-8 månader gamla tidningar kan finnas att läsas då och då.

#3 Difus

Difus

    Ensign

  • Members
  • 36 posts

Posted 22 May 2007 - 19:06

Fick femman på posten idag.
Snyggaste numret hittills. Gillar den nya loggan och det dramatiska omslaget!
Tecknarna från tidigare nummer såg ut att ha utvecklats en hel del till det bättre också och det var en fröjd för ögat att bläddra igenom tidningen. Blev positivt överaskad av Svanen, jag var lite skeptisk när jag först hörde talas om manga förvärvet men den vart klart värdig.
Vore kul att se mer interjuver eller artiklar om relaterade grejer i fortsättningen också.
Utportioneringen av innehållet i tidningen känndes väl genomtänkt och reklamen på baksidan gav ett mycket mysigt helhetsintryck, Sveriges superhjälte maskin är på rullning!
Älskar den pampiga Majoren!
Kan knappt bärga mig till framtida nummer, är så spännd på att lära känna alla balla karaktärer som ni sitter och bollar med! :)
Fortsätt med ert finfina arbete :thumbsup:

#4 SuperJelcander

SuperJelcander

    Lieutenant Commander

  • Members
  • 142 posts

Posted 24 May 2007 - 17:34

Vet knappt vad jag ska säga.

Det har varit en lång och ganska skumpig resa att komma fram till utgivningen av det här numret.

Men att få se bevis på att andra människor verkligen läser det och dessutom bemödar sig om att ge tips och uppmuntran är belöningen. Jag hoppas verkligen att alla som köper, tjuvläser, eller bara är intresserade ger respons på det vi gör.

Uppmuntran värmer och tipsen välkomnas. Bra tips det där med att ge ut nummer ett på nätet. Klart värt att diskutera. Artiklar och intervjuer måste vi också använda oss mer av.

Ingen som kommenterat den fräsiga baksidan ?!

#5 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 May 2007 - 18:39

Tyvärr inte fått tag i numret, så baksidan kan jag ej kommentera. Har ni lagt upp den på SSS officiella sida? :) Om man gillar en produkt och känner att maktens män är lyhörda, så är det bara riktigt, riktigt roligt att ge tips. ^^

En tanke kan vara att sätta upp artiklarna som är med i numren lite tidigare än resten av innehållet, kanske varje gång det kommer ett nytt nummer, så får vi njuta av dom gamla artiklarna, medans själva serierna kan vara två-tre nummer efter.

#6 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 03 May 2010 - 14:48

Heja, alla....
Vet att nya numret av Sss skulle komma ut nu i Maj... När kan man köpa osv...?

#7 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 03 May 2010 - 17:25

Tjenare Pepe-Mario. :) Är det 11an du tänker på då? Just 11an var ju du med och gjorde serier i, så den ska du ju ha ett gratis-ex av oss på redaktionen av. Om du inte har fått det än, så säg bara till, så fixar vi det på en gång.

12an är jag tyvärr inte riktigt säker på vad vi hade för deadline på? Men det är inte så troligt att vi kommer lyckas hålla den, då vi har haft lite svårt att få ihop allt material som vi hade tänkt oss.

#8 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 04 May 2010 - 09:17

Tjenare Pepe-Mario. :) Är det 11an du tänker på då? Just 11an var ju du med och gjorde serier i, så den ska du ju ha ett gratis-ex av oss på redaktionen av. Om du inte har fått det än, så säg bara till, så fixar vi det på en gång.

12an är jag tyvärr inte riktigt säker på vad vi hade för deadline på? Men det är inte så troligt att vi kommer lyckas hålla den, då vi har haft lite svårt att få ihop allt material som vi hade tänkt oss.


Näemn, hej!
Nä, har inte fått ett ex. Är tacksam om du skickar ett =D. Men brukar köpa ett antal ex så när finns den att köpa på nätet?
Tackar för d!

#9 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 24 May 2010 - 15:07

vill inte vara tjatig... undrar ödmjukt om d finns möjlighet att köppa nr 11? Finns inte på nätet så jag undrar om de kanske finns i nån seriebutik i sthlm??? Frågar som sagt ödmjukt, vill köpa ett antal....
Tackar

#10 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 24 May 2010 - 18:10

Väldigt snart, Pepe. :) Vi har äntligen börjat få lite ordning på distributionen igen, och snart kommer vi ha inte bara Tidskriftsbutiken som online-distributör, utan även en till, andra distributör.

Sen håller även vår käre Viktor på att försöka sälja in 11an till STHLM's seriebutiker. Vi hoppas få in några ex i veckan.
Förhoppningsvis finns tidningen även på Tidskriftsbutiken.se senare i veckan.

Håll ut! Go' vänner. Snart är det äntligen dags. :D

#11 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 24 May 2010 - 18:52

Under spx var vi ju inne på Comics Heaven och lämnade två ex. Vet ej om de är sålda, men de intresserade kan ju titta.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#12 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 27 May 2010 - 13:44

Vill upplysa Mario att Viktor inte har pengar till portot än, men vi kommer att skicka ditt ex så fort som möjligt. Skicka gärna din postadress till Viktor, han har förlagt den.

#13 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 29 May 2010 - 13:56

Vill upplysa Mario att Viktor inte har pengar till portot än, men vi kommer att skicka ditt ex så fort som möjligt. Skicka gärna din postadress till Viktor, han har förlagt den.



Pinsam fråga: Vad heter han här? ....eller vad har han för mejl?

Tackar!

#14 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 29 May 2010 - 14:04

MYCKET pinsam fråga. XD

Darkpaladin300.

#15 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 23 June 2010 - 11:47

Undrar bara .... Vad hände med "Grand Ocean" som jag hade kontakt m för en massa år sen...? Tyckte de var trevliga att träffa.

#16 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 23 June 2010 - 14:58

Undrar bara .... Vad hände med "Grand Ocean" som jag hade kontakt m för en massa år sen...? Tyckte de var trevliga att träffa.


Vilka var de?

#17 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 23 June 2010 - 15:07


Undrar bara .... Vad hände med "Grand Ocean" som jag hade kontakt m för en massa år sen...? Tyckte de var trevliga att träffa.


Vilka var de?


De distribuerade Sss till butiker... Men dom kanske har lagt ned.

#18 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 June 2010 - 15:38

De ville inte distribuera SSS. Förmodligen pga att de inte såg nån lönsamhet. "Inte just nu" sa de. Vad de säger numera vet jag inte.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#19 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 23 June 2010 - 15:45

De ville inte distribuera SSS. Förmodligen pga att de inte såg nån lönsamhet. "Inte just nu" sa de. Vad de säger numera vet jag inte.


Heh...okej, då blev dom väl giriga... d förklarar ju allt

#20 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 23 June 2010 - 16:38

Nu vet jag ju inte om det var just girighet som låg bakom deras nej. Det kan ha varit nåt annat, som att de redan hade tillräckligt att göra. Vi får väl se om de ändrar sig nån dag.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#21 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 25 June 2010 - 16:32

Hm... Jag har blivit tipsad om att kontakta dem angående Berättelser från Trakten... men det kanske inte leder någonstans då.

#22 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 25 June 2010 - 20:26

Hm... Jag har blivit tipsad om att kontakta dem angående Berättelser från Trakten... men det kanske inte leder någonstans då.

Det skadar ingen om du kollar... Så vida inte vi är i en japansk skräck rulle eller nåt... SEVEN DAYS...

#23 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 June 2010 - 09:17

Finns det japanska skräckrullar som uspelas i Sverige?
Det skulle kunna vara en remake i och för sig... Fast då skulle vi förmodligen ha bott i Amerika.

I alla fall... så håller jag med dig. Har tänkt att jag ska ta kontakt med dem, men det har inte blivit av än.

#24 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 28 June 2010 - 12:46

Hm... Jag har blivit tipsad om att kontakta dem angående Berättelser från Trakten... men det kanske inte leder någonstans då.


Tycker verkligen att du ska ta kontakt m dom.... De är grymt trevliga och hjälpsamma.

#25 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 28 June 2010 - 20:41

När jag ändå är här så tänker jag fråga... Mario, har du fått ditt ex av nummer 11 än?