Jump to content

Photo

The Girl With the Dragon Tattoo / Millennium-trilogin blir engelsk


  • Please log in to reply
33 replies to this topic

#1 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 December 2009 - 09:35

Ok, såg inte detta någonstans så jag slänger in det här: Ser ut att bli Sony Pictures som kommer att göra en engelsk remake av Stieg Larssons Millenium-trilogi.
Om det redan finns en lämplig tråd någonstans så får ni gärna flytta den dit Posted Image

Sony finalizing Millennium series deal
Dec 15, 2009

Sony Pictures is in final discussions to option the English-language film rights to Stieg Larsson's posthumously published crime thriller trilogy, the Millennium Series.

Scott Rudin, who was instrumental in securing the rights, is attached to produce along with Ole Sondberg and Søren Stærmose of Swedish production company Yellow Bird Films. Yellow Bird's Mikael Wallen and Anni Fernandez will executive produce.

Steve Zaillian ("American Gangster") has been in discussions to adapt the first book, "The Girl With the Dragon Tattoo," a bestseller in Europe that has gained in notoriety since Random House published it in the U.S. No deal is yet in place.

"Stieg Larsson's Millennium Series is nothing short of amazing," said Columbia Pictures president Doug Belgrad, who will shepherd the projects with Elizabeth Cantillon. "The novels are very cinematically told, with fantastic characters and page-turning plots. Once you start reading, they are impossible to put down. Lisbeth Salander is one of the most compelling characters in contemporary fiction and we couldn't be more excited about bringing this project to the screen."

A Swedish author and journalist, Larsson died of a heart attack in 2004 with three unpublished novels in his desk. The trilogy has since been published to wide acclaim and widespread interest from readers.

Niels Arden Oplev and Daniel Alfredson directed adaptations of the novels produced by Stærmose and Yellow Bird for Swedish TV. Music Box Films has picked up the U.S. distribution rights.

Sony and Rudin's versions would derive from the original novels rather than as a remake of the Danish-Swedish films.

The book describes the mystery surrounding the long-unsolved disappearance of an heiress. A journalist recently dinged by a libel case and a young female hacker try to resolve it, stirring up bundles of personal and industrial corruption along the way. (The Swedish movie's title, "Man som hatar kvinnor" translates to "Men Who Hate Women.")

Rudin is known for producing literature-based properties, such as "Fantastic Mr. Fox," "Revolutionary Road," "No Country for Old Men" and "The Hours."

UTA repped Yellow Bird in the deal.

Oplev, the original "Tattoo's" Danish director, was recently picked up for representation by ICM.


Edited by Georgia, 25 September 2011 - 18:24.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#2 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 16 December 2009 - 09:42

Är det en film eller serie? Tyckter det verkar som om det är en film. :unsure:

Sony Pictures is in final discussions to option the English-language film rights


Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#3 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 16 December 2009 - 09:53

Sant. En film och inte en tv-serie. Slarv av mig :(
Kanske någon snäll moderator vill flytta dennna...? eh?

Edit: PS. Tack till dig som flyttade denna till rätt plats :P

Edited by Synon, 17 December 2009 - 09:49.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#4 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 26 July 2010 - 22:31

Verkar som om det blir Daniel Craig som spelar journalisten Mikael Blomkvist och inte Brad pitt det har ryktats om tidigare

Daniel Craig Closes Deal to Star in GIRL WITH THE DRAGON TATTOO Trilogy

Posted Image

Daniel Craig has closed a deal to star in David Fincher's adaptation of Stieg Larsson's The Girl with the Dragon Tattoo as well as its two sequels, The Girl Who Played with Fire and The Girl Who Kicked the Hornet's Nest. Deadline reports that Craig will begin filming in early fall after he wraps on Jon Favreau's Cowboys & Aliens. Combined with James Bond—which is currently in stasis due to MGM's financial woes—Craig is now in two major franchises and possibly a third since he has an option on a Cowboys & Aliens sequel.

In the "Millennium Trilogy" (Girl with the Dragon Tattoo is the first part) , Craig will play disgraced financial journalist Mikael Blomkvist, but the role attracting the most attention is that of asocial but brilliant hacker/researcher Lisbeth Salander. Reportedly, the final candidates for the part are Emily Browning (Sucker Punch), Sarah Snook (Sleeping Beauty), Sophie Lowe (Blame), Rooney Mara (Fincher's upcoming The Social Network), and an unidentified French actress. Hit the jump for a synopsis of the book. The Girl with the Dragon Tattoo is slated to open on December 21, 2011.

Here's the official synopsis for the book [via Amazon.com]

Harriet Vanger, a scion of one of Sweden's wealthiest families disappeared over forty years ago. All these years later, her aged uncle continues to seek the truth. He hires Mikael Blomkvist, a crusading journalist recently trapped by a libel conviction, to investigate. He is aided by the pierced and tattooed punk prodigy Lisbeth Salander. Together they tap into a vein of unfathomable iniquity and astonishing corruption.

It should also be noted that if filming is set for Sweden, then it looks like Fincher isn't going to Americanize the movie. The book has already been adapted into a Swedish film by Niels Arden Oplev. It is currently available to Watch Instantly on Netflix.

Posted Image


Det var en ynklig drake på ryggen där på bilden längst upp. Hade inte Salander en jätte stor drake tatuerad över hela ryggen i filmerna/TV-Serien?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#5 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 July 2010 - 09:07

Det där var väl bara det amerikanska omslaget. Och ja, uppenbarligen ville de softa ned lite; den tatueringen känns inte så Salandsersk.

Craig kan funka som Kalle Blomqvist. Lagom butter :P.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#6 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 September 2010 - 08:23

Hittade ingen tråd om denna film så jag skapade en helt sonika. Har väl inte undgått någon att det handlar om den amerikanska remaken av den svenska (succé)filmen "Män som hatar kvinnor"? Och den kommer att spelas in i Sverige. :)

Regi: David Fincher
Manus: Steve Zaillian
Skådespelare: Rooney Mara, Daniel Craig, Robin Wright, Stellan Skarsgård, Christopher Plummer

imdb.com

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#7 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 September 2010 - 16:19

Finns faktiskt en tråd redan ^_^ men kanske inte specifikt om just filmen utan om trilogin
Millennium-trilogin blir engelsk
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#8 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 September 2010 - 16:25

:lol2:

:lol2:

:lol2:

Tyckte väl att det kändes smått bekant! :lol:

Kan du inte vara gullig och flytta det här dit? Är väl lika bra att samla dem på en plats? Hihi. Det här var ju riktigt roligt ju!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#9 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 30 September 2010 - 16:30

:lol2:
Tyckte också det var kul med tanke på att du skapat den tråden också :P
Slår ihop trådarna till en.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#10 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 30 September 2010 - 17:31

Fast egentligen så ville jag ju se om du var vaken... :P

Nä, men tack för att du städade upp efter mig! :hug:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#11 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 08 October 2010 - 08:02

Steven Berkoff, David Dencik och Joely Richardson har joinat. Inspelning pågår för fullt i Stockholm och Daniel Craig kan ses spatsera runt i stan. Förmodar att det handlade om den här filmen då det var en filminspelning igår på S:t Paulsgatan på Söder... :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 30 May 2011 - 12:16

I väntan på en ordentlig version av trailern så finns det följande att se. Tycker att trailern var bra och skulle inte ha något emot att se den här filmen. Jag har inte läst böckerna och kommer inte göra det heller. Däremot har jag sett dom i tv-serie version och dom var helt ok. Fincher lär ju inte göra det sämre om man säger så. :P



#13 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 01 June 2011 - 10:06

Och tydligen var denna trailer olagligt uppladdad och har plockats bort av Sony. Trailern har visats i USA i samband med filmen The Hangover och sägs ha spelats in vid det tillfället. Men nu spekuleras det i om Sony själva låg bakom detta då det dröjde innan den plockades bort. Nåväl, hur som haver så har den ju fått lite PR filmen. :)

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#14 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 01 June 2011 - 12:41

movie-list.com/trailers, traileraddict.com

http://www.youtube.com/watch?v=cQDLQMSXuac

#15 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 August 2011 - 21:40

Man kan läsa om alla karaktärer på den officiella hemsidan http://dragontattoo.com/


‘Dragon Tattoo’ Character Bios And Trent Reznor’s Score Revealed » MTV Movies Blog
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#16 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 22 September 2011 - 17:04

Här har vi så en ny och i min mening riktigt bra gjord trailer för denna film. För mig som gillar David Fincher men inte alls var imponerad över hans senast film "The Social Network" tar nu nya tag och laddar om inför vad som ser ut att kunna bli en riktigt lyckad version av Millennium-fenomenet. För den som föredrar så finns den högupplöst över hos Apple.


Edited by Piranhaconda, 22 September 2011 - 17:05.


#17 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 October 2011 - 06:20

Vad tycker ni om det där med "svensk brytning" på vissa skådisar? På ett sätt är det lite coolt att de anstränger sig på det viset, men det finns ju ingen konsekvens. Craig och Plummer kör med sin brittiska engelska (som visserligen passar bra, det är väl ganska vanligt i Hollywood att europeer får en brittisk accent).
*Hockey och superhjältar*

#18 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 03 October 2011 - 11:55

Det är ju lite konstigt att svenskar pratar sitt eget språk (som jag antar att det ska föreställa) med brytning. Å andra sidan är det ju också konstigt om de pratar amerikanska... eller brittiska för den delen.

#19 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 12 October 2011 - 19:24

Tanken bakom att Salander pratar med så tydlig brytning är väl för att det bidrar till det "speciella" i hennes karaktär, För oss kan det vara konstigt men för amerikaner låter det säkert exotiskt.

Viktigare i mitt tycke är att filmen undviker att sexualisera henne. Det ringde varningsklockor när den där första postern släpptes, där hon står topless och Craig håller sin arm om henne men i trailern ser det bättre ut. Något som slog mig när jag såg Män som hatar kvinnor var kontrasten mellan Salander och unga kvinnor i amerikanska filmer, som sexualiseras så ofta att man inte ens tänker på det.

#20 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 12 October 2011 - 19:40

Fast i så fall skulle det ju bara vara Salander som talar med svensk brytning, och om jag uppfattat saken rätt så gör alla det utom Daniel Craig och Christopher Plummer.

Sen håller jag väl delvis med dig om sexualiseringen, men delvis inte. Hon har ju trots allt en hel del sex i de här berättelserna, både med Blomkvist och hennes älskarinna...
*Hockey och superhjältar*

#21 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 12 October 2011 - 20:39

Svårt att bedöma utifrån trailern men om andra avsiktligen talar med brytning så låter det mer nedtonat/odistinkt än hos Salander. Skarsgård är väl lustigt nog den som låter mest amerikansk, av det lilla man hör av honom att döma.

Att hon har sex är en sak men jag menar hur filmen framställer henne för tittaren. Det finns ett särskilt begrepp inom filmteori om det här.

#22 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 13 October 2011 - 03:45

Jag tror nog att brytningen mer handlar om att göra filmen i sig exotisk, inte bara Lisbeth.

Aha, du menar så. Det får man ju verkligen hoppas att det inte blir så, med tanke på de otäcka scener med Bjurman och Salander som vi kommer att få se. Sen kan jag tycka att Noomi Rapaces Lisbeth var bra mycket mer attraktiv än vad Rooney Mara verkar vara. Men jag menar, de här berättelserna har en väldigt sexuell laddning på sina ställen, så postern är inte helt "uncalled for" i alla fall. Det var en grej jag tyckte var lite fånigt redan i böckerna, Blomkvist låg fasen med ALLA. :)
*Hockey och superhjältar*

#23 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 15 October 2011 - 13:21

Verkar som att när någon amerikan kommer på att man kan göra en film av en bok som någon annan redan har gjort film av på ett obegripligt språk, dröjer det inte länge förrän någon amerikan också kommer på att man kan göra serietidning av samma bok.

#24 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 23 November 2011 - 16:34

Verkar som att när någon amerikan kommer på att man kan göra en film av en bok som någon annan redan har gjort film av på ett obegripligt språk, dröjer det inte länge förrän någon amerikan också kommer på att man kan göra serietidning av samma bok.

Haha, om det bara slutade där.


H&M makes it easy to buck the system by buying official Girl With The Dragon Tattoo clothes

H&M, where fashion trends last approximately three wash cycles, has announced a forthcoming clothing line based on David Fincher’s The Girl With The Dragon Tattoo, betting that more women will be looking for that certain “bottled-up rage over constant rape by misogynists” look this season. The Swedish retailer is collaborating with the Americanized film’s costume designer Trish Summerville to create a collection that has the same “dark urban feel” as the looks she created for Rooney Mara to wear as eternally pissed-off goth hacker Lisbeth Salander, which means plenty of ripped jeans, leather jackets, and “slouchy hoodies.” That way, other girls can rebel against their exploitation at the hands of the patriarchy and fight the corporate system, while also mixing and matching to make something really cute for work.


Är de smarta så har de nog även på gång Salander-actionfigurer och LEGO-sets för de små.

#25 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 December 2011 - 20:18

Väntar nog att se denna film tills den kommer på TV tror jag


Tunga tidningar sågar nya Millennium-filmen | Film | Nöjesbladet | Aftonbladet

Så tycker amerikansk press om ”Dragon tattoo”


HOLLYWOOD/STOCKHOLM. Den senaste versionen om Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist får övervägande bra betyg i USA.
Men inte alla ställer upp i hyllningskören.
New York Post kallar filmen ”skräp” och Los Angeles Times ”kall runt hjärtat”.

I dag är det Sverige-premiär för ”The girl with the dragon tattoo”.
Och överlag har den amerikanska Millennium-filmen fått god kritik.
Nöjesbladets Jan-Olov Andersson kallade filmen för "bättre än originalet” i sin recension.
Men det finns några moln på himlen. Två tunga amerikanska tidningar sågar nu David Finchers version.
”Fincher missar målet”

Los Angeles Times menar att Fincher är en utmärkt regissör, men att han helt och hållet har missat den viktigaste ingrediensen bakom Millennium-triologins framgångar: Lisbeth Salander.
– ”Män som hatar kvinnor” hade den avgörande fördelen av skådespelerskan Noomi Rapace. Hennes brutala Salander var precis så stirrig och tatuerad som hon skulle vara, men det fanns alltid en känsla av en riktig person bakom den intensiva fasaden, skriver Los Angeles Times.
Kallas skräp

New York Post tycker att det finns stora hål i storyn.
– David Finchers film är – precis som den mycket liknande svenska versionen – inte ens bra skräp, anser tidningen och ger filmen en och en halv stjärna av fyra.
Filmmakarna får trösta sig med att bara sex av de 35 mest kända recensenterna gör tummen ner.
USA Today ger filmen tre och en halv stjärnor av fyra medan Washington Post tycker att Rooney Mara räddar filmen.


Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.