Jump to content

Photo

Golden Gang


  • Please log in to reply
330 replies to this topic

#76 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 18 September 2011 - 14:16

Som sagt, så är det bara min spontana åsikt. Vi får snacka om det i redaktionen.

#77 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 18 September 2011 - 14:23

Tycker ni har bra argument båda två!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#78 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 19 September 2011 - 19:48

En liten omslagswip:

Posted Image

#79 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 19 September 2011 - 20:05

Fyfan va snyggt! Enda kruxet är att SSS-loggan och ordet "presenterar" väger lite ojämnt mot varandra. Det finns kanske andra krux, men inga som jag ser nu. Jag är bara bländad av de överraskande och sköna färgerna.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#80 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 20 September 2011 - 11:01

Det är ju den gamla logotypen, så hur ojämnt det ser ut kanske blir annorlunda när den nya kommer på plats.

#81 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 22 September 2011 - 15:29

Nästa mockup kommer vara mer korrekt, såg också att jag varit inkonsekvent med språket. Förhoppningsvis kan jag få till logon också och hitta en bättre font till övrig text. Det här är förövrigt de inre omslagen som kommer att avskilja varje del, kvarlevor från när det var meningen att ge ut dem som enskilda nummer. De yttre albumomslagen kommer vara lite renare, tänk mer som Civil War, Judge Dredd Complete Casefiles eller Kingdom Come.

#82 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 October 2011 - 17:37

Då är det snart dags för mig att börja annonsera efter folk på allvar. Först vill jag nå svenska skapare och tänkte annonsera efter folk här, på serieforum, Seriefrämjandets forum och Grafisktforum. Men det kanske finns fler ställen att titta på? Vet ni några så posta dem hemskt gärna här. De internationella forumen kommer jag vänta lite med, men om ni vill så kan ni posta förslag på sådana också redan nu. De jag är bekant med är conceptart, deviantart, comicbookresources, tenton och penciljack.

#83 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 27 October 2011 - 18:03

Ursäkta att jag inte är så insatt, men vad annonserar du om? Behöver du hjälp med nått så är jag med... om du behöver nån som tecknar d v s

#84 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 October 2011 - 18:50

Jag kommer att annonsera efter tecknare, tuschare och färgläggare då jag ska pumpa ut 12 avsnitt Golden Gang nästa år. Du kan se en del detaljer på sidan 3 men annars så är det bara att vänta så kommer den riktiga annonsen att innehålla all info (deadlines, betalning osv).

#85 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 29 October 2011 - 23:39

Läs gärna och tyck till om annonsen, om jag missat nåt, stavfel, oklarheter osv:

ANNONS – GOLDEN GANG

Hej!

Under nästa år har jag tänkt ge ut två album med ett i stort sett egenskapat superhjältegäng kallat Golden Gang. Då jag inte kommer ha tid att göra allt själv så letar jag efter tecknare, tuschare och färgläggare.

Det första albumet ska komma ut i mitten av 2012, och det andra i slutet av året. Varje album består av två sammanhållna berättelser om tre avsnitt med sidantal mellan 10 och 19 sidor.

Generellt kan man säga att det är typiska superhjälteberättelser i den amerikanska traditionen men jag uppskattar själv en bred variation av stilar som passar seriemediet så om ni är intresserade ta kontakt även om ni inte tror att er stil är vad jag letar efter.

Lite kort om seriens berättelser:
Den första berättelsen utspelar sig över hela Jorden och delvis i andra delar av universum, fram till och med 2001 då gruppen gör sin debut. Mitt mål är att teckna första och tredje avsnittet.

Den andra berättelsen utspelar sig först i en storstad i Frankrike, sedan i och omkring gruppens högkvarter på en ranch i Texas där de får påhälsning av först utomjordingar och sedan en varulv.

Den tredje berättelsen utspelar sig ute i rymden, ombord på rymdskepp och främmande planeter. Mycket av designen i denna del kommer lämnas helt åt den eller de som tecknar.

Sista berättelsen för året utspelar sig mestadels i New York och innehåller en hel del monstruösa fantasymonster som också de är väldigt öppna för tecknaren att skapa.

Betalningen kommer vara 230kr/sida för tecknare, 115 för tuschare och 115 för färgläggare. Gör man flera saker själv får man givetvis hela summan. Albumen kommer säljas med en liten vinst som kommer fördelas på alla medarbetare efter mängden arbete och övrig potentiell vinst som genereras kommer också delas enligt principen ovan för så länge som albumen säljs.

Albumen kommer att tryckas på amerikanska ka-blam och medarbetare kommer få 1 gratisex var av de album de varit med i. Serien kommer att säljas i Sverige via samma kanaler som Svenska Superserier gör. Den kommer om tiden tillåter även översättas till engelska och kunna köpas från Ka-Blam och distribueras till serieaffärer via Comicsmonkey och finnas tillgänglig som nedladdningsbar serie genom Ka-blams tjänst för detta.

Arbetsgången hade jag tänkt som följer: När ni är klara med er del av en sida så visar ni upp den lågupplösta versionen, och när jag sett den skickar jag betalningen och när den kommit fram så skickar ni den högupplösta versionen. Information om format, upplösning och sånt står i guiden här:

I den guiden finns också de färdigdesignade elementen.

Manusen finns här:

Är ni intresserade maila mig på slokum@hotmail.com med en länk till ett galleri, forum eller liknande med era bilder eller serier. Jag vill se minst 2 sidor med serier, gärna en med action och en lugnare för tecknare. För tuschare två exempel på sidor, före och efter tuschning, gärna en dagscen och en nattscen. För färgläggare två seriesidor, en med dagscener och en med nattscener.

Jag vill veta vilken tid det tar för er att bli klara med en sida och hur många sidor ni är intresserade av att göra och om ni föredrar att göra någon sida här och där eller sammanhängande stråk, eller ett helt avsnitt.

#86 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 30 October 2011 - 09:17

Vad kul, nu händer det något! Ganska generöst betalt tycker jag, med tanke på att du plockar ur egen ficka. Vill bara påminna om att jag ställer upp som reservtecknare/tuschare/färgläggare om det kniper. Lycka till!

Jo, en liten oklarhet. Var finns manusen? På mailen alltså eller?

Edited by TFels, 30 October 2011 - 09:18.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#87 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 30 October 2011 - 11:51

I den slutliga annonsen kommer det finnas länkar till pdfguiden med bilder och länk till en pdf med manusen.

#88 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 30 October 2011 - 14:43

Manusskriften för de första 6 delarna är klar och ligger som pdf på http://www.griffinde...enGangmanus.pdf . Manusen är i stort sett desamma som ni kunnat läsa här i tråden. De återstående delarna bör komma upp innan årets slut.

#89 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 08 November 2011 - 20:57

Huga, hade hoppats kunna släppa annonsen på riktigt här nu, men så insåg jag hur många karaktärer jag behövde rita referensbilder på... Segt säger jag bara men det ska bli underbart när det är gjort. Insåg medan jag gjorde det att jag var tvungen att revidera åldrarna på en bunt av dem då starten har pushats fram i omgångar, samtidigt ska det inte motsäga det som visats i de publicerade delarna då de kommer att återpubliceras i albumen också, på rätt plats i kontinuiteten.
Budgeten är i alla fall där den ska vara, alltid är det något positivt.

#90 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 27 November 2011 - 18:41

Tidsplanen för annonsen är lite spräckt. 11 designer kvar att rita och scanna in så att det finns bilder på alla karaktärer som andra ska rita och det måste vara färdigt innan den åker upp. Budgeten är ölite ur fas också så det är nog bara bra. Annonserna dyker upp i omgångar under december istället. Ska strax sätta igång med översättningen av manusen. Här så länge är en liten skiss som ger en hum om hur jag tänkt albumomslagens stil:

Posted Image

#91 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 29 November 2011 - 09:58

[...]Här så länge är en liten skiss som ger en hum om hur jag tänkt albumomslagens stil:

Galet snyggt! Ett omslag som skulle kunna vara gjort av Paul Grist.

#92 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 29 November 2011 - 13:55

Håller med Sir-L!!! Mega snyggt!

#93 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 30 November 2011 - 22:14

Tackar :) Jag hoppas kunna visa upp mer av min kärlek för konst och design i Golden Gang-omslagen. Ytteromslaget, som det ovan kommer hålla samma stil genom alla utgåvor. De inre kommer vara mer varierade. Nu ska jag kolla vem Paul Grist är, tycker mig känna igen namnet.

#94 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 December 2011 - 22:05

22 av 78 sidor översatta till engelska för första manusen. 11 av 22 profilbilder klara. Kan hoppas att allt är klart i helgen.

#95 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 08 December 2011 - 21:07

45 sidor kvar att översätta, 9 bilder kvar att rita. Det kan nog gå. Har skrivit lite extramaterial också för att fylla ut. Hittills har de handlat om skaparhistorien av serien, om en kortserie som ursprungligen var menad till SSS om en utomjordings syn på jorden och hur jag kom fram till det. Slutligen en liten varning för dem som är känsliga för vissa typer av innehåll, att de ska hålla sig till andra serier så att de inte hetsar upp sig i onödan över mina åsikter.

Så på den noten, är den här typen av bakgrundsmaterial intressant? Gillar ni material liknande Official Handbook of Marvel Universe och Who´s who? I valet mellan bakgrundsmaterial om skapandet och bakgrundsmaterial om serieuniversumet, vad läser ni helst? Eller ser ni hellre färre sidor med enbart serier och inget extra?

#96 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 08 December 2011 - 21:23

Jag för min del älskar bakgrundsmaterial till karaktärer och så vidare. Jag läser helst information om det universum som serierna utspelar sig inom.

Edited by Sret, 08 December 2011 - 21:23.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#97 Sir-L

Sir-L

    Captain

  • Members
  • 426 posts
  • Gender:Male
  • Location:Alingsås

Posted 09 December 2011 - 09:14

Extramaterial is thee shit! Det är nästan det roligaste att läsa i en trade.

#98 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 10 December 2011 - 17:36

Kul, då får det bli en del sånt i första delen tills jag kan se vad fler säger.

5 sidor kvar att översätta, och 12 figurer att rita, det var några jag missat. Det borde jag absolut klara så jag kan gå ut med annonserna nästa vecka. Funderar på att kanske bara göra en enda version, på engelska för de flesta svenskar är tillräckligt bra på det och det skulle bespara mig en massa arbetstid men har inte bestämt mig än.

#99 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 11 December 2011 - 10:47

Dum fråga (alla vet nog redan svaret): Men är Förgöraren med i Golden Gang åxå? Nyfiken bara.

#100 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 11 December 2011 - 11:11

Förgöraren har med personer från Golden Gang också, en av dem, Blackflash är en av Förgörarens huvudpersoner.