Jump to content

Photo

Ghostbusters i allmänhet


  • Please log in to reply
15 replies to this topic

#1 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 March 2014 - 21:22

Eftersom jag på sistone ägnat mig åt att titta på Ghostbusters i olika former, kan det ju vara praktiskt med en tråd vars ämne är just Ghostbusters utan fokus på någon specifik film eller så.

 

 

 

 

Jag har givetvis sett filmerna

och

 

 

Dessutom har jag nu hunnit ta mig igenom alla avsnitt av tv-serierna

och

men där emot ännu inte

 

 

Utöver detta har jag hunnit se ghostbustersrelaterade figurer skymta i

samt dessa båda reklamfilmer:

 

 

men ännu inte

 

 

Idag såg jag förresten det här avsnittet av Robot chicken, som visserligen inte innehöll Ghostbusters men där emot en parodi på dem:

 

http://pollystreaming.com/Robot-Chicken-Season-3-Episode-2-Squaw-Bury-Shortcake_v9625

 

 

 

Tjaaa... Får väl se vad för spökjägarrelaterat man ger sig på att skåda härnäst.



#2 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 March 2014 - 21:53

Tycker det här var en väldigt bra idé. :) Lär väl vara fler som tittar in här än i min Godzilla-tråd, iallafall. :P


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#3 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 March 2014 - 23:36

Mm, tyvärr har jag inte mycket att bidra med till Godzilla-tråden, eftersom jag nog bara har sett en Godzilla-film, nämligen nittiotalsversionen av Godzilla vs Mecha-Godzilla. Nej, förresten. Bambi meets Godzilla har jag sett också, men den är nog inte alldeles auktoriserad. Ja, och så har jag ju sett spexet Elisabeth av Västgöta Nations Teatergrupp i Uppsala. I slutet av första akten förekommer Godzilla i en scen (Samtidigt i Japan.) som inte har någonting alls att göra med pjäsens huvudsakliga handling. Godzilla spelades av Jonas Anderson, har jag fått veta.

 

Men för att typ återgå till ämnet, kan jag ju nämna att jag sedan senast har kollat några parodier till.

 

 

Här är Ernie Hudson med. Dock inte i rollen som Winston Zeddemore, utan som Ernie Hudson, som ändå är en ghostbuster. Eller något liknande.

 

Den här har en uppföljare också.

 

Och denna har inte bara en utan dessutom en till uppföljare.

 

När jag hade tagit mig igenom allt detta funderade jag på om jag skulle ge mig på att kolla alla avsnitt av The Ghost Busters (som alltså inte direkt har något med Ghostbusters att göra) men bestämde mig för att avvakta med det och letade i stället upp femte avsnittet av Jim Button.



#4 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 April 2014 - 11:52

När jag hade tagit mig igenom allt detta funderade jag på om jag skulle ge mig på att kolla alla avsnitt av The Ghost Busters (som alltså inte direkt har något med Ghostbusters att göra) men bestämde mig för att avvakta med det och letade i stället upp femte avsnittet av Jim Button.

 

Efter att ha kollat både Jim Button och A very Potter Musical återvände jag till denna fundering. The ghost busters hittade jag dock inga avsnitt av. Men där emot av tecknade Ghostbusters.

 

Har jag bakgrunden rätt för mig så uppdagades det under produktionen av filmen Ghostbusters att det redan fanns en tv-serie som hette The ghost busters. Aykroyd och gänget frågade därför Filmation om det var okej att de använde namnet. De var smarta nog att svara ja, och sedan svara nej när det blev fråga om att göra animerad tv-serie. Då tänkte de nämligen passa på att köra ett asylumliknande drag och göra en egen animerad tv-serie med just den titeln. Det är alltså anledningen till att den mer kända tv-serien fick modifiera titeln genom att lägga till "The real" i början.

 

Min enda tidigare kontakt med Filmations Ghostbusters är egentligen att min klasskompis Henrik tittade på den en gång när jag hälsade på honom för förskräckligt länge sedan. Han hade nog hyrt ett band på GVG, tror jag. Jag påstod då att det inte var riktiga Ghostbusters. Jo, svarade Henriks pappa, som givetvis inte hade en aning om vad han pratade om. Nu hade jag i och för sig inte heller någon särskilt genuin aning, men jag hade några måttligt välgrundade argument för min tes. Och hade man översatt mitt påstående till engelska hade det ju varit alldeles sant. Det var inte The Real Ghostbusters. Nu var det nog dock inte så jag menade, utan snarare att det var Ghostbusters som inte liknade de Ghostbusters jag var van vid. Annars kan det förstås diskuteras vad som är mer eller mindre riktigt...

 

Igår kollade jag i alla fall in första avsnittet. En underlig upplevelse, men det återstår väl att se hur god idén var att ge sig in på detta. Förstår jag handlingen rätt så är huvudpersonerna i tecknade Ghostbusters söner till huvudersonerna i The ghost busters. Men det är väl lätt att distraheras av robotspöken, rosa fladdermöss, interdimensionella orglar och olika typer av skelettapparater.

 

Henrik är vid det här laget förresten en uppmärksammad författare av böcker både med och utan bilder. Här om året kom till exempel hans hotfullt tjocka seriebok Smålands mörker, och vad hittar vi i den, om icke en liten ghostbustersreferens?

 

Attached File  2014-04-22 12.21.45.jpg   296.83KB   0 downloads



#5 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 21 June 2014 - 17:48

För några dagar sedan fick jag syn på den här affischen i Linnégallerian:

 

10273430_10154151071760177_2891403179221

 

 

Är inte det där en grundel? Undrar om det finns någon tanke bakom att ha med en grundel på affischen eller om det liksom bara råkade bli så.



#6 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 September 2015 - 10:48

I Plastpodden försöker jag hetsa de andra pratarna att titta på leksaksprogram från åttiotalet. Men jag tror bara jag lyckas lura i mig själv att göra det. Har nu knaprat i mig alla avsnitt av Lady LovelyLocks and the Pixietails, och sedan tagit mig en bit in i Visionaries: Knights of the Magical Light.

 
Nu har jag inte bara sett alla avsnitt av Visionaries, utan dessutom några YouTube-grejer som handlar om Visionaries. Och de som behandlar Visionaries på YouTube kan ju tänkas behandla Ghostbusters också.
 
Så nu har jag även sett...
 

 
...och...
 

 
...samt dessutom lyssnat på...
 


#7 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 October 2015 - 09:38

Jag fick ur mig ett stycke fanart här om dagen, och kollade därför YouTube efter referenser. Det ledde till att jag hittade diverse ghostbustersrelaterade grejer som jag inte redan hade sett.

 

Här har vi en som på nå't kul vis recenserar tv-spelet Extreme Ghostbusters:

 

Och här har vi en som recenserar tv-serien med samma namn, och trevligt nog är något mer positiv än podcasten i förra inlägget:

 

Och en fanfilm som är baserad på ett RGB-avsnitt, men blev något längre än ett sådant, och har bytt namnen på huvudpersonerna:

 

Mer är att vänta...



#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 November 2015 - 17:25

Ja, det där med att göra ghostbustersfanfilmer är tydligen en liksom grej. Och det verkar som att det finns ghostbustersfilialer bildade lite varstans och att de som gör filmerna i allmänhet spelar sig själva (typ) och att de ibland gästspelar i varandras filmer.

 

 

Här har vi till exempel ett äventyr med The Ghostbusters of New Hampshire:

 

 

...och här har vi Ghostbusters: Richmond Division Episode 1:

De har lagt upp fler Ghostbusters-grejer, men ingen som heter till exempel Episode 2. Vet inte vad de har tänkt om det där... Nåja... Jag får väl ta en titt på deras andra grejer också...

 

 

Och här träffar NH-gänget på The Real Ghostbusters of Long Island:

Detta är alltså inte en spelfilm som de ovan, utan snarast en dokumentation över en utflykt till en i sammanhanget relevant sevärdhet.

 

 

Sedan har vi dessutom en legoanimering av ett par ghostbustersscener plockade från olika håll:

 

 

...och en video märkt "sonic - ghost busters" som dock bara är en omklippning av Night of the werehog (som jag av en slump har sett tidigare):

 

 

The Nostalgia Critic listar saker man lätt kan missa när man ser första Ghostbusters-filmen:

https://www.youtube.com/watch?v=tC8CtLhrExE

 

 

...och Guru Larry listar saker som filmmakarna missade när de gjorde filmen i fråga:

https://www.youtube.com/watch?v=WEVolE-T7JM

 

 

 

Mm... Det tycks alltså finnas lite till som jag inte kollat på än... Fortsättning liksom följer...



#9 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 November 2015 - 11:59

Mm... Det tycks alltså finnas lite till som jag inte kollat på än...

 

Kan man lugnt säga. Att lägga upp allt ghostbustersrelaterat från YouTube här blir det icke fråga om. Och att samla allt i en spellista (som jag gjorde med Roger Rabbit) har jag heller ingen lust med.

 

 

Men just fanfilmerna kan jag ju presentera. Det här med Ghostbusters Fan Film Cinematic Universe är särskilt fascinerande. Eftersom alla gör sitt på eget initiativ är kontrollen av kontinuitet förmodligen inte så hård, men det hänger i alla fall ihop någorlunda. Jag har hittills hunnit se Ghostbustin' 911, Ghostbusters SLC, Ghostbusters of New Hampshire, Alabama Ghostbusters, Louisiana GhostbustersGhostbusters of British Columbia och Ghostbusters: Richmond Division. Allt detta finns på YouTube. Nu upptäckte jag dessutom att det finns en kronologi som tydliggör vad jag missat, och alltså även i vilken ordning jag bör kolla det.

 

 

Förutom dessa GBFCU-filmer, har jag också sett några som inte verkar vara kopplade dit. Som till exempel de här:

 

 

 

 

...men inte den här:

 

 

Men om någon av er kan franska, kan ju vederbörande berätta för mig hur bra den är.

 

 

Ännu mera blir det...



#10 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 22 January 2016 - 19:17

Det här med Ghostbusters Fan Film Cinematic Universe är särskilt fascinerande. Eftersom alla gör sitt på eget initiativ är kontrollen av kontinuitet förmodligen inte så hård, men det hänger i alla fall ihop någorlunda. Jag har hittills hunnit se Ghostbustin' 911, Ghostbusters SLC, Ghostbusters of New Hampshire, Alabama Ghostbusters, Louisiana GhostbustersGhostbusters of British Columbia och Ghostbusters: Richmond Division. Allt detta finns på YouTube. Nu upptäckte jag dessutom att det finns en kronologi som tydliggör vad jag missat, och alltså även i vilken ordning jag bör kolla det.

Nu har jag sett allt som finns som ingår i GBFCU. Utiflatt ni också vill göra det, så finns det en spellista här. Funderar på om jag också ska göra en spellista för att samla alla fanfilmer och liknande som inte ingår i GBFCU.
 
 

Att lägga upp allt ghostbustersrelaterat från YouTube här blir det icke fråga om. Och att samla allt i en spellista (som jag gjorde med Roger Rabbit) har jag heller ingen lust med.

...sa jag visserligen. Och det håller jag fast vid. Det finns jättemycket på YouTube som har med Ghostbusters att göra på olika vis, så ska jag göra denna spellista så kommer jag att utelämna allt från kategorier som inte platsar i den.
 
I medler tid finns några saker som inte platsar, men som ändå kan vara särdeles intressant. Exempelvis följande...
 
 
Intervju med Stephen Dane som designade alla apparater till första filmen:

 
En herre som visar hur man kan återskapa en av sagda apparater med betydligt lägre budget:

 
Ett gäng som tar det lite längre och återskapar en hel scen från första filmen (Det här klippet visar hur de gjorde det hela, men det går också att se på resultatet och på en jämförelse mellan detta verk och motsvarande scen i originalet.):

 
...och så ett och annat intressant om Staypuft:

 
Äh! När jag ändå är igång, kan jag ju slänga in den här med. Den kanske också kan intressera någon...



#11 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 March 2016 - 16:21

Ni har måhända sett trailern för den kommande långfilmsrebooten:

 

 

Det har jag. Och min uppfattning är fortfarande att den här filmen skulle ha vunnit på att inte heta Ghostbusters. Kanske inte ekonomiskt. Men annars...

 

Och ni har nog hört talas om att det även är på gång en spinoff med gubbar, men den verkar vara nerlagd.

 

Men där emot är en annan film på gång, fick jag nyligen veta. En animerad. Än så länge tycks det dock vara hemligt (eller rentav obestämt) om den hänger ihop med något annat eller i så fall vad. Mm, det står lite om det här.

 

För min del har jag vid det här laget kanske sett alla ghostbustersfanfilmer som finns på YouTube. Och jag har lagt dem i en spellista. Dock har jag inte sorterat den än, och därför har jag heller inte gjort den offentlig. Kanske tar jag itu med det någon gång om jag får tid och/eller någon påstår sig vara intresserad. I nuläget innehåller listan hundraåttio filmer, men några blir kanske bortplockade när jag går igenom den.

 

Av sådant som inte finns på listan, kan ytterligare några fynd nämnas. Till ovanligheten hör att folk recenserar ghostbustersfanfilmer, men det görs faktiskt här:

 

 

...och här:

 

 

Vidare kan jag rekommendera Steve Johnsons Youtube-kanal. Där finns en hel del intressanta filmer om specialeffekter i olika filmer. Eller rättare sagt, så finns där minst en intressant film om specialeffekter i en film. Jag såg en som handlade om hur Slimer gjordes, och den var alltså intressant. Men jag har starka misstankar om att de andra också är intressanta.



#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 26 June 2017 - 18:54

 

 

 

Hm... Jaa... Man kanske skulle skriva i den här tråden så man inte glömmer bort vad man har sett. För min del har jag nyligen blivit klar med första säsongen av The Real Ghostbusters.

 
Och nu har jag även tagit mig igenom alla syndikerade (eller vad det heter) avsnitt. De får väl betraktas som säsong 1½, fast de på vissa ställen tycks benämnas som säsong 2. Den absolut längsta säsongen är det i alla fall, vilket innebär att jag nu efter att ha sett de två första säsongerna har mindre än hälften kvar av hela serien.
 
Igår såg jag förresten en annan grej som berör Ghostbusters i förbifarten. Nisse vs Gustaf:
 
http://www.tjomega.org/2011/11/tj-tv-heathcliff-vs-garfield.html
 
Det som nämns är alltså Bill Murrays och Lorenzo Musics vana att ta varandras roller.

 

 
Och nu tror jag mig ha sett alla avsnitt av The Real Ghostbusters. Dock inte Slimer! för det hittar jag inte i väven annat än dubbat till obegripliska. Så nu har jag börjat på att kolla på Extreme Ghostbusters. Verkar som att den försöker vara lite mer seriös än föregångaren. Det kanske är ett bra drag. Men vad är det här för sätt att hitta på en ny sorts spökfälla som ser helt annorlunda ut!?

 

 
Nu har jag tagit mig igenom Extreme Ghostbusters. Slimer! syns fortfarande inte till. Men nu har jag gett mig på att kolla diverse grejer där Ghostbusters förekommer mer i förbifarten. Jag har tagit mig igenom Cartoon all-star to the rescue (där Slimer är med) och påbörjat att kolla på The earth day special (där Harold Ramis är med som Elon Spengler (vilken påstås vara Egons bror)).

 

Men nu så! Nu har jag hittat Slimer! och hittills hunnit se de åtta första (Om det nu är de första. Verkar råda lite förvirring gällande ordningen, men det verkar ändå inte vara så mycket kontinuitet att ta hänsyn till, så det spelar förmodligen rätt lite roll.) avsnitten, och har således tjugofem kvar att skåda...



#13 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 27 July 2017 - 13:41

Men nu så! Nu har jag hittat Slimer! och hittills hunnit se de åtta första (Om det nu är de första. Verkar råda lite förvirring gällande ordningen, men det verkar ändå inte vara så mycket kontinuitet att ta hänsyn till, så det spelar förmodligen rätt lite roll.) avsnitten, och har således tjugofem kvar att skåda...

 
Och så har jag nu sett alla trettiotre. Vad ska man säga? Vad får vi här? Jämfört med resten... Jo, det blir mer cartoony. Mer metahumor. Mer antropomorfa djur. Mer flamsigt. Jag tycker inte att Ghostbusters vinner på det greppet. Men när de nu väl gjorde det här programmet, så tycker jag ändå att det är fint att några av figurerna som introducerades i det, senare fick dyka upp i The Real Ghostbusters när Slimer inte hade sitt soloprogram längre.
 
Har jag sett allt nu då? Kanske. Alltså om man inte räknar med Filmations tecknade respektive otecknade tv-program. Kanske ska göra nya försök att leta rätt på vad jag inte sett av dem. Men det får bli efter att jag sett de avsnitt SvT:s öppna arkiv erbjuder av Estrad. Kollade på ett avsnitt när jag hade besök här om nyss, så nu får jag allt se resten också.

 

Men det har verkligen ingenting alls med Ghostbusters att göra!



#14 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 October 2017 - 10:56

Har jag sett allt nu då? Kanske. Alltså om man inte räknar med Filmations tecknade respektive otecknade tv-program. Kanske ska göra nya försök att leta rätt på vad jag inte sett av dem.


Och vid senaste försöket konstaterades att alla avsnitt av det ursprungliga tv-programmet från 1975 numera finns på YouTube, Och vid det här laget har jag hunnit se på allihop. En egendomlig upplevelse.

 

Jämför man detta verk med det mer kända med liknande namn, så kan man ju säga att båda fokuserar på humor, men medan det andra i någon mån är seriöst på samma gång, så struntar detta helt och hållet i sådana ambitioner. Och det lämnas liksom inga tveksamheter om att det är fråga om ett barnprogram. Och som sådant kanske det är bra. För även om jag nu mest tycker att det är fånigt, misstänker jag att jag hade kunnat uppskatta det ordentligt om jag sett det medan jag tillhörde målgruppen. Och även nu ser jag ju att det har sina stunder. Skrattar gör jag flera gånger per avsnitt, även om det kanske inte alltid är åt de saker upphovspersonerna hade avsett.

 

Handlingen följer samma mall i de flesta eller kanske rentav alla avsnitt: Ett eller flera spöken tar sig in i de levandes värld, presenterar sin mer eller mindre illasinnade plan, och bosätter sig i det gamla slottet vid kyrkogården. Zero ger våra hjältar i uppdrag att stoppa spökena. Mottagandet av uppdraget varierar på sätt och vis, men ändå inte. Det slutar alltid med att meddelandet självförstörs med... ehm... dråpliga följder. Att våra hjältar är "clever, courageous and strong" som det sjungs i vinjetten är väl inte en perfekt beskrivning (vilket möjligen är en del av det roliga). Det blir ofta mycket springande från spöken innan de till slut får fram sin ghost dematerializer och tvingar antagonisterna att återvända till... Ja, var det nu är de dödas själar hör hemma.

 

Alla spöken är inte onda. En del kommer till vår värld med planer som inte alls verkar vara till skada för någon. Men det tycks inte intressera våra hjältar. Deras uppdrag är att busta ghosts, så då gör de det, utan att fundera på om det kanske bara är synd om spöket, och att det, i och med att det nu misslyckades med sina planer, kommer att fortsätta vara synd om det i all evighet. Eller åtminstone tills det får en ny chans att återvända och ställa saker till rätta.

 

I likhet med The Real Ghostbusters så förekommer här en förtjusning för att dra in klassiska skräckfigurer i handlingen. Varulvar, mumier, häxor, vampyrer, snömän och så vidare... Men medan RGB gärna påpekar att vampyrer kanske inte ingår i deras expertis (De är ju trots allt inte vampire busters.) men sedan gör så gott de kan ändå, så uppkommer inte den problematiken här. För oavsett vilken sorts skräckfigur vi har att göra med, så har de alla hunnit dö och blivit spöken innan de dyker upp i det här programmet. Det handlar alltså inte om att besegra en vampyr. Det handlar om att besegra ett spöke av en vampyr. Dracula har dött och blivit ett spöke! Frankensteins monster har dött och blivit ett spöke!! Doktor Jekyll har dött och blivit två spöken!!! Känns det inte lite redundant med ett spöke av en person som var död redan när han levde?? Det är någonstans i närheten av muteratmarsvinshjärnairobotkropp-nivå på det där.

 

Nu när jag har sett alla avsnitt av originalprogrammet, kanske jag ska återuppta tittandet av den animerade versionen också. Men det får nog vänta lite. Har lite annat som står på kö. Och just vad ghostbustersrelaterade saker gäller, så har jag just upptäckt några nya fanfilmer som jag inte sett. Så det får jag också se till att gärda åt...



#15 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 November 2017 - 17:59

Och just vad ghostbustersrelaterade saker gäller, så har jag just upptäckt några nya fanfilmer som jag inte sett. Så det får jag också se till att gärda åt...

 

Gjort!

 

Ett antal ghostbustersfanfilmer har skådats sedan senast. Här har vi några av dem...

 

 

En kort och rolig:

 

En lång och rolig:

 

En som sticker ut genom att innefatta den så att säga moderna sortens ghostbusteruniform (Annars är det fortfarande ovanligt att fanfilmerna refererar till den nya långfilmen (utom möjligen genom att sno musik från den).):

 
Det senaste tillägget till GBFCU (sedan andra avsnittet av Louisiana Ghostbusters i oktober förra året) är Ghostbusters: Station 6 som handlar om Oscar Barrett. Ett avsnitt har kommit hittills:
 
Kommer det ett andra avsnitt då? Tja... Verkar som att det beror på:
 
Ännu en följetong som är ganska ny går under benämningen Ghostbusters: The web series. Den kom med ett avsnitt typ var annan månad från sommaren förra året till och med dito årstid detta år. En andra säsong tycks vara eller ha varit planerad, men man vet väl aldrig, antar jag. Första säsongen kan man i alla fall se här.


#16 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 11 January 2019 - 23:03

Nu när jag har sett alla avsnitt av originalprogrammet, kanske jag ska återuppta tittandet av den animerade versionen också.


Check! Detta är nu gjort. Alla avsnitt är sedda. Och jag får nog konstatera att detta program var ett misslyckande så väl i egenskap av konkurrent till The Real Ghostbusters som av uppföljare till The Ghost Busters. Det är spretigt och konstigt och ologiskt och enformigt och dåligt på att tillvarata det som fanns i föregångaren. Men det har sin charm. Och efter ett antal avsnitt kommer författarna på att huvudantagonisten Prime Evil kanske inte behöver vara med i varje avsnitt. Ett mycket bra drag. De bästa avsnitten är oftast de där han frånvarar. Ja, vissa avsnitt är bättre än andra och några är rentav så bra att de är... bra!

 

Nu då? Har jag sett allt som finns som heter Ghostbusters nu? Kanske. Fast det är klart, man kanske också skulle se Spook busters. Den hade tydligen arbetsnamnet Ghost busters. Jaja... Vi får se hur det blir med den saken...