Jump to content

Photo

Prometheus aka Alien: Prequel


  • Please log in to reply
81 replies to this topic

#26 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 12 December 2010 - 16:39

Jag tycker att Ridley Scott kan kopiera super85 rakt av för filmen. Det låter awesome! ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#27 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 22 December 2010 - 12:49

Trots att filmen ännu ej fått grönt ljus säger frugan till H.R.Giger att maken kommer återvända till Alien franchisen trots hans besvikelse över "Alien Resurrection". Och filmen kommer att bli i 3D. Säger hon.
Giger var skapare av både monstret och Space Jockeyn i den första Alien-filmen. Verkar ju vara passande då det sägs att prequelen kommer att handla om den sistnämnda. :)

Källa: Playlist

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#28 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 January 2011 - 11:41

Alien Prequel är nerlagd ;) rättare sagt har bytt namn, blir istället: Prometheus

ALIEN Prequel Called PROMETHEUS Noomi Rapace to Star


Tons of Info On ALIEN Prequel: Titled PROMETHEUS, No Longer a Prequel, Ridley Scott Directing, Noomi Rapace to Star, Release Date Set for March 9, 2012

/.../


Edited by Georgia, 15 January 2011 - 11:45.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#29 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 January 2011 - 12:41

Fast det har ju inte bytt namn: det har INGET alls med aliens att göra längre. Eller missförstod jag nu?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#30 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 January 2011 - 12:46

Så har jag också uppfattat det.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#31 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 15 January 2011 - 13:09

Det låter lite luddigt. Ridley Scott säger att man kan se Aliens "DNA" i filmen. Betyder det att man kan se spår av att det var menat som en Alien-film, eller kan man se spår av att "Prometheus" är i samma universum som Alien-filmerna?
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#32 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 15 January 2011 - 13:41

Så alltså ingen ny Alien film? Bara en referens till den? Vet de inte själva vill? Förvirrande måste jag säga. <_<

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#33 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 15 January 2011 - 15:06

Väldigt förvirrande. Jag hoppas att det som minst blir en en film i samma universum för då kanske jag kan få lite svar på frågor som jag har. ^^
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#34 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 15 January 2011 - 22:30

Kan ju hända att filmen är mer om hur några människor träffar på Space Jockeys kultur, och det hela devolverar till en väldig massa våld till slut?

Slutligen råkar människorna då släppa lös Space Jockeys biologiska supervapen: Alien Xenomorferna! :D Självklart dör då alla i slutet, och Space Jockeys civilisation går under. :o

Man får då med andra ord kanske bara se Alien-monstrena i slutet, i några apokalyptiska montage, så att säga.

KUL förresten att Noomi Rapace äntligen fått en lovande Hollywood-roll! :) Hoppas filmen blir bra, så att det leder till mer för henne.

#35 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 16 January 2011 - 23:19

Mitt intresse för den här filmen är mindre om det handlar om en Alienfilm utan Aliens.

Winter is Coming


#36 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 January 2011 - 09:12

Man får ju ge filmen en chans. Det är säkert så att de ska göra en film som de som inte har jättekoll på Alien-filmerna kan se och förstå ändå, samtidigt som alla som kan sin Alien-mytologi kommer att få sitt. Jag tror i alla fall absolut att det kommer att märkas att det är samma mytologi och värld, bara det att den inte kommer heta något halvdumt som "Alien Origins: Prometheus". Och när vi ändå tänker på vilken titel jag gjorde en parafras på där, så vore väl Wolverine också bättre utan de där tvungna referenserna till X-Men?

KUL förresten att Noomi Rapace äntligen fått en lovande Hollywood-roll! :) Hoppas filmen blir bra, så att det leder till mer för henne.


Men Noomi har ju redan fått en roll i Sherlock Holmes 2, det är väl en lovande roll det också? :)
*Hockey och superhjältar*

#37 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 17 January 2011 - 13:26

Jag vet inte vad man ska förvänta sig riktigt här. Senaste pressreleasen är , som sagt rätt oklar i om filmen har något att göra med Alien franchisen eller inte. Jag är dock intresserad av en ny Sci-Fi film av Ridley Scott. Det är jag intresserad av.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#38 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 January 2011 - 17:11

Gissar ju bara, men jag tror mer att de menar att såväl ickefans som fans ska kunna uppskatta filmen.
*Hockey och superhjältar*

#39 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 27 January 2011 - 07:09

Michael Fassbender kommer att spela en android i filmen. Kul! Honom gillar jag! Premiären är framflyttad till 8 juni 2012.

Källa: THR

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#40 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 27 January 2011 - 09:33

Det verkar ju absolut utspela sig i samma universum som Alien-filmerna, men det kanske inte kommer vara så mycket aliens för det. Men intressant fortfarande.
*Hockey och superhjältar*

#41 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 27 January 2011 - 20:42

Bekräftelse att det är samma universum som Alien-filmerna?

http://www.comicbook...5/news/?a=28848
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#42 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 12 February 2011 - 11:18

Länken går till en 404-sida. Vad handlade det om? Var det denna intervju med Fassbender?

Och nu är det visst bekräftat att Charlize Theron joinar Fassbender och Rapace i filmen.

Edited by Synon, 12 February 2011 - 11:21.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#43 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 09 April 2011 - 13:24

Synon, var nog den artikeln. Minns inte :).

Fassbender pratar om filmen.

http://herocomplex.l...t/?dlvrit=63378
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#44 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 02 May 2011 - 18:03

Yay! Det är bekräftat att Guy Pearce kommer att medverka i filmen. Dock inget om vilken sorts roll han kommer att spela. Gillar den mannen så det var en glad nyhet. :)

Källa: The Playlist

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#45 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 02 May 2011 - 20:26

Japp, goda nyheter! En redan bra cast har blivit än bättre :)

Winter is Coming


#46 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 01 July 2011 - 20:33

Premiären är 8 juni 2012. Ben Foster ("Pandorum") har skrivit på och joinar de andra.

Officiell synopsis från filmbolaget:

"Visionary filmmaker Ridley Scott returns to the genre he helped define, creating an original science fiction epic set in the most dangerous corners of the universe. The film takes a team of scientists and explorers on a thrilling journey that will test their physical and mental limits and strand them on a distant world, where they will discover the answers to our most profound questions and to life’s ultimate mystery."


Manusförfattaren, Damon Lindelof, om filmen:

“It started as an ALIEN prequel. That is what everybody wanted it to be. Obviously, Ridley Scott has not made a science fiction movie in 25 years, since BLADE RUNNER, so the idea that he’s returning to this genre is huge. But there is a real issue which is—what is the state of the ALIEN franchise at this point in our lives? There has been ALIEN VS. PREDATOR and all these things, and it's been completely and totally diluted. I’ve always felt that really good prequels should be original movies. And the sequels to those prequels should not be the movie which already exists because, with all due respect to anyone who makes a prequel, but why would you ruin the greatest twist in the history of cinema, ‘Luke, I am your father,’ by showing me three movies which basically spoil that surprise. You can do movies which take place before STAR WARS, but I don’t need to see the story of the Skywalker clan. Show me something else which I can’t guess the possible outcome of. There is no suspense in inevitability. So a true prequel should essentially proceed the events of the original film, but be about something entirely different, feature different characters, have an entirely different theme, although it takes place in that same world. That was my fundamental feeling about what this movie wanted to be.

“And truth be told, it wasn’t script doctoring in the strictest sense because the draft that existed before I came on was written by this guy named Jon Spaihts and it was very good. And there were a lot of things in the movie, PROMETHEUS, which were Jon Spaihts and I feel like somewhere in the media reconstruction of this story, the tale is that I come in, I pitch an entirely new story, and its so original that everything else gets thrown out and that’s what we’re doing. In my brain, that’s not exactly what happened. But I also do feel that this movie is the movie I would want to see as a fanboy, take place in that ALIEN universe, which precedes the events of the original ALIEN, but is not necessarily burdened by all the tropes of that franchise with Facehuggers and Chestbursters, and all that stuff that I love... But it’s sorta like, we’ve seen it before, can we do something different this time? And that’s the movie that Ridley wanted to make. And when you’re working with an auteur, you basically just shut your mouth and listen and try to transcribe and channel the vision of that person, and get out of the way."


Källa: Fangoria

...

Bra sagt av Lindelof om prequels. Mitt intresse har nu stigit flera grader och jag är otroligt nyfiken på att få se det färdiga resultatet. Känns som att det kan bli riktigt bra det här!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#47 Kermit

Kermit

    Groda

  • Moderator
  • 11,890 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 July 2011 - 20:50

Japp, absolut bra sagt och det låter lovande. Men sen är det klart att just med Star Wars-prequelsarna (ja, det är ett ord) ;) så var ju "Skywalker-klanen" visst av intresse, då det var Anakins förvandling till Darth Vader som var en av de viktigaste händelserna där.
*Hockey och superhjältar*

#48 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 December 2011 - 23:42

Poster har kommit


‘Prometheus’ Teaser Poster | /Film


Posted Image

Fox has been very slowly rolling out promo materials for Ridley Scott‘s Prometheus, the film that started out as an Alien prequel and is still, in some ways, a tale related to Scott’s landmark 1979 sci-fi horror thriller.
Now we’ve got a teaser poster which builds on one of the first official images released from the movie — that shot of a giant head which I still think looks eerily like Alien designer H.R. Giger. With that small bit of light emitting from the image, it even looks like a vague reference to the one-sheet for Alien, but perhaps I’m just reading too much into it.
Check out the image in full below.


STYD first ran the real image, which is first up in the gallery below. After that is the classic Alien one-sheet, just for reference.

Posted Image
Posted Image

Prometheus is directed by Ridley Scott, written by Damon Lindelof and Jon Spaihts and stars Noomi Rapace, Michael Fassbender, Charlize Theron, Idris Elba, Sean Harris, Kate Dickie, Rafe Spall, Logan Marshall-Green, Guy Pearce, and Patrick Wilson. It will hit theaters on June 8, 2012.

Ridley Scott, director of “Alien” and “Blade Runner,” returns to the genre he helped define. With PROMETHEUS, he creates a groundbreaking mythology, in which a team of explorers discover a clue to the origins of mankind on Earth, leading them on a thrilling journey to the darkest corners of the universe. There, they must fight a terrifying battle to save the future of the human race.



Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#49 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 15 December 2011 - 09:40

Klicka på den näst-sista bilden ovan i Georgias inlägg och ni ser en mycket coolare och snyggare poster. Längtar!!!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#50 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 December 2011 - 11:47

En film att se fram emot helt klart. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)